menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Andere vliegers....

Ga naar meest recente reactie

Paronoto

Paronoto

'k Was daar efkes buiten "een luchtje gaan scheppen" en 'k zie daar 2 zwaluwen passeren .... Die worden zeldzaam zeg....waar zijn die naartoe? In de tachtiger jaren toen we in Schepdaal kwamen wonen krioelde het hier van de zwaluwen en ze nestelden zelfs onder onze dakgoot. De kerktoren zat bakvol met die vogels die in zwermen rondgierden....Verleden tijd....waar zijn ze nu naartoe ?

Tuinbabbel

zaterdag 21 juni 2014 - 20:25
zourky

Zourky

Ja Paronoto,

Vroeger zakte de draden van de elektriciteit door onder het gewicht van zwaluwen
met honderden verzamelde ze om te vertrekken naar hun winterverblijf ze vlogen laag over de straten,over het water,waar zijn ze naartoe ? men komt er nog tegen aan afgelegen boerderijen,zit het besproeien van de gewassen er voor iets tussen,ik weet het niet of zijn het de kraaien,kauwen,eksters,houtduiven die nu hun plaats innemen.Koolmezen en pimpelmezen die zien we hier nog genoeg,ofwel is het voor de zwaluwen te druk geworden te veel auto's,te veel huizen en voor de vogels te weinig nestplaatsen,ik zou content zijn moest er één onder de dakgoot komen wonen
maar ik denk bij veel andere mensen zou het nietwaar zijn (al die vogelpoep nu hebben ze het liever van vliegtuigen !

groetjes Richard
zondag 22 juni 2014 - 07:14
BOSVROUW

BOSVROUW

Nestkastjes plaatsen is de boodschap, hoe meer hoe beter! Op de zorgboerderij in Hoogboom zitten er nog veel, alles biologisch! Nog gezonde insecten op gezonde geit, ezel,pony,paard,varken en kippenmest! Daar laten ze in de zomer alle staldeuren open speciaal voor de zwaluwen! Ze bouwen daar hun nestjes nog zelf! Ook het biologisch tuinieren zal hier wel aan bijdragen!
zondag 22 juni 2014 - 10:11
Paronoto

Paronoto

"kraaien,kauwen,eksters,houtduiven"

Ja, met tien- of misschien met honderdtallen....Eksters wilden hier een nest installeren boven in mijn araucaria maar met de tuinslag heb ik ze een koud bad bezorgd....Foert, weg en het bos in Het pak takken ligt er nog....moet ik in 't oog houden voor "vreemde luizen"

Tuinbabbel

zondag 22 juni 2014 - 11:10
Roeli

Roeli

Dan zijn ze kennelijk naar Friesland verhuisd, Paul.
Hier zijn er nog genoeg.
Bij één van mijn buren zitten, alleen al aan de voorkant, 15 nesten onder de dakgoot.
zondag 22 juni 2014 - 15:16
zourky

Zourky

Zulke boom hebben wij laten verwijderen en met spijt maar het kon niet anders hij was 50jaar oud heb hem zelf geplant toen was hij 30cm jaren geleden waren wij verwonderd als wij zulke bomen zagen en met die dikke groen bollen in ,zo een tien jaar geleden begon het bij ons ook en ieder jaar meer en meer,die barsten dan open
verstopte dakgoten en alles in het rond.op één dag was het gebeurd,naar de gemeente ,het voor een toelating het hout heb mee gegeven alleen de stam de rest is hier ter plaatse door een grote hakselaar gedraaid,het is prima strooisel . [afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 22 juni 2014 - 15:42
Wannus

Wannus

zourky ,
Vroeger was er ook veel gespoten op de gewassen , misschien
meer dan nu , en men zag ze in grote hoeveelheden verzamelen
om naar warmere landen te vertrekken .
Ik denk dat het meer met het klimaat te maken heeft .
De seizoenen schuiven op . Ik heb eens ergens gelezen
door de opwarming van de aarde , dat er binnen zoveel jaren
tussen winter en zomer geen verschil meer zal zijn ,
en ik begin daar wel steeds meer in te geloven.
zondag 22 juni 2014 - 17:50
zourky

Zourky

Ja Wannus dat is waar vroeger werd er ook gespoten,maar dan waren er niet zoveel producten als nu ,nu is het spuiten voor alles en nog wat,kijk maar eens wat er allemaal staat in winkels met sproeimiddelen voor de tuin,als kind konden we visjes vangen (stekelbaarsjes)in ieder beekje in het bos,dat is verleden tijd .
groetjes Richard
zondag 22 juni 2014 - 19:19
Paronoto

Paronoto

He.....we waren over ZWALUWEN bezig ..... WEG met al die spuitbussen
zondag 22 juni 2014 - 20:35
minouke

Minouke

Vreemd maar hier in Rummen zijn er nog veel zwaluwen.
zondag 22 juni 2014 - 21:26
zourky

Zourky

Paronoto je hebt gelijk ik vond het zelfs al vervelend men begint over iets en een paar bezoekjes verder gaat het al over iets anders en nu doe ik het zelf sorry.
Maar jij begon over zwaluwen en dan met die boom en zo draait het verder ,maar het geeft niets zo blijven we aan de babbel.

Groetjes Richard
maandag 23 juni 2014 - 10:52
Paronoto

Paronoto

"zo blijven we aan de babbel"

Hela, zo niet geboerd hé makker Gij daarvoor NIET betaald hé
maandag 23 juni 2014 - 14:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon