menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wapenstilstand gifgebruikers en ecologische tuiniers

Ga naar meest recente reactie

Polplastron

Polplastron

Beste forumvrienden,

De laatste tijd lopen de discussies op bepaalde draadjes nogal hoog op waarbij de ecologisch tuiniers de gifgebruikers allerlei (soms grove) verwijten sturen en die gifgebruikers op hun beurt op uitspraken van de ecologische tuiniers reageren met uitspraken als "Dat geloof je zelf niet", "Dat kan niet" of "Je gelooft te veel wat je op internet leest".

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar persoonlijk vind ik dit een jammerlijke ontwikkeling die ieder jaar in het voorjaar zich weer voordoet op dit forum. Door al dat nutteloze gekwetter heb ik mezelf ook al laten vangen door een veel te ongenuanceerde uitspraak te doen op een bepaald draadje wat helemaal mijn stijl niet is.

Ik stel me dan ook de vraag of we er misschien met z'n ALLEN niet eens op kunnen letten van elkaar niet te verwijten, maar eerder te proberen reageren in een sfeer van wederzijds respect en te begrijpen dat ieders standpunt gebaseerd is op eigen kennis en ervaringen. (Of ben ik nu toch weer een beetje naïef?)

Vooralsnog blijf ik op het forum aanwezig, maar als de sfeer niet snel verandert en ik merk dat ik zelf mee begin te verzuren, dan denk ik dat ik de eer aan mezelf ga houden en me een tijdje van het forum ga weghouden. Dat is geen verwijt aan eender wie, maar gewoon een vorm van zelfzorg!

Misschien is mijn oproep een beetje melig, maar daarom niet minder gemeend! Ik hoop dat de juiste mensen dit lezen en neem de boodschap ook voor mezelf mee hoor!

Vriendelijke groeten,

Pol
zondag 4 mei 2014 - 15:06
myriam56

Myriam56

Goeie avond iedereen, vanuit een zonnig frankrijk !!
Helemaal mee eens, 100% !!... Ik vind of het nu op het forum is of elders, de mensen erg verzuurd zijn, vele minder gemanierd, etc..... dat is spijtig !!.... in elk geval ik vind het een zeer tof voorstel en doe zeker en vast mee ( als ik tijd krijg om te komen lezen en te reageren, want het is hier echt druk, druk, druk)
zondag 4 mei 2014 - 19:42
wilma*15

Wilma*15

Ik heb me ook al menig maal afgevraagd of je wel je eigen mening hier mag posten zonder dat je iemand anders op de tenen ga staan.
Heb me dan ook vaak op die posten afzijdig gehouden maar wel alles gelezen.
Wat de een tegen de ander zei vind ik eigenlijk zelf niet kunnen.

Ik weet dat enkele schrijvers als beroep hebben om tuinen te onderhouden en die zijn inderdaad aangewezen op de eigenaars van die tuinen.
En die staan af en toe met hun rug tegen de muur en kunnen niet anders.

Wat Pol hier verteld ben ik dan ook net als Myriam 100% mee eens.
Hoop dat er meer mensen dit vinden.

Groetjes
zondag 4 mei 2014 - 22:33
Bombycilla

Bombycilla

Als je je mening geeft sta je automatisch iemand anders die die mening niet deelt op de tenen,sommigen zijn zo welbespraakt(Pol) dat ze dit op sokken doen,anderen zijn wat minder welbespraakt (ik ) en lopen dus op klompen.
De intentie is volgens mij de zelfde.

ik vind het dus niet zo erg wanneer iemand eens zijn ongezouten mening geeft.
maandag 5 mei 2014 - 10:04
jdcoster

Jdcoster

Intelligente lezers zullen er zichzelf wel een oordeel over vormen, over wat juist, praktisch haalbaar of voor hen toepasbaar is na het lezen van onze verschillende meningen.
Als we onze meningen al niet meer zouden mogen geven, waarvoor is er dan een forum.
Het zou ook moeten volstaan om een mening te formuleren zonder het absolute gelijk te willen halen, want dat heeft er niemand, en zonder elkaar te willen overtroeven of af te breken.
maandag 5 mei 2014 - 12:38
PetrusDe

PetrusDe

... Dag Allemaal, ...

Gisteren dacht ik ook nog,.... dit is geen uitwisseling meer van ideetjes over tuin en aanverwanten; maar 'n gebekvecht over meningen !
Je durft zelf geen antwoord meer te geven over iets ... het wordt een bodemloze put .
Daarom steun ik ten volle de oproep van Pol, zonder verder enig commentaar .
't Is niet omdat er verkiezingen aankomen dat we ons evenzeer moeten uiten; met dezelfde manier in uitdrukken van meningen.

Misschien tot nog eens ,

Petrus
maandag 5 mei 2014 - 14:33
myriam56

Myriam56

Goeie middag, iedereen mag uiteraard zijn mening ventileren . Maar ik dacht toch dat een forum was om vragen te stellen en iets bij te leren... Als dit a la methode blaf maar af moet gebeuren ( paracomando stijl)...dan denk ik niet dat er nog veel gezelligheid overblijft !! ( van dit echt tof forum) ...
Zo ik ga lekker verder werken !!
maandag 5 mei 2014 - 14:36
sirius

Sirius

goh, als mijn geheugen mij niet in de steek laat, er zijn er hier heel wat buiten gegooid voor het geven van hun mening, al dan niet gezouten of gepeperd.
Schijnbaar mag men hier niet te ver boven het maaiveld uitsteken of snip

en PS wat moet je met deelnemers die mordicus aan hun mening vasthouden waarvoor ze zelf geen enkele onderbouwing hebben of waarvoor geen ernstig argument pro bestaat, noch praktisch noch wetenschappelijk? ze onzin laten verkopen voor de lieve rust? ik vraag het mij soms af.
maandag 5 mei 2014 - 15:25
sugar

Sugar

Waar ik me het meeste in stoor is dat de mensen waarover we spreken een ondertoon hebben die aangeeft dat de natuurlijke tuiniers liegen want "ze hebben het geprobeerd en het is niet mogelijk".
Enfin, ik stoor me nog meer aan het feit dat één van hen continu de man speelt, nooit de bal. In 't voetbal krijg je dan een rode kaart.
maandag 5 mei 2014 - 18:52
Polplastron

Polplastron


Als we onze meningen al niet meer zouden mogen geven, waarvoor is er dan een forum.
Ik denk dat meningen gerust gegeven mogen worden. De manier waarop is vaak het gene waaraan ik me stoor en als ik hier snel even lees, ben ik daar niet alleen in. Zelf probeer ik meestal mijn berichten nog eens goed na te lezen alvorens ze te posten en dan gebeurt het zelfs nog dat ik ze vervolgens nog eens aanpas. (Maar ook bij mij loopt het wel eens fout hoor!) Soms lijkt het echter alsof men zomaar een reactie post zonder er verder bij na te denken omdat zo'n forum immers toch vrij anoniem is; althans zo voel ik het soms aan.


Het zou ook moeten volstaan om een mening te formuleren zonder het absolute gelijk te willen halen, want dat heeft er niemand en zonder elkaar te willen overtroeven of af te breken.
Inderdaad!


[citaat1]ik vind het dus niet zo erg wanneer iemand eens zijn ongezouten mening geeft. [citaat2]
Ongezouten je mening geven moet soms best kunnen, maar in sommige draadjes slaat naar mijn gevoel de discussie bijna over naar een soort strijd om het recht van de sterkste ... en dan is de lol er voor mij soms wel wat af. Maar dat is natuurlijk een persoonlijk aanvoelen hé!

Groeten,

Pol
maandag 5 mei 2014 - 19:11
svoffel

Svoffel

Het is een feit dat sommige snel ontvlammen, waarschijnlijk door de stress of wat dan ook. Dat is spijtig.
Ik lees hier ook veel zonder telkens te reageren, hoeft ook niet.
Het zou natuurlijk heerlijk zijn als er geen "giftige" producten gebruikt worden. Maar soms duurt het wel een tijd voordat je zover bent.
Door zoveel op dit forum te lezen en dan verder opzoeken kom je wel veel te weten.

Ondertussen ben ik bezig met sommige planten samen te zetten omdat ze elkaar helpen in de groei, het is uitproberen. Spannend avontuur voor mij.
Ook gebruik ik nu bio organische mest vanaf verleden jaar en ja, heb de indruk dat verschillende planten er veel "gezonder" bij staan. Met als gevolg dat ik die al zeker niet hoef te behandelen.
Soms moet men de planten helpen, zeker als je geen grote tuin hebt waar de dieren en insecten het kunnen overnemen, maar dan heb je wel de keuze van producten.

Maar iedereen moet uiteindelijk zelf beslissen wat en hoe ze willen tuinieren en je kan je mening schrijven zonder andere te beledigen.
Dus respect voor de mening van de andere is wel het minste. Maar het is toch leuk om eens iets anders uit te proberen..... we eten toch ook niet elke dag hetzelfde.

Zo, ik stop ermee voor er iemand gaat schrijven dat ik aan het "zagen" ben

Vele groetjes en weet dat er heel veel mensen op het forum zijn die goede raad en andere methodes weten te waarderen.

En daar ga ik ene op drinken


maandag 5 mei 2014 - 19:12
myriam56

Myriam56

Goeie avond, na een heerlijke verkwikkende klusdag ( met veel vooruitgang geboekt te hebben ) nog even komen lezen... Het is spijtig.... als ik zie wat een reactie's men krijgt om gewoon beleefd te vragen of een onderwerp menselijk kan beantwoord of bij gelicht kan worden, wat ook de mening of de toedracht van de schrijver is!!..
Mag men ?, of kan men dan niet gewoon zonder abrupt te of dominant te zijn , zijn mening hier neerschrijven , al dan niet in raad gevende zin?...
IK ben steeds blij met een vriendelijke raadgeving !! en zal ook mijn dankbetuiging niet vergeten, ik ben blij met de kameraadschap die ik hier vind, zelfs als ik de mensen niet ken, hun schrijfsels doen deugd !! en hebben voor mezelf al heel veel betekend !! ... ik heb hier ook verschillende groene maatjes gevonden waar ik af en toe ook al eens privé zal babbelen... Zo en vanaf nu is dit hoofdstuk voor mij gesloten !!...
maandag 5 mei 2014 - 20:57
Tuinman65

Tuinman65

Eerst dit : mijn grootste respect gaat naar Kurt, zijn moderators en verdere medewerkers die het ons mogelijk maken om dit te beleven.
Wat de forumleden betreft gaat mijn grootste respect naar Pol.
En dat is wederzijds. Heb ik vanmorgen nog mogen ondervinden.
Hij verstaat de kunst om rust te brengen na een woelige periode.
En eerlijk gezegd, voor sommige zit dat respect ver onder nul.


En dan : ik weet heel goed dat ik niet altijd op een vriendelijke manier reageer.
Maar dat heeft ook een beetje zijn reden.
Van de 1604 berichten die ik geschreven heb zijn ongeveer 90% raadgevingen.
De rest zijn tussenkomsten in discussies die soms wat uit de hand liepen.
Ik werd vergeleken met een oorlogsmisdadiger, een platspuiter genoemd enz...
Dat zijn grove beschuldigingen.
Nochtans heb ik de hand gereikt aan 2 mensen, die hier regelmatig schrijven, en met wie ik een dispuut had. Ze hebben er niet op gereageerd. en dat vind ik jammer.

We kunnen alleen maar hopen dat dit forum een beetje meer vriendelijk wordt en ik wil daar echt aan mee werken.





Leo
maandag 5 mei 2014 - 23:14
Bombycilla

Bombycilla

Nu geef je weer gewoon anderen de schuld
dinsdag 6 mei 2014 - 10:06
jdcoster

Jdcoster

Leo heeft het niet begrepen. Hij spreekt al weer van "toeslaan".
dinsdag 6 mei 2014 - 10:27
Bombycilla
dinsdag 6 mei 2014 - 17:44
Polplastron

Polplastron

Ik denk dat Leo gewoon zo reageert omdat hij zich af en toe aangevallen voelt. Zijn manier van reageren lokt dat inderdaad ook vaak uit, maar hij "blaft" harder dan hij bijt (heb ik ondertussen al ondervonden).

Als we er nu gewoon allemaal even op letten ... komen we er wel.

Groeten,

Pol
dinsdag 6 mei 2014 - 18:56
myriam56

Myriam56

Goeie avond... heel voldaan over het werk dat gedaan is ( zal later foto's plaatsen).
Het is jammer dat het gezellige vlaamse volk zo reageert!!, stress? , alhoewel van dat vaatje heb ik de laatste drie jaar ook menig keer getrakteerd geweest, maar dat is nog geen reden om ongemanierd iemand (schrijfelijk/schriftelik )moet afblaffen, sommige formumleden weten niet hoe een deugd het deed om eens normaal behandelt ( lees beantwoord ) te worden ,in al onze franse hoeve perikelen.... werkte dat zelfs soms genezend, want wees gerust..... ( geldstress, van sommigen doet bij normale mensen heel erg zeer ... al dat vals gedoe !! pfhoe !!)Ik zal voor sommige mensen egoïstisch overkomen, omdat ik niet altijd reageer, maar het werk( neen , geen water gelukkig) staat/ stond aan onze lippen, we zijn er gelukkig bijna door , het eerste huis zal hoogstwaarschijnlijk deze winter klaar zijn na vier jaar !! .. en dan is een symphatiek woord welkom !!.... dus mensen ik hou niet van geblaf !! denk er van wat je wil !!!.....De meeste steun heb ik van Essem gehad, zijn mooie site met veel tips als je verder leest dan je neus lang is !!, mooie foto's... echt waar ik ben diene mens dankbaar !!
dinsdag 6 mei 2014 - 20:05
Bombycilla

Bombycilla

Als we er nu gewoon allemaal even op letten ... komen we er wel.
Check!
dinsdag 6 mei 2014 - 22:51
kerstkind

Kerstkind

Als we er nu gewoon allemaal even op letten ... komen we er wel.

Zoveel verschillende mensen met ieder hun eigen gedachte, opvattingen en ervaring.
Natuurlijk mag iedereen zijn eigen mening geven, daar wordt vaak ook om gevraagd. Ook om eerlijk te zijn. Maar heb respect voor elkaar, wees tolerant en geef kritiek of commentaar op een wat subtielere en nettere manier.

Dat maakt het voor iedereen op dit forum aangenamer.

Dus ook ik zeg: Check

groetjes en welterusten.
José
woensdag 7 mei 2014 - 23:41
Tuinman65

Tuinman65

"Toeslaan" is wel van mening verschillen en dat duidelijk maken.
Leo
donderdag 29 mei 2014 - 23:52
leerling

Leerling

Als er deelnemers zijn die er vooral op uit zijn om herrie te schoppen en goede fora kapot te maken - en die zijn er helaas - dan helpt negeren. En dat hoeft niet eens stilzwijgend. Je kan gewoon schrijven dat je vindt dat persoon X te gortig wordt en dat je hem verder zult negeren. En dan doe je dat ook best. Zo weten anderen dat ze niet alleen zijn met hun gevoelens. En zullen ze - hopelijk - dit prachtforum niet nodeloos verlaten.

Voor de rest helpt het misschien als mensen dingen zouden schrijven als: "ik vind dat". Daar kan de lezer het dan al dan niet mee eens zijn. In het beste geval kan je dan verwijzen naar wetenschappelijke artikels of naar eigen ervaringen. En die kan je dan weergeven met zinnen als "Door mijn ervaring in mijn tuin..."

Het helpt zeker als je - zoals sugar al aangaf - op de bal speelt i.p.v. op de persoon.
Zo niet, voor mij bestaat een belediging uit drie elementen: de gever, de boodschap en de ontvanger; en twee acties: geven en aannemen.
't Is niet omdat iemand mij een belediging wil geven dat ik die ook moet aannemen. Negeren dus. (En opnieuw kort en droog te kennen geven dat je de boodschap en/of de gever negeert.)

En mocht je zelf wat geschreven hebben dat door anderen anders geïnterpreteerd wordt dan je bedoeld had, dan helpt misschien een excuus en/of een verduidelijking.

Als je het echt grondig met iemand willen uitpraten, dan kan dat ook offline, door gewoon een persoonlijk berichtje te sturen (op de naam klikken en onderaan de pagina van de gebruiker kun je dan een bericht intikken). Misschien kun je elkaar zelfs gewoon op neutraal terrein ontmoeten om over je ervaringen te spreken. Uiteindelijk heb je minstens 1 passie gemeen, anders zaten jullie niet op dit forum.

Voor de rest idd alle respect voor Kurt. Een forum modereren met +60.000 leden is geen gemakkelijke evenwichtsoefening, al helemaal niet als je bedenkt dat dit een behoorlijk actief forum is en dat modereren niet meteen Kurts hoofdtaak is.
dinsdag 10 juni 2014 - 00:27
myriam56

Myriam56

Goeie morgen Iedereen, hvdeynde, ik vin dit prachtig verwoord, dank U wel
dinsdag 10 juni 2014 - 07:43
minouke

Minouke

Negeren is het beste, trouwens de bekende ruziemakers hier vind je ook op andere fora waar ze ook weer niet geliefd zijn.
Alhoewel dat laatste niet hun groot bekommernis is maar eerder de 'sport' van ruzie maken.
Hun groot gelijk halen want zij zijn de 'man' (denken ze).
Wat ze dan wel vergeten is dat elke tuin soms andere noden hebben en de planten niet op dezelfde wijze reageren.
Dat al die boeken die ze consulteren al die verschillen niet kunnen opnemen.
En juist daarom is zo een forum uiterst interessant om ons eigen ervaring door te geven. Niet om altijd je gelijk te halen of je ego op te krikken.
Ik reageer al lang niet meer op dat kliekske;
Hoe meer ze brullen hoe beter we ze leren kennen

Groetjes aan al de andere lieve tuiniertjes
Chantal
dinsdag 10 juni 2014 - 09:28
Bombycilla

Bombycilla

Als er deelnemers zijn die er vooral op uit zijn om herrie te schoppen en goede fora kapot te maken - en die zijn er helaas

Dat geloof ik niet,mensen die bewust fora kapot willen maken zitten hier niet lang.


dinsdag 10 juni 2014 - 10:25
satomi

Satomi

Nee, hier niet idd, omdat de meeste hier vriendelijk en redelijk zijn en er goed op wordt gelet dat dat ook zo blijft.

Ik heb het op twee Engelse fora wel meegemaakt Uiteindelijk is men daar met de oplossing gekomen om een "negeerknop" bij je instellingen te plaatsen. Die geeft je de mogelijkheid de namen van respondenten die komen stoken in te voeren, zodat je hun reacties niet hoeft te lezen. Meestal voegen ze namelijk niets toe, behalve ellende.
dinsdag 10 juni 2014 - 12:52
PetrusDe

PetrusDe

... Gegroet forumleden,

Ik kan me ook volledig aansluiten bij de woorden van " hvdeynde".
Na onweer met bliksem en stortregens....komt het zonnetje altijd terug te voorschijn,
Dat kan " niemand" veranderen !!
Zo ook voor dit forum ....

Groetjes, ... Petrus
dinsdag 10 juni 2014 - 13:10
Suzanne Helmond

Suzanne Helmond

OW, echt? Ik ben pas net lid. Had toevallig net iets gepost over mijn zoektocht naar een milieuvriendelijk bestrijdingsmiddel. Maar het doel is dan meer om te delen. En niet om anderen over te halen, een discussie te starten of wat dan ook.... Jammer als mensen zich druk maken omdat iemand andere ideeën heeft. Zo veel mensen, zo veel meningen.
donderdag 3 juli 2014 - 11:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon