menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pioenroos

Ga naar meest recente reactie

Fiona

Fiona

Verbaasd te zien dat in sommige tuinen de pioenrozen al een halve meter boven de grond staan? De mijne komt nog maar net boven de grond uit, denk een cm of 5 of zo. Hoe kan dat nou?
Die bij mij stond er al toen ik hier anderhalf jaar geleden kwam, dus tis niet dat ie net gepoot is. Hoe lang hij dan wel staat weet ik niet, heb er nog geen bloem in gezien, maar toen ik hier net kwam heeft mijn ex er ook overheen gemaaid, dus daar zal ie niet vrolijk van zijn geworden, haha.
Maar zo'n verschil, een halve meter en al aardig in het blad of 5 cm boven de grond??? Die van mij staat relatief beschut, onder / voor de coniferen en die ik zag bij anderen stonden vrij in de wind en kou. Zou het dan liggen dat die van mij niet genoeg voeding krijgt door de coniferen? Die zijn heel hoog, nooit gesnoeid.
woensdag 26 maart 2014 - 18:52
Plantadvies

Plantadvies

Het is van belang dat de planten in voedzame en gezonde grond staan, om mooie bloemen te produceren. Geef je teveel aan mest dan heb je een weelderige groei en geen bloemen. De grond dient vochthoudend te zijn en de standplaats in de zon. De pioen wordt met de ogen/neuzen naar boven geplant. De ogen/neuzen moeten vlak onder de grond zitten. Het beste is als er slechts een paar centimeter grond bovenop komt, anders remt de groei van de stengels en het bloeien van de pioen. Eigenlijk is de standplaats dus niet goed, te droog en misschien ook wel te diep.
woensdag 26 maart 2014 - 19:33
Fiona

Fiona

Hmm... had ook eigenlijk in eerste instantie (eind 2012) geplant hem te verplaatsen. Maar omdat ik weet dat pioenen daar niet van houden, heb ik hem laten staan. Misschien doe ik het dan toch nog wel. Hij staat wel in de zon, maar de grond bij de heg (coniferen en laurierkers) is vrij zanderig. Denk dat ze daar de originele klei uitgegraven hebben ooit, voor aanplant van de heg.
Maar ja, als ik hem nu opgraaf, weet ik zeker dat ik geen bloemen krijg. Denk dat ik hem beter mest en dan afwacht en evt. in het najaar verplaats.

Thx voor de feedback!
woensdag 26 maart 2014 - 20:31
Roeli

Roeli

Bij mij komen ze net met een paar heel kleine puntjes boven de grond en mijn boompioen doet nog helemaal niets.

gr. Roeli
woensdag 26 maart 2014 - 22:40
cetinel

Cetinel

kan gewoon aan de soortliggen
dit is een onbekende lidl pioen,staat ook al ongeveer 40 cm bij mij(gekocht als een stekje van een 15 cm en in lente 2012,vorig jaar al gebloeid,tis een rode)



en de Sarah bernard laten zich nog maar net zien


en dan heb je de boompioen,de boompioenen doen het niet zo goed bij mij,in tegenstelling tot de gewone.


woensdag 26 maart 2014 - 23:05
erice

Erice

Mijn pioenroos staat simpel in een grote pot en is nu ongeveer 30 cm hoog....
Dit is zijn 2e jaar, nog geen nieuwe potgrond gekregen maar wel wat koemestkorrels.....en water....
woensdag 26 maart 2014 - 23:21
Fiona

Fiona

Oké, dus het kan gewoon wisselen. Ik wacht het dit jaar nog af of hij gaat bloeien. Zo niet, dan verplant ik hem in het najaar naar een ander plekje
Thx voor alle feedback. Ik wist niet dat je een boompioen had, nooit van gehoord, dus weer wat geleerd!
donderdag 27 maart 2014 - 13:16
Fiona

Fiona

Nou, mevrouw Pioen had mest gehad en geregeld een scheut water. En ik geloof dat ze zowaar 2 knopjes aan het krijgen is!!
Misschien volgen er nog meer, want die ene heb ik gisteren/eergisteren ook niet gezien. Maar al is het er maar 1, dan nog ben ik blij! De eerste keer bloem er in, joepieeeeee!!
donderdag 24 april 2014 - 15:53
libosa

Libosa

In mijn achtertuin heb ik ook pioenrozen staan en je wilt niet weten in wat voor grond.
Het bestaat uit min of meer zandgrond met heel veel kiezelstenen.
De vorige bewoner moet op die plek een gat gegraven hebben en daar een berg kiezels ingegooid, onmogelijk te verwijderen.

Toch doen de stermagnolia, calli carpa, hybiscus en dus ook de pioenrozen het daar prima. Zelf sta ik ook verbaasd, dat ze het op die arme grond zo goed doen, maar het is echt zo!

De pioenrozen zijn nu zo'n 60 cm hoog met duidelijke bloemknoppen.
Is het iemand trouwens bekend, dat pioenrozen mieren nodig hebben om tot bloei te komen?

Steeds als de knoppen echt groter worden, gaan de mieren eroverheen lopen.
Ik heb een jaar van 1 knop steeds de mieren verwijderd en tot mijn grote verbazing ging die knop niet bloeien.
Inmiddels op Internet gelezen, dat pioenrozen een soort zoete stof afscheiden, wat de mieren lekker vinden. Door dit proces komen de pioenen tot bloei.

De natuur zit soms heel bijzonder in elkaar...

Groetjes Libosa
donderdag 24 april 2014 - 19:16
Fiona

Fiona

Oh, wist ik niet van die mieren. Verklaard dan weer wel waarom ze het op zanderige grond goed doen, want daar zitten ook mieren. Ik heb in de kleigrond bij mij geen mieren gezien, alleen bij dat stuk bij de heg, waar dus ook die pioenroos staat. Daar zit op een of andere manier wel zand ipv klei. Neem aan dat ze dat gedaan hebben met het aanplanten van de heg.
In die uiterste hoek van mijn tuin is het sowieso schraal, daar heeft denk ik ooit een terras gelegen, want daar zit ook straatzand.
Als ik daar wil planten, graaf ik dus dat zand wat uit, elders klei en dan wissel ik het om.

Meer dan 2 knopjes zie ik vooralsnog niet, maar one lives in hope! En 2 ben ik ook al blij mee, haha. Zal ik de mieren daar met rust laten, vorig jaar werd het me te gortig, zoveel mieren daar, heb ik het even aangepakt, want ik kon er niet eens meer tuinieren of zitten zonder lek gestoken te worden (rode mieren).
vrijdag 25 april 2014 - 15:11
an

An

Mijjn pioenen zzijn ook al 30 tot 40 em en min boom pioen bloeit al 2 tot 3 weken voor het eerst in 3 jaar sins ik hem gekocht heb zie foto

Tuinbabbel

zondag 27 april 2014 - 01:21
an

An

En achter deze bakken die heb ik net nieuw en nieuwe planten
deze foto zie je me gewone pioenen
En ben druk bezig zeven blad weg halen

Tuinbabbel

zondag 27 april 2014 - 01:24
an

An

Hoi cetinel kan wel ff duren bij mij duurde het drie jaar voor hij bloem gaf en er zo uit ziet zoals nu
zondag 27 april 2014 - 01:28
cetinel

Cetinel

hoi an,het gaat niet om het wel of niet bloeien,kheb drie jaar terug 3 boompioenen geplant waarvan degene op de foto hierboven vorig jaar drie grote bloemen heeft gegeven,maar dit jaar is er maar 1 knop(bloem bijna open)en 1 hoofdtak terwijl er vorig jaar stuk of 5 zijtakken waren,deze zijn tijdens de winter afgestorven terwijl het een heel zachte winter geweest is.
de overige 2 hadden de eerste winter niet overleefd...ik heb er dan nog een nieuwe in de plek gezet en ook deze is vorig jaar in de winter kapot gegaan...deze 2 "dode" boompioenen komen nu weer vanuit de grond omhoog,maar das dus onder de ent vandaan en gaat zelfs als het groeit niet de bloemen geven waarvoor ik ze gekocht heb...
de gewone boerenpioenen die ik heb gaan heel goed die staan ook een dikke drie jaar in de grond en geven al 2 jaar volop bloemen en ook dit jaar staan ze mooi vol knop...

de boompioenen horen uit te lopen op de "stam" en dat doen ze niet,vandaar dat ik zeg da ze het nie doen...geen idee waarom...
maandag 28 april 2014 - 11:47
cetinel

Cetinel

dit is de enige bloem momenteel op mijn boompioen,vorig jaar waren het er drie,tzou moeten vermeerderen he,nie minderen....









maandag 28 april 2014 - 19:42
cetinel
maandag 28 april 2014 - 19:50
cetinel

Cetinel

[afbeelding verwijderd niet-https]


grrrr in mijn bericht staat de link en als ik het plaats staat er niks.....
dinsdag 29 april 2014 - 00:14
cetinel
dinsdag 29 april 2014 - 00:15
Fiona

Fiona

Nog altijd alleen maar hele kleine knopjes hier :/
Dat gaat niet hard, had verwacht dat dat met een week toch alweer een eind verder zou zijn. Ik wacht vol spanning af wat het gaat worden!
dinsdag 6 mei 2014 - 21:31
Roeli

Roeli

Mijn pioenen hebben ook nog maar heel kleine knopjes.
Maar als bij iedereen de bloemen zijn uitgebloeid , heb ik ze nog.

gr. Roeli
dinsdag 6 mei 2014 - 23:08
Fiona

Fiona

Nou, denk dat het hem niet gaat worden, volgens mij zijn die anderhalve knopjes aan het indrogen
Denk dat de pioen dan toch gewoon net te droog staat zo onder die coniferen in die zanderige grond.

Wel balen, zo dichtbij (eindelijk knopjes!) en yet so far!
vrijdag 16 mei 2014 - 10:43
sirius

Sirius

Hier staan de bloemen allemaal wijd open.
vrijdag 16 mei 2014 - 12:53
Roeli

Roeli

Ik heb ook alleen nog maar knopjes, hoor.
vrijdag 16 mei 2014 - 13:55
cetinel

Cetinel

de sarah bernards staan op springen en de lidl pioen staat al een weekje open
vrijdag 16 mei 2014 - 14:20
cetinel

Cetinel

de lidl pioen al meer dan een week in bloei,op de sarahkes moet ik nog wa wachten...


maandag 19 mei 2014 - 10:47
sirius

Sirius

17/5 .. Staan hier al zolang als ik hier woon (42j) en ik doe daar nooit iets aan.

Tuinbabbel

maandag 19 mei 2014 - 14:26
sirius

Sirius

Bloem

Tuinbabbel

maandag 19 mei 2014 - 14:26
cetinel

Cetinel

das wel een hele mooie zeg!
maandag 19 mei 2014 - 14:47
sirius

Sirius

ik heb geen flauw idee van de soort, zo het al een soort is.
(Forum weigerde mijn volgende foto )

Tuinbabbel

maandag 19 mei 2014 - 14:47
Roeli

Roeli

Gewoon nog eens proberen.
maandag 19 mei 2014 - 17:46
Fiona

Fiona

PRachtig, Sirius! Dan heb je gewoon mazzel dat ie op de goeie plek staat. Ik ga de mijne in het najaar opgraven en omzetten. Houdt natuurlijk dan wel in dat ik volgend jaar wéér geen bloem heb, boohoo.
Ik had er een in Zaltbommel, die deed het ook gewoon. Volgens mij zijn ze wel moeilijk, maar als ze goed staan, staan ze ook.
En denk dat ik er dan ook maar één bij koop. Vind ze zo mooi, mits ze bloeien natuurlijk, haha.
maandag 26 mei 2014 - 12:47
cetinel

Cetinel

de sarahkes beginnen er ook aan!




maandag 26 mei 2014 - 15:30
Fiona

Fiona

Wauw, die zijn ook mooi Cetinel!
De mijne gaat in het najaar gewoon verhuizen. Volgens mij is het ook een donkerrode, zover ik kon zien aan die ieniemienie knopjes.
Hij staat nu ook op erg zanderige grond, volgens mij vinden ze dat ook niet echt lekker?
Het verhuizen zal een karwei worden, zo half onder de conifeer spitten, en qua omvang is ze nogal groot. Maar het zal best de moeite zijn. Ik heb daar ook al een hortensia uit gevist vorig jaar die niets deed (ook veel te droog daar). En die staat nu in de voortuin te pronken, prachtige hortensia soort die ik nog niet eerder heb gehad Dus zeker de moeite waar om zo af en toe te investeren in planten verkassen.
vrijdag 4 juli 2014 - 14:50
cetinel

Cetinel

ook bij mij is het zandgrond,dus denk nie da het daaraan ligt....
mischien heb je zure grond(conifeer)?

mooi zonnig plekje zoeken in het najaar dan maar,succes!
vrijdag 4 juli 2014 - 18:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon