menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Het is verdorie hl nat hier

Ga naar meest recente reactie

myriam56

Myriam56

Onze vingers jeuken ... en ons voornemen ( was al van verleden jaar ) om zondag's lekker in de tuin te werken, valt letterlijk telkens in het water !! ...
Langs den andere kant heb ik dan weer goed nieuws, ons kippen zijn al aan de leg !!
Het zat zo... Theo is in de ruitjesschuur aan het betoneren, om zo een vaste grond te hebben om alles naar het 1e verdiep te takelen !! maar de ruitjesschuur is aan de kant van de tuin nog volledig open !! omdat we daar dus een grote glazen deur gaan steken !!
en we kunnen dus alle geluiden die uit de tuin komen horen in de schuur, toen Theo om een uur of vier, half vijf stopte, en we aan tafel zaten met een lekker wijntje, kwam hij met de mededeling , dat er die namiddag heel wat hilariteit in het hok was geweest, alle kippen inclusief de twee hanen waren dus héél hyper !!
Hij concludeerde , het is net of er heeft 1tje een ei gelegd, en iedereen is er super blij door geworden !!.... Ik stond er niet verder bij stil, want Theo durft al eens geintjes uit te halen, ( het is een echte lolbroek)
S'avonds toen ik het hok wou dicht doen zaten ze nog allemaal op de veranda onder hun hok... dat was niet echt normaal , maar goed ... ze wilden nog niet binnen gaan!
Het gesprek van daarvoor nog in gedachten, dacht ik, ik ga toch eens kijken, het is nog wel heel vroeg in het seizoen, maar wie weet, ze doen zo gek !!
en inderdaad er lag een klein eitje ( met een beetje bloed aan ocharme)
en vandaag lag er weer zo een formaat in het nest... gewoon zalig !!
Morgen bij het ontbijt voor elk een eitje van ons eigen kippen joepieeeee

( het linkse kleine eitje is van ons kippen de ander is gewoon gekocht )

Tuinbabbel

zaterdag 1 maart 2014 - 16:55
Roeli

Roeli

Myriam, hartelijk gefeliciteerd met jullie kippenbaby's.

gr. Roeli
zaterdag 1 maart 2014 - 17:01
minouke

Minouke

amai dat zijn rappe meiskes, zal morgen smaken Myriam.
Ze zijn ook niet zo waterig als de gekochte eieren.
zaterdag 1 maart 2014 - 17:06
myriam56

Myriam56

Goeie avond roeli en minouke...Ik heb zowat alles dat te vinden was over kippen gelezen, en zo goed mogelijk in de praktijk gebracht !! .... ik heb gelezen dat kippen in maart beginnen leggen als de dagen langer worden.
Ik had ook gelezen dat de kippen een rood gezichtje moeten hebben bloedrood werd er geschreven, dus rond de ogen, het kammetje en de lellekes als ze die hebben !!...
en een dag of twee geleden dacht ik al die kip is ver aan de leg , want ze ziet bloedrood aan haar kam ! en inderdaad !! echt fijn, ze zijn wel nog wat kleiner van gewicht en vorm, maar dat is denk ik normaal !! en wyandotte's hun eitjes zouden normaal gezien maar 35 gram wegen ...(als ik cake of zo bak weeg ik toch altijd de eieren in hun totale hoeveelheid !)....
Theo vind dat we ook een schouwlampje moeten aanschaffen , want onze lambik is een heftig geval, ( Jerome probeert af en toe ook eens maar krijgt dan een ferme pandoering van de lambik ) al bij al gaan we de kleine problemen eerstdaags nog oplossen !..... en inderdaad morgen gaan we genieten van onze eerste eitjes !! njam !!
zaterdag 1 maart 2014 - 18:54
svoffel

Svoffel

Dat is geweldig, bewijs dat de kippen ook graag bij jullie zijn

Weer een reden om er een glaasje op te drinken, die eerste eitjes.
Terwijl ik dit schrijf komt de zon erdoor. Wat een heerlijke dag.

zondag 2 maart 2014 - 10:47
myriam56

Myriam56

Goeie bijna middag,Simone, net de camionet leeg geruimd want alles was weeral opgebruikt ( voor beton te maken) .. Hier schijnt ook de zon !! zalig , we gaan vandaag de borders aan de straatkant een beetje opruimen en wat potgrond bij mikken, de eitjes ( ondertussen waren er dat gisteren in totaal al twee) hebben we deze morgen lekker opgesmikkelt wat een verschil van smaak ( en eierdooierkleur)
Ik heb wel triestig nieuws ons molly is gisteren in de late namiddag vanaf het eerste verdiep van de hartjes schuur in de tuin gesprongen en is op haar duizendst gemakskes de weide wereld ingetrokken ze is nog niet terug, hopelijk zit ze niet in een vosseklem, ofzo... pff ik heb haast niets geslapen !!
zondag 2 maart 2014 - 11:06
BOSVROUW

BOSVROUW

Is ze gesteriliseerd? Anders zit je met een hele familie binnenkort! Mijn 10 maand oude katertje Hendrik, is ook reeds een week verdwenen! Het is ook kattentijd, en gecastreerd of gesteriliseerd, ze doen allemaal graag mee aan die grote versierfeesten! Dus ik blijf positief denken en zie hem wel naar huis komen van de grote honger of zo!
zondag 2 maart 2014 - 11:45
PetrusDe

PetrusDe

Hallo Myriam ,

Vanuit een zonnig Antwerpen, genoten van je verhaal over je kippetjes en hun eieren, en vooral over je enthousiasme hierbij !

Nu weten we ondertussen ook het antwoord op de vraag : Wat was er eerst .. de kip .. of het ei ?...
Genieten jullie nog van de lente daar !! ... en de verse eitjes !!.....
zondag 2 maart 2014 - 12:29
myriam56

Myriam56

Dag PetrusDe, het is heel tof, als jullie genieten van onze belevenissen !! Ons kippen zijn in opperste staat van leggen vandaag had ik s'middag's een eitje en daarnet is er nog een eitje in het nest terecht gekomen... Omdat ik het tijd vind van de eeuwige moes te verzetten .zodat , dat stuk groententuin ook kan omgefreesd worden.... nu staan ze dus op de plek waar verleden jaar de blauwe bonen stonden, dat stuk is al helemaal omgefreesd geweest in oktober-november verleden jaar....
prei kan ik in de vriezer proppen maar die kool dus niet en omdat die doorlevend is, is dat mooi meegenomen !!
Hier is het trouwens na een mistig begin, ook stralend lenteweer !!
alé ik ga verder doen, want er staat straks lekkere verse pizza op het programma !!
zondag 2 maart 2014 - 14:44
erice

Erice

Gefeliciteerd met het eerste eitje. Dat er nog maar heel veel Mogen volgen...

Vandaag ook hier schitterend weer. Hoewel maar net 10 graden. Het schijnt de hele week mooi weer te gaan worden en het as weekend temperature 15 a 16 graden.. Pure lente...
Vandaag lekker wat buiten gewerkt....dat betekent de helft van de tomatenpotten geleegd.
zondag 2 maart 2014 - 16:13
myriam56

Myriam56

Dag Erice.... zalig hé.. tomatenpotten bedoel je dan potten voor op het terras of zo?
Ik ben benieuwd want ik ga natuurlijk plek tekort komen !! .... ik ben verlekkerd op een stukske wildernis dat tegen onze groentenhof aanleunt, maarja.... ik mag dat niet laten blijken of ze stropen ons de oren van de kop.... dus veel geduld oefenen zij, doen er niets mee dan laten overwoekeren van braamstruiken en brandnetels !! ..... en ik denk dat ze het binnenkort zullen presenteren, omdat de oude mevrouw echt wel sukkelachtig is en om successierechten te ontlopen .... meschien ??? het klinkt hebberig, maar het is zo een zonde je zou het moeten zien, en wij zitten echt met een groot tekort omdat we zoveel willen uitproberen en telen !!
zondag 2 maart 2014 - 16:42
erice

Erice

Het is heel erg maar mijn tomatenpotten van afgelopen jaar zijn aan de zuidkant van mijn huis gewoon blijven staan omdat ik in oktober mijn schouder brak en tot nu toe helemaal niets kon doen. Mijn boutjes zitten nu weer aan elkaar, maar net en het is nog heel broos, en ik kan mijn linkerarm ook nog niet omhoog of zijwaarts krijgen ( maar daar hebben we de fysio voor elke dagen dat gaat goedkomen, vast) maar met dit heerlijk zonnetje moest ik naar buiten en die potten zijn mij al zo lang een doorn in mijn oog ( typisch want ik kan ze niet eens zien vanuit mijn huis!!! haha) dus de helft heb ik geleegd. Spoedig volgt de rest, hoop ik.

Hoop voor jullie dat je dat stukje land erbij kan krijgen: de groententuin is nl nooit groot genoeg....merk ik ook steeds, elk jaar...Een paar jaar geleden heb ik zelfs de aardappelen in het bos gepoot... en de opbrengst was niet eens zo slecht.... maar een beetje te hard werken tussen de vele wortels... haha....
zondag 2 maart 2014 - 16:59
myriam56

Myriam56

Erice wees toch maar een beetje voorzichtig... er zullen nog lang tomatenpotten zijn, en als je , je gezondheid forceert duurt het mischien vele langer !! Maar er is niemand die je zo goed begrijpt als ikke zelf, het kan niet vroeg genoeg half mei zijn !! ( ijsheiligen zijn dan gepasseerd )
Ik worstel nog met een vraag... een tomaat ( niet de plant maar de vrucht) wordt die nu tot de groenten of tot het fruit gerekend ( lastig om de maankalender toe te passen) en als het een groente is, wat is dat dan, het is geen bladgroente maar ook geen wortelgroente?!?
zondag 2 maart 2014 - 17:33
erice

Erice

Het is een GROENTE.
In 1893 is door het Hoogergerechtshof in VS beslist dat althans voor de Amerikaanse wet de tomaat als GROENTE beschouwd moet worden.
In Nederland en Belgie wordt het ook als GROENTE beschouwd.

( Waar heb jij trouwens de maankalender vandaan dit jaar? Ik wilde hem ook bestellen maar ik krijg steeds te horen dat deze nog niet uit is.... )

Een aantal jaren heb ik ook trouw getuinierd met die kalender als hulp en ik moet zeggen: het werkt als een trein en ik kan er goed in geloven.

Kan me eerlijk gezegd niet meer herinneren HOE de tomaat wordt gebruikt....in die kalender... ( als fruit dan?) geen blad- en ook geen wortelgroente
Staat de tomaat niet los genoemd?
zondag 2 maart 2014 - 17:42
myriam56

Myriam56

Hey ERice ik stuur je direct de link door ..... het is gratis te vinden hoor op het net !!
zondag 2 maart 2014 - 19:16
myriam56

Myriam56

Erice JE HET EEN PRIVEETJE?WANT IK WIL NIEMAND TEGEN DE HAREN IN STSRIJKEN,ALS HET WEL MAG ZAL IK DE LINK MET PLEZIER DELEN !!
zondag 2 maart 2014 - 19:26
erice

Erice

Dank je wel. Ik denk dat je deze best mag publiceren..
Het is inderdaad een hele eenvoudige.. Ik ga er eens in grasduinen.
Ik had altijd die van Maria Thun ( ongeveer E14,-) en die is ingedeeld in derde van dagen zelfs en heel uitvoerig zodat het heel makkelijk te zien wat wel en niet juist is voor de betreffende dag maar ik kan hem dit jaar nergens krijgen en ook op internet vind ik hem niet.....
Zou fijn zijn als het tuinadvies deze zou verkopen.... hint... hint....
maar ik heb eigenlijk geen idee of veel mensen hier achterstaan en de kalender gebruiken.....
zondag 2 maart 2014 - 19:37
erice

Erice

Ik moest even denken... haha ouderdom... nu al??? maar tomaten horen natuurlijk onder de vruchtgewassen.....
zondag 2 maart 2014 - 21:03
erice

Erice

je hebt nl. vruchtgewassen, wortel- en knolgewassen, bladgewassen en bloemgewassen.....
zondag 2 maart 2014 - 21:04
satomi

Satomi

In Nederland kennen we ze ook onder de naam vruchtgroenten.
maandag 3 maart 2014 - 16:25
erice

Erice

Grappig... Nog nooit gehoord......wel goed gevonden.....
maandag 3 maart 2014 - 17:10
erice

Erice

Na een koude nacht, net nachtvorst, begint het nu weer snel op te warmen. 8,2 graden en het zonnetje schijnt heerlijk en lokt me naar buiten.
Vanmiddag de buxus snoeien , de Anabellen kort snoeien en een begin gaan maken met de enorme hoeveelheid hortensia's.Ik heb ze nog nooit geteld omdat het er zoveel zijn

De Bergenis'a staan volop te bloeien en de Spirea arguta is total wit, ongeveer de lengte van 8 meter....schitterend...
De gele toverhazelaars zijn helaas uitgebloeid maar de oranje staat nog volop te pronken naast de vijver...
dinsdag 4 maart 2014 - 11:35
svoffel

Svoffel

Erice,

Die Spirea zal prachtig zijn.
Hier is het ook zacht, 7 graden, heerlijk. Wel veel wolken, maar dat geeft niet.
Heb je nog steeds veel last van je vingers? Dat zal dan moeilijk worden met zoveel snoeiwerk. Heb je beterschap met de Kurkuma?
Hier heb ik 1 Hortensia, Pinky Winky, alleen al voor de naam. Maar vermits het nog een kleine is, verleden jaar gekocht, ga ik die niet snoeien, enkel de oude bloemen eruit halen.
Vraag me wel af wat beter is, niet snoeien of wel....
Vandaag boven enkele zaadjes in de grond gestoken, kan het niet laten. Vel te vroeg maar ja, heb er nog genoeg om binnenkort in de volle grond te zaaien.
Dus 4 potjes Oostindische Kers, van die hele donker rode. En ook 4 potjes met Calendula, gekregen van de buurman, het is een hele zachtgele, eerder creme kleurig.
Mijn Bergenia die doet helemaal niks, ga die verplanten want die heeft het duidelijk niet naar zijn zin. De witte krokussen staan open en de tulpen die al goed opkomen.
Spijtig zijn de primulaatjes allemaal opgegeten door de slakken. Zelfs met een kring van korrels er rond. Gelukkig heb ik er enkele in een pot gezet.
Waarschijnlijk staat de natuur hier tegen eind maart even ver als bij jou.

@Myriam,

Hoe is het met de dames, nog een beetje en je weet niet meer wat doen met al die eitjes. Wat plezant dat het zo goed gaat.

Voor de rest lees ik wat jullie allemaal zaaien en doen en t'is precies alsof ik erbij ben, heel heel plezant is dat.

Vele groetjes

dinsdag 4 maart 2014 - 12:34
myriam56

Myriam56

Goeie middag, effekes binnen gewipt om brood te smeren, voor Theo kip-curry ( eigen brouwsel uiteraard) en dan verder klussen voor Theo en ikke dus de laatste spruitjes getrokken.. prei uitgestoken voor verse tomaten-groentesoep... en heerlijk genietend van ons beestenbende, ik kan zien dat Molly dus slaag heeft gekregen, ze mankt terug aan dat pootje waar ze bij het aller eerste begin.... veel miserie mee had ze heeft aan haar kop ook wat klauwesporen, en ze is in 1 ruk vele volwassener geworden !! kalmer stiller maar ... ze schept nu blijkbaar nog meer genoegen in het spelen met Luna ze rollebollen over het gras , spelen haasje over door gans de tuin.... en ik moet Theo weerhouden om haar telkens te pakken en haar in de keuken te deponeren! Ze weet nu waar haar thuis is , en wat er te koop is in de grote boze buitenwereld als ze niet voorzichtig is, ze zal haar les wel geleerd hebben !! Ik ben bang dat ze , terug zal gaan lopen omdat we haar teveel bemoederen, het is moeilijk maar een poes is nu 1X geen hond, en voor Theo is dat echt allemaal nieuw , want buiten een kanariepietje mocht er in zijn vorig leven nooit een diertje in huis komen !!
dinsdag 4 maart 2014 - 12:46
erice

Erice

Je (lees Theo) wilt alle beestjes zo goed mogelijk beschermen natuurlijk en ja met een poes weet je het maar nooit....hoop dat ze voorlopig thuis blijft want je zou er de zenuwen van krijgen
dinsdag 4 maart 2014 - 13:03
erice

Erice

Mijn vingers gaan redelijk goed maar zolang de dystrofie niet volledig is genezen blijf ik vreselijk pijn houden in bovenarm.
Maar mijn botten zitten nu ook maar pas aan elkaar, is nog heel broos, Fysio mag alleen maar bewegingsoefeningen doen en ik mag/ kan niets tillen of oppakken. Ik zou hem zo weer kunnen breken.
Over drie weken ( elke 3 weken) weer terug naar ziekenhuis, weer foto en dan maar zien dat de breuk nu echt stevig gerepareerd is en ik langzamerhand mag beginnen met krachttraining.....haha....
Maar het maakt het snoeien heel moeilijk... de buddleia kan ik met min rechterhand doen maar de buxus bv is heel moeilijk.....
Maar ik probeer mijn linkerkant zoveel mogelijk te gebruiken.... en ja de kurkuma bevalt mij prima.... ben al 6 pillen per dag geminderd en voel mij stukken minder misselijk van al dat gif....
dinsdag 4 maart 2014 - 13:07
myriam56

Myriam56

ERice, je bent toch een kanjer hoor, wat een moed !! ik wil je niet zitten beklagen want daar heb je uiteraard niets aan... je moet erdoor !! en natuurlijk wil je zo spoedig mogelijk het toffe hobby van tuinieren terug opnemen, groot gelijk , maar toch voorzichtig zijn !! ... je moet om te snoeien toch wel wat kracht zetten dacht ik? ( eerder een vaststelling dan een vraag ) maar goed langs den andere kant als je het slim aanpakt is dat fisio op zichzelf !! ik duim voor jou hoor !! .... de beestenboel houd siesta... en de kippen hebben ons getrakteerd op 2 eitjes ( maar aiaiaiaia, als je te vroeg komt kijken in de legnesten, en er zit nog een dame haar best te doen, je bent dan zowiezo een half uurtje bedient van een hoop verontwaardigt gekakel en niet alléén van de dame in kwestie maar den Lambik die doet dan ook zijn best om te laten horen dat hij niet erg kontent is met de situatie ...)
dinsdag 4 maart 2014 - 13:39
svoffel

Svoffel

Myriam


Hahahaha, je mag hen dus niet teveel storen, die dames. Ze zullen nog Belgische streken hebben hihihihi.


Erice,


Lees dat alles nog heel broos en breekbaar is.... hoop voor jou dat het toch snel steviger gaat worden want dat is toch nog steeds sukkelen en behelpen. Een mens verliest zijn geduld als het te lang duurt met alle gevolgen van dien.
Het moet in elk geval super moeilijk zijn om je in te houden, we wil zoveel doen en ja....... t'is heel erg opletten geblazen.

In elk geval zul je veel plezier en voldoening beleven aan het nieuwe groeiseizoen.
Hier is ondertussen de zon verdwenen, grijze lucht maar droog.

Ga een boke eten want mijn maag knort een beetje.

dinsdag 4 maart 2014 - 14:16
erice

Erice

Wat een type kippen heb je... Hier krijg ik wel een beledigende blik van de kip in kwestie maar verder gaan ze toch niet... haha... en dan zeg ik: oke, oke, blijf maar lekker zitten en neem je tijd......als ze mijn stem horen is ze snel weer rustig, het is meer dat als ze aan het leggen zijn en er is alarm ze moeilijk weg kunnen.....

Myriam, ik kan alleen maar snoeien/ knippen met de rechterhand hoor ......
en het is niet alleen lastig buiten maar bij het douchen bv... Ik kan met mijn linkerhand niet bij mijn rechterarm etc komen. Zover mag en kan ik nog niet eens...hij zou zo maar kunnen breken als iemand door zou duwen bv.... aankleden, eten klaarmaken, dingen snijden terwijl je ze niet goed kunt vasthouden etc etc . De hele dag loop je tegen dingen op die je normaal zonder denken doet.....

Maar goed al teveel gehuil heeft geen zin en kost teveel energie.... die ik nu voor andere dingen heb....heel veel oefenen dus en zoveel mogelijk proberen te slapen want dat gaat ook heel slecht.. Linkerschouderblad is pijnlijk om op te liggen en die arm/ schouder moet toch ergens op steunen... Maar we overleven het wel...
dinsdag 4 maart 2014 - 14:31
myriam56

Myriam56

Hey Erice... net gedaan met klimrekken te plaatsen, voor alles wat kan klimmen !! we hebben van die ronde sapin palen gekocht 2,5 hoog en daar dan met colsonbandjes (in Nederland zeggen ze daar tayribs tegen) vast gemaakt !!
wij hebben wyandottes, dat is een amerikaans ras.. het is eigenlijk een sierras, maar staat bekend voor goeie broedsters te zijn super braaf en aanhankelijk..alé een super functioneel ras, ze zijn veel te mooi en te braaf om in de pot te belanden ...
Nu ga ik dus eindelijk mijn soep maken.... de groentjes aanstoven met wat olijf-lookolie en huppekee laat maar lekker pruttelen !!
dinsdag 4 maart 2014 - 16:49
erice

Erice

Weer hard gewerkt dus en zo komt er elke dag wat klaar.....van wat er op de lijst staat

Ik had vroeger ook graag Wyandotten gehad... ze zijn zo mooi en inderdaad.. ze staan bekend om hun lieve gedrag... niets agressiviteit of zo.. heel makkelijk tam te maken... en (voorlopig) nog niet denken aan de stoofpot.....
dinsdag 4 maart 2014 - 16:55
myriam56

Myriam56

Als ik tjiepkes heb krijg je der een paar als je wil, ....Het 1e plezier is het andere waard !
dinsdag 4 maart 2014 - 17:07
erice

Erice

Nu ik de berichtjes even terug lees zie ik dat wat ik schreef niet geheel duidelijk was. Ik bedoelde te zeggen: Wat een type kipjes heb je... Dat het "eigenaardige" kipjes zijn... Type....positief bedoeld natuurlijk... zo van: jij bent ook een type..... wat wel gezegd wordt als iemand iets eigenaardigs doet....en waar je om moet/ kan lachen....

DAT bedoelde ik over jouw kipjes.... grappige beestjes.... en elke kip, heeft zijn eigen ding, zo mooi is dat.....
Ik weet dat je Wyandottjes hebt.....heb ik ook gezien op de fotoos....

11 graden nog steeds, het is zalig buiten..De zon is nu verdwenen maar de lucht is rozerood aan het worden....Morgen dus weer mooi weer.....

Ik ga even wat potjes in het tuinhuis zetten, die hebben genoeg frisse lucht gehad en snachts is het nog veel te kou buiten.... en dan ga ik pannenkoeken bakken, het is tenslotte de avond voordat de vasten begint.....Throve Tuesday: dat betekent dat je alle oude (luxe) etenswaren op gaat maken....haha....
dinsdag 4 maart 2014 - 17:34
myriam56

Myriam56

Ach zo ERice, De kippen zijn echt heel tam, de lambik is zo een macho met een hart van koekebrood.... hij laat gewoon van zijn vrouwvolk de lekkere beetjes uit zijn snavel pikken.... ik heb hem vandaag zeker zes pieren ( regenwormen ) gevoerd en telkens kwamen die trezebezen dat bij hem wegpikken zoals een tornado zoef... en hup de worm was bij een andere eigenaar beland, sommige regenwormen waren echt groot, en dan beginnen ze in de ren rond te stuiven met de rest achter zich aan, net volleybal ofzo, maar die brave sloeber , staat er dan naar te kijken.... IK moet wel zeggen dat Jerome ondertussen van zich af begint te bijten, en in het begin, was het Lambik die de Jerome van de 1 of andere kip sleurde als hij wou trappen, maar blijkbaar heeft jerome geleerd om dus hetzelfde te doen, dus af en toe hoor je zo eens héél fanatiek kakelen ... het blijft deftig...dus voorlopig mogen ze nog bij mekaar blijven !! ....IK heb dus bijdehandse kippen hahahahaha
dinsdag 4 maart 2014 - 17:59
erice

Erice

Die vrouwen bij elkaar....haha...arme mannen.....laten over zich lopen..... of is het galantheid? Ik weet het niet zeker
dinsdag 4 maart 2014 - 18:58
myriam56
dinsdag 4 maart 2014 - 18:59
svoffel

Svoffel

Goede morgen,

Vandaag gaat het een prachtige dag worden, dat is heerlijk als je opstaat en dat zonneke begint te schijnen. Maar op het ogenblik is het 0 graden.
Gisteren 3 ricinus zaadjes in water laten weken en die gaan vandaag het potje in.
Verleden jaar hebben die het in Oignies niet goed gedaan, aan zee wel. Daar moest ik gedurig aan knippen om nog door te kunnen.

Dat is grappig die kippen en die 2 hanen, ja, als ze bij elkaar blijven moeten ze leren delen Ga je later nog een roman over kunnen schrijven.

Dames, nog een heel prettige dag
woensdag 5 maart 2014 - 08:28
myriam56

Myriam56

Hier schijnt het zonneke ook, we zijn eerst naar de bioboer om een paar grote stukken hesp geweest voor de bbq als het wat warmer wordt .... en tevens wat worteldoek in den aldi gehaald stond in promotie !!
woensdag 5 maart 2014 - 11:53
erice

Erice

Het was heerlijk weer vandaag...11graden.....
Boodschappen gedaan en gezien dat ik mijn Nederlandse paspoort moet gaan verlengen... Wat een gedoe.. Keus: Antwerpen of Den Haag....
Ik denk dat ik maar voor Den Haag kies...
Geluukig is de tijd nu verlengd van 5 naar 10 jaar.....
Twee keer op en neer rijden naar Den Haag.....Dat zal niet gaan meevallen... zo'n lange rit.....Waarom kunnen ze zo'n ding niet opsturen, aangetekend????
woensdag 5 maart 2014 - 16:32
myriam56

Myriam56

Hahahaha... erice droom verder !!! ... wat een gedoe hé? en dan heb je nog Frankrijk met al de papperassen van den tijd van Napoleon I
woensdag 5 maart 2014 - 17:36
erice

Erice

Ja die bureaucratie in Frankrijk heb ik meegemaakt toen ik net buiten Nimes woonde.....
woensdag 5 maart 2014 - 17:43
svoffel

Svoffel

Goede morgen allemaal,

Lees papierwinkel en al dat gedoe, maar we zijn toch Europa he


Ben vroeg opgestaan vandaag om ten volle van de beloofde prachtige dag te kunnen genieten. Maar t'is -4, dat hebben we gekregen zonder dat ze het beloofden. Zou tot -1 gaan, een vergissing, maar de lucht beloofd. Ondertussen geniet ik toch maar van het prachtige vries kristallen.

Have a nice day
donderdag 6 maart 2014 - 07:12
Roeli

Roeli

Ook goedemorgen

Het is hier ook helemaal wit en de auto zit dik onder het ijs.
Maar de zon is al bezig door te komen.
Het wordt vast wel mooi weer.
donderdag 6 maart 2014 - 07:17
BOSVROUW

BOSVROUW

Dat is dan weer een voordeel van het bos! Altijd en paar graden warmer!
donderdag 6 maart 2014 - 08:21
myriam56

Myriam56

goeie morgen my dear green friends !!
Molly heeft deze nacht weer eens op de wandel geweest , en kwam schoorvoetend achter me aan toen ik de kippen uit hun slaaphok liet !!
Hier is alles ook wit gevrozen.. ik ben daar super blij mee !! zo droogt de kleigrond wat uit !! .. De tulpen, narcissen, sneeuwklokjes, en hyacinten staan volop klaar met bloemknopjes, hier en daar komt er een mooi fel gekleurd ( fuchia roze of koningsblauwe) anemoontjes tussen de het onkruid dat tussen de fruitbomen groeit piepen.
De nectarineboom die ik verleden jaar hier heb gekocht ,daar staan de takken al vol met pluizige bollekes !! .. de perzikbomen die ik meegebracht heb van Belgie ...die zijn blijkbaar vele trager !!Maar zijn allemaal in Leven gebleven ... de appelaars, pruimelaars en de kersenbomen ga ik maar niet snoeien, want dat zijn dus bomen die ik gekocht heb van een fruitkweker die er mee stopte en die bomen zijn ocharme just een kromme tak met hier en daar wat stompkes... ze moeten echt nog veel, heel veel groeien en aansterken om er als een fatsoenlijke boom uit te gaan zien,... ze hebben wel al vrucht gedragen en dat was toch een hele prestatie, verandering van grond een hele lange winter, en daarna een zomer om "U" tegen te zeggen met temperaturen die eerder aan de Sahel deden denken dan aan de Champagne-Ardennes ...

Zo nu gauw ons klaar maken om de tuin verder in orde te zetten voor de komende lente en zomer ... genieten mensen !! het goeie is op komst
donderdag 6 maart 2014 - 08:44
erice

Erice

Tjee ... je mag Molly wel aan een touw binden..... wat een duveltje. Ze heeft nou zeker de smaak te pakken.....

Kleigrond kun je in de loop van de jaren wel verbeteren... nl elk jaar compost erdoorheen, eventueel met zand.....

Het was een zalige dag hier, 13 graden na een nachtje met lichte vorst -2.
Het is zo zalig als je wakker wordt je de zon ziet piepen......

Ik heb vandaag 4 rijtjes uien geplant van 16 stuks elk.... and thats' was it!!!!
Dat is een kwart... maar goed... morgen is het ook nog mooi weer.....
IK heb het in ieder geval gedaan...

Gelukkig heb ik afgelopen zomer netjes afgesloten met alles op orde. Ik hoefde nu alleen maar een stukje plastiek weg te schuiven en het mooiste, zachtste en schoonste
moesgrond lag voor me klaar.....haha
donderdag 6 maart 2014 - 17:35
svoffel

Svoffel

Hier ook een zalige dag, we hebben ervan genoten.
Waren uitgenodigd bij vrienden en hun terras ligt pal zuid uit de wind. Dus ons eerste etentje op het terras, wat een leven.
Gelukkig is het maar in het volgende dorpje en is er nooit controle op deze weg

Die Molly is een vrijgevochten dame geworden, maar goed dat ze toch steeds braaf terug naar huis komt, een mens maakt zich anders toch zorgen als de kroost niet volledig is he. Binnenkort ben je misschien Bomma.

Erice, dan heb je heel hard gewerkt wetende hoe moeilijk en pijnlijk dit nog allemaal is voor jou, hiervoor verdien je een bloemetje.
Dat is wel goed meegenomen dat de grond al klaar is.

Zo dames, ga even in de zetel ploffen, veel zal ik niet meer doen vandaag, maar morgen is er weer een mooie dag.
Weer genieten he he, dat geraak je toch snel gewoon.

@ Myriam,

Hoever staat je keuken, zijn alle kastjes al in Frankrijk geraakt?

donderdag 6 maart 2014 - 18:08
myriam56

Myriam56

Dag Simone en Erice, voor ik het vergeet Simone, de grote kolomkast , vaatwasser en kookplaat zijn nog in antwerpen !!.... Erice ik heb het al geschreven, je bent een kanjer een duvel uit een doosje en voor geen één gat te vangen.... chapeau !! een vrij gevochten Madame, maar !! een sterke vrouw wordt zo niet geboren, wij worden zo gekneed !! dus ere wie ere toekomt en dat is dus Erice !!
Molly had deze namiddag huisarrest , en hoe ik ook mijn best deed , papa Theo hield voet bij stuk, ze mocht niet meer buiten !!..... Hij is zo verknocht aan die poes !! hij ligt te daveren in zijn bed van miserie als ze weer op stap is en niet thuis gekomen !! erg hoor !! pfff !!! De poes heeft er momenteel vrede mee, temeer omdat ze dus de lekkerste beetjes uit de koelkast krijgt van mij.... en ook omdat ze nu toch wel veel rust op haar hoogste schavotje van haar katteverblijf !! .... Ik ga morgen een grote emmer prei kuisen en snijden voor de vriezer en als het lukt zal mijn tweede stuk tuin omgefreesd zijn, en dan stenen rapen, zoveel we kunnen , dat groeit nog beter dan het onkruid !!... al bij al een super zalige dag !! die ik voor geen goud zou willen missen .... lady's nog een gezellige voortzetting van jullie avond !! ik ga douchen en een beetje youtube kijken
donderdag 6 maart 2014 - 19:03
Boerke

Boerke

9 maart 2014 !! Een dag om niet te vergeten. Ik denk dat dit de eerste keer is dat ik in mijn bijna 50 jarig bestaan al in korte broek een zonnige fietstocht gemaakt heb . Onderweg zag ik winter en zomer rijden . Velen zoals wij in korte mouwen en korte broek en anderen die nog ietsje schuchter de winterkleren aanhadden. En mijn fietscomputer stelde me niet teleur . Soms gaf hij 22° aan .
En zoals je ziet geef ik dit mee met een zonovergoten vijver.

Tuinbabbel

zondag 9 maart 2014 - 20:25
erice

Erice

Hier vandaag 21,2 graden en de hele dag in short en tshirt gelopen... heerlijk... zomer.....wat potjes gevuld met potgrond en bolletjes.... en verder in het zonnetje gezeten.... heerlijk... Vit D volgezogen.......

Kan me bijna niet voorstellen dat het in Frankrijk beter weer was
zondag 9 maart 2014 - 21:10
minouke

Minouke

Zalig! wij hebben met de familie lekker buiten gegeten in t-shirt alsof het zomer was.
Dat het maar lang mag duren tot diep in november
zondag 9 maart 2014 - 22:45
Roeli

Roeli

Met de hond , samen met de vereniging, zo'n 20 honden denk ik, 3 uur gelopen
door de bossen in Appelscha. Heerlijk. Maar we waren wel moe, mijn hond en ik.
Prachtig weer ! ! !

Tuinbabbel

maandag 10 maart 2014 - 07:48
svoffel

Svoffel

Zalig zalig, lees dat iedereen genoten heeft van deze super dag.

Wij zijn terug naar zee gereden en daar was het ook super heerlijk weer, bijna geen wind.
Dan krijg je mij niet naar binnen, ook buiten gegeten en genoten van de zon, zoals Erice schrijft, volgezogen met vitamine D.
Seffens, na het ontbijt, yep, we zijn een beetje lui vandaag, ga ik hier de zijkant proper maken. Heb daar vrouwenmantel gezet maar dat zijn nog maar kleine plantjes, onkruid komt er nog tussendoor.

Vandaag nog een extra portie vitamine D

maandag 10 maart 2014 - 09:11
myriam56

Myriam56

Goeie morgen iedereen, voor ik naar den hof trek met gans de zjolozie( beestenbende)nog eventjes komen schrijven !!( en uiteraard ook genieten van jullie ervaringen afgelopen dagen)
Iedereen is superblij met dit mooie weer !! en of ,wie klaagt er nu !!??!!
OP het grote terras waar later dus de sauna etc.komt te staan is het nu al 30 graden !! en daar is geen beetje schaduw... aan de schurenkant is rond deze tijd nog een beetje schaduw , maar later dus in de zomer is het daar ook direct koekenbak ... om dood te vallen van de hitte, en hebben we gelukkig de dreef en onze grote koer waar het hemels vertoeven is !!met 26 graden in de schaduw !!
Vandaag gaan we dus paadjes in mekaar steken van de overschotplanken ( douglass/oregon)zodat we met vochtig weer geen kleirommel aan ons schoeisel hebben want dat is dus echt wel "merd"
Zo en nu lekker aan de slag !! Ik zie het weeral helemaal zitten
maandag 10 maart 2014 - 09:12
BOSVROUW

BOSVROUW

Overdag wat in de tuin gewerkt, om 17.00 eerste BBQ bij de buren, ieder draagt het zijne bij! Lekker!!!!! Daarna tot 21.00 bij de vuurmand gezeten! Al was het een warme winter, dit blijft toch één van de hoogtepunten van de lente!
maandag 10 maart 2014 - 09:19
Roeli

Roeli

Myriam, wees voorzichtig, want houten planken worden met nat weer spekglad.
maandag 10 maart 2014 - 12:19
svoffel

Svoffel

Dat is waar Roeli, ik ben vroeger eens uitgeschoven op zo een houten terras.
Heb me serieus pijn gedaan, maar ja, t'is al lang geleden en dan ben je nog lenig.
Maar ook op stenen kun je uitschuiven als ze groen worden.

Ik wacht op een fotoke

Anders kun je kippendraad erover spannen, heb dat ergens gezien.

De zeewind is hier op het ogenblik aangekomen, plots veel frisser, maar de zon is er nog steeds.

Vele groetjes
maandag 10 maart 2014 - 12:44
myriam56

Myriam56

goeie middag iedereen, het is hier weer zalig weerke hé, op het terras eitjes gegeten van onze kippetjes !! njam, met zulke mooie oranje dooiers !!! ...
dank je wel voor de tips qua nat hout en stenen... ik ben hier al uitgeschoven op de glibberige klei !!een paar keer met een mand vol spruitjes !! jakkes ik zag eruit !
We gaan de meeste schotjes ( want we gaan dus zelf een soort van tegels maken van palletten hout !) in de winter grotendeels wegnemen !! juist een soort van wegeltje over laten tot aan de moestuin, maar dus tussen de groentenbedden in gaan ze dus weg !! ( het klinkt wat ingewikkeld, maar dat zal wel duidelijker worden als ik foto's geplaatst heb !)
maandag 10 maart 2014 - 13:26
erice

Erice

Wat heerlijk om te lezen hoe iedereen helemaal fit wordt van het mooie weer....bbq....wandelen....kortom genieten.....

Myriam , ik heb ook van paletjes, kleintjes zo ongeveer 40X40 cm gemaakt voor een pad naar het kippenhok. Gaat goed, wordt ook in de winter niet glad maar ja.. na twee jaar heb je een ander problem dan... er komt gras doorgroeien.....Weghalen is geen optie want ik moet toch dat paadje nemen elke dag.....

Maar inderdaad, in de winter heb je ze in de groententuin niet zoveel nodig.... misschien alleen bij de kolen ed.....( ook de spruitjes dus haha)
maandag 10 maart 2014 - 16:37
svoffel

Svoffel

Hier is het ondertussen helemaal grijs geworden en nog maar 8 graden, bbrrr.
Morgen weer beter.
Geniet dus een beetje extra van het zachte weer bij jullie.

Als je weet dat het hout glad gaat worden ben je normaal ook voorzichtiger en als je het in de winter gaat wegnemen... zal dan zeker een tijdje meegaan.
Natte kleigrond is ook heel glibberig, ben er ook al op uitgeschoven, maar was toch nog toonbaar nadien
maandag 10 maart 2014 - 18:16
erice

Erice

Het is nu bijna 1900 uur en nog boven de 15 graden....
Heerlijk....
Als dit de graadmeter gaat worden voor de aankomende zomer hebben we wat te goed
maandag 10 maart 2014 - 18:48
myriam56

Myriam56

Sé hé !! ik had al een heel epistel geschreven !! en zwoep weg !! grrrr !!
Wij zijn juist binnen , ik heb wat foto's genomen van de vertikale maar nog niet begroeide groententuin, daar moet je dus, spaghetie-vegetal bij denken of aubergines, of witte mini-auberginnekes, witte en gele patisons, bollekes courgette's ...pronkbonen , sluimererwtjes enzovoort, ik had van Belgie ook bonen en erwten besteld, maar idie moeten blijkbaar op vele latere datum geplant worden, op de franse verpakkingen, spreken ze zelfs vanaf begin februarie.... van het vlaamse zaadhuis (priestertenen)vanaf eind mei begin juni !... ik heb de radisio verzet en de chou fourager, oftewel eeuwige moes !! de meeste zijn aangeslagen, een paar zullen denk ik de geest hebben gegeven, dat geeft niet want hier vind je dat zaad zoveel je wil !! voor een prikje en de kippen zijn er echt gek op !!
Het ontwerp dat ik eerst in gedachten had, was eigenlijk niet haalbaar , en daarom heeft Theo iets anders bedacht hetgeen dus erg goed werkt !! de foto's komen uiteraard 1 na 1

Tuinbabbel

maandag 10 maart 2014 - 19:05
myriam56

Myriam56

het begin met gekochte houten plavuizen

Tuinbabbel

maandag 10 maart 2014 - 19:06
myriam56

Myriam56

Maar daarna is het alle hens aan dek,om deze zomer na een regenbui ( of sproeibeurt) geen 10 kg's meer te wegen en een halve meter groter te zijn door de klei die onder ons schoenen plakt !

Tuinbabbel

maandag 10 maart 2014 - 19:08
myriam56

Myriam56

de radisio die ik verzet heb ( hopelijk schiet die niet te vlug op , want het is lekker eten )

Tuinbabbel

maandag 10 maart 2014 - 19:10
myriam56

Myriam56

een vensterbank vol jong spul !! prei , selder , spaghetti vegetal;.. petunieaatjes en veel , heel veel paprika's en pepers !!

Tuinbabbel

maandag 10 maart 2014 - 19:12
myriam56

Myriam56

De kolen die ik verzet heb voor de kiekens.... ze zijn er dus verzot op !!

Tuinbabbel

maandag 10 maart 2014 - 19:14
myriam56

Myriam56

Het grootste gedeelte was al omgelegd in november, maar het is nodig om het nog eens rul te maken, het is nog altijd veel te nat.... dus nog eventjes wachten !!

Tuinbabbel

maandag 10 maart 2014 - 19:16
myriam56

Myriam56

De serre staat al klaar !! om in gebruik te worden genomen, overdag héél heet, maar s'nachts heeft het gevrozen !! dus effekes nog geduld hebben !! ik heb grote vensterbanken in overvloed, dus.... grote luxe !!

Tuinbabbel

maandag 10 maart 2014 - 19:18
myriam56

Myriam56

en als afscheid nog een bloemeke voor de mensen die graag een beetje kleur hebben in hun leven ( annemoontje)

Tuinbabbel

maandag 10 maart 2014 - 19:21
svoffel

Svoffel

Myriam,

Dat hebben jullie weer mooi gedaan. Ik zie dat graag dat betonijzer.
Dat zal heel veel schelen aan de voeten, vanaf nu ga je niet meer groeien hihihi

T'is echt plezant om alles zo te volgen van jullie werk in La douce France.

Morgen moeten we met onze hond terug naar de dokter, het gaat niet goed met haar. Snif, maar we willen niet direct het ergste denken. Soms is het precies iets beter, maar ze wil bijna niet eten. We zijn even met haar gaan wandelen, nog geen 200m denk ik en ze was al aan het hijgen. Hoop op een wondermiddel dat ze overmorgen terug helemaal de oude is. T'is zo een brave meid met haar grote ogen.

1ste foto dat is onze Daisy en de 2de ons mormel Rocky. Die denkt soms dat hij een mens is

Tuinbabbel

maandag 10 maart 2014 - 19:30
svoffel

Svoffel

Onze Rocky

Tuinbabbel

maandag 10 maart 2014 - 19:31
svoffel

Svoffel

Zie de rest van je foto's, denk dat je een groter venster gaat moeten zetten
maandag 10 maart 2014 - 19:33
BOSVROUW

BOSVROUW

Droge niet schuifbare paadjes is inderdaad een probleem! Heb ooit voor een prikje 100 plastiek gras (dals) tegels kunnen kopen, en dat is de oplossing voor vele toestanden! Weg door de bostuin naar de kippen in de winter! Iets nieuw gezaaid of geplant, leg je het erover of errond en geen poes of hond die de grond terug los graaft! Tijdelijke schaduw voor pas geplante clematis, tot er een plantje voor staat, enz, enz; Is een echt hulpmiddel!
maandag 10 maart 2014 - 19:51
myriam56

Myriam56

Hier kost alles wat van plastiek is stukken van mensen.. ze hebben daar iets mee en ook met betonblokken groetjes M.
maandag 10 maart 2014 - 19:54
BOSVROUW

BOSVROUW

Misschien maar goed, want als de Fransmannen (vrouwen) iets niet meer kunnen gebruiken stoppen ze het gewoon in de grond; Jij zal dit ook al wel ondervonden hebben!
maandag 10 maart 2014 - 19:57
myriam56

Myriam56

Inderdaad bosvrouw, we hebben niet voor niets een graafmachine op den hof staan, ongelofelijk wat wij al boven gehaald hebben en afgevoerd, en we zijn belange nog niet aan de nieuwe petatjes..... vanalles dus behalve geld !!
maandag 10 maart 2014 - 20:01
erice

Erice

Wat is er weer hard gewerkt.... maar ik krijg al een idee hoe de groententuin er binnenkort uit gaat zien met al dat groen over de grond en in de lucht.....
maandag 10 maart 2014 - 21:13
erice

Erice

Dat is een behoorlijk maatje tuinkas..... Kun je dat goed koelen in de zomer?????
maandag 10 maart 2014 - 21:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon