menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ik ben dus vollop aan het opzoeken van informatie

Ga naar meest recente reactie

myriam56

Myriam56

Deze website zal wel bekend zijn bij de meesten, maar voor de eventuele beginners zoals mezelf ga ik die link voor de informatie over pluimvee ziektes in pdf hier zetten het is overdonderend veel !!
copieren en plakken

http://www.hoenders.net/kleinveedestermeeuwen/files/Pluimveeziekten.pdf
maandag 27 januari 2014 - 16:45
myriam56

Myriam56

thx Ruud
maandag 27 januari 2014 - 21:03
Lino

Lino

Whaaw! goed gevonden, Myriam
dinsdag 28 januari 2014 - 08:18
jdcoster

Jdcoster

Pas op. Er bestaan ook gezonde kippen hoor.
Wel is het niet slecht van op de plaats waar je ze afhaalt, op de hokhygiëne te letten.
dinsdag 28 januari 2014 - 09:44
Esem

Esem

Myriam ik heb je eigen link actief gemaakt.

Gr Eddy Esem
dinsdag 28 januari 2014 - 13:48
myriam56

Myriam56

DAG Eddy een grote merci van een super grote fan van je : ( ikke dus !! )
myriam
dinsdag 28 januari 2014 - 14:13
Roeli

Roeli

dag Myriam
Als je de kippen maar niet uit Hongkong haalt zullen die dieren vast wel gezond zijn.
Wij hebben + - 30 jaar kippen gehad en eigenlijk nooit problemen.
Koop ze wel bij iemand die zijn dieren goed verzorgt en waar de hokken goed schoon zijn.

gr. Roeli
dinsdag 28 januari 2014 - 15:10
myriam56

Myriam56

Dank je wel lieve forum-maatjes !! Het is echt super , dat ik zoveel respons krijg !! en hopelijk heb ik geluk !! .... want ik zou zo graag wat van dat grut op mijn erf hebben lopen.... zoals het een echte boerderij betaamd !! .. ook plezierig als er mensen op bezoek komen die kindjes hebben... mee eitjes gaan rapen ... ik geniet er nu al van ... de binnenkant is al helemaal in het wit gezet... nu de buitenkant nog en dan gaan we het grote hok verhuizen naar onzen bleek foto's volgen hoor !!
dinsdag 28 januari 2014 - 15:24
myriam56

Myriam56

Dank je wel lieve forum-maatjes !! Het is echt super , dat ik zoveel respons krijg !! en hopelijk heb ik geluk !! .... want ik zou zo graag wat van dat grut op mijn erf hebben lopen.... zoals het een echte boerderij betaamd !! .. ook plezierig als er mensen op bezoek komen die kindjes hebben... mee eitjes gaan rapen ... ik geniet er nu al van ... de binnenkant is al helemaal in het wit gezet... nu de buitenkant nog en dan gaan we het grote hok verhuizen naar onzen bleek foto's volgen hoor !!
dinsdag 28 januari 2014 - 16:04
Polplastron

Polplastron

Als je de basisregels voor hygiëne volgt: op tijd hok proper maken en water verversen. En als je je kippen bij een plek koopt waar die regels ook gevolgd worden zijn er met kippen meestal weinig problemen te verwachten.

Slechts van één ding heb ik jaarlijks last en dat is van bloedluizen; deze worden volgens mij door de vogels meegebracht die in het hok mee komen pikken van het graan.

Maar voor deze luizen zijn er verschillende goede oplossingen en als je het goed in het oog (vanaf het moment dat het wat warmer wordt) houdt geven ze weinig overlast. (Eén keer heb ik dat niet gedaan en toen is mijn haan gestorven als gevolg van hééééél veel bloedluizen!)

Groeten,

Pol
woensdag 29 januari 2014 - 08:40
BOSVROUW

BOSVROUW

Mijn kipjes slapen in de bomen, en nog nooit last gehad van bloedluis of ander ongedierte. Ze hebben een binnen hok, maar verkiezen de open lucht winter en zomer! Dit is slecht nieuws voor Reintje ,maar als je boommarters in de buurt hebt, die durven ook een kipje te verschalken! Een buizerd heeft bij een buurman dan weer lelijk huis gehouden , en het waren geen kleine kippen! Ja als de honger te groot is!
woensdag 29 januari 2014 - 09:14
minouke

Minouke

Bij ons zijn er ook kippen die liever in de bomen slapen, niet allemaal toevallig alleen de bruine. De witte willen binnen... geen idee waarom het zo is.

Als er kuikens zijn komen de buizerds ook boven het hok zitten, moet niet vragen hoe goed ze dat horen van zo hoog.
woensdag 29 januari 2014 - 11:08
minouke

Minouke

Myriam, ik zie dat je ook bij Eddy's fanclub zit


woensdag 29 januari 2014 - 12:03
Lino

Lino

Bij ons zijn er ook kippen die liever in de bomen slapen, niet allemaal toevallig alleen de bruine. De witte willen binnen... geen idee waarom het zo is. Omdat de witte 's nachts beter zichtbaar zijn voor rovers en de donkere niet, denk ik.
woensdag 29 januari 2014 - 13:00
minouke

Minouke

zou best kunnen Lino, want die bruine zie je moeilijk zitten in de bomen.

... slimme beesten
woensdag 29 januari 2014 - 13:59
myriam56

Myriam56

Goeie middag iedereen,ja Chantal, ik heb hier hoge ogen gegooid met de tips van Eddy zijne mooie site in verband met plagen van insekten en bemesting op bio manier !!
woensdag 29 januari 2014 - 14:58
minouke

Minouke

ook zijn tuin is mooi, echt mooi!
woensdag 29 januari 2014 - 16:43
myriam56

Myriam56

dat Weet ik MInouke ,Sorry, het leest een beetje wijsneuzerig, maar hij is ook nog eens een verdienstelijk fotograaf... en al zijn foto's zijn echte juwelen, als je nog niet van de natuur houd, dan moet je naar zijn site gaan!! op staande voet wordt je verliefd !! al wat groeit, en beweegt !! een hele dikke pluim , en nog een vele grotere mercie aan eddy om dat ik/wij daar ook van mogen meegenieten !!
woensdag 29 januari 2014 - 17:08
minouke

Minouke

da's waar.
woensdag 29 januari 2014 - 19:01
Eljoh

Eljoh

Messi, het snelste kippie van de omgeving, begon te schuivelen.
Griffioentje, m,n knorrig en bazich haantje, ook witje, nou ja alle kippies kregen last van een mijt tussen de pootjes. Het hok, altijd goed schoon, Maar toch voelde ik me 3 maanden terug een SUL:Kenners en dierenarts....tja ik had een "asiel-kippie"aangenomen en de rest kann je raden....nu 3 maanden later, een nieuw kippenhok en 4 nieuwe krielkipjes, een haantje ontbreekt nog. Elke 3 maanden komt er nu iemand om iets in hun drinken te doen en nu Maar hopen....ik heb de beestjes, nog geen naam gegeven. Ze zijn ook nog verlegen, of zeg Maar gerust bang.Toch wel weer een goed gevoel, dat de tuin weer "onderzocht" wordt....nou ja:IK ZAL WEER LIEF VOOR ZE ZIJN.
groetjes eljo(reintje)
donderdag 30 januari 2014 - 17:08
erice

Erice

Dat zijn vervelende dingen Eljok. Waarom komt er elke 3 maanden iemand om "iets" in het water te doen? Bedoel je knoflook of zo?
Ik hoop voor je dat je meer geluk zult hebben met je nieuwe kipjes en tja, je kunt soms niet meer doen dan alles goed in de gaten houden en zo snel mogelijk aan de bel trekken... Veel success verder.....
zondag 2 februari 2014 - 23:04
Eljoh

Eljoh

Hoi Erice, dat is een medicijn(vloeibaar dus),om die aanslag tussen de tenen tegen te gaan.
maandag 3 februari 2014 - 11:41
Lino

Lino

Is het kalkpootmijt (schurftmijt)? Dat kan je verhelpen door de poten in te smeren met vaseline. Dat verstikt de mijten.
maandag 3 februari 2014 - 17:04
Eljoh

Eljoh

jA ; Een schurftmijt. Ik heb ze, toen het al te laat was met Vaseline ingesmeerd, maar nu je dit zo wschrijft, denk ik, dat ik het toch maar deze zomer goed ga onderhouden.Bedankt voor de herhaling van een tip!
maandag 3 februari 2014 - 17:14
minouke

Minouke

Hoe dikwijls moet je dat doen en hoe lang?
Vooral oude kippen hebben er hier last van. Met vaseline heb ik al geprobeerd maar lijkt toch niet over te gaan.
maandag 3 februari 2014 - 21:32
cetinel

Cetinel

katoenen doeken in repen van ongeveer 2 cm knippen of scheuren.
kipje met de poten ongeveer een tiental minuten,kwartier in een lauwwarm dettolbaddeke weken.
poten beetje afdrogen.
de poten dik,heel dik insmeren met vaseline,de repen stof eventueel ook.
de poten omwikkelen met de repen stof,zorg dat je vooraf een uiteinde doormidden hebt geknipt tot op 15 cm...die uiteinden kun je gebruiken om vast te knopen.
de bedoeling is nu dat je die poten omzwachteld met de repen stof,niet te strak,maar ook weer niet zo los da ze gelijk los kunnen..(soms gebruik ik gewoon van dat elastisch wondverband,die hele lichte,omdat dat makkelijker en sneller gaat,maar repen stof zijn natuurlijk gratis,tenzij je je nieuwe lakens gaat verknippen
laat je kipjes 2 dagen met dit verband lopen.
na 2 dagen(ze zullen er vreselijk vuil uit zien,maar da geeft niet)het verband wa losknippen en loswikkelen,samen met de vaseline komt alle bucht van de poten af....
mijten zijn dood en pootjes zijn verzorgd...
dettolbadje is een vereiste op voorhand,geen optioneel iets!
succes...

enne,later af en toe in een potteke me olie de poten dopen,hiervoor kun je afgedankte frituurolie in een oud blik of potteke of zo gebruiken,bij voorkeur als ze op stok gaan,da zijn ze hanteerbaarder...hup efkes de ene poot,en hup de andere..klaar is kees(of minou)
maandag 3 februari 2014 - 22:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon