menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rugklachten

Ga naar meest recente reactie

mitterer1

Mitterer1

Rugklachten
n.a.v. het artikel over rugklachten heb ik nog volgende tips van de Rugschool.
Denk altijd na voor je iets gaat tillen.
Breng de last altijd zo dicht mogelijk bij je lichaam, dan pas optillen. Ga hierbij ALTIJD voldoende diep door de knieen en behoud een rechte rug.
Na een tijdje oefenen is het een automatische goede gewoonte.
Verdeel de last zoveel mogelijk over links en recht, vb beter 2 gietertjes van 6 liter in beide handen, dan 1van 12 liter in 1 hand. Ook hierbij, bij het optillen van de gieters door de knieen gaan en met rechte rug tillen.
Beter een keertje meer heen en weer lopen dan jezelf forceren.
Vermijd altijd torsie van de rug.
Vermijd buigen terwijl je een last tilt (vb om iets in/uit de auto laden)

Toch je rug overbelast? Probeer het volgende.
ga op je rug op de grond(tapijt) liggen, vorm met je benen een hoek van 90 graden.
Dit gaat goed als je je benen vb op de salontafel legt met al dan niet een kussen ertussen. Strek je rug en blijf zo ontspannen liggen. Een kussentje onder je hoofd mag als dat comfortabeler voor je is. Een dekentje kan helpen tegen de kou. Ontspan.
maandag 9 september 2013 - 15:40
c j de k

C j de k

Dit zijn inderdaad heel nuttige tips voor het vermijden van rug klachten.
Helaas komen mijn rug klachten voort van een dubbele wervel breuk , jaren geleden opgelopen bij een val van een trap.
Krijg hier nog steeds therapie voor , maar de ongemakken ontstaan meestal door een kleine verkeerde beweging.
Als je rekening houd met boven omschreven advies bij het tillen gaat het meestal wel goed.
In ieder geval bedankt voor het advies , ik denk dat veel personen hier hun voordeel mee kunnen doen
maandag 9 september 2013 - 19:28
Roeli

Roeli

Helaas zijn mijn rugklachten het gevolg van verzakte en versleten rugwervels.
Maar de tips zijn prima. Ik probeer het ook altijd op die manier te doen, maar als je druk bezig bent, vergeet je het wel eens en dan moet je het later bezuren.

gr. Roeli
maandag 9 september 2013 - 19:51
mitterer1

Mitterer1

Beste mensen,
het is omdat ikzelf sinds mijn 14de een deuk in een ruggenwervel heb opgelopen bij een ongeluk, dat ik bij die rugsparende technieken ben terechtgekomen.
Mijn idee is: wie geen rugproblemen heeft kan ze door deze technieken voorkomen.
Wie er wel heeft kan de problemen wat verlichten en erger voorkomen door de technieken goed toe te passen.
Dat begint al 's morgens door de juiste techniek toe te passen om uit bed op te staan zonder de rug teveel te belasten.
Ikzelf vind dat de scholen (vooral technisch en beroeps), de gezondheidszorg, de werkgevers, de ziekenfondsen meer aandacht aan rugscholing zouden moeten geven.
Omdat ik er alert op ben zie ik vaak onnodig rugbelastende bewegingen doen door
arbeiders, meestal bouwvakkers, die heel goed op een betere manier zouden kunnen gebeuren zonder tijdsverlies.
Als we allemaal langer moeten gaan werken tot we pensioengerechtigd zijn, mag er wel eens meer aandacht voor deze dingen zijn, anders staan onze arbeiders de laatste jaren van hun loopbaan allemaal constant op ziekenkas.
Waar zit de besparing dan nog? En bovendien dan kunnen ze misschien van hun welverdiende pensioen genieten met minder rugklachten?
woensdag 11 september 2013 - 09:52
pplakke

Pplakke

even zegen ik heb veel gesleurd en heb niets aan mijn rug.
rechter knie doet wel vreemd.
eerst pijn weken aan een stuk amper lopen zelfs even totaal lam.
nu wat beter maar stroef alsof te vast aangedraaid.
dus maakt niet uit hoe je het doet een mens is niet gemaakt om te sleuren.
en wat nog vreemder is scan mri scan gehad 2 dokters volgens beide niets.
ze doen alsof we al ver staan maar ze zijn nog nergens blijkbaar.
woensdag 11 september 2013 - 16:58
Wannus

Wannus

Mijn rug is ook versleten , onderaan de rugschakels die op
elkaar zitten (slijtage ) Er zijn reeds foto's van genomen ,
dit al een aantal jaren geleden . Maar ik ben in mijn laatste
werkjaren .
De tips hierboven vind ik wel goed ,
maar uit eigen ervaring is het belangrijkste steeds in
beweging blijven . Ik kan een ganse voormiddag werken
zonder pijn . Maar als ik dan thuis kom met de wagen ,
kan ik bijna niet uit mijn wagen . Ben net als een oud ventje.
Ik moet dan eerst een beetje rondlopen .
In de nammiddag is het hetzelfde , als ik begin te werken
heb ik geen last meer tot s'avonds .
Eigenaardig maar het is zo.
zondag 15 september 2013 - 20:05
wormengoeroe

Wormengoeroe

Mijn benen stoppen met werken na hevige pijnsteken in mijn rug. Ik heb de rugschool gevolgd en probeer zoveel mogelijk de raad op te volgen maar toch blijf ik problemen houden aan mijn rug.
Ik doe wat ik kan, forceer niets meer, want de dokters kunnen er blijkbaar niets aan doen. Het enige wat ik wel heb gekregen, is een rolstoel van de RIZIV voor de momenten waarop ik niet meer kan lopen.

Ik heb vroeger wel veel gesleurd en kan de mensen inderdaad ook aanraden de raad van de rugschool goed op te volgen voor het te erg wordt.
maandag 23 september 2013 - 09:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon