menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mais

Ga naar meest recente reactie

corrielat

Corrielat

hallo allemaal,
ik heb een heel piepklein maiskolfje gekregen, ong.5 cm. lang en rood van kleur, deze wil ik graag zaaien maar weet niet hoe, kan iemand mij helpen?? en graag met duidelijke uitleg,
ik weet hier niets van, dus alle tips zijn welkom
woensdag 21 maart 2007 - 08:08
Esem

Esem

Corrielat,
hier een tip hoe je je siermais moet zaaien.

Binnenshuis zaaien in april, buiten uitplanten na half mei in een warme periode.
Het beste is ze te zaaien in aparte potjes ,zodat je bij het uitplanten de wortels zo min mogenlijk stoort.

Plantafstand: 25 cm. , op een zonnig plekje in de tuin. Hou de grond vochtig en bemest een aantal keren gedurende het seizoen. De planten moeten in de herfst lang narijpen, zodat ze pas kunnen geoogst worden in oktober-november.

Gr Wolfke,

woensdag 21 maart 2007 - 09:12
lisa

Lisa

zo te lezen wolfke is er geen verschil met zaaien tussen siermais en zuikermais
heb dit jaar zuikermais deze vind ik heel lekker

grtjs,lisa
woensdag 21 maart 2007 - 11:13
Maxpowa

Maxpowa

Even op inspringen,

Wij gaan ook de eerste keer suikermais zetten dit jaar, Golden Midget en Art Verrell's. Nu lees ik her en der dat het een goed idee is om aan de voet van mais klimbonen te zetten. Heeft iemand enige sugestie welk ras bonen daar het meeste voor geschikt zijn, of maakt het eigenlijk niet uit?

Groeten,
Steven
woensdag 21 maart 2007 - 14:28
lisa

Lisa

steven ik heb het zelfs nog niet gehoort -dat men bonen bij kan planten
als het wel gaat vind ik het wel leuk-heb wel zo mijn bedenken want in het begin groeit de mais niet zo snel[in iedergeval de mais die mij man op het land zaait]-michien is het met zuikermais anders
wie weet,

groeten
lisa
woensdag 21 maart 2007 - 16:44
Bowie

Bowie

In het boek van Bauwens staat het volgende:

"Bonen en maïs vormen samen een prima combinatie que ruimtebesparing, qua steun en qua samengaan in een pot. Na opkomst van 3 maïsplanten zaai je er 3 bonen tussen (halfhoge variëteit). De bonen groeien met de maïsstengels als steun en geven, als vlinderbloemigen, stikstof in de pot af, die de maïs goed kan gebruiken. Bij voorkeur laag maïsras (Golden Midget) en halfhoge klim- of pronkbonen."

woensdag 21 maart 2007 - 22:19
lisa

Lisa

ja,bowie ik was in gedachte aan andere bonen aan het denken ,lage bonen is wel
fijn om te horen deze zaai ik nooit in de tuin,wij heben ze op het land

groetjes lisa
woensdag 21 maart 2007 - 23:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon