menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Buxus sempervirens

Ga naar meest recente reactie

Marei

Marei

Wij vragen ons af of er nog meer tuinmensen zijn die problemen hebben met Buxus; tot nu toe hebben wij hierover op Digituin nog niets gezien. Maar wij hebben behalve "taksterfte/schimmelziekte" ook nog eens te maken met de buxusmot. Hoe lost men een dergelijk probleem op?

Tuinbabbel

zaterdag 10 augustus 2013 - 21:36
Marei

Marei

nog een afbeelding

Tuinbabbel

zaterdag 10 augustus 2013 - 21:37
Marei

Marei

en hier is de boosdoener

Tuinbabbel

zaterdag 10 augustus 2013 - 21:37
hildavw

Hildavw

Gelukkig hier nog niets gezien, maar het is wel ver van jullie h
zondag 11 augustus 2013 - 11:42
Tuinman65

Tuinman65

Dat ziet er erg triest uit Marei.
Problemen met Buxus hebben we hier al genoeg gekend maar dit is weer iets nieuws.
Tot nog toe hebben we, voor zover ik weet, hier in Vlaanderen er nog geen last van. Maar Nederland is niet veraf.
Zou meegekomen zijn met Buxus uit Azie.
Zijn er hier geen Buxus genoeg dat men ze moet gaan importeren van daar. Daar kwam ook de Aziatische boktor vandaan.
Men zal wel verplicht zijn om dat beestje te bestrijden om uitbreiding te voorkomen.
Als men daar niks aan doet en maar laat betijen staat er over enkele jaren geen enkele Buxus meer in Nederland en Belgie en in zovele andere landen.
Rupsen kunnen bestreden worden Xentari WG, Calypso, Pyrethrum spray en daar hebben we goede ervaringen mee.
Wel even googlen over de levenswijze van die mot om te weten wanneer je moet behandelen.
Leo
maandag 12 augustus 2013 - 22:43
Marei

Marei

Dit is echt afschuwelijk om te zien, Leo! Wij hebben al sinds 2010 pogingen gedaan ze te bestrijden maar er blijven er telkens achter en je komt er gewoon niet vanaf! Het is hier zo: als de Buxus niet snel dood gaat door de buxusmot, gaat die wel langzaam dood door een schimmelziekte. Want dat bestrijden lijkt soms even te helpen, maar het komt steeds weer terug.

Afgelopen zondag hielden we onze laatste Open Tuindag van dit seizoen. Het was een drukke dag en er waren opvallend veel mensen met buxusproblemen.
Mensen in de Bommelerwaard en het Land van Heusden en Altena klagen over de schimmelziekte (taksterfte)
dinsdag 13 augustus 2013 - 14:51
Tuinman65

Tuinman65

Ja Marei, da's idd afschuwelijk om te zien, zeker wanneer ik de foto bekijk die je hebt gepost bij activiteiten.
Zo volgt de ene plaag na de andere en het zal er niet op verbeteren.
Toen ik jong was stuurde mijn toenmalige baas (tuinarchitect Wirtz) me regelmatig naar Wetteren om planten die uit Engeland kwamen in de gaskamer te laten ontsmetten. Dat was toen verplicht.
Hij kocht daar aparte soorten Clematis enz... die toen hier nog niet te koop waren.
Waarom ziet men er nu niet strenger op toe.
Wij gaan het niet meer meemaken, en maar best ook, maar er komt een tijd dat enkel kunstplanten gaan gebruikt worden.
20 jaren geleden sprak ik over kunstgras en werd toen uitgelachen maar het is jammer genoeg toch aan een opmars toe.
Leo
dinsdag 13 augustus 2013 - 23:00
Marei

Marei

In een wereld met kunstplanten horen wij niet thuis Leo, goed dan maar dat we al zo oud zijn dat we zoiets niet meer hoeven mee te maken.

Een jaar geleden konden wij niet bedenken dat we in staat zouden zijn te doen waar we vandaag aan begonnen zijn, maar alleen het nemen van de beslissing om de Buxus te rooien heeft al opluchting gegeven.

Wij wonen in de streek waar de buxusmot, naast de schimmelziekte, al grote schade heeft aangericht. Aanvankelijk dachten we nog dat bestrijden mogelijk was, maar dat is ijdele hoop gebleken. En inderdaad: we hebben hem te danken aan import.
woensdag 14 augustus 2013 - 21:30
Tuinman65

Tuinman65

Jullie zijn clever genoeg om er weer iets moois van te maken.
Leo
woensdag 14 augustus 2013 - 23:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon