menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Het is hier vele kouder geworden.....

Ga naar meest recente reactie

myriam56

Myriam56

En we zijn tot de concluzie gekomen dat ik het verschot heb.... het kon niet uitblijven.... mij willen rechthouden op de glibberige kleimodder, en dan de enorme kou die gisteren op ons dakken viel.... met resultaat stramme spieren en tillen en trekken en sleuren.... met gevolg dat ik gelijk een 100 jarige verder strompel in huis , ik ben wel foto's gaan maken in de tuin, en heb zo ingezien dat het putdeksel vandaag waarschijnlijk niet op zijn plaats zal geraken dus op de put, want ik heb gewoon geen kracht, geen macht en gene moed om wat ook te doen, langs den andere kant baal ik ervan dat er zoveel werk is en ik echt niets kan doen..... Ik ga na mekaar foto's zetten van onze tuinavonturen....
hieronder dus de foto ... toen we de rommel af aan het voeren waren..... In de beginne was er onkruid, stenen en nog eens stenen

Tuinbabbel

donderdag 14 maart 2013 - 10:23
myriam56

Myriam56

en nu hebben we dus een omheining gezet fruitbomen geplant en al veel gelijkgemaakt en gefreesd....

Tuinbabbel

donderdag 14 maart 2013 - 10:25
myriam56

Myriam56

andere invalshoek

Tuinbabbel

donderdag 14 maart 2013 - 10:27
minouke

Minouke

Ik sukkel nog altijd met mijn schouder, lijkt niet meer goed te komen.
In het begin gaat alles goed, je kan bergen verzetten van stenen, kasseien enz en dan komt het pijntje hier een pijntje daar maar er is nog zoveel puin te verzetten en je doet verder.
Dan wordt het nog erger en stelt de dokter vast dat er scheurtjes zitten in de pezen en dit geneest blijkbaar niet, spieren wel maar niet de pezen.

Pijn is een signaal dat zegt dat je moet stoppen.

Ik weet het niet gemakkelijk want je wilt alles op orde krijgen.
donderdag 14 maart 2013 - 10:39
myriam56

Myriam56

Hey dag chantal, de buurman kwam net ons duveltje lenen voor de cement te versleuren...
Ik zit met scheuren in mijne ruggegraat, ze hebben twintig jaar geleden daar schroeven ingezet.... en ben dus eigenlijk invalide verklaart, maar ik ben een koppige ezel.... en in de plaats van in een rolstoel mijn leven te slijten, ben ik een cursus zelfhypnose gaan volgen om de pijn de baas te kunnen..... en dat werkt... goed, maar ja , te is te en nu moet ik noodgedwongen wel stilzitten....
groetjes M.
donderdag 14 maart 2013 - 10:45
myriam56

Myriam56

Het tuinhekje... nog niet helemaal geverfd, te koud en te nat

Tuinbabbel

donderdag 14 maart 2013 - 10:47
myriam56

Myriam56

De regenput wacht op zijn nieuw ( zeer mooi deksel)

Tuinbabbel

donderdag 14 maart 2013 - 10:51
myriam56

Myriam56

en zo was het toen we het net hadden overgenomen.....

Tuinbabbel

donderdag 14 maart 2013 - 11:19
jdcoster

Jdcoster

Ik vrees dat de fruitbomen te dicht opeen staan. Volgens mij mag er overal
donderdag 14 maart 2013 - 12:19
myriam56

Myriam56

Goeie middag.... jdecoster..... Ik vind dat persoonlijk ook , maar bij de fruitkweker hadden ze ons dat zo opgedragen, het is nu wel zo..... dat ik later de vier jonagoldjes en 1 elstar op een andere plek wil zetten, maar nu kan dit nog niet die plaats moet nog helemaal in orde worden gemaakt... en omdat de fruitkwekerij stopt, hadden we niet de luxe om te wachten met bepaalde boomkes.... dus hebben we van den eerste keer maar alles wat meekon , meegenomen het was ook geen geld , voor zulke boomkes.....
We gaan ze later niet zo h

Tuinbabbel

donderdag 14 maart 2013 - 12:33
minouke

Minouke

Die fruitbomen van plantages geven geen goed resultaat Myriam.
Zonder constant bespoten te worden krijg je geen mooi fruit, ze hebben ook bijna geen wortels.
Zelf hebben we er zo 2 gerecupereerd na een storm 2jr geleden, 2 die nog goed waren mochten we hebben want de ganse rij moest vernieuwd worden.
De nieuwe bomen bloeien en geven oogst maar worden dagelijks met van alles en nog wat bespoten. Die 2 van ons worden dus niet bespoten en gaven nog geen fruit en naar het schijnt volgens de fruitboeren zullen het eerder gedrochten zijn moesten ze fruit dragen.
donderdag 14 maart 2013 - 13:32
myriam56

Myriam56

Gho minouke, ik hoop uit de grond van mijn hart, dat ge ongelijk gaat krijgen.... dat zou ik zonde vinden , van de plek die ze innemen en van het geld dat we der hebben ingestoken..... THeo is daar ook een beetje bang voor enfin afwachten dan maar h
donderdag 14 maart 2013 - 13:51
jdcoster

Jdcoster

Verleden jaar was natuurlijk een rampjaar voor fruit en kan dus niet echt als referentiejaar dienen Minouke.

@Myriam

Vergeet niet dat laagstammetjes die je een ronde natuurlijk kruin laat krijgen uiteindelijk we 4 m2 in beslag nemen. Je kunt er niets onder zetten want de takken zijn in de weg en ze belemmeren ook het zicht. Daarom maken de meeste mensen fruithagen. Die brengen zeker zoveel op en nemen minder plaats in.
Een moestuin is in niets vergelijkbaar met een productieboomgaard. Daar mogen er enkel bomen staan en daar moet alleen plaats zijn op er met de tractoren door te rijden en moeten alleen alle plaatsen in het boompje bereikbaar zijn op armlengte.

Van bestuivingschema's ken ik te weinig om daar raad in te geven. Hier gebeurt dat met mijn bijen die het nodige stuifmeel tot wel drie kilometer ver gaan halen. Veel hangt daar af van de fruitvari
donderdag 14 maart 2013 - 14:38
myriam56

Myriam56

Hey dag jdcoster... thx voor zoveel goeie raad.... wat mijn tomatenplantjes betrefd,dat ga ik weten als ik terug aan de beterhand ben met mijne rug....nu schuivel ik als een oud madammeke over en weer ,en het stuk tuin waar ik door moet, is niet echt een biljart en nog glad op de koop toe.... maar volgens ik vermoed, zullen ze de kou van de vorige nacht niet overleefd hebben in koude kas.... Ach....Leergeld betaal ik toch.... Ik ga me daar niet echt druk over maken.... ik heb nog veel zaadjes, en tenslotte verkopen ze ook nog plantjes ... maar mijn witte koolplantjes die doen het dan weer super-goed.... van den eerste keer in de koude serre gezaaid in een bakje en ook is er 1 soort paprika's ook vollop aan het groeien, in de kleine serre die je ziet op de moestuin, daar komt de koolrabi al piepen ( dat was zelfs al na 4 dagen)
donderdag 14 maart 2013 - 14:48
jdcoster
donderdag 14 maart 2013 - 15:01
myriam56

Myriam56

@jdcoster, daar heb je helemaal 100% gelijk in... en als we zouden kunnen dan sneden we onszelf wellicht in honderd, en zou alles... direct picobello zijn, maar helaas.... we zijn maar met z'n tweetjes... en weten soms niet waar eerst begonnen, alles heeft zo zijn prioriteiten.... sommige toestanden hebben we nog nooit gedaan en vragen veel tijd en uiteraard leergeld, neem daar dan nog bij dat we af en toe op een meevaller terecht komen.... dan moeten we weer knopen doorhakken.... de fruitboer stopt met zijn zaak, het is de moment om bomen te planten, maar den hof is nog maar een heel klein stukje klaar, en we moeten nog grond met veel steengruis en keien afrijden naar de velden die opgehoogd worden door de gemeente, we moeten ook compost aan zien te sleuren, tegelijkertijd, nog spullen voor den bouw aanslepen en als het moest kunnen nog de badkamer afwerken.....
Dan zet je die bomen op een plek waar je voorlopig niet meer komt met de graafmachine, en waar je weet dat daar geen stenen meer in de grond zitten, wanneer we ze op hun definitieve plaats gaan zetten... dat zal afhangen van het weer.... als het moest kunnen en de grond is handelbaar deze maand nog... en anders zal het volgend jaar zijn...... Hetgeen we hier doen is niet, niets... daar komt dan ook nog bij, dat we in antwerpen en Breda ook nog een leven hebben.... opa moet op tijd en stond onze kop zien ,papierenwinkel moet optoedeet blijven, ( dat wil zeggen facturen gaan betalen)
Ik heb geleerd , zolang alles goed gaat, en iedereen kan komen feest vieren , iedereen paraat is, maar zodra ze denken dat je hulp zou kunnen vragen, er niemand meer thuis is, en ze allemaal een zeer kwakkelende gezondheid hebben.... Wij doen echt ons best om een goeie leerling te zijn.... met dien verstande .... dat we niet in Harry Potter meespelen.... dus we kunnen niet toveren
groetjes M.
donderdag 14 maart 2013 - 15:28
svoffel

Svoffel

Dag Myriam,

Wat sneu dat je zoveel pijn hebt. Een mens doet maar voort en voort en ja, dan is het plots wat teveel.
Rust, een goede massage doen wonderen. Maar met zo een rug zou ik toch opletten en mezelf grenzen opleggen in het tuinwerk.
Rome is ook niet op een dag gebouwd.

Ik wou ook altijd naar Frankrijk gaan wonen (Zuid Bourgondi

Tuinbabbel

donderdag 14 maart 2013 - 17:32
myriam56

Myriam56

Goeie avond svoffel...

Ach hadden we geweten dat de (ex) aannemer ons zo zou bedriegen.... hadden we zeker en vast iets kleiner gezocht.... maar ja we waren een maand eigenaar... en onze beste vriend ( die aannemer dus) heeft ons al voor 60 000 euro die hij als voorschot wilde in de zak gezet... het ligt natuurlijk in proces..... Ik lig dikwijls wakker.... van krijgen we het klaar, komen we toe met ons budget enzovoort enzoverder.... Het scheelt wel dat we het eigenlijk h
donderdag 14 maart 2013 - 17:54
svoffel

Svoffel

Dag Myriam,

Ja, vriendschap en zaken doen zijn 2 verschillende dingen. Dat weet je ondertussen al.

Jaloezie en al de rest, laat dat maar overwaaien. Zolang het maar goed gaat met jullie 5. Dat de zon maar schijnt boven jullie en zorg eerst voor jullie zelf.

Hier is het inderdaad ook heel mooi. Ik woon hier in de Viroinval, is een natuurpark.
Het kleine dorpje Oignies en Thi
donderdag 14 maart 2013 - 18:11
Hilde1741

Hilde1741

Wat fruitbomen van fruittelers betreft... ik heb jaren een relatie gehad met een appelboer en echt, die boomkes worden niet met vanalles en nog wat bespoten hoor. Het is niet zo dat ze allerhande speciale meststoffen krijgen, maar kalk bijvoorbeeld, dat herinner ik me nog wel. En gepsroeid wordn ze enkel bij bepaalde weersomstandigheden.

Wat wel opvalt is dat een fruitkweker elk jaar na de pluk goed gaat snoeien, heel gericht, en dat is wat uiteindelijk het succes bepaalt van de kort gehouden boompjes.

Ik vind het jammer dat kwekers zowiezo gelijkgesteld worden met spuiters. Ik heb het anders gezien!
donderdag 14 maart 2013 - 19:07
myriam56

Myriam56

Goeie avond Hilde.....Ik denk dat er al veel jongere generatie's van telers er anders over denken... die hebben ook kinderen....dus die hun toekomst ligt ook een beetje in hun handen.... het is zoals met roken... vroeger was dat stoer.... en nu wil iedereen ervan af.... Ik denk dat het zo ook met groenten en fruit gesteld is.
Veel jonge mensen maken er een erezaak van om fantastische producten op de markt te brengen zonder smeerlapperij.... gelukkig voor ons, en eerlijk gezegd.... ik eet liever een appel die niet direkt moeders mooiste is, dan een appel van sneeuwitje en de zeven dwergen, als je begrijpt wat ik bedoel.
groetjes M.
donderdag 14 maart 2013 - 19:18
minouke

Minouke

Hilde, weet jij wat het goedje is, want ik krijg daar nooit een antwoord op.
Het is geel/oranje, als je in de verkeerde windrichting staat dan prik je huid.
Sproeien is hier non stop, ik kan het weten want ik woon midden in de fruitplantages.
En het is ook soms meststoffen,kalk en andere produkten.
Hier heb ik dus geen problemen met de rozen ze zijn zelden ziek maar vlinders ondanks al mijn vlinderplanten zijn hier zeldzaam.
donderdag 14 maart 2013 - 19:36
Boerke

Boerke

Kijk Svoffel, dit zal je wel bekend voorkomen. Toen we daar eens gepasseerd zijn. Denk dat iedereen daar eens moet komen. Zo mooi, de Viroin-streek .Met zijn typische dorpjes en............

Tuinbabbel

zondag 14 april 2013 - 09:31
Boerke

Boerke

..........En enkele honderden meters verder, genieten van de stilte en het groen. Deze foto's zijn genomen enkele jaren geleden in september.
P.S.:Ik weet dat dit niks met dit item te maken heeft maar het moest eens van mijn hart.Dat er in Belgi

Tuinbabbel

zondag 14 april 2013 - 09:32
Boerke

Boerke

En voor hen die het nog niet zouden weten,de Viroin is een riviertje dat zich door de bossen kronkelt. Je kan er nog met een oud stroomtreintje de Viroin-vallei doorrijden ,vertrek in Mari

Tuinbabbel

zondag 14 april 2013 - 09:48
svoffel

Svoffel

He Boerke,

Ja ik ken die foto's, zeker die laatste. Dat is aan het bruggetje aan Olloy sur Viroin.
Denk ik toch.
Daar neem ik rechtsaf en hup dan klimmen tot in Oignies. Waar ik woon.
Met dat stoomtreintje is een avontuur, dat zie ik ook regelmatig rijden.
Aan een overgang stapt dan een man uit die het verkeer doet stoppen tot de trein voorbij is. Zoals in de "oude" tijd. De kinderen die erop zitten kunnen hun geluk niet op.
Het is echter een feit dat deze streek niet echt gekend is.
Vandaag met dit zonnige weer waren er veel motor rijders, die kennen het hier wel goed.

Enfin, iedereen heeft vandaag genoten van dit prachtige weer en zeker zijn hart kunnen ophalen in de tuin.

Groetjes en geniet nog van de foto's.
Deze is van verleden jaar, genomen aan het stationnetje van Olloy.

Tuinbabbel

zondag 14 april 2013 - 20:17
myriam56

Myriam56

Ons belgenlandje heeft enorm veel mooie plekjes.... maar dikwijls onbetaalbaar geworden..... Meschien als ons franse avontuur... afgelopen is dat we terug afzakken naar de Belgische regionen.... maar dit avontuur daar waren we beiden ( onafhankelijk van mekaar ) sedert jaren gek op !!! Een hele goeie vriendin hare man zaliger zei eens " Frankrijk is een mooi land, maar het zou nog mooier zijn zonder sommige fransen " ik begreep dat niet , ( tot nu toe )... en we genieten nu van het prachtige weer ( op het nieuwe terras achter in de tuin was het 38 graden, veel te warm... vooraan iets minder , en is de aanplant blijkbaar al een succes , want gans de haute marne is zijn goedkeuring al komen brengen.
Morgen de perzikkenbomen planten en om een camionet potgrond ... want aan de volgende gevel die moet aangeplant worden is het echt erbarmelijk.... 95% stenen en kapotte dakpannen... en dan een soort mergel, zavel?..... een grote troost is dat het er nu al fabelachtig mooi uitziet!!! en de annabelle's hebben nog niet eens blad , laat staan bloemen......m.
zondag 14 april 2013 - 22:06
svoffel

Svoffel

Dag Myriam,

Druk bezig zoals altijd lees ik. Geniet maar met volle teugen van jullie avontuur in Frankrijk. Dat kan niemand jullie meer afnemen en alles wat jullie nu meemaken is geweldig.
Sommige minder plezant, maar het is een avontuur.

Deze regio is nog goed betaalbaar, tot nu toe, de prijzen gaan omhoog zoals overal. Maar tegen in Vlaanderen is het hier spotgoedkoop.

Als alles aangeplant is zet je toch een foto zeker. Kunnen we meegenieten.


groetjes aan de Franse Belgen
maandag 15 april 2013 - 10:19
myriam56

Myriam56

Goeie middag iedereen... vanuit een zonovergoten, broeierig warm frankrijk...
Gisteren stond bijna h
maandag 15 april 2013 - 16:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon