menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

We zijn weer veilig op ons franse stekje

Ga naar meest recente reactie

myriam56

Myriam56

Geladen gelijk muilezels... enorm veel betaalbare potgrond, van her en der in Belg
zaterdag 9 maart 2013 - 18:39
minouke
zondag 10 maart 2013 - 10:51
svoffel

Svoffel

Dag Myriam,


Julie trip was weer de moeite, goed geladen terug naar huis.
Vandaag is het hier koud, koud brr met die ijzige wind. Stuur ons wat zon als je kunt.
Een mens went zo rap aan dat zonneke, veel sneller dan aan de regen, sneeuw en ijzige wind. Zeker nu ik de lente wil.

Hoop dat het bij jullie mooi zacht weer blijft zo kunnen de tuinwerken vlot verlopen en krijgen de boompjes vlug Frans voedsel .

groetjes

Simone
zondag 10 maart 2013 - 15:25
myriam56

Myriam56

Goeie avond Svoffel ... net ons avondmaaltje achter de rug.... en nu heerlijk genieten van de letterkes die ik toegezonden krijg, dat doet altijd deugd... Het was hier wisselvallig.... Theo zei deze morgen voor we van start gingen.... dat ze regen en onweer hadden voorspeld, maar toen we in de tuin kwamen ( die ligt dus achter onze grote schuren).... stond de grond echt te dampen, je zag de grond gewoon opwarmen.. dus in gans ons dorpje hing er een nevel.... van de dampende grond... eerst en vooral de camionette leeg gemaakt, de 12 bomen, het mooi tuinhek en dan al de klimplanten, vijgeboom lavendelplantjes enzovoort ergens gezet waar het allemaal wat veiliger en droger is... ( de bak van ons camionette ziet er niet uit... phoee, die zal ik als het weer beter is buiten moeten dweilen .... de klei die aan de wortelkluiten hing en door het gedaver is er afgevallen .
Voor de middag echt mooi weer ( onze tuin heeft gans de dag volle zon ) juist in de schaduw van de schuren is er een beetje lommerte... In de zomer weet je soms niet waar gekropen... daarom dat we 1 grote schuur een stuk gaan omvormen tot vaste pergola......... zodat ook de mensen die niet van al die hitte houden ook kunnen genieten van onze ( al mooi geworden ) tuin.
Morgen moeten we nog 20 annabelle's planten, kiwibessen, passiebloem, clematis, gewone rozen en in de groententuin zou ik al willen ajuin planten rooie en gele... zonder van diegene die gezaaid zijn.... ik ben beniewd of daar wat van zal uitkomen..Zo eerst eventjes bijkomen ( van een zere rug en voeten door die verdomde plakkerige kleibrij) en dan een lekkere gloeiend hete douche)
groetjes M.
zondag 10 maart 2013 - 19:49
Thiviers

Thiviers

Het gaat weer een paar nachtjes vriezen. Ook hier in de Dordogne. Tijd om mijn boekje te raadplegen. Jardiner avec la lune. Het is een agenda en deze methode wordt geloof ik door iedere Franse inwoner met een tuin gebruikt. Daarin staat voor deze week dat je alle fruitbomen moet behandelen met 'bouille bordelaise' en dat je zaterdag 16 maart niks mag doen in je tuin, behalve fotograferen. Het is dan een zgn. maanknoopdag.
Deze handige agenda is overal te koop in Fra, maar op een Belgische website is die ook in het Nederlands na te lezen. Zoek maar eens bij Tuinieren met de maan. Het heeft mij in ieder geval veel geholpen, ofschoon mijn kaki ieder jaar bloeit maar nog nooit vruchten heeft gedragen.

dinsdag 12 maart 2013 - 16:10
myriam56

Myriam56

Goeie namiddag Thiviers.... dat is nog eens plezierig... Inderdaad het is hier ook al een heel pak kouder dan gisteren....Ik heb net in Montigny le roy nog een nectarineboomke meegebracht ( in een 7 liter pot) die staat al bijna in de bloem, dus die hou ik dan voorlopig maar in de schuren....
Ik had verleden jaar ook zo een boekje gekocht.... ( en toen hadden we nog geen tuin... all
dinsdag 12 maart 2013 - 17:02
minouke

Minouke

Hallo Myriam, Bouillie bordelaise dat is een insecticide en dan vooral gebruikt voor moes- en fruittuin.
dinsdag 12 maart 2013 - 19:42
myriam56

Myriam56

Thx minouke...ik denk voor ons doen teveel "ali chemikalie " M.
dinsdag 12 maart 2013 - 20:25
Thiviers

Thiviers

Tja, het zal wel een chemietje zijn. Ik gebruikte het spul ook nog nooit, daarom heb ik ook geen vruchten in mijn kaki en iedereen hier geeft me advies het te gebruiken. Is er iemand die weet of het schadelijk is? Zouden we allemaal mee geholpen zijn toch?

Groetjes
Jeanine, Thiviers
dinsdag 12 maart 2013 - 22:38
myriam56

Myriam56

Goeie morgen... ( het is hier aan het sneeuwen)
Ik zal de artikels die ik daarover gevonden heb copieren en hier opzetten.... ofwel naar U opsturen per pb.... IK heb onlangs gelezen over de Wisteria als die na 9 of meer jaren niet bloeit je een paar wortels moet doorsteken, want dan komt dat omdat hij te hard groeit... meschienis dat hetzelfde met die kaki ( ik ben benieuwd, want ik heb er ook eentje besteld bij bakker, via opa ( de pa van Theo in Breda-
woensdag 13 maart 2013 - 07:57
svoffel

Svoffel

Ik heb er ook al van gehoord. In deze r
woensdag 13 maart 2013 - 08:00
myriam56

Myriam56

Hey dag Svoffel... Ik vergaar nu ook al mijn as van de stoof in een ijzeren emmer en daar dan ook nog mijn koffiegruis bij een lekkere mengeling....als de emmer vol is ga ik er nog wat schelpenzand tussen mengen en dat zoals U rond de planten en malse slaatjes strooien, want het is hier ook een echte plaag.... de escargots, die hield ik bij voor de buurman, maar die heeft zijn boerderijtje aan mij verkocht...blijven ze leven, ik heb trouwens gelezen,dat de huisjesslakken een natuurlijke vijand zijn van de naaktslakken ze zouden die namelijk aanvallen en opeten.....
woensdag 13 maart 2013 - 08:07
svoffel

Svoffel

Myriam,

Dat heb ik ook gelezen van de huisjesslakken.
Zal die laten leven in de toekomst.
Schelpenzand erbij, is dat om het scherper te maken, slakken houden daar niet van, of is het om de kleigrond te doen?
woensdag 13 maart 2013 - 08:11
myriam56

Myriam56

Het is dus allemaal kleigrond, maar de moestuin is eigenlijk al vele beter van struktuur dan daar waar de siertuin komt..... we hebben op een groot gedeelte van de moestuin, al massal compost ( van de gemeente ) gegooid, en ik moet zeggen dat werkt enorm goed.... Ons eigen compostvatje geraakt niet vol, ik kook blijkbaar lekker en weet ook ongeveer wat we opeten van hoeveelheden, dus er gaat weinig of niets verloren... en dan heb ik nog drie kandidaten die met plezier de overschot oppeuzelen.... ondanks dat ze veel eten krijgen, zie ik dat ze alle drie nog h
woensdag 13 maart 2013 - 08:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon