menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn gezaaide tomaten doen het goed

Ga naar meest recente reactie

myriam56

Myriam56

Ik sta verstomd hoe vlug het zaaigoed ontkiemt....

Tuinbabbel

dinsdag 12 februari 2013 - 19:28
pascalho

Pascalho

Hoe lang geleden heb je ze gezaaid.
Doei
dinsdag 12 februari 2013 - 20:09
myriam56

Myriam56

goeie avond pascalho,
zondag was het een week, maar de eerste drie dagen stonden ze in de koude serre buiten, nadien door goede raad binnen gehaald... omdat het nog te koud is buiten , je moet weten ik ben een super ...beginneling.... en modder maar wat aan, ( ik lees wel de verpakkingen.. en denk dat het dan goed is )
al wat binnen staat ontkiemt, dus 2 soorten tomaten, en ook een petunia-hybride.... volgens ik kan zien miljoenen...elk zaadkorreltje is een plantje...
Ik ben blij , h
dinsdag 12 februari 2013 - 20:16
pascalho

Pascalho

Hallo myriam56

Ik ben ook maar een beginneling ik ben nu ook bieslook aan het kweken en dat groeit ook heel hart.
Ze staan bijna twee weken en zijn nu al 5cm hoog.
Groetjes Pascal
dinsdag 12 februari 2013 - 20:20
myriam56

Myriam56

Bieslook?, in een potje, of in volle grond?, dat zou hier niet gaan alles is hier echt zwaar vervrozen... min 7 is hier toch al een paar dagen aan het vriezen... en af en toe een fikse sneeuwbui..... het geeft een prachtig zicht, en je ziet in de sneeuw de sporen van het klein wild-maar ook van everzwijnen en herten..... De vossen beginnen grote honger te krijgen, en maken het zich gemakkelijk, gaan op strooptocht naar kippen in de dorpkes... Wij hebben gisteren en eergisteren, een groot vuur moeten maken om hooi dat 60 jaar en langer op een hooizolder lag , weg te werken, ( vreselijke stank) en rond deze plek is het natuurlijk vreselijk drassig, ook hebben ze vandaag 20 ton houten platen gelost, en daar waar de clark heeft gereden is het ook 1 zompige en kleffe brij, Ik laat zonder ik het wil al eens een kleine gil, van het verschieten als ik weer eens bijna op mijne snufferd ga, tot groot jolijt van het mannevolk.... die zich uiterst stoer voordoen, maar ook op zijn tijd, bijna onderuit gaan..... het heeft allemaal zowat zijn voor en nadelen.... het voordeel is, al wat je hier in de grond steekt groeit... en/of slaat direkt aan ( stekken)
groetjes mYRIAM
dinsdag 12 februari 2013 - 20:29
pascalho

Pascalho

In een potje binnen hier in utrecht veel ste koud buiten.
Groetjes pascal
dinsdag 12 februari 2013 - 20:32
myriam56

Myriam56

Ik zou zeggen veel geluk met uw zaai en oogstavontuur.... myriam
dinsdag 12 februari 2013 - 20:53
Tuinman65

Tuinman65

Nu al tomaten gezaaid?
Dan hoop ik dat je een verwarmde serre hebt om die nadien te planten.



Leo
dinsdag 12 februari 2013 - 23:23
myriam56

Myriam56

hey dag tuinman.... nee ik heb geen verwarmde serre, maar wel veel plaats in onze voorlopige woning... als ze handzaam zijn...ga ik ze in kleine potjes uitplanten....en we zien wel wat het wordt.... het was mijn eerste keer.... en wist niet dat het zo vlug gepiept zou zijn, en tenslotte..... mislukt het, dan koop ik wel nieuwe zaadjes... het is nu niet dat deze een fortuin hebben gekost en al doende leer ik ( deze keer van mijn fouten denk ik) slaapwel, morgen is het terug een zware dag arbeid... myriam
dinsdag 12 februari 2013 - 23:53
erice

Erice

Tomaten begin ik niet te zaaien dan de eerste week van maart.
Als ze dan binnen 2 weken zijn opgekomen, wacht ik tot de eerste echte blaadjes er zijn en vervolgens gaan ze uitgeplant worden en dan pas na een hele lange tijd kunnen ze ( voor het grootste gedeelte bij mij ) naar buiten.

Paprika en pepers heb ik al wel in januari gezaaid omdat deze een hele lange tijd nodig hebben om uit te groeien.
woensdag 13 februari 2013 - 11:33
myriam56

Myriam56

Goeie middag iedereen...
dat moet ik dan ook nog doen...paprika's en pepertjes, maar ik denk dat ik ze van den eerste keer in de koude kas ga zetten, ik ben daarstraks in de serre geweest, en ondanks dat het buiten, steen en been vriest is het daar binnen een aangename temperatuur... Dat wist ik natuurlijk niet... nooit gedacht dat dit kon... met een velleke gewapende plastiek!.
de tomaten staan nu al een statie koeler.... en ik hoop ze tegen eind volgende week in de serre te kunnen zetten.... om verder af te harden....
woensdag 13 februari 2013 - 11:42
erice

Erice

Als al je tomaten echt goed opkomen en je kunt ze uitplanten heb je er wel een heleboel... lekker... welke soort is het?
En ga je ze in potten zetten of krijgen ze een plek in de volle grond?
woensdag 13 februari 2013 - 11:51
myriam56

Myriam56

Hey Erice,
Ik heb dus coeur de boeuf... dat is een soort van vleestomaat.... echt sappig, volle tomaat met weinig zaadjes en sap , maar wel heel veel vlees, en de tomaten hebben echt de vorm van een echt hart ( een vuist groot ongeveer )en dan nog een tweede soort ... een bio-tomaat...super marmande...de zaadjes van deze tomaat hebben er iets langer over gedaan om hun kopje te laten kijken , maar halen de andere tomaatplantjes in... ze zijn eigenlijk al een beetje groter zelfs...
In huis staat er ook nog petunia zaadjes ( mengeling) en in de serre , dus echt buiten... flox, vergeet mijn nietjes, enzovoort.... Bij mijn ( hele speciaal van karakter) buurvrouw, groeien de vergeet mij nietjes tussen de stenen op de koer..... dat is heel mooi
Ik wil een klein stukje ( ik denk het hoogste punt van onze dreef) , op dezelfde manier aanplanten...
woensdag 13 februari 2013 - 12:10
jdcoster

Jdcoster

Ik zaai ook ieder jaar Hongaarse paprika's. Ik zaai ze binnen in huis en begin er niet aan voor 1/2 maart. Om te kiemen zet ik ze op de venstertablet boven een radiator van de CV. Daar staan ze ongeveer twee weken en worden dan uitgeplant (eerste paar blaadjes na de kiemblaadjes) in grotere bakken. Die planten blijven in de serre tot begin mei (dan nog afhankelijk van het weerbericht) en worden dan pas uitgeplant in de volle grond.
Als je dat anders gaat doen ga je teleurstellingen hebben. Ik wil maar waarschuwen.
Dat afharden is NIET mogelijk.
In mijn muurserre is het, zelfs als het vriest overdag, geregeld 15
woensdag 13 februari 2013 - 19:42
myriam56

Myriam56

goeie avond jdcoster... dat is natuurlijk allemaal wel zo... maar ik had mijn ijsbloemmekes van verleden jaar in gedachte, die prullekes deden er meer dan een maand over om te komen piepen uit het bakske zand (dat bijgeleverd gekocht was) ... nu heb ik gewone potgrond genomen en vleesbakskes van de makro... en dat zaad schiet als wolkenkrabbers in amerika uit de grond... Het is inderdaad heel vroeg... maar het is nu zo, ik zie wel wat het wordt h
woensdag 13 februari 2013 - 19:54
an

An

Hoi ik moet ook nog beginnen
ik wil deze week blok paprika zaaien en ook via de vensterbank.
ik zaai altijd in febr. anders heb ik geen paprikas in de zomer herfst.
en tomaten zaai ik half febr.
voor 1 april in iedergeval en dat doe ik ook met mijn andere zaden waaronde sla en cantaloep meloen (deze laatste voor het eerst,)
en voor de rest weet ik nog niet wat ik ga zaaien ,
moet even kijken,
want ben er in de zomer twee weken niet, en misschien heb ik wel iemand die ze water geeft.

gr an
dinsdag 19 februari 2013 - 16:17
myriam56

Myriam56

goeie namiddag an,

Het is hier prachtig weer, helder en zonnig 10 graden en windstil, je zou je begot aan de mediteranee wanen.... maar s'nachts ... brrr ...... nog ferm koud...
Ik heb vandaag nog een mengelingske van zomerbloemekes meegebracht en zou die nu ook moeten zaaien, maar dat zal dus morgen op het programma staan...
De ex-buurman ( waarvan wij het huisje hebben gekocht) is een verwoed tuinier... en zegt dat hier artichokken groeien, vijgen, perziken, nektarines enzovoort... ook asperges zouden het naar het schijnt goed doen... en bloemkolen, .... dat is wat anders.... daar schijnt iedereen problemen mee te hebben, ik hoor mijn grootvader nog sakkeren dat de maaien weer de steel van het bloemkooltje hadden doorgebeten.... (ongeveer een eeuw geleden uiteraard) , wel hier is het ook zo... niemand kan hier bloemkool winnen... maar alle andere speciale dingen dus wel.... IK sta verstomd wat voor nieuwe groenten er op de markt zijn... ik zou ze graag allemaal uitproberen..... maar dat is natuurlijk met ons klein lapke grond op dit ogenblik niet mogelijk, ik denk wel dat we later zullen uitbreiden want verschillende geburen willen hun weiland dat ligt te verkommeren aan ons opsolferen voor veel eurootjes.... maar ik ben op dit moment niet te happig door het vele werk dat we nog hebben en ook de euro's die we moeten besteden aan belangrijkere zaken.... ( de tuingrond gaat hier aan 0,25 eurocent de m
dinsdag 19 februari 2013 - 17:05
an

An

ik heb vorig jaar zaad gewonnen uit mini cantaloep meloentjes en tomaatjes
het soort dt ik niet had
ik wil dit jaar niet heel veel zaaien maar wel wat ik zeg ja dat heb ik nodig
heb al vele terleurstellingen gehad tomaten ziekte geen paprikas
vorig jaar een onstokken onderbeen moest twee antibiotica kuren en hoogliggenbeen etc etc
en als me zaden die ik had gezaaid gingen dood of kon niet verder mee verpotten ect
dus hoop dat dit jaar een beter jaar wordt ,
had door stress al nergen zin in psygisch en lichamelijk was vorig jaar een verschrikkelijk jaar,
heb ook geen grote tuin ga me weer verdiepen om in potten te kweken
gr an
dinsdag 19 februari 2013 - 17:15
myriam56

Myriam56

Ik durf er mijn klak op verwedden dat het dit jaar een super jaar wordt!
En je kan beter alle leed in 1e keer krijgen dan druppels gewijs..... Dus An je zit van deze keer super goe!.... alles zal goed gaan!
Ik heb gisteren op dooie momenten aan het snuffelen geweest bij sommige leden van dit forum en ben zo bij Esem terecht gekomen dus dit lid zijn profiel aangeklikt en die heeft een blog... met machtige foto's van zijn tuin en ook h
dinsdag 19 februari 2013 - 18:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon