menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vogeltjes tellen

Ga naar meest recente reactie

danny2

Danny2

Vandaag en morgen dus volop tellen.

Als ik nu aan mijn voedertafel kijk zie ik zelden meer dan 2 vogeltjes en er is nochtans voorraad voor 100.
Ga ik in de serre en loer door de ramen dan krijg ik ze niet geteld en daar wordt nooit gevoederd......

Ik denk dat ze die bolletjes enz... al kotsbeu zijn en ze toch nog liever een lekkere bladluis of rups hebben.

groetjes danny
zaterdag 2 februari 2013 - 09:18
Marei

Marei

Het kan ook zijn dat ze die fabrieksbolletjes zat zijn...en liever zelfgemaakte hebben; die hangen hier in de bomen en struiken. En druk hoor! Maar jammer wij tellen nu niet mee.....
zaterdag 2 februari 2013 - 09:25
erice

Erice

Hier ligt het er ook aan wat er op de voederplank ligt. De mezenbollen worden bijna niet gegeten deze winter. Restjes brood,havermout en gemengd vogelvoer is niet aan te slepen.E komen houtduiven, tortelduiven, eksters, meeuwen, kraaien, mussen, roodborstje en meesjes en af en toe een vlaamse gaai en veel merels op af.
zaterdag 2 februari 2013 - 10:27
sugar

Sugar

Hier was het een absoluut succes vandaag. Er is dan ook behoorlijk bijgevoerd dit jaar

Boomklever 1
Pimpelmees 4
Staartmees 6
Koolmees 4
Vink 27
Merel 9
Turkse tortel 3
Roodborst 1
Keep 8
Groenling 6
Kauw 21
Grote bonte specht 1
Boomkruiper 2
Kraai 3
Houtduif 4
Sperwer 1
Ekster 1

zaterdag 2 februari 2013 - 17:53
danny2

Danny2

Da's iets wat ik niet begrijp dat je 27 vinken kan tellen. Als ik aan de vijfde zit is de eerste en derde al naar een andere tak gevlogen en nog om zo snel te zien dat het allemaal vinken zijn vind ik al heeeeeel moeilijk....

groetjes danny
zaterdag 2 februari 2013 - 18:13
sugar

Sugar

Geduld. Heel veel geduld. En een fototoestel helpt ook Dan is het makkelijker tellen
zaterdag 2 februari 2013 - 20:26
charelke

Charelke

Hier is het dit jaar gene vette hoor met tellen,weinig interesse om de rijk gevulde tuin.
groetjes
Charelke uit Ham
zondag 3 februari 2013 - 12:57
Boerke

Boerke

Hier bij mij ook gene vette. Maar ja, de weersomstandigheden zeker. Vorige week met de sneeuw kon ik het niet bijhouden en nu ;de vink staat na twee dagen op 1 met 11 stuks,maar het duurt nog tot vanavond. Danny,ik heb ook al moeite om mijn 11 te tellen. Ik tel dan nog poppen en mannen appart.Ik doe dit ook met de merels.
Vb.:Vorig weekend 8 houtduiven en nu nog maar 3 / 5 eksters en nu 1 / 6 halsbandparkieten en nu 1.
Nog niet gezien; heggenmus,winterkoninkje,huismus(buiten me zelf gerekend ) en vorige week zaten die hier ook. Denk dat de vogels in de grond aan het zoeken zijn. Willen ook eens variatie in hun eten.

P.S.: Overvliegers zoals bijgaande foto tellen niet mee(dit was het einde van een groep met een veertig-tal vogels), en die van je buur tellen ook niet. Ze moeten degelijk op het zelfde ogenblik te zien zijn in jouw tuin.

Tuinbabbel

zondag 3 februari 2013 - 14:20
erice

Erice

vanmorgen vanaf 11 uur geteld:
4 pimpelmezen
7 vinkjes
2 tortelduiven
2 houtduiven
1 roodborst
3 kraaien
2 groene spechten
16 eksters
2 winterkoninkjes
7 heggenmussen
1 vlaamse gaai
1 spreeuw
1 lijster
3 ml merels
2 vrl merels
zondag 3 februari 2013 - 14:49
Boerke

Boerke

Gisteren en vandaag geteld. Dus het hoogste aantal per soort telt.

Koolmees 6
Pimpelmees 5
Merel 3 ( 1 man + 1 pop)
Vink 12 ( 6 m + 6 p )
Ringmus 9
Ekster 1
Turkse tortel 2
Houtduif 4
Roodborstje 1
Kauw 1
Halsbandparkiet 1
Bonte specht 1
Groenling 2
Staartmees 8

Wat me opvalt:bij niemand de huismus.
zondag 3 februari 2013 - 17:06
sirius

Sirius

Hebben jullie de telregels van natuurpunt wel goed gelezen?
zondag 3 februari 2013 - 17:06
sugar

Sugar

Is niet direct een reglement. Bij mij zijn het steeds het grootst aantal getelde vogels op
zondag 3 februari 2013 - 17:31
sirius

Sirius

Is wel de regel voor het telexperiment waar ze zich aan houden om een fatsoenlijk zicht te krijgen op de populaties. 27x dezelfde vink tellen is niet direct nuttig.
zondag 3 februari 2013 - 21:17
sugar

Sugar

Als jij wil denken dat ik 27 keer dezelfde vink heb geteld, mag je dat gerust van mij. Daar heb ik absoluut geen probleem mee.

Die tellingen dienen volgens mij helemaal niet om een goed beeld te krijgen op de populaties. Deze jaarlijkse vogeltelling is een bewustmakingscampagne, met veel promotie, en een hele goede. Het zorgt ervoor dat mensen betrokken geraken, aandacht hebben voor de natuur in hun tuin.

De maandelijkse tellingen waar heel wat minder publiciteit rond gemaakt worden zijn waarschijnlijk veel nuttiger om de populatie op te volgen
zondag 3 februari 2013 - 21:51
kurt

Kurt

Die 27 stuks kun je inderdaad het best tellen als je er foto's van neemt.

In elk geval zijn de bewijzen te bekijken op de mooie blogsite van Sugar:

http://fruitberg.wordpress.com/

Dus inderdaad zoals de vogeltelling het graag heeft enkel het max. aantal vogels van dezelfde soort die tegelijkertijd in de tuin te spotten waren.

Proficiat met zo'n mooie resultaten en inderdaad de bewustmakingscampagne die erachter zit is veel belangrijker dan de resultaten.

Ze doen het nu ook voor de vlinders en recent zelfs met muizen. Dus duidelijk bewustmakingscampagne waarmee ze gratis torenhoog scoren in allerlei nationale media.

Goed gezien van Natuurpunt en wij kunnen dit enkel ondersteunen wat we op hun vraag dan ook graag doen als ambassadeur van hun telweekends.

Mvg,
Kurt
zondag 3 februari 2013 - 22:44
Boerke

Boerke

Buiten de tellingen die Kurt hiervoor opnoemt kan je steeds losse waarnemingen melden op de daartoe voorziene pagina op de site van Natuurpunt . Wat je ziet ,iets bijzonders, zo wel bij plant of dier mag je steeds melden . Vb. Eerste wilgenkatje komt open .
Vandaag in de krant gelezen. Meer tellers en minder vogels door het warmere weer. Maar door het warmere weer was het hier leuk om te luisteren. Als ik eten ging bijwerpen hoorde ik (om 8u45 ong.) al de eerste vogeltjes hun "ochtendgeluid" maken. Prachtig gewoon, daar kan ik van genieten. Net een lentemorgen. Hebben jullie dat ook niet? Als je door een bos wandelt,ver van alle verkeer, dat je dan de stilte hoort? Toch zalig.
toch een foto van de telling dit jaar: 3 houtduiven-6 vinken en 1 groenling tussen de vinken op het gras. Wel wat klein maar ja.
19u.15: Net in het Nieuws en ook op de site van Natuurpunt : meer tellers en meer vogels.
Van op de site van Natuurpunt.
De top 10 van aantallen meest getelde vogels in Vlaanderen (cijfers 4 februari 2013)
1. Vink 50660
2. Koolmees 41917
3. Huismus 36020
4. Merel 29420
5. Pimpelmees 26611
6. Houtduif 26092
7. Turkse tortel 22689
8. Kauw 20196
9. Ekster 14902
10. Spreeuw 11960

Tuinbabbel

maandag 4 februari 2013 - 10:23
Boerke

Boerke

Ben net eens naar de fruitberg geweest en ik moet zeggen:"Prachtige foto's van de vogels (in de sneeuw)". Kan het mij inbeelden dat die blijven als ze zo een voedertafel voorgeschoteld krijgen.
dinsdag 5 februari 2013 - 12:47
sugar

Sugar

Merci voor 't compliment.
Ik had eerlijk gezegd ook verwacht dat het zou verminderen, maar niets is minder waar gebleken
dinsdag 5 februari 2013 - 21:27
Boerke

Boerke

Ik denk dat wij hier ook een "blijvend komertje" hebben. Die bonte specht is hier elke morgen rond 9u.30 aan den dis. En begin deze week heb ik nog eens een zanglijster gezien,dat was lang geleden.
Vandaag10/3/2013: Met de lichte sneeuwval, weer wat bezoekers. En Jeanette , bedankt voor uw voorstel met de nootjes. De specht is er ook verzot op. Sorry, de foto is wat wazig:hij is genomen van achter het venster.

Tuinbabbel

vrijdag 8 februari 2013 - 10:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon