menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Giftige planten.

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

In een andere topic was er sprake van giftige planten maar heeft iemand er al iets mee voorgehad?
Dus niet van horen zeggen maar echt problemen gehad met kinderen of dieren die vergiftigd geweest zijn.
zondag 28 oktober 2012 - 10:54
Esem

Esem

Hier alvast niet en ook niet van horen zeggen.

We weten natuurlijk allemaal dat er zeer giftige planten in vele tuinders hun tuinen staan,ook hier bij ons,maar dat er al ongevallen mee gebeurd zouden zijn is voor mij onbekend.

Gr E.
zondag 28 oktober 2012 - 12:23
Roeli

Roeli

Wij hebben altijd honden en katten gehad die vrij in de tuin liepen, maar nog nooit problemen opgemerkt.
Ook liepen bij ons de kippen en cavia's los in de tuin, maar ook die hebben nooit iets gegeten wat schadelijk was.
En in huis zijn ook mijn kinderen vroeger met hun vingers van de planten afgebleven.
Als je de boel niet in je mond steekt ( en wie doet dat nu ) is er, volgens mij echt
geen gevaar voor vergiftiging.

groetjes Roeli
zondag 28 oktober 2012 - 13:13
Jeannette1

Jeannette1

Hai Roeli,

Ik weet iemand die zeker een bloem in de mond heeft gehad en zelfs gegeten, dan tel ik mijzelf niet eens mee.

Chantal zelf namelijk, wel nadat ik haar verteld had, dat deze NIET giftig was en heerlijk smaakte, namelijk een Oost-Indische Kers.

Zonder dollen, elk dier heeft een instinkt, wat wij mensen helaas missen!

Alle dieren weten namelijk instinktief wat wel en niet giftig is.

Een hond of kat zullen b.v. nooit van een giftige plant eten!!!

@Chantal, ik denk er net zo over als Esem, ook al zijn er zeer vele giftige planten, zelf heb ik er ook nog nooit van gehoord dat er iemand (zeker geen dieren) van een giftige plant gegeten heeft.

Hopelijk stelt dit vele mensen gerust!

Groetjes, Jeannette
zondag 28 oktober 2012 - 14:24
minouke

Minouke

Vogels zouden zelfs een enzyme bezitten in hun maag om gif te neutraliseren.

Jeannette, niet alleen Oost-Indische Kers maar ook Hemerocallissen en viooltjes héél lekker in de sla!
zondag 28 oktober 2012 - 14:34
Jeannette1

Jeannette1

Hai Chantal,

Ook ik ben bijna verslaafd aan deze heerlijke bloemen, zelfs in de mond en maag bevallen ze erg goed!!!

Wat dit betreft en de warmte, mag het van mij wel héél snel voorjaar worden.

Duim je mee, dat deze wens van mij en vele anderen in vervulling kan gaan???????


Lachende groetjes,
Jeannette
zondag 28 oktober 2012 - 14:52
annis

Annis

Chantal vogels hebben ook een veel korter maagdarm kanaal.
Er zijn er nog zovele die eetbaar zijn. Maar het is wel verstandig om te doseren en met mate. Zelfs de bloemen van de Papaver rhoeas zijn eetbaar daar werden in het verleden sausen en siropen mee op kleur gebracht.

Annis
zondag 28 oktober 2012 - 14:54
minouke

Minouke

Ik heb zelf een kamerplantje waar mijn hond Chappie regelmatig aan eet, de juiste naam weet ik niet meer(foto) lijkt ze lekker te vinden en toch blijft ze van al de andere planten af.
In de tuin durft ze wel eens rozenknoppen te plukken en gras natuurlijk.
De katten doen hun dan tegoed aan het kattekruid

Annis, ik denk ook dat je al veel moet van eten van die giftige planten om gevaar te lopen, misschien maar buikpijn of buikloop.
De meeste zijn zelfs niet lekker maar bitter van smaak.

Jeannette, het komt eraan, elke dag een beetje dichter

Tuinbabbel

zondag 28 oktober 2012 - 15:32
BOSVROUW

BOSVROUW

In m'n vroegere buurt heb ik een grote gezonde duitse dog geweten, die plots dood neerviel. Bij autopsie heeft men taxus gevonden, en inderdaad, ze hadden de haag gesnoeid. Hoe het arme dier dit heeft binnengekregen? Misschien tijdens het spelen. Zo zie je dat ongelukken met giftige planten kunnen gebeuren!
zondag 28 oktober 2012 - 18:27
kerstkind

Kerstkind

Ik denk zo'n 2 jaar geleden zijn er in Venlo in een wei een aantal pony's overleden ná dat ze gevoerd waren door nietsvermoedende voorbijgangers.
En inderdaad ná onderzoek werden er taxustakjes aangetroffen in hun magen. Het gif van taxus schijnt supersnel te werken volgens de betreffende veearts.

Maar ik heb ook weleens gezien dat de vogels zich tegoed deden aan de karmozijnbessen. Deze bessen zijn behoorlijk giftig, doch ik heb hier nog geeneen vogel aan zien doodgaan. Hun darmkanaal schijnt zo kort te zijn, dat de bessen niet helemaal verteren en als de vogels dan sch...... heb je in no time je hele tuin vol met karmozijn staan

Het jacobskruiskruid schijnt gedroogd tussen het hooi gevaarlijk te wezen. Vers wordt het door koeien en paarden echt niet gegeten, maar gedroogd is het niet te herkennen.

Verder denk ik inderdaad dat er altijd wel ongelukjes kunnen gebeuren bij onoplettendheid.
groetjes José
zondag 28 oktober 2012 - 21:03
minouke

Minouke

Van Taxus heb ik ook al gehoord dat het gevaarlijk is vooral voor runderen en paarden.


maandag 29 oktober 2012 - 06:40
BOSVROUW

BOSVROUW

Zeker ook voor kinderen. Een kennis van mij begon een kinderopvang, en moest bij controle al de taxus waar de kinderen aankonden verwijderen. ja kleine kindjes en bessen!!!!!!!!
maandag 29 oktober 2012 - 12:01
Boerke

Boerke

Ik heb eens horen zeggen dat naaldbomen in het algemeen giftig zijn voor dieren.
De taxus , daar ben ik zeker van. Toch breng ik ieder jaar het snoeisel naar het containerpark voor kom op tegen kanker. Speciale containers voor.
maandag 29 oktober 2012 - 12:57
porphyrion711

Porphyrion711

Geiten die Digitalis eten en het na kunnen bleiten als het ware

Wat vertel je me nu

Bij ons op de kinderboerderj in wilrijk eens een geit ontsnapt en een lekkere 2M hoge digitalis die volop ijn Bloem stond helemaal naar binnen gepeuzeld ze

donderdag 1 november 2012 - 19:49
Boerke

Boerke

Daarom dat ik schreef;Van horen zeggen. Ik wachtte op een bevestiging van iemand.
donderdag 1 november 2012 - 20:53
kerstkind

Kerstkind

Hee Boerke,
het schijnt nog wáár te zijn ook
http://www.snoeientegenkanker.be/
Ik had jouw reactie gelezen, maar geen aandacht gegeven.
Voor een zeer goed doel toch?
groetjes José
donderdag 1 november 2012 - 21:21
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Ja, Taxus wordt gebruikt in een chemo tegen kanker MAAR is heel giftig tegelijkertijd! Schapen en paarden gaan er aan dood en ook andere dieren die er van eten. Een kind zal zich misschien niet snel aangesproken voelen om het te eten maar je moet het toch wel in de gaten houden vanwege de giftigheid.

De zaden van Datura zijn ook erg giftig en monnikskap (Aconitum) en zoals gezegd vingerhoedskruid (Digitalis) zijn schadelijk.

Dat er in een bepaalde dosis geneeskrachtige werking door wordt bereikt, betekent dus niet dat de hele plant zomaar kan worden gegeten.
donderdag 1 november 2012 - 21:32
minouke

Minouke

Soms vind je in de streekkrant bericht dat ze snoeisel van taxus komen ophalen.
vrijdag 2 november 2012 - 17:09
Esem

Esem

En als het echt wel veel afval?? is, dan komen ze zelf de heg snoeien.

Gr E.
vrijdag 2 november 2012 - 18:41
annis

Annis

De Taxus is in zijn geheel giftig door taxine behalve het rode vruchtvlees van de schijnvruchten niet.Het zijn alleen de vrouwelijke planten die de vruchten dragen. Maar ik zou het toch niet riskeren.
Met kinderen is het altijd oppassen geblazen.

Annis
vrijdag 2 november 2012 - 19:20
Bombycilla

Bombycilla

gelukkig komen ongelukken bijna niet voor omdat kinderen mochten ze een keer zo'n bes eten bijna nooit de pit stuk bijten en de onverteerd weer uitpoepen.
De bessen worden hierdoor merels gegeten,deze poepen de zaden ook weer heel uit en zorgen zo voor de verspreiding.
Appelvinken en Boomklevers daar in tegen gaan voor de inhoud van de voor ons zo giftige pitten
zondag 4 november 2012 - 14:37
Eniavaswen

Eniavaswen

Toen mijn zoon een jaar of 2 was, heb ik eens in paniek naar het antigifcentrum gebeld.
Ik had een struikje in mijn tuin met 1 klein rood besje eraan. Plots merkte ik dat het besje weg was en hij kon mij niet vertellen of hij het al dan niet opgegeten had. In het antigifcentrum moesten ze weten over welke plant het ging. Dat wist ik toen helemaal niet, want ik was nog een totale leek op tuingebied.
Uiteindelijk hebben ze me niet kunnen helpen, maar me wel verzekerd dat de kans dat er iets ergs zou gebeuren vrij klein was na het eten van zo 1 besje.

Sindsdien ben ik meer over planten gaan leren, zodat ik tenminste weet wat ze mogelijkerwijs naar binnen spelen.

Het bessen-incident is trouwens zonder veel erg afgelopen. Wie de bessen-dief was, heb ik uiteindelijk nooit geweten.
donderdag 15 november 2012 - 12:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon