menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rest van Dahlias opgepot

Ga naar meest recente reactie

Nigella

Tekst aangepast

Nigella

even van het mooie weer geprofiteerd en massa's Dahlia's in potten geplant. (sommige waren al aan het uitlopen) Dan kunnen die rustig in de serre opkomen , regelmatig getopt worden om te verdikken en dan in mei de grond in.
Ik vind het telkens een heel werk (omdat we er nu heel veel hebben), maar het loont de moeite als je tussen de vele groepjes vaste planten die groepen mooie Dahliasoorten ziet.
Hopelijk komen er van die gesplitse nu heel veel vermeerderingen en heb ik veel van de specialekes die goed aanpakken
donderdag 22 februari 2007 - 19:56
lywi

Lywi

pot je die altijd in, ik plant ze direct in de volle grond begin mei, maar ga het nu ook eens proberen ,maar we hebben wel een serre maar die is niet verwarmd, gaat dat ook??

Groetjes Lywi
donderdag 22 februari 2007 - 21:23
ines

Ines

Och ik moet er nog aan beginnen en met het mooie weer nu geen tijd maar zodra het gaat regenen
moet ik ze ook oppotten.
Eentje zit al in pot die Bischop van kweenie.... ik onthou die namen nooit never pfft.
Ik denk van ze dit jaar een nieuwe plaats te geven maar weet nog niet waar heb geen plaats
genoeg en denk er goed aan een deel gras af te nemen...
grtjs,ines
donderdag 22 februari 2007 - 23:38
sylvain

Sylvain

Nigella en Inesik zet demyn ook eind april de volle grond in maar als ge die oppot dan is daar toch een heel pak werk meer aan maar ik denk dat ge dan wel een heel stuk voor uit zyt ,
Ines doet noch maar een are of twee om dan moet ge minder gras ryden en ge hebt meer bloempjes groetjes
vrijdag 23 februari 2007 - 09:24
ines

Ines

Ja Sylvain dat is het nu juist... iemand vinden die kan spitten dat is wat anders.... blijkbaar zit half Vlaanderen met een pijnlijke rug tegenwoordig.
Als ik spit geraak ik ook maar een 5 meter ver
vrijdag 23 februari 2007 - 19:21
Nigella

Nigella

Nigella en Inesik zet demyn ook eind april de volle grond in maar als ge die oppot dan is daar toch een heel pak werk meer aan maar ik denk dat ge dan wel een heel stuk voor uit zyt ,
Ines doet noch maar een are of twee om dan moet ge minder gras ryden en ge hebt meer bloempjes groetjes


t' is juist om vooruit te zijn en vroeger en langer bloei t ehebben dat ik dat nu al een paar x doe; en met resultaat
Maar het is een reuzewerk, als je er zo veel hebt zoals wij. En dan moeten hier nog alle stekken in goede aarde verplant worden, zodat ze meer voeding hebben dan in die arme stekaarde, waar ze ook krap in de potjes zitten
vrijdag 23 februari 2007 - 20:03
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Och ik moet er nog aan beginnen en met het mooie weer nu geen tijd maar zodra het gaat regenen
moet ik ze ook oppotten.
Eentje zit al in pot die Bischop van kweenie.... ik onthou die namen nooit never pfft.
Ik denk van ze dit jaar een nieuwe plaats te geven maar weet nog niet waar heb geen plaats
genoeg en denk er goed aan een deel gras af te nemen...
grtjs,ines

Kweenie ... is Bishop of Landaff denk ik (donker blad en knalrode bloem?)
vrijdag 23 februari 2007 - 22:27
sylvain

Sylvain

Beste Nigella by julie is het ook speciaal voor het bloemschikken dat julie zo vroeg mogelyk bloemen willen hebben en dan vindt ik dat een prachtige oplossing en dan kan ik julie daar gerust in volgen dat is fyn gezien groetjes en dag (Ja Ines als ge dat met de spade moet om steken dan is het ook een groote karwei dan kunt ge beter met het gras machin er langs ryden en nu begint er van alles al boven te komen ik denk dat ik met myn dhalia,s niet ga wachten tot eind april ik ga zien wat maart brengt is het goed dan gaan ze dit jaar vroeg de volle grond in dag Ines)
vrijdag 23 februari 2007 - 22:29
ines

Ines

Ja dat is het: knalrode bloei met heel donker blad, ja Landaff pfft ik krijg het niet in mijne kop, soms
maak ik me kwaad ...de ene dag ken ik ze allen en de andere dag moet ik zo diep nadenken en ken ik
geen een meer
Ik zal naamplaatjes moeten ophangen en te zeggen dat ik de moeilijkste wel onthou
Bedankt jdCoster voor de geheugen steun.

Sylvain das een triestige smiley zo wenen, lukt het zaaien niet?
Kop op man!
vrijdag 23 februari 2007 - 22:47
sylvain

Sylvain

Jawel Ines dat zaaien dat gaat noch goed lukken alles is byna gesnoeit noch myn spirea en noch een paar vlinderstruiken en dan begin ik met in bakjes te zaaien want ik moet voort doen want myn tyd wordt kort groetjes dag Ines
zaterdag 24 februari 2007 - 08:46
ines

Ines

Hoi Sylvain Uw vrouwtje zal wel een handje helpen hé
Veel buiten is goed voor Uw gezondheid maar niet vermoeien, af en toe een gezellige babbel maakt
een mens ook sterker
Grtjs,ines
zaterdag 24 februari 2007 - 18:04
Adrienne

Adrienne

Amaai, jullie vliegen er al serieus in salle.
Ik ben nog volop bezig de tuin klaar te maken.
Ben vree achter, ga deze week mijn daliakes in potten zetten,
en ...... dacht dat ik vroeg was

Niet dus
Enfin, ik begin al te dromen van alle mooie foto's
die hier straks weer verschijnen.
En van de kleintjes die weer gaan komen.
Voorjaar hé dan komt er weer nieuw leven in de stal !!!
Dus ..... moet biebie weer heksetoeren gaan maken.
Gelukkig doen we dat weer graag
maandag 26 februari 2007 - 09:26
jdcoster

Jdcoster

Over er-in-vliegen gesproken. Ik heb ook nog werk in het vooruitzicht.
Zo zag het er vroeger uit bij mij.
Een Notelaar, twee wilde wingerds en een blauwe regen hebben echter met armdikke wortels heel het terras losgewrikt.
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
En momenteel lijken het de verwoeste gewesten wel. Negen kubieke meter grond en stenen werden afgevoerd. Overal afval, putdeksels ... En dat met open tuindagen en juni.
Ik lig er soms een beetje wakker van. Niet van het werk, vooral van de vertaging waarmee ik de koude kasplanten maar zal kunnen buiten zetten. De paletten nieuwe stenen werden ook in de moestuin gestockeerd. Nog een plaats waar ik niet bij kan. Grrrr...
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 26 februari 2007 - 21:43
ines

Ines

Ja santé JdCoster U hebt werk voor de boeg en met de regen zal het ook niet vlotten!
Allé veel moed het is de moeite nogal een groot stuk.
Waar zijn de planten gebleven als ik vragen mag?
Als ik dit zie begin ik in oktober met de mijne ook uit de grond te halen....ik zie het niet zitten om gelijk U alles te moeten verwijderen van bevloering. Nooit gedacht dat het zo ver kon komen...
Grtjs,ines
dinsdag 27 februari 2007 - 17:59
Adrienne

Adrienne

Hallo zeg, en ik maar denken dat ik veel te doen heb
Goh, wij zijn ook een terras bij aan t'leggen maar da was gelukkig gewoon gazon.
ai,ai, als je zo veel planten moet uit doen jammer toch
Enfin héél veel succes, jammer dat het weer niet echt mee zit hé.
dinsdag 27 februari 2007 - 18:07
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Ja santé JdCoster U hebt werk voor de boeg en met de regen zal het ook niet vlotten!
Allé veel moed het is de moeite nogal een groot stuk.
Waar zijn de planten gebleven als ik vragen mag?
Als ik dit zie begin ik in oktober met de mijne ook uit de grond te halen....ik zie het niet zitten om gelijk U alles te moeten verwijderen van bevloering. Nooit gedacht dat het zo ver kon komen...
Grtjs,ines

Dank zij één week schitterend maar wat voorbarig lenteweer en de hulp van een kenner staan we al weer wat verder.
Vandaag heb ik aan de hard-landscaping niet verder gewerkt, maar erwten gezaaid, allerlei kleuren papaverzaad breedwerpig aan de grond en het toeval toevertouwd, hosta's met uitgedroogde wortels het leven gered, enz. enz. Het belangrijkste eerst dus.
En ... aan mijn dahlia's moet ik nog beginnen. Dat is gepland voor woensdag, hoop ik toch ...
URL=http://imageshack.us][afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
URL=http://imageshack.us][afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 18 maart 2007 - 23:27
Adrienne

Adrienne

Amaai, jullie zijn er flink tegen aan gegaan.
Chique man, en straks lekker genieten;
Ha, meer kan een mens toch niet willen hé.
maandag 19 maart 2007 - 19:05
lisa

Lisa

jd, ik zie nu pas hoe hardt jullie gewerkt heb ,phu zal je geen rugpijn heben?
of is het training het ziet er geel mooi uit

lieve groetjes
lisa
maandag 19 maart 2007 - 19:50
Esem

Esem

Nigella,
Ik heb gisteren ook al mijn Dahlias opgepot ,55 in het totaal.
Wel even zoet geweest, maar ze kunnen beginnen groeien .
Ze staan ook in de serre beschermd van alle koude en eventuele vorst.
Gr Esem,
maandag 19 maart 2007 - 20:47
Nigella

Nigella

Nigella,
Ik heb gisteren ook al mijn Dahlias opgepot ,55 in het totaal.
Wel even zoet geweest, maar ze kunnen beginnen groeien .
Ze staan ook in de serre beschermd van alle koude en eventuele vorst.
Gr Esem,


hier zijn er al 49 van de 136 potten die wat bladvorming of reeds mooi blad laten zien, Gans het middendeel van de serre staat met schragen in tafel met die potten. Het wordt hier een echt Dahlia-jaar nu er zo veel gesplitst zijn. 2 soorten zijn echt kampioen in schieten (hele kleine donkerrode pomponnekes Dahlia Rocco) daarvan is elk stukje knol die we gesplitst hebben al mooi op weg, en De donker rode Arabian Night ook reeds goed op weg.

ik ga elke dag als ik de serre lucht naar de potten kijken en leg een bleek takje op de aarde waar er reeds leven in is. Dat houdt makkelijk de stand bij en snel zichtbaar.
dinsdag 20 maart 2007 - 19:31
Esem

Esem

Nigella,
Raar maar waar,ik heb me pas de Arabian Night aangekocht en deze zijn ook als eerste boven gekomen en staan nog maar nauwelijks in pot.
Ik ben gevallen voor zijn kleur want ik hou meer van de enkel bladige Dahlias, zoals Bisshop of landoff.
En niet voor de cactus Dahlias.
Vermeerder jij ze door stek of zaai je ze?
Ik heb beide al toegepast en met sux6
Gr. esem,
dinsdag 20 maart 2007 - 22:24
Nigella

Nigella

Nigella,
Vermeerder jij ze door stek of zaai je ze?
Ik heb beide al toegepast en met sux6
Gr. esem,


de Arabian night hebben we hier reeds 2 x vermenigvuldigd door knollen te scheuren ; wij doen dat voor de winter en laten die even goed drogen
soms potten we die nat het drogen reeds in pot in het najaar, en soms eind winter

gezaaid hebben we hier nog niet gedaan, is dat niet best voor enkel bloemige??

ik vind dat we soortvastheid hebben door te scheuren en.....we hebben er al genoeg soorten (13) die we kunnen delen. Maar een specialeken kan ik niet laten van aan te schaffen. Er staan er nog op mijn verlanglijst hoor; maar.... moet mij ook een beetje inhouden
woensdag 21 maart 2007 - 19:41
Esem

Esem

Nigella,
ik kan je best begrijpen,
ook ik heb er moeite mee als ik een nieuwe varieteit zie,
Lastig hé dat je altijd wat nieuw wil bijkopen.
Zou best kunnen dat het met enkelboemige beter gaat dan met andere,daar heb ik ook nog geen ondervinding mee gehad.
De Arabian Night heb ik ook maar gescheurd ipv er 6 te planten heb ik er nu 14 opgepot.
Hopelijk komen ze alle tot volwassen planten.
Gr Esem,
woensdag 21 maart 2007 - 20:04
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

De Arabian Night heb ik ook maar gescheurd ipv er 6 te planten heb ik er nu 14 opgepot.
Hopelijk komen ze alle tot volwassen planten.
Gr Esem,


ha....dus jij doet dat ook met nieuw aangekochte
zo spaar je weer geld uit, als je je dan toch laat gaan he
benieuwd hoe ze het doen bij jou

wij moeten hier dit jaar echt snoeien in het zaaien van bloemen, anders kunnen we er mee op de markt gaan staan, en daar heb ik geen zin voor.

ps die Arabian night gaat niet goed in pot , maar de lage hou ik in pot

zoals de
Dahlia fasination en de
Dahlia Wink happy single

en ga nu ook de Dahlia Impression Fomosa ook in pot steken

eens iets anders en hun kleuren doen het schitterend bij Agapanthussen zowel wit als blauwe nuances


donderdag 22 maart 2007 - 08:48
Esem

Esem

Nigella,
Geen van alle dahlias blijven in pot ,later gaan ze allemaal terug in de volle grond in de tuin.
Ik doe dit alleen maar om ze zo vlugger te laten bloeien door ze een tijdje in pot in de serre te zetten.
Ook snij ik dan weer enkele jonge scheuten af met een klein stukje van de tube ,en pot ze weer op voor nieuwe planten aan te kweken.
gr Esem
en niet voortvertellen hé Nigella.
donderdag 22 maart 2007 - 15:23
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

Nigella,
Geen van alle dahlias blijven in pot ,later gaan ze allemaal terug in de volle grond in de tuin.
Ik doe dit alleen maar om ze zo vlugger te laten bloeien door ze een tijdje in pot in de serre te zetten.
Ook snij ik dan weer enkele jonge scheuten af met een klein stukje van de tube ,en pot ze weer op voor nieuwe planten aan te kweken.
gr Esem
en niet voortvertellen hé Nigella.


ja hier is het nu al enkele jaren ook in plastiek potten doen en in de serre voorkweken voor de snelheid en dan gaan ze de grond in en hebben we vrij vroeg bloei. Maar als ik over de drie soorten spreek die in pot gaan na de opkweek dan zijn dat soorten die gans de zomer in stenen potten op de terassen staan, bij de Agapanthussen en andere bloeiers

Het gaat om de Dahliasoorten die daarvoor geschikt zijn (vb die Dahlia Bisschop die jullie ook hebben), want ik heb het vorig jaar ook eens met hogere soorten geprobeerd en dat was niet met volle succes

maar met die donkerbladige lage is het echt een succes
zondag 1 april 2007 - 10:06
Nigella

Nigella

vandaag met veel plezier geteld dat er reeds 82 Dahlia's opkomen, sommige zijn reeds 15 cm andere piepen nog maar even
vrijdag 6 april 2007 - 02:52
Esem

Esem

Zo is het bij mij ook Nigella, sommige staan al 10 cm hoog en andere zijn nog niet te zien.
Maar we hebben nog al de tijd.
Gr Esem,
vrijdag 6 april 2007 - 07:43
lisa

Lisa

esem , bij mij is nog niets te zien

groetjes lisa
vrijdag 6 april 2007 - 15:41
Esem

Esem

lisa,
je moet er tegen praten dat help ,of anders zet je een radio in je serre zodat de planten er op reageren.
Grapje maar je weet maar nooit.
Maar ook hier zijn ze nog lang niet allemaal boven met hun kopje.
Gr Esem en een vrolijk paasweekend.
vrijdag 6 april 2007 - 17:09
lisa

Lisa

esem,
radio heb ik al in de kas bij de anderen planten en tomaten
de dahlias zijn in de grond-ik zal maar eens met hun gaan praten

groetjes lisa
en prettige pasen
vrijdag 6 april 2007 - 19:32
Esem

Esem

Ja Lisa t'zal moeilijk worden om in de tuin een radio heel de dag en nacht te laten spelen
De Buren zullen vlug reageren denk ik.
Gr Esem,
zaterdag 7 april 2007 - 07:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon