menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zware vorstschade

Ga naar meest recente reactie

Mal

Mal

Zijn er nog mensen bij wie de strenge vorst van enkele weken geleden een spoor van vernieling heeft aangericht in de tuin? De winterheide heeft duidelijk afgezien, de bloemen en de bladeren zijn bruin geworden. Komt dit nog goed? Ik dacht dat heide winterhard was?

Ook de rozenstruiken, de Euonymus japonicus struiken,...allemaal staan ze er slecht bij. Ik hoop dat deze er nog door zullen komen komende lente. Of ben ik nu te pessimistisch?

donderdag 1 maart 2012 - 20:04
minouke

Minouke

ja Mal, je kunt nog een paar topics vinden bij Tuinbabbel over dat probleem.
Droevig is het

Een beetje afwachten en niet te vlug gaan snoeien.
Wachten met de rozen tot je nieuwe scheuten ziet dus niet te vroeg snoeien.
Ook de heide enz zou ik wachten tot het duidelijk is.


Maar toch een hartelijk welkom op dit forum
vorst of geen vorst hier schijnt de zon


groetjes
Chantal
donderdag 1 maart 2012 - 20:16
Pieter2

Pieter2

Wintergroene planten krijgen bruine bladeren door uitdroging, niet door de koude zelf. Doordat de bodem bevroren is kunnen ze geen water meer opnemen, terwijl de plant wél vocht moet verdampen om af te koelen. Oplossing is een winterdoek leggen. Bruine bladeren vallen af en nieuwe komen in de plaats.

donderdag 1 maart 2012 - 21:16
Roeli

Roeli

Nou, Pieter, ik help het je hopen.
Bij mij blijft de boel nog wel een maand staan, maar ik heb , op het ogenblik, weinig hoop.
Het is echt, wat je noemt, een grote puinhoop.
En ik denk dat het straks echt puin ruimen wordt.
Één voordeel is er wel :.... ik kan straks mijn hart weer ophalen in het tuincentrum.
Een heerlijk excuus. Er moet toch wat in de tuin en in de potten staan ?

groetjes Roeli
donderdag 1 maart 2012 - 22:29
Mal

Mal

@ Chantal: bedankt.

@Pieter: Daar zit inderdaad logica in. Denk je dat er nieuwe bladeren zullen groeien aan de twijgjes van de heide?

Mochten sommigen van mijn rozenstruiken het niet halen, dan is dat maar zo, kun je makkelijk vervagen. Maar mijn mooie tapijt van heide niet Het heeft jaren geduurd om zo'n dicht tapijt te krijgen, als ik dat allemaal moet vervangen en wachten tot het allemaal weer dicht zit, ben ik al lang gestorven door ouderdom
donderdag 1 maart 2012 - 22:30
minouke

Minouke

Mal, kunt ge niet eens raad vragen bij de Kalmthoutse Heide, Kerkeneind 13, 2920 Kalmthout 03 620 22 11 [email protected]

http://www.kalmthout.be/Kalmthoutse-Heide.html
vrijdag 2 maart 2012 - 07:55
BOSVROUW

BOSVROUW

Mal, ik zou de hoop nog niet opgeven! Ik woon vlak bij de Kalmthoutse heide, en die heideplantjes overleven practisch alles. Er grazen, Konnickpaardjes en een klein ras koetjes! Het heeft er flink gebrand, en gevroren ook natuurlijk. Half april snoeien en de kans is groot dat in mei alles terug opschiet.
vrijdag 2 maart 2012 - 08:24
minouke

Minouke

Bosvrouw, weet jij dat :
als je heide snoeit, mag je dan diep snoeien of zoals bij lavendel niet in het hout snoeien?
vrijdag 2 maart 2012 - 08:49
BOSVROUW

BOSVROUW

Iedereen heeft daar zo z'n eigen idee over. Maar volgens mij, als hij er zo dood uitziet, tot op een paar centimeter van de grond; het hangt er natuurlijk vanaf hoe groot ze zijn. Normaal knip je de bloemen weg en maak je een bolletje of tapijt.Vrienden van mij hebben spontaan Heide in de tuin en die gaat er in het voorjaar met de grasmaaier over op de hoogste stand! Elk jaar weer prachtige struikjes! Dus experimenteren maar!
vrijdag 2 maart 2012 - 10:09
Tuinman65

Tuinman65

De heide die in Kalmthout spontaan opschiet is wilde heide, Calluna (zomerheide) dus.
Die mag je tamelijk kort terugsnoeien. Bij Erica (winterheide) zou ik dat niet doen, tenzij het ieder jaar gebeurt.

vrijdag 2 maart 2012 - 10:37
Eniavaswen

Eniavaswen

Nog een trucje om te weten of er nog hoop is: een klein beetje krabben aan de bast van een plant. Als er nog groen onder zit, zit er nog leven in de plant.
Sowieso zou ik de planten zeker tot mei geven, als er dan nog een leven inzit is de kans groot dat er ook geen meer in komt.

Bij mij ziet alles er ook heel triest uit, maar als je goed gaat kijken van dichtbij, zie je toch stilaan nieuw leven opduiken.

Groetjes, Karen
vrijdag 2 maart 2012 - 13:37
deHaan

DeHaan

Ik wacht bij mijn planten met zeer zware schade tot juni en soms wel tot het najaar.
vrijdag 2 maart 2012 - 17:06
Pieter2

Pieter2

Struikheide kun je snoeien zoals lavendel, gamander, ... Snoei de plant diep in, maar laat het laatste loof (diepst uitgelopen knoppen dus) op het twijgje staan.
vrijdag 2 maart 2012 - 19:07
minouke
vrijdag 2 maart 2012 - 19:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon