menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zitten er veel nederlanders op dit forum

Ga naar meest recente reactie

corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

Hallo
Aangezien dit een belgies (hele toffe)tuinforum is, zou ik graag willen weten of er veel nederlanders bij dit tuinadvies tuinforum zitten?? zoja, van welke provincie evt. plaats kom je dan, dit zou leuk zijn om plantjes te ruilen of dergelijke, of misschien iets regelen zoals tuinwedstrijdjes, mooiste tuin, niet dat ik zal winnen, want ik heb enkele tuinen gezien waar ik alleen maar van kan dromen, maar gewoon gezellig kijken, en stekjes ruilen, misschien kunnen we een (wedstrijd) fout woord, met onze belgiese vrienden regelen, met de bedoeling,als het maar gezellig of leerzaam is, maar bovenal een sterke tuinsamenwerking, belgie holland (Kweken),ik zou graag weten wat de reactie van jullie is,

oja, ook de belgen mogen reageren
vrijdag 26 januari 2007 - 23:51
annis

Annis

Hallo Corrielat

Ik kom uit Nederlands Limburg Sittard. Het lijkt me wel leuk om zoiets te doen.

Groetjes Annis
zaterdag 27 januari 2007 - 09:03
kurt

Kurt

Beste Corrielat en Annis,

Wees gerust jullie zijn zeker helemaal niet de enige noorderburen die op het tuinadvies-forum zitten. Als we kijken naar de 40.100 abonnees van de nieuwsbrief zitten daar toch ook 16.000 Nederlanders bij dus ik vermoed dat de verhouding op het forum ± dezelfde zal zijn. Maar er wordt aan gewerkt dat we in de toekomst nog veel meer van onze tuinminnende Nederlanders zouden mogen ontvangen op de site.

Mvg,
Kurt
zaterdag 27 januari 2007 - 10:29
Tine

Tine

Corrielat, ik woon in Enschede. Het staat wel in mijn profiel.
zaterdag 27 januari 2007 - 10:37
corrielat

Corrielat

Corrielat, ik woon in Enschede. Het staat wel in mijn profiel.


Ja Tine, van jou weet ik het, en van nog een paar, maar het lijkt alsof het iedereen niet durft om zijn of haar profiel in te vullen, eigenlijk best jammer, misschien woont er iemand vlak bij je in de buurt zonder dat je het weet, en heeft diegene toevallig stekjes of zaadjes die je graag wil hebben, maar goed wie weet kunnen we toch tzt iets organiseren met onze Belgiesche tuinvrienden,
zaterdag 27 januari 2007 - 16:42
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

Beste Corrielat en Annis,

Wees gerust jullie zijn zeker helemaal niet de enige noorderburen die op het tuinadvies-forum zitten. Als we kijken naar de 40.100 abonnees van de nieuwsbrief zitten daar toch ook 16.000 Nederlanders bij dus ik vermoed dat de verhouding op het forum ± dezelfde zal zijn. Maar er wordt aan gewerkt dat we in de toekomst nog veel meer van onze tuinminnende Nederlanders zouden mogen ontvangen op de site.

Mvg,
Kurt


Dat had ik niet verwacht hoor, dat er zoveel hollanders bij zitten
als het fifty fifty is, kunnen ew zeker een uitwisseling doen en van elkaars tuintjes genieten, en een wedstrijd erbij, voetreis naar Rome bv. of weekendje wenen, (een zak uien ) wie weet komt het er nog eens van, dat zou echt te dol zijn
zaterdag 27 januari 2007 - 16:43
an

An

ik kom uit zaandam 20 min rijden van amsterdam af.
en ja ik ben ook wel benieuwd of er meer mensen op dit forum uit de buurt van de
zaanstreek, net wat je zegt wel leuk om stekken te ruilen al heb ik er niet veel.
gr an
zondag 28 januari 2007 - 19:31
sunjet

Sunjet

Hallo
Aangezien dit een belgies (hele toffe)tuinforum is, zou ik graag willen weten of er veel nederlanders bij dit tuinadvies tuinforum zitten?? zoja, van welke provincie evt. plaats kom je dan, dit zou leuk zijn om plantjes te ruilen of dergelijke, of misschien iets regelen zoals tuinwedstrijdjes, mooiste tuin, niet dat ik zal winnen, want ik heb enkele tuinen gezien waar ik alleen maar van kan dromen, maar gewoon gezellig kijken, en stekjes ruilen, misschien kunnen we een (wedstrijd) fout woord, met onze belgiese vrienden regelen, met de bedoeling,als het maar gezellig of leerzaam is, maar bovenal een sterke tuinsamenwerking, belgie holland (Kweken),ik zou graag weten wat de reactie van jullie is,

oja, ook de belgen mogen reageren



met de vriendelijke groeten aan de nederlanders
zondag 28 januari 2007 - 20:03
Paulette

Paulette

Hoi, Paulette hier. Ook uit (Noord)-Nederland.

Ik waardeer de Belgische en Nederlandse mix op dit forum en leer en geniet van de Belgische uitdrukkingen.

zondag 28 januari 2007 - 22:33
schuurmans

Schuurmans

Schuurmans komt niet ver van de grens met belgie, nl. uit Oss. Ik kom vrij vaak in belgie, dus die
€60.-- aan wegenbelasting die onze belgiesche regeringsvrienden in petto hebben neem ik maar voor lief. Maar ik vind het niet leuk. Zouden die zuinige Nederlanders nou ook iets gaan verzinnen om aan de buitenlanders nog wat meer te verdienen? Maar om bij de les te blijven, wel een aardig idee voor uitwisselingen van allerlei aard, vooral wat mij betreft, kuipplanten.

groeten Henk
maandag 29 januari 2007 - 20:08
Victor44

Victor44

Ja zeg Schuurmans,daar zitten wij voor niets tussen hoor!! Maar wij moeten al zo lang tol betalen om door Frankrijk te mogen als we op hun snelwegen gaan.De Nederlanders moeten het maar recupereren van de Denen en andere Scandinaven als dezen afzakken naar het warmere zuiden hé!
Toch grtjs van Belg
maandag 29 januari 2007 - 21:41
berenice

Berenice

beste schuurmans

wij gaan al 30 jaar naar het zuiden en betallen al even lang de tol
de gebruiker betaald toch altijd !!!!!!
of anders bekeken :::::: een plant van 60 euro gekocht , en t'jaar nadien kapot
wat zeg je daarvan
toch lieve grts berenice
dinsdag 30 januari 2007 - 18:48
brompie

Brompie

Beste corrielat en andere tuinders
Ik woon en heb en tuin in Vlaardingen onder de rook van Rotterdam zeg maar.
Volgens Kurt zijn er 16000 nederlanders lid van dit forum, sla je de topics leest krijg je de indruk dat er 15990 in slaap gevallen zijn.
Maar dit is best wel een goed forum en als je iets vraagt krijg je altijd goeie tips.Prima toch
Klein puntje: sommige uitdrukkingen of gezegdes in het Vlaams of belgisch kan ik niet altijd volgen, maar ja dat zal wel wederzijds zijn
Grt Brompie
dinsdag 30 januari 2007 - 20:14
flowerpower

Flowerpower

Dat is juist, brompie. In feite zouden jullie in de meerderheid moeten zijn, want wij (Nederlands sprekende Belgen) zijn 'maar' met 6 miljoen. Ik ben van West-vlaanderen en als je ons dialect zou horen dan zou je er waarschijnlijk niets van begrijpen. Dat er zo nu en dan een typische uitdrukking tussen zit kleurt onze taal, nietwaar?
Als wij onze 'botten aandoen' om ' in onzen hof' te werken, dan 'trekken' de Nederlanders hun 'laarzen' aan om 'in de tuin' te werken. En toch komen we elkaar daar tegen.
Groetjes
Noel
woensdag 31 januari 2007 - 02:03
Tine

Tine

Dat klinkt juist heel leuk, net als in Nederland bloeien de struiken en in België bloemen ze, dus samen bloeien onze bloemen.

Tine.
woensdag 31 januari 2007 - 08:54
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

BESTE BROMPIE, ik ben van belgies limburg en normaal als ge een westvlaming en een limburger by een zet dat is het zelfde als en Turk en een Deen die zeggen ook ik ni verstaanmar in het schryven hebben de belgen en de nederlanders nogal veel gelyk met hun A B N maar ik denk zoals een Nederlands limburger en die echt van boven de moerdyk komen dat die ook woord probleemen hebben en die zestig euro daar moet ge noch niet te hard aan denken want ze gaan terug recuperen maar ze hebben vergeten te zeggen in welk jaar zo snel zyn ze in belgie ook weer niet zodus noch niet uit belgie blyven en zo lang dat ze onze pc gerust laten kunen we noch goed met de nederlanders praten en dat is toch fyn groetjes dag
woensdag 31 januari 2007 - 19:06
jp

Jp

De taalverschillen in het Nederlands vind ik leuk. Bv. Zuid Afrikaans, mensen uit Suriname,...en ook (weliswaar minder exotisch) de verschillen tussen Vlaanderen & Nederland.

Toen ik een paar jaar terug voor zaken in Friesland was, werd ik opgebeld, ik excuseerde me en zei " de GSM gaat af, excuses". "GSM ? GSM ! O, je bedoelt je mobieltje"....

Wij zeggen laptop, Nederlanders spreken dit op z'n Engels uit "Leptop"....

Al deze verschillen maken ons rijker....
donderdag 1 februari 2007 - 11:33
brompie

Brompie

Sylvian
Even rechtzetten,ik heb het niet over 60 euro gehad dat waren andere forum leden
Wat betreft de taalverschillen het is niet mijn bedoeling om iemand daar op aan te vallen maar soms gaat de clou van een verhaal verloren omdat je de uitdrukkingen niet begrijpt.
verder denk ik dat we zo maar lekker door moeten gaan.
Grt Brompie
donderdag 1 februari 2007 - 18:22
Nicolette

Nicolette

Eventjes terug naar het onderwerp..... Nederlanders........
Ik woon vlakbij jou Corrie, in Maarheeze. Voor de anderen: een dorpje tussen Eindhoven en Weert (richting Maastricht). En grappig: ik ben opgegroeid in Valkenswaard!
Hardstikke leuk idee van je, misschien kunnen we inderdaad wat contacten uitbreiden en dergelijke?
Nicolette
dinsdag 6 februari 2007 - 12:40
Victor44

Victor44

Eigenlijk ben ik ook een beetje Nederlander,maar ik wist dit nog maar heel recent.Het zit zo ,mijn schoonbroer doet aan genealogie en had onlangs mijn familietak opgezocht.Blijkt nu dat mijn overgrootvader van mijn moeders kant iemand was uit Gersloot(had hier nog nooit van gehoord!).In de familie was steeds gezegd dat dit een Hollandse vondeling was ,maar mijn schoonbroer heeft zelfs zijn ouders gevonden en wist dat deze uit Gersloot kwamen.Dan zijn we maar gaan zoeken waar dit zoal op de kaart te vinden was.Tot daar , wat wat opzoekingswerk toch kan leiden hé!
dinsdag 6 februari 2007 - 16:15
sylvain

Sylvain

Beste Brompie ge moet daar niet aandenken ik bedoelde het ook met een grap op onze belgiese regering die al eens iets weg geven maar een jaar erna komen ze het dubbele halen versta je ik heb graag met nederlanders te doen heb er vroeger heel veel mee in kontact geweest met de vrachtwagen over heel nederland maar helaas die tyd is voorby daar ik moeten stoppen ben met ryden maar dan langs de pc gaat dat ook gehoord het wel he groetjes en dag
dinsdag 6 februari 2007 - 22:53
thorn175

Thorn175

Beste Buren, dus gij Belgen, daar ik Bree de les volg in de Franse taal en dat gaat heeeeel laaaangzaaaam kan ik u vertellen dat ik woon in de z.g Poort van Limburg, te weten Weert.

de vastenavond is achter de rug, alhoewel er vanavond nog "haring gehapt"moet worden gaat het ons al weer een stuk beter.

morgen weer naar de tuin
woensdag 21 februari 2007 - 18:14
sylvain

Sylvain

Thorn175 eet lekker van uw harig en laat het smaken en drink er noch ne goeie op en amuseert u want noch eventjes en het begint volop in de tuin maar daar zyn ons handen al warm voor ,
Ik woon in het Belgiese Limburg niet ver van Beringen en by ons is dat karnaval gebeuren al minder ,en toch hebben ze byna in elk dorp een raad van elf groetjes en dag
woensdag 21 februari 2007 - 19:07
Tuingek

Tuingek

Hallo,

Beetje oude topic zag ik, maar ik wilde toch even reageren.
Sylvain... > schoonbroer.> dat zeggen de hier in Groningen ook tegen "zwager"
In het "westen" (zoals de rest van Nederland nog steeds genoemd wordt door de Groningers) noemen wij dat Zwager..

Mijn man en ik hebben zo'n beetje door heel Nederland gezworven vanwege werk enzo.
Mijn man komt uit Arnhem en ik uit Barendrecht. (onder de rook van Rotterdam) en we wonen nu sinds kort in een klein dorpje net onder Delfzijl. In de provincie Groningen dus. (staat in mijn profiel)

Ik had ook niet verwacht dat er zoveel Nederlanders hier op deze site rond zouden struinen. Leuk toch?
En wat betreft het ruilen van zaadjes..ben ik helemaal voor.
woensdag 20 mei 2009 - 13:41
corrielat

Corrielat

Wat een oude topic toch nog teweeg kan brengen
donderdag 21 mei 2009 - 01:04
Rita1960

Rita1960

Corrielat,

Ge hebt helemaal het gelijk aan uw zijde (om het in het Belgische Vlaams te houden )

Maar ja, 'k ben wel een geboren "echte" Drent

toch nog een gelukje voor mie dat mien Va een Tukker was en mien Moe een Grunniger
Mien Va zee vroger altied "Rietje, oes Lieve Heer hef de Drent'n wrocht oet torf, jenever en achterdocht "

groet'n uut mooi Drenthe,

Rita
donderdag 21 mei 2009 - 02:03
lentemode

Lentemode

Hèèèèèèèèèèèèèèèèèèllep, Rietje,
vertaling ???

Uitkijkend,
Mia
donderdag 21 mei 2009 - 07:27
Peppody

Peppody

om toch nog even terug te komen op het oorspronkelijk idee.... Is hier ooit nog iets uitgekomen??

Ik woon 5 minuten over de grens van Landgraaf (Zuid-Limburg) Jullie zijn welkom hoor!
donderdag 21 mei 2009 - 14:31
corrielat

Corrielat

Misschien elkaars tuinen bezoeken?
maandag 25 mei 2009 - 23:58
Thuja49

Thuja49

@ Paulette ,

Ik kom uit België maar mijn moeder komt uit Friesland ( Zwaagwestende ), als ik me niet vergis is dat niet zo ver van jou . Heb daar nog veel familie wonen . En mn moeder praat altijd Fries tegen ons .
Ben eigenlijk een beetje internationaal want mn papa komt uit Hongarije .
dinsdag 26 mei 2009 - 14:10
Tuingek

Tuingek

Het Fries lijkt een beetje (echt maar een beetje) op het platte Grunnigs. Dat is voor een Westerling ook niet te verstaan overigens

Ik denk dat de vertaling zo'n beetje is: Rietje, ( onze) oes Lieve Heer (heeft) hef de (Drenten) Drent'n (gemaakt) wrocht (uit) oet (turf) torf, jenever en achterdocht (het laatste spreekt voor zich

Thuja dan ben je behoorlijk meertalig als ik het zo bekijk


Je spreekt Vlaams zeker? Of Frans (kan ook nog) en dan ook waarschijnlijk Hongaars (als je dat zo noemt) Fries en Nederlands. Dat is heel wat. Maar als je er mee opgroeit is het te doen.

Mijn vader was een echte Barendrechter. Plat Barendrechts is echt een lelijke taal hoor bahbah. Alhoewel het tegenwoordig meer naar het Rotetrdams neigt te gaan. (ook zo'n vreeeeselijk accent)

Moeder was Zeeuws vanuit "de belgische kant" zoals zij het noemde. Ze kwam van Axel. En is toen ze een jaar of 20 was met haar familie verhuisd naar Barendrecht, maar heeft eigenlijk nooit echt het zeeuws afgeleerd
Als ze boos was dan ging ze van het "hollands" over op het Zeeuws en dan wilde mijn vader nog wel eens aan mij vragen wat ze nu eigenlijk zei.
Toen ik klein was wilde ik dat nog wel eens vertalen, maar naar mate ik naar de pubertijd ging en goed begreep wat Moeders zei, vertaalde ik het maar zoals het het beste uitkwam op dat moment. (inmiddels wetende dat mij vader het op zijn zachtst gezegd niet leuk vond wat mijn moeder dan zei
)
Dus in principe ben ik ook meertalig opgevoed zeg maar (lol)

Mijn broer en zusters vonden het maar niets als mijn moeder in haar "moedertaal" terug viel en hebben ook nooit geprobeert om het dialect te leren. Bij mij, als jongste van de 7 en nog nakomertje ook, bleek het wat makkelijker "aan te slaan" aangezien Moeders regelmatig in het Zeeuws/Vlaams tegen mij aan het ouwenelen was als ze alleen met me was

Het Grunnigs heb ik inmiddels wat verstaan en lezen betreft aardig onder de knie. Maar spreken (behoudens een paar woorden die er toch ongemerkt insluipen vanwege het dagelijks gebruik) doe ik het nog steeds niet.
Ik vind ook dat je als Westerling niet krampachtig moet gaan proberen een dialect of accent aan te leren. (tenzij nodig) want dan klinkt het voor geen meter.
dinsdag 26 mei 2009 - 15:13
kerstkind

Kerstkind

Hoihoi,

Ik kom uit Nederlands Limburg. Het plaatsje heet Beringe en is gelegen in
de driehoek Weert, Roermond en Venlo.

groetjes José
dinsdag 26 mei 2009 - 16:26
Thuja49

Thuja49

Tuingek , ben jij dan van Groningen ? Daar zitten mn ouders altijd op de camping .
(hebben daar een houten staancaravan) .

Het Hongaars praat ik niet , daar er thuis eigenlijk geen Hongaars gesproken werd ( enkel bij familie bezoek ) maar ik versta het wel wat .

groetjes
thuja
dinsdag 26 mei 2009 - 17:41
Rita1960

Rita1960

@ Tuingek,

Goede vertaling vanuit het Drents!
Uit Woldendorp met de voetbalvereniging WEO (Woest En Onverschillig )?
(LOL)

groetjes,

Rita
dinsdag 26 mei 2009 - 17:57
Tuingek

Tuingek

Oeps... Drents dus...
sorry hoor.

Uhmm volgenens mij is WEO Woldendorp en Omstreken.
Maar kan ook zijn Woest en Onbenullig zijn
Ik ben niet zo thuis in het voetbal gebeuren.

Ik woon nu in de provincie Groningen, maar gelukkig niet in de stad...
dinsdag 26 mei 2009 - 19:43
Polplastron

Polplastron

Ik ben opgegroeid in Arendonk op 500 meter van de Nederlandse grens. Was ik vijfhonderd meter verder opgegroeid, dan had ik waarschijnlijk ook gedacht dan Heineken bier was! Maar ik ben toch blij dat ik nu in de buurt van Westmalle (=echt bier) woon! Grapje hoor! Ik ben er altijd graag gaan winkelen over de grens, in Reusel! Nederlanders zijn meestal joviaal en vriendelijk! Doe zo voort!
dinsdag 26 mei 2009 - 19:53
corrielat

Corrielat

in Reusel!

Ha ha, daar ben ik geboren,

in Arendonk vaak lekkere kip en fritus gegeten
dinsdag 26 mei 2009 - 22:14
Sarah

Sarah

Hai, ik ben oorspronkelijk van Rotterdam (rotjeknor) woon nu in Oud-Beijerland.
Als ik plat rotterdams ga praten dan is het inderdaad niet zo'n leuk gehoor. Het is zangerig en heel slecht abn. (Ik gaat naar bed maar ik ken niet slapen).

Maar........Tuingek heb je weleens een combinatie van Rotterdam en Gronings
gehoord????? Mijn man is van Delfzijl en ik lig soms in een deuk.

Toen ik, als rotterdamse (redelijk plat) voor het eerst bij zijn familie kwam was ik snot verkouden, neus verstopt en een hoofd die leek alsof het vol zat met watten.
Het was precies gelijk met een verjaardag, huis vol.
Niemand sprak nederlands (hollands) allemaal gronings, kun je je voorstellen dat ik blij was toen ik weg kon. Gelukkig sliepen we in een hotel, wat een weelde was dat, rust....... . Nu zoveel jaar later kan ik het wel volgen, alleen moeten ze
niet te snel en te plat praten.

Zelf ben ik het plat rotterdams wel redelijk afgeleerd, hoewel ik het nog wel "ken"
uh "kan"???????
dinsdag 26 mei 2009 - 22:51
Thanja
dinsdag 26 mei 2009 - 23:15
Tuingek

Tuingek

Wat leuk om dit allemaal te lezen.

Thanja ik heb buren die uit Friesland komen en dat is het eigenlijk wel zo'n beetje.
Zij hebben denk ik het Fries gemengd met Gronings. Wij hebben een soort van "om de beurt een zaterdagavond in de maand bij elkaar organiseren" in de straat en dan zitten er toch heel wat Groningers bij maar zij verstaan elkaar prima terwijl wij er soms echt wel moeite mee hebben om alles te volgen. Zeker als het zo snel gaat. Groningers hebben namelijk de neiging om de helft van de woorden en zinnen in te slikken en dan zijn ze heel moeilijk te volgen. Ze beginnen altijd op een normaal volume maar gaande weg hetgeen ze zeggen wordt dat minder en dan weten zij onder elkaar waar ze het over hebben, maar een buitenstaander zoals wij, begrijpt er dan weinig meer van. Maar de Fries begrijpt het wel...
Maar je hebt wel gelijk dat het Fries ook niet te verstaan is. Als ze bijvoorbeeld in de tuin bezig zijn samen, dan is er echt niets van te verstaan.

Rotterdams...tja..wat een accent. Ik ben al zo lang weg uit Barendrecht, maar nog steeds krijg ik "Kom jij uit Rotterdam ofzo" voor de kiezen. Dan kan ik het toch niet laten om te zeggen "Hoezhoow ken je ut Hoorruh dan"
Blijkbaar raak je het nooit echt kwijt.

En het Gronings met Rotterdams mengen klinkt me niet vreemd in de oren. Als ik bij 1 van mijn zussen ben (mijn zussen en schoonzus wonen nog steeds in Barendrecht en Rotterdam) dan schijn ik toch regelmatig een Gronnings woord er door te gooien, want er wordt dan meteen gevraagd waar ik het over heb. Dat heb ik dan zelf niet in de gaten en moet dan echt naar het "nederlandse" woord zoeken ter vertaling.
Bijvoorbeeld: Laatst was ik bij mijn 1 na oudste zus en zij wilde me wat planten mee geven voor in de tuin. Vraag ik of ze er een "puutje om toe" had.. Maar een "rekje" mocht ook wel. Ze kijkt me aan en vraagt waar ik het over had. Ik moest echt nadenken wat nu ook weer""puutje" was in het Nederlands. Totdat mijn zwager zei "ik weet niet wat je er om heen wil, maar mag het ook een plastic tasje zijn?" Mijn reactie "Ohhjaa dat was het" en meteen lag 4 man in een deuk. Ik bedoel maar....dat gebeurt me dus regelmatig.

woensdag 27 mei 2009 - 01:23
Tuingek

Tuingek

Sarah je man zal het wel herkennen als ik zeg dat het groningse dialect per 100 meter kan veschillen. Wij wonen nu onder de rook van Delfzijl. Woldendorp. Je man zal het dorp wel kennen vermoed ik. En het is 10 minuten naar NieuwWolda (dorp verderop) maar daar hebben ze toch weer andere woorden voor bepaalde dingen als bij ons in het dorp hoor. En dat is richting Stad niet anders...
Wist ik veel toen we hier kwamen wonen... ik heb in het begin heel vaak de buurvrouw om "ondertiteling" gevraagd als er iemand een praatje kwam maken.
woensdag 27 mei 2009 - 01:32
MiszChannie

MiszChannie

Hoi Hoi

Ik woon in Dordrecht (Zuid Holland)

Groetjes,
Chantal
woensdag 27 mei 2009 - 12:48
Rita1960

Rita1960

HIHI alleen de Groningers die de woordeinden inslikken? Dat doen de Drenthen ook.
Kennen jullie trouwens het Groningse alfabet?
nee?????

hier komt 'tie......

A-jong, B-jong, C-jong

en het Drentse alfabet....

bè, bè

groet'n

Rita







woensdag 27 mei 2009 - 18:44
Sarah

Sarah

[afbeelding verwijderd niet-https]

weet je dat de Groningers ook de 'H' niet kunnen zeggen.
Krijg je ook van die vreemde woorden. Hoor/oor Haar/aar Heks/eks enzzzz

donderdag 28 mei 2009 - 07:55
Rita1960

Rita1960

Ja oor, we nemen de trein van Hassen naar oogeveen
donderdag 28 mei 2009 - 19:07
Tuingek

Tuingek

Nog zo'n leuke uitdrukking "duur doun in toene"
Als Westerling weet je dan eééécht niet waar ze het over hebben.
Sarah, misschien dat je man die uitdrukking wel kent...
donderdag 28 mei 2009 - 19:54
Rita1960

Rita1960

Gaat dit weekend hier ook zeker weer gebeuren, wij zijn er fervente liefhebbers van

maar mijn man noemt het "Dik doun in toene" (afkomstig uit Delfzijl)



donderdag 28 mei 2009 - 21:16
Harry54

Harry54

Ik ben geboren in Zwaagwesteinde en daar ook opgegroeid. (mijn moeder kent nog de moeder van Thuja) Na school 20 jaar Rotterdam en nu weer in Friesland terug. In een piepklein dorp met 600 medebewoners midden in de natuur en niet van plan daar ooit weer te vertrekken.
groet Harry
donderdag 28 mei 2009 - 23:36
Tuingek

Tuingek

Dat is wat ik bedoelde met dat het per 100 meter verschillend is in dialect. Kun je na gaan. Delfzijl ligt hier 10 minuten vandaan. Woldendorp hoort overigens tegenwoordig bij Delfzijl. Vroeger schijnt het Termunten geweest te zijn, maar nu polderen we onder de vlag van Delfzijl.
Hier in het dorp zeggen ze dus "duur doun in toene"
Voor de leken onder ons: In het Nederlands en het Vlaams is dat barbeknoeien.

Harry dan zal jij ongeloofelijk mooi wonen denk ik...
vrijdag 29 mei 2009 - 01:05
Thanja
vrijdag 29 mei 2009 - 11:28
schuurmans

Schuurmans

het Noord Brabantse dialect is ook rijk aan vele soorten. van plaats tot plaats wordt er anders gekeuveld. we hebben er div. boeken van, verlucht met mooie plaatjes. ook boeken met spreekwoorden en gezegdes, ik vind dat echt genieten.
jammer dat er zo weinig dialect meer gesproken wordt.

grt
henk
oss nb
vrijdag 29 mei 2009 - 22:27
Thuja49

Thuja49

@ Harry ,

Mn ouders zijn net nog een weekend in Friesland geweest .
Mijn moeder was er uitgenodigd op een bijeenkomst van oud leerlingen .
(schoolreunie)

groetjes
thuja
vrijdag 29 mei 2009 - 22:54
Sarah

Sarah

Dit weekend toch weer neptunus feesten in Delfzijl?
Ben vorig jaar nog geweest, gelukkig heel mooi weer gehad en was heel erg gezellig. Burgermeester nog gezien. Mijn schoonzus moest hem met de taxi naar het hotel brengen voor koffie met gebak en daarna moesten ze ergens anders naartoe, ik weet niet meer waar, muziekkorps erbij enz.. Wij zaten toevallig in dit hotel.Maar wij wisten het ook natuurlijk door onze schoonzus.
Gezellie hoor

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

Mijn man kende die uitdrukkingen ook van de "toene"

Gr. Sarah

oeps foto's staan raar, hoe kan dat nou?
vrijdag 29 mei 2009 - 23:04
Matabish

Matabish

't Is alweer in orde zie Sarah!
Maar als je de foto's ónder elkaar zet ga je niet 'buiten beeld', anders moeten we zo vreselijk weg en weer crossen (scrollen) om alles te zien en te lezen hé!

Fijne avond,
Matabish.
zaterdag 30 mei 2009 - 00:10
Rita1960

Rita1960

@Sarah,

Ja, hoor dit weekend is het weer feest in Delfzijl. Misschien dat wij er ook nog even heen gaan.

groetjes,

Rita
zaterdag 30 mei 2009 - 06:48
Sarah

Sarah

@Matabish, ik ben inderdaad vergeten naar de volgende regel te gaan
voordat ik een nieuwe foto plaatste,dom dom dom zeker een black out

@Rita, dit jaar gaan we richting Noortwijk aan Zee en dan zo even naar Den Helder. Er is dit jaar ook weer Delfsail toch? Ik hoop dat wij kunnen dit jaar is ook altijd leuk.

Een heel prettig weekend iedereen en tot dinsdag. Ik ga nu even werken en dan om 6 uur weekend vieren.
zaterdag 30 mei 2009 - 08:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon