menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kriebels

Ga naar meest recente reactie

Eniavaswen

Eniavaswen

Het begint weer... te kriebelen... mijn groene rusteloze vingertjes....

Hebben jullie dat ook? Vorig jaar heb ik me voorgenomen om dit jaar niet teveel te zaaien. Het was zo'n gedoe met die potjes van boven naar beneden zeulen, water geven, verspenen, plek zoeken, afharden. Tegen mei ben ik blij als alles naar buiten mag en als ik dan m'n eigen zaaiseltjes zie tegenover die grote planten in het tuincentrum, vraag ik me af waar ik in godsnaam de moeite voor doe. (Hoewel mijn kleine onderdeurtjes dat wel ruimschoots goed gemaakt hebben om als een speer te gaan groeien eens ze in volle grond zatern.
Maar ja, nu het zover is, vraag ik me af of ik toch niet een klein beetje kan zaaien. Misschien wat cosmos, of wat groentjes.
Hoewel ik weet dat de winter echt nog wel een tijdje zal duren (hij begint pas echt), begint het in mijn binnenste toch te rommelen en begin ik te hunkeren naar de eerste dagen waarop de zon mijn rug verwarmt terwijl ik een beetje kan op ruimen in de tuin.

Waar blijft die lente?
vrijdag 27 januari 2012 - 13:30
minouke

Minouke

ik ook, voel ook die kriebels al een tijdje en nu schijnt nog eens de zon maar ze voorspellen vorst tot -4
en daarmee durf ik nog niet goed te rommelen in de tuin...en dat hé maakt me erg depressief si
vrijdag 27 januari 2012 - 13:43
rubbyboy

Rubbyboy

Ik heb ook al de kriebels voor te planten,zaaien,stekken,snoeien...
De eerse plantjes zijn al gezaaid.
vrijdag 27 januari 2012 - 17:34
Pieter2

Pieter2

Lijst eens op wat soorten je allemaal hebt...

Wat ik al allemaal gezaaid heb:

- Beemdkroon (Knautia tatarica)
- Boerenmargriet (Leucanthemum hybride)
- Kogeldistel (Echinops ritro)
- Meisjesogen (Coreopsis grandiflora 'Sunburst')
- Crocosmia (Crocosmia sp.)
- Nachtschone (Mirabillis jalapa)
- Boommalva (Lavatera arborea)
- Gulden sleutelbloem (Primula veris)
- Boerenwormkruid (Tanacetum vulgare)
- Zonnehoed (Echinacea purpurea)
- Wilde peen (Daucus carota)
- Gewone salomonszegel (Polyginatum multiflorum)
- Bolderik (Agrostemma githago)
- Blauwe spiraea (Caryopteris incana)
- Erwten

vrijdag 27 januari 2012 - 18:45
Roeli

Roeli

Die kriebels moeten hier nog maar even wachten hoor.
Mij nog te koud.
De planten in de tuin zullen ook wel denken.... Was ik nog maar even beneden gebleven.

Wel heb ik al forsythia , ribis en katjes in een vaas.
Dat lijkt wel op voorjaar.

Maar buiten...........brrrrrrrr Koud


groetjes Roeli
vrijdag 27 januari 2012 - 19:18
danny2

Danny2

Heb ook al enkele traaggroeiende bloemmetjes voorgezaaid.
De rest ga ik alvast wachten tot deze vorstperiode voorbij is.
Dan zal ook de groententuin beetje bij beetje aangepakt worden.

groetjes danny
vrijdag 27 januari 2012 - 19:56
annis

Annis

Tuinkriebels heb ik wel het ganse jaar. Maar nu nog veel meer nu ik een volkstuintje van 200m2 erbij krijg per 1 februari. Dus zaaien kan ik nu volop om in de zomer een pluktuin te hebben met wat kleinfruit en groente.
Maar de vorst zal nu even het werk opzij zetten maar plannen maken kan ik nu volop. Zondag ga ik alvast eens kijken wat er allemaal moet gebeuren en veranderen.

Annis
zaterdag 28 januari 2012 - 09:20
Eniavaswen

Eniavaswen

Leuk Annis, zo'n extra 200 m² wil ik ook wel.
Ik denk ook wel dat ik voorlopig mijn tuinactiviteiten vooral ga beperken tot inpakken van mijn plantjes. Vrijdag hebben we kans op nachtvorst tot -15°C. Brrr... Gelukkig heb ik niet veel vorstgevoelige planten.
Hopelijk kan die vorst niet teveel kwaad aan de krokussen en sneeuwklokjes die voorzichtig in bloei gekomen zijn.
zaterdag 28 januari 2012 - 11:41
minouke

Minouke

-15 oei, welk weerbericht heb je dan gekeken? ik zie alleen tot -8 nachttemperatuur.

Maar voor de natuur zou het wel goed zijn http://www.seniorennet.be/Pages/Nieuws/videonieuws.php?id=PIt_82011_vtm_id
zaterdag 28 januari 2012 - 12:22
Pieter2

Pieter2

-8°C voorspellen ze voor overdag tegen eind volgende week... s'nachts tot -13°C Gelukkig is het zonnig!
zaterdag 28 januari 2012 - 16:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon