menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vogels de tuin in lokken

Ga naar meest recente reactie

corrielat

Corrielat

Hallo tuinvrienden,
Voeren jullie de vogels ook?
Welke vogels komen jou tuin bezoeken?

Hier komen,
huismussen, merels, kuifmeesje ,roodborstje, koolmeesjes pimpelmeesje,

ik verwacht net als vorig jaar de boomklever,vlaamse gaai,houtduiven, enz. nog
zaterdag 10 december 2011 - 09:46
minouke

Minouke

Ik voeder ze alleen als er sneeuw ligt of als de grond bevroren is.

De vogeltjes die ik zo zie zijn meestal mussen, roodborstjes, mezen,spreeuwen, duiven, kraaien, merels, dan die kleine 'kraaien' waar de naam niet zo direct binnen schiet
zaterdag 10 december 2011 - 10:16
Patattenriek

Patattenriek


Waarschijnlijk bedoel je kauwen minouke?

Hier hebben we er ook meer dan genoeg, o wee als er geen draad op je schoorsteen ligt.
zaterdag 10 december 2011 - 10:22
minouke

Minouke

dat is het Mario kon er niet meer op komen
zaterdag 10 december 2011 - 10:58
Sarah

Sarah

Hier, roodborstje, koolmees, merel, groenling, kauw, vl. gaai, spreeuw en verder kan ik er even niet opkomen. Of ze zijn dit wel zo'n beetje.
zaterdag 10 december 2011 - 11:14
minouke

Minouke

Sarah, ja ik ken ze ook niet allemaal.
Toen we een nieuw dak aanlegde noemde die dakwerker een hele boel vogels die hij zag en ik zag alleen maar vogels

De buizerd, maar die herken ik aan zijn manier van vliegen, maar hij zag ook valken en sperwers ik zag alleen maar iets vliegen hoog in de lucht

wilde eenden en ganzen, blauwe reiger, ook af en toe een fazant zie ik.
Maar niet in de tuin, die zie ik meer in de wei.
zaterdag 10 december 2011 - 11:28
Gehenna

Gehenna

Ik geef enkel als het vriest en/of sneeuwt.
En dan zijn de parkieten met alles weg.

zaterdag 10 december 2011 - 15:09
danny2

Danny2

Hier zijn de eerste notenslingers al op en de mezenbollen minderen ook aardig.
Men zegt dat je best vanaf half november de vogeltjes voedert zodat ze eens het echt nodig is ze best weten waar het te zoeken.
En er komen er best veel , soms met 10 tegelijk.
Ook hier enorm veel kauwen doch aan de mezenbollen komen ze gelukkig nog niet.
Ook zelden een merel(gaan wel aan mijn appels) of spreeuw.
Het staat hier dan ook op 3m van de venster waar er nogal wat beweging is.

groetjes danny
zaterdag 10 december 2011 - 22:27
Boerke

Boerke

Ik geef al af en toe eten, enkel als het gevroren heeft. Onze moerasvijver is een echte badplaats.
Welke vogels hier komen?
Winterkoninkje,kool-en pimpelmees,huis-,ring- en heggemus,merels ,kauwen,de zwarte kraai,eksters,botvinken,houtduif,turkse tortel,groenling, roodborstje,ijsvogel,lijsters,spreeuwen,soms de groene - en bonte specht,goudhaantjede reiger,de zwarte roodstaart(hier ook schouwveger genoemd omdat hij dikwijls vanop de schouw roept) en de schrik van onze tuin; de halsbandparkiet(deze jaagt alle andere weg met zijn lawaai en eet alles op zoals eerder al iemand zei), kwikstaartje en enkele weken geleden zat er een gele kwik.
In de zomer passeren hier regelmatig staartmezen en distelvinken(staat een foto van in foto van de week elders op deze site).
Ja, wij wonen hier nog echt op den boerenbuiten met veel groen en bossen in de buurt. Rechtover ons deur is er een grote boomgaard waar ze aan natuurlijke besproeiïng en uitroeiïng( het zetten van lieve heersbeestjes,mezenlokkers en hebben zelfs twee steekvogels;buizerds) doen . Deze worden gezet om al het kleine ongedierte op te eten zoals luizen,kevers,muizen,... Zo hebben wij geluk dat er van deze eens overkomen naar onze tuin.
Bijgevoegd een foto van een jonge zwarte roodstaart ,deze zomer genomen

Tuinbabbel

zaterdag 10 december 2011 - 23:29
Boerke

Boerke

Een aanrader voor hen die een voliëre hebben. Als je deze uitkuist gooi dat dan buiten.Vroeger gooide ik dat bij de kippen maar vorig jaar heb ik dat voor de eerste maal over de gazon gestrooid. In de winter loop je toch bijna niet over de gazon.
Je kunt er om lachen maar je doet er twee dingen gelijk mee. Je geeft de "natuurvogels" eten en je bemest uw gazon . Het overgebleven zaad voor de natuurvogels en de uitwerpselen en het schelpenzand(zit wat kalk in) voor de bemesting.
zaterdag 10 december 2011 - 23:40
Esem

Esem

Ik heb ooit 22 soorten in de tuin geteld en ga proberen om ze allemaal op te sommen ,te beginnen met
de Huismus,
de ringmus,
lijster,
vink,
winterkoninkje
roodborst,
boomklever,
goudhaantje,
merel,
tortelduif,
houtduif,
sperwer,
koolmees,
pinpelmees(wat eigelijk geen mees is),zelfs nog geen familie van de mezensoort.
kuifmees,
heggemus,
bonte specht,
zwarte specht,
groene specht,
ijvogeltje,
Ekster,
buizerd,
torenvalk,
spreeuw,
eend,
roodborsttapuit,
en als laatste de pietpiet zwart,en helper van sinterklaas((lol)

Maar voor de rest zijn ze allemaal de tuin al gepaseerd.

Tot nu toe 26 buiten deze die ik nog vergeten ben.
Nog een belangrijke vergeten, de reiger!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
27 dus,

Gr E,
zondag 11 december 2011 - 00:04
molleke32

Molleke32

Hier koolmees, pimpelmees, roodborstje, merel, musjes, wilde duiven,spreeuwen en dan helaas kauwen en eksters. en dan wat wij noemen een kwikstaartje, dat is zo'n zwart met wit vogeltje en dat staartje gaat zo snel omhoog en omlaag.

prachtig om te zien zolang ons Fientje ze gerust laat
zondag 11 december 2011 - 09:03
minouke

Minouke

hei Molleke,

Dat kwikstaartje was ik vergeten, die is hier ook.
Vind ik ook zo een koddig vogeltje.

Heeft veel weg van een ekster maar veel kleiner hé.

zondag 11 december 2011 - 09:26
Tuinman65

Tuinman65

Wij voeren de vogels vanaf begin december tot einde maart.
Hier komen dagelijks volgende vogels : koolmees, pimpelmees, huismus, nog een andere soort mus, vink, roodborst, merel, houtduif, tortelduif, staartmees (die komen even met een hele groep en dan weer weg), zwartkopmees, lijster, sijsjes en het winterkoninkje.
De laatste broedt ieder jaar in hetzelfde bolvormige nestje in een stamroos.
zondag 11 december 2011 - 10:34
Boerke

Boerke

Ja ,tuinman , bij ons hier is dat ook zo. Die staartmeesjes komen in groep met hun specifiek geluid en zijn weldra weg.
Bij ons woont een winterkoninkje in een verlaten zwaluwnest binnen in de garage. Koddig om te zien.Het kruipt onder de oude schuifpoort en vliegt dan naar het nest. Het gaatje juist boven de rand van het zwaluwnest gemaakt.
zondag 11 december 2011 - 13:28
Sarah

Sarah

Ohja, vergeten te melden Chantal : Kwikstaart en blauwe reiger, die vergeet ik liever. Komt regelmatig mijn vijver leeg vissen. naarlingen
zondag 11 december 2011 - 21:28
minouke

Minouke

restaurant Chez Sarah

lusten ook een vers visje à la meunière
zondag 11 december 2011 - 21:36
Eniavaswen

Eniavaswen

Bij ons komt er ook vanalles eten, ik ken jammer genoeg niet veel vogels: koolmeesje, roodborstje, winterkoninkje, merel, koppel duiven, vink en de rest kan ik niet benoemen .
Het is me wel opgevallen dat er tot nu toe nog niet veel vogels geweest zijn. Zou het kunnen dat ze nog veel vinden op de velden met het zachte weer?
maandag 12 december 2011 - 08:42
corrielat

Corrielat

ja, eigenlijk hoeven ze nog niet gevoedert worden.
maandag 12 december 2011 - 08:51
Boerke

Boerke

Natuurlijk vinden ze nog vanalles.Zelfs het gras dat ik twee weken geleden afgereden had groeit nog.
De titel van deze topic was:"Vogels de tuin in lokken" en wij sommen hier maar op welke vogels er in onze tuin zitten. Ik zal eens zeggen wat ik doe om ze te lokken.
Ik hang mezenbollen en een metalen koker met noten. Voor de grotere vogels staat er een schaaltje op een verhoog met mengzaad voor wildvogels.Waarom een metalen? Een plastieken wordt hier direct stuk gebeten door de halsbandparkieten.
Wat ik vroeger ook al eens aangehaald hebt. Veel mensen doen de verdorde bladeren weg. Ik doe ze enkel weg op de gazon. In de borders en onder de struiken laat ik ze liggen. Je moet eens zien hoe de vogels daaronder zoeken naar insecten .Ook de grond gaat minder vlug bevriezen(een soort isolatielaag).
Wat ik ook doe is de vogeltjes een beetje helpen met het zoeken. Ik keer regelmatig eens de komposthoop om. Dan kunnen de vogeltjes er gemakkelijker in zoeken.
**Wat ik nog nooit in onze tuin gezien heb is een vlaamse gaai en een boomklever. Als ik naar het werk rij zie ik regelmatig een vlaamse gaai in de buurt van de St-Elooikapel te Oppem.
maandag 12 december 2011 - 09:50
Gehenna

Gehenna

Héhéhé!
En een groene specht ook!
Ze zitten in de tuin achter die witte mastodont
De vlaamse gaai heb ik enkel op foto gezien maar hij zit er dus.

Zit daar vol vogels in da boske. In tegenstelling tot het gebouw is de tuin niet strak en modern
Het eerste waar mijn baas aan dacht was aan de bomen die gerooid moesten worden en de nesten die erin zaten. Daar zat hij wel mee in!

maandag 12 december 2011 - 17:50
Boerke

Boerke

Toch een fotootje genomen van het nest in het zwaluwnest van het Winterkoninkje wat ik al eerder aanhaalde. Heeft die ook een renovatiepremie gekregen misschien?

Tuinbabbel

donderdag 15 december 2011 - 12:49
minouke

Minouke

Daar juist een valk gezien in de tuin, zat op een paal van de afsluiting.
Ik heb al een tijdje de verrekijker bij de venster staan en kwam dus goed van pas.
maandag 19 december 2011 - 16:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon