menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kerstboom

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

Staat de kerstboom al bij jullie? of liever wachten tot de Sint geweest is?
En een echte of een namaak? Welke kleuren of gemengd?


Ik ga wachten tot de Sint voorbij is en dan begint ik mijn dozen uit de kelder te halen en ga aan de slag.

't Is al een paar jaar dat ik een namaak zet maar dit jaar zou ik weer een echte willen, die geuren dan ook zo lekker.
En dan zou ik de boom met creme, goud,koper en een beetje wijnrood versieren.

Aan de schouw hang ik dan zo een laarsjes, ook wijnrood en aan de ramen hangen met een geruit lintje hartjes met bessen.

De voordeur krijgt dan een rode bessenkrans en de 2 buxus bollen een netje van lichtjes.

En zo met Kerst veel sneeuw.... of toch liever niet? want dan ben ik ongerust dat mijn dochter iets zou voor hebben op de baan op weg naar hier.


groetjes
Chantal
vrijdag 2 december 2011 - 16:56
Esem

Esem

Ja natuurlijk minouke alle op zijn tijd,wachten tot de sint is langs geweest en daarna pas de kerstboom zetten.
Ik zou niet graag hebben dat hij lang de schouw binnen komt, dat hij niet aan de takken blijft hangen met zijn baard of mijter.

Ik ga al wel de verlichting klaarmaken voor buiten één van de dagen, zodat als de sint gepaseert is ,we ze kunnen aansteken.

Ben benieuwd hoe andere het gaan doen.

vrijdag 2 december 2011 - 17:20
corrielat

Corrielat

Ik ga ook lampjes hangen, binnen en buiten,
en als de Sint geweest komen de kerstspullen te voorschijn.
vrijdag 2 december 2011 - 17:50
Roeli

Roeli

Voorlopig nog niet .
Volgende week eerst 3 dagen achter elkaar naar het ziekenhuis.
Daarna een dag boodschappen doen.
Vrijdag van alles te doen.
Dan die week zo'n 50 grote en kleine kerststukken maken en daarna kan ik zelf de boel gaan versieren. Met veel verlichting. Dus nog even geduld hebben.

groetjes Roeli
vrijdag 2 december 2011 - 18:17
minouke

Minouke

oei Roeli, ik duim voor je dat alles maar goed verloopt hé

toch wel positief dat de meeste eerst de Sint laat komen want hij lijkt soms opzij geduwd te worden.... maar niet met ons hé

groetjes
Chantal
vrijdag 2 december 2011 - 18:38
Gespeel

Gespeel

Ik heb voor ieders mening respect.

toch heb ik vandaag mijn kerstboom gezet

de meesten zetten hun kerstboom als Sinterklaas weer naar Spanje vertrokken is maar Sinterklaas heeft niets met Kerstmis te maken.

Het is vandaag de tweede zondag van de advent en de advent betekent letterlijk het wachten op de Messias, geboren op Kerstdag. De kerstboom is daar in het christendom een van de symbolen van geworden.

De kerstperiode in het christendom begint op de eerste adventszondag (vier weken voor Kerstmis) en duurt tot 6 januari.

De kerstboom zou er dit jaar dan moeten staan van 28 november tot en met 6 januari.

Dat Sinterklaas ondertussen komt speelt in principe geen rol maar de commercie heeft er natuurlijk voor gezorgd dat de chocoladen Sinterklaasventjes al van oktober in de winkels liggen en als ze dan veel verdiend hebben aan de Sint en die is terug naar Spanje, dan halen ze hun gerief voor de kerstman uit om op zijn beurt leeggemolken te worden.

Geen schrik hebben ik ben niet katholieker dan de paus hoor

en vooral voor kinderen is het misschien goed om een onderscheid te leren maken tussen de Sint en de Kerstman.

Ik vind dat een kerstboom er moet staan voor Kerstmis en dat zullen de meesten wel doen maar wat ik nog belangrijker vind is dat hij tot Driekoningen moet blijven staan !!!!!!

Kerstboomverbrandingen op 2 of 3 of 4 januari vind ik dan ook keibelachelijk

PS: ik denk dat heel wat mensen gisteren of vandaag al hun kerstboom hebben gezet want het was druk aanschuiven om er een te hebben gisteren, maar misschien zegt niet iedereen dat hier op het forum
zondag 4 december 2011 - 18:06
minouke

Minouke

zelf wacht ik ook tot Driekoningen om hem weer af te breken.
zondag 4 december 2011 - 18:12
Gespeel

Gespeel

om nog even verder in te gaan op de discussie van allerlei kerstspullen die veel te vroeg boven gehaald worden, de Sint komt bij ons altijd op 6 december, ook al is dat een weekdag.

De Sint bij oma en opa komt ook op die weekdag als 6 december op een weekdag valt, maar de kinderen krijgen het dan meestal pas het weekend nadien.

Ik wil zeggen: sommigen vinden dat de kerstboom er pas mag komen als de Sint weg is. Wel ik zeg: de Sint komt pas op 6 december en niet op 4 december zoals hij vandaag op vele plaatsen verkeerdelijk heeft gedaan

maar ja de Sint is dan ook al een hele oude man en soms al eens verstrooid
zondag 4 december 2011 - 18:20
Pistachio

Pistachio

Mijn dilemma is niet wanneer maar of ik een boom zet. Met mijn drie kattenkinderen heb ik schrik dat het een puinhoop wordt, onbreekbare versieringen moeten er sowieso in maar vrees dan nog voor de lampjes ... iemand ervaring hiermee? Mijn vorige katten bleven er mooi af maar met de nieuwelingen zou het de eerste ervaring zijn. Mag er niet aan denken dat ze zich kwetsen aan de lampjes ... aan de andere kant wil ik héél graag weer een boom, en zonder de lampjes is het ook niet zo gezellig!
maandag 5 december 2011 - 10:12
minouke

Minouke

maar een paar ideetjes hoor Pistachio

-hoog op een tafel/kast zetten

- iets rond de boom zetten die wankelt als ze erop springen... misschien aan de stam onderaan een breed rond (gekleurd karton) cirkel die iets uit steekt.
maandag 5 december 2011 - 10:34
Pistachio

Pistachio

Bedankt voor de tips Minouke, hoog zetten zal geen optie zijn want geen enkele hoogte is veilig voor mijn monsters.

Ik denk er net aan dat katten niet zo van aluminiumpapier houden, misschien probeer ik dat rondom de pot te leggen.

Ik dacht ook al om de boom in te spuiten met iets waar ze niet van houden qua geur maar wat zou dan het beste zijn. Dissolvant zou werken maar in die geur wil ik zelf de kerstdagen niet doorbrengen ... hahahaha
maandag 5 december 2011 - 14:52
minouke

Minouke

weet je met wat ik mijn poes haar slechte gewoontes afleert dat is gewoon de plantenspuit... klassiek maar nog altijd efficient
na 2 keer heeft ze het begrepen.
maandag 5 december 2011 - 15:51
bakbeest

Bakbeest

ach..kan geen kwaad denk ik

Tuinbabbel

maandag 5 december 2011 - 16:06
minouke

Minouke

Bakbeest... GENIAAAL

ik begreep het niet op het eerste blik... (Belg weet je ) maar toen zag ik het
maandag 5 december 2011 - 16:22
Sandy

Sandy

Als sinterklaas leugens zijn, wat is de kerstman dan ? En als je niet katholiek bent, waarom dan kerstmis vieren ? Waarom trouwens dan die feestdag thuisblijven ?
Uiteindelijk zijn het allemaal alleen maar leugens ???

Begrijpe wie begrijpe kan, wie het schoentje past trekke het an !



Ik hou van Kerstmis hoor, en van alle gezelligheid die erbij hoort !!!
Volgend weekend kerstboom zetten en gezellig versieren, kerstmarkten tot na nieuwjaar enz ... heeeerlijk zalige tijd !
maandag 5 december 2011 - 18:14
Polplastron

Polplastron

De kerstboom is eigenlijk veel ouder dan het christendom.
In heidense tijden versierden de mensen reeds bomen voor de viering van de winterzonnewende.

Fransiscus van Asisi introduceerde de kerststal.

Toen de protestanten zich loskoppelden van de katholieke Kerk wilden ze geen kerststal gebruiken gezien dit "afgodsbeelden" waren die in strijd waren met hun overtuiging.

Dus ... herintroduceerden zij de kerstboom. De katholieke Kerk heeft dit gebruik lang tegengehouden, maar ondertussen hebben bijna alle katholieken dit gebruik ook aangenomen.

Belangrijk als katholiek is het dus dat er een kerststal onder staat ... anders kun je net zo goed calvinist zijn Bij ons is het er een van Playmobil en dient ze dus ook als educatief materiaal.

Dat Jezus echter niet in een stalletje geboren is en waarschijnlijk ook niet in december, staat echter wel vast ... Maar dat maakt niet zo uit.

Kerstmis is voor alle christenen een tijd van een nieuwe belofte: een geloof in verlossing en in een betere samenleving. Als christen wordt er dan ook van je verwacht dat je dit met Kerstmis nog eens extra probeert waar te maken door goed te zijn voor je medemens en elkaar een beetje te helpen.

De meeste niet-gelovigen, minder-gelovigen of twijfel-gelovigen zijn daar overigens meestal wel mee akkoord.

Groeten,

Pol
maandag 5 december 2011 - 19:11
Eniavaswen

Eniavaswen

Heb ook lak aan wat mag en moet.
De sint is zaterdag al geweest (o jee, 3 dagen te vroeg), zo konden mijn kids hééél het weekend met hun nieuw speelgoed spelen en daarna zijn we nog naar alle grootouders geweest om 'de buit' op te halen. (Bij ons zijn dat er nog eens 3)

En eens de cadeautjes van de Sint een plekje hadden, ben ik onze prachtige namaakboom van de zolder gaan halen. Die hebben mijn twee schattebouten dan vakkundig opgetuigd met rode en gouden ballen en rieten figuren. Buiten heb ik één struik versierd met lichtjes, maar da's eerder een bescherming tegen de kou. Als het dan gaat vriezen, gaat daar een vliesdoek over en blijft hij net warm genoeg om niet kapot te vriezen.

En natuurlijk blijft de boom staan tot het eerste weekend na 6 december. Anders is het de moeite niet hé.

Groetjes, Karen
dinsdag 6 december 2011 - 11:57
minouke

Minouke

ik begin zo stilaan in de mood te geraken...
Mijn voordeur is al versiert met een hartje in bessen en de 2 buxusbollen met lichtjes.
en eind deze week binnen in huis

groetjes

Chantal



dinsdag 6 december 2011 - 12:44
Esem

Esem

Als alles klaar is Chantal een fototje laten zien hé, van je verlichting buiten.
Binnen mag natuurlijk ook hoor.

Gr E.
dinsdag 6 december 2011 - 15:39
minouke

Minouke

zal ik doen
dinsdag 6 december 2011 - 15:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon