menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

De meest geurende bloem in de tuin

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

Als ik planten kies voor een border samen te stellen dan zoek ik altijd een paar fel geurende bloemen.
Maar dan wel bloemen die je ruikt door gewoon langs te lopen (1m afstand) niet die waar je eerst je neus moet in steken.

Hebben jullie ook zo een paar aanradertjes????

Deze hier zijn er zo 'n

[afbeelding verwijderd niet-https]
rosa Nuits de Young

[afbeelding verwijderd niet-https]
Rosa Cristata, die geurt zo erg dat je ze zelf smaakt als je een tijdje ernaast zit.

bij de rozen zijn er nog die fel geuren maar deze hier ruikt ge tot binnen in huis.

[afbeelding verwijderd niet-https]
Cimicifuga ramosa 'Brunette'
De bloem staat niet op de foto, maar bloeit met een witte lange aar.


en dan de papegaaiplant ... een geweldige geur

Tuinbabbel

woensdag 16 november 2011 - 19:54
snarfie

Snarfie

mag ik een paar stekken van die rosa cristata??? kan helaas geen portokosten betalen lijkt mij een leuke roos voor in mijn tuin en ik kan die dan proberen te kruisen met een grote, goed geurende roos. dan mag jij ook zaadjes (als je dat wilt en er zaadjes komen )
woensdag 16 november 2011 - 20:10
molleke32

Molleke32

Minouke, die papegaaiplant is die winterhard? En hoe hoog en breed wordt die?

Groetjes Vicky
woensdag 16 november 2011 - 20:57
minouke

Minouke

Vicky, hij wordt erg hoog tussen 150 en 200cm, maar de breedte is wat afhankelijk.
Ze vormen uitlopers en zijn telkens aparte stengels met een roze bloem
en is winterhard.
In de herfst verdwijnt die helemaal om in de lente weer te schieten.

en moet eens kijken onderaan de tekst naar de foto's waarom ze papegaaiplant heten

ze staan in de plantengids http://www.tuinadvies.be/plantengids.php?id=58


Moest je ze te hoog vinden dan kunt ge die als ze 30tal cm hebben snoeien en dan blijven ze lager maar krijgen geen vruchten.
Dit heb ik nog niet zelf gedaan maar met een Open Tuin gehoord.

woensdag 16 november 2011 - 21:10
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Hesperis matronalis, de damastbloem, geurt sterk. Een aantal lelies natuurlijk ook. Apios tuberosa is een klimmer die hier veel reacties losmaakt door de sterke geur. De topper is voor mij het meloenboonpje, die bloeit in de winter en die ruik je van verren. Die verdijft alle witerblues (Chimonanthus praecox).
woensdag 16 november 2011 - 23:22
sugar

Sugar

Ik zou zeggen : Lonicera japonica 'Halliana' of 'Hall's prolific'.
donderdag 17 november 2011 - 06:13
minouke

Minouke

Martje, die ga ik ook eens naar op zoek, de Hesperis heb ik al dikwijls willen kopen dus nog iets op min lijstje.
En die andere planten ken ik niet, die staan dan op een ander lijstje 'in beraad'

voila si, dat is wat we ook doen na het tuinseizoen lijstjes maken


Sugar, dat is ook zo ééntje, ik heb die ook en was ik vergeten, maar die geurt enorm goed en bloeit ook lang.
Ik heb nog Belgica en serotina die ook zo fel geuren maar bloeien wel minder lang en vroeger.
donderdag 17 november 2011 - 07:43
minouke

Minouke

Lieke is dat niet Blue Parfum? ik heb die staan en doet het niet zo goed bij mij en geurt wel maar met 'de neus in de bloem'
donderdag 17 november 2011 - 07:52
annis

Annis

Viburnum botnantense "Dawn" geurt nu heerlijk. Iedere keer als ik naar buiten loop vang ik de geur op , heerlijk. Begon dit jaar al begin oktober met zijn bloei. Phloxen geven ook een heerlijke geur. Philadelphus (boerenjasmijn) geurt ook heerlijk als er een zuchtje wind is komt er een geur vlaag langs je heen en omringt je met zijn bedwemelende geur.
Lelie's geven ook zo'n zwoele geur.
Ik heb ooit een roos gehad Rosa Tanellis beter bekent als Duftwolke geurt heel zwaar.

Groetjes Annis
donderdag 17 november 2011 - 08:30
minouke

Minouke

Annis, over Viburnum : iedereen zegt dat dat ze zo fel geurt, en raar maar die van mij geurt niet zo erg, van héél kort bij dat wel.
ik vraag me af of het toch niet een ander soort is van Viburnum, lijkt er wel op, op zicht maar niet met de geur.

En de boerenjasmijn had ik in mijn vorige tuin ... millegus... die was geweldig
die zou ik toch ook weer aanschaffen... allé nog iets op mijn lijstje

Lieke, die kende ik niet ... ge maakt het mij moeilijk... ook op mijn lijstje!

groetjes
Chantal
donderdag 17 november 2011 - 08:45
minouke

Minouke

ja Lieke, ook de plant op zich vind ik nog mooi.

Maar toch iets bij zeggen voor wie ze zou aanschaffen, koopt ze als ze in bloei staan want niet alle soorten geuren.
donderdag 17 november 2011 - 08:56
BOSVROUW

BOSVROUW

Het kleine trosroosje Guirlande d'Amour ruikt ook heerlijk en heeft een volgende bloei na het wegsnoeien van de verwelkte. Dus de hele zomer lang. Snoei ze flink terug in de winter, en groeit elk jaar weer uit tot een flinke 2 meter hoge struik!
Heb het laatste bloemtrosje juist weggehaald!
donderdag 17 november 2011 - 10:49
Sarah

Sarah

Bij mij ook de boerenjasmijn en deze roos
[afbeelding verwijderd niet-https]

bijna bedwelmend.
donderdag 17 november 2011 - 11:27
minouke

Minouke

amai is me dat chic Sarah erg mooi
donderdag 17 november 2011 - 11:35
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik heb sarcoccoca aan de voordeur gezet. Deze ruikt ook heerlijk in de winter.
Roos 'Gloire de Dijon' vindt ik ook heerlijk. Ik hou ook wel van de geur van mijn kruidentuin. Die ligt vlak bij het terras en als ik er passeer, wrijf ik altijd aan de blaadjes zodat heel de tuin naar tijm en lavendel begint te ruiken.
donderdag 17 november 2011 - 11:40
Roeli

Roeli

Ja, kruiden.
Wat denken jullie van Rozemarijn en Kerrie ?
Heerlijk toch ?
En vergeet de Sering niet, in het voorjaar.!

groetjes Roeli
donderdag 17 november 2011 - 19:40
molleke32

Molleke32

Hier in mei heb ik wel 200 meiklokjes, ze stonden hier toen we het huis kochten. Ze ruiken zaaaaaaaaaaaaalig
donderdag 17 november 2011 - 19:57
bakbeest

Bakbeest

Onze "onbekende" roos,die ruikt heerlijk,maar dan moet je er wel bij gaan staan.En onze brumanisa Charles Grimaldi.'s Avonds als ik terug kwam van mn werk,dan fiets ik langs onze schutting,en dan rook je m al ,zaaaaaalig .
donderdag 17 november 2011 - 20:15
satomi

Satomi

Voor mij zijn het Trachelospermum jasminoides, Buddleja's en de kwastjes van Albizia julibrissin. En voor 's winters Lonicera fragrantissima!
vrijdag 18 november 2011 - 10:30
minouke

Minouke

Satomi, ik wist niet dat de Albizia julibrissin zo geurde, ik vind hem in elk geval wel een mooie boom maar dat die lekker zou geuren wist ik niet ... hupla ook op mijn lijstje
De grote minou gaat weer eens in zijn haar krabben

Ja en Buddleja's die geuren o zo heerlijk, da's waar
Ik had in mijn vorige tuin ééntje dat veel mooier was dan de gewone, blauwer met een uitgesproken geel puntje in de bloem en die geurde nog meer vooral bij warm weer.
En domme toch ik heb er geen stek van meegenomen en de naam weet ik ook niet
Hij had zo van die overhangende takken maar ik denk niet dat het een alternifolia is.

De Trachelospermum jasminoides en Lonicera fragrantissima moet ik eens gaan ontdekken

Van de Buddeja heb ik nog een foto, ik had hem in een boompje (met steun) gesnoeid

Tuinbabbel

vrijdag 18 november 2011 - 10:44
Boerke

Boerke

Van een grootbloemige geurende zomerbloeier naar een klein winterbloempje. Nu al in bloei. Normaal in januari. De Schijnhazelaar. Foto net genomen. Vorige week met de zon er op was het enorm.

Tuinbabbel

vrijdag 18 november 2011 - 11:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon