menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat eten we morgen

Ga naar meest recente reactie

marero

Marero

iemand enig idee voor het middageten morgen?? kheb hoegenaamd geen inspiratie zoals gewoonlijk, dus als er iemand suggesties heeft, ze zijn héél welkom
woensdag 14 september 2011 - 20:07
Rita1960

Rita1960

preischotel...

volgens manlief..

woensdag 14 september 2011 - 21:06
Mandy

Mandy

Rotie met lamsvlees, aardappels en kousenband
woensdag 14 september 2011 - 22:21
bakbeest

Bakbeest

lasagne
woensdag 14 september 2011 - 22:23
passiflora

Passiflora

Hier was het vandaag simpel maar lekker .
Frietjes met americain met worcester saus en tuinkers


groetjes
ruben
woensdag 14 september 2011 - 22:26
kerstkind

Kerstkind

Of Bretons gekruide gehaktballen met gebakken aardappeltjes,
met spercieboontjes met spekjes.............hmmmmm
En als toetje, vanille-joghurt met perziken op sap (zelf ingemaakt)
groetjes José
woensdag 14 september 2011 - 22:54
Tarragon

Tarragon

Gisteren koos mijn lief het menu, aan de hand van een receptje dat in een Duits kooktijdschrift (Meine Familie und Ich) stond, dat hij voor mij had meegebracht.

Ik ga op mijn geheugen af. Het receptje was ongeveer als volgt:

Groene spaghetti met balletjes

Spaghetti al dente koken in gezouten water. Een prei in blokjes van ongeveer 4 cm snijden, en dan in de lengte in fijne (maximum 4 mm dik) sliertjes snijden. Een courgette eerst overlangs snijden in vieren en vervolgens in (kwart)schijfjes van ongeveer 5 mm snijden.
400 g gemengd gehakt mengen met 2 eetlepels slagroom, peper en zout, en 2 eetlepels gehakte peterselie. Ongeveer 30 gehaktballetjes van draaien.

In een ruime kookpot de gehaktballetjes aanbraden in wat boter op niet te hoge temperatuur. De balletjes uit het braadvet nemen, en daar de preisliertjes en de courgette in stoven. Nog wat meer gehakte peterselie bijvoegen, de gehaktballetjes, een eetlepel mosterd, peper en zout. Het geheel 10 minuutjes stoven op een zacht vuurtje.

Kookpot van het vuur nemen en nog 2 eetlepels room (of mascarpone) onder roeren. De spaghetti afgieten en onder de groentemengeling mengen.

Ik vond het erg lekker en weer eens een andere manier om courgettes klaar te maken.

Voor vandaag staat er shepherd's pie op het menu:

Shepherd's Pie

500 g gemengd gehakt - 1 pakje erwtjes & worteltjes - 1 brikpakje tomatenbrokjes - 1 ui - 1 knoflookteentje - 2 el worcestershire saus - 4 grote aardappelen - 2 el roomkaas - 2 el melk - 3 el boter - zout - peper

Aardappelen gaar koken. Ui fruiten, knoflook bij voegen. Gehakt rul bakken. Erwtjes & worteltjes en tomatenbrokjes bijvoegen en nog even laten stoven. Aardappelen pureren. Boter bij voegen, melk, en roomkaas. Op smaak brengen met peper en zout. Gehaktmengsel verdelen over een ovenschaal. Daarbovenop de aardappelpuree verdelen. 30 min. in een 200°C oven.

En voor morgen staat er iets heel speciaals gepland: Brisketgebraad met tzimmes (een recept van "Nourished Kitchen")

2 à 3 el rundervet - 1 brisketgebraad - 1 l runderbouillon - 1/2 l cider - 6 grote wortelen, geschild, in blokjes - 3 grote zoete aardappelen, geschild en in blokjes - 2 kopjes pruimen zonder pitten - 2 el rundervet - 2 uien, gepeld in dunne schijfjes - braadvocht van het gebraad en de groente - 1/4 l cider

Oven voorverwarmen op 150°C. Rundervet verhitten tot het goed heet is. Het gebraad 3 à 4 min. schroeien, dan in een kleipot (Römertopf) leggen. 1 liter bouillon en 1/2 l cider toevoegen. Stoof het vlees met deksel erop gedurende 3 uren. Na 3 uur ongeveer, voeg de gehakte wortelen en zoete aardappelen toe. Laat verder een uur smoren. Voeg de pruimen toe, en verhoog de temperatuur tot 190°C. Laat nog eens 30 à 45 min braden. Neem het gebraad en de groente uit de oven, laat het gebraad op een schotel rusten. Leg de groente errond. Hou beide warm door ze in de uitgeschakelde oven te laten staan. Maak inmiddels de saus. Smelt 2 el rundervet op middelhoog vuur. Voeg de sjalotjes in schijfjes toe. Wanneer de sjalotjes lichtjes bruin worden, voeg het braadvocht toe en 1/4 l cider. Laat op een zacht vuur reduceren tot de helft. Snij het gebraad aan en serveer met de groente en de saus.

Ter informatie: brisket is natuurlijk de engelstalige benaming voor dit soort gebraad. Hier bij onze slagers is het niet gebruikelijk om het deel waar de brisket van gesneden wordt te verkopen als gebraad (denk ik). Mijn beenhouwer zei dat hij het wel kent, noemde het rundsschoudergebraad en vertelde dat hij het altijd tot stoofvlees versnijdt.

Als je geen rundervet hebt, kan je ook echte karnboter gebruiken of koud geperste olie.

En ik ga het maken in mijn slow cooker, want een kleipot heb ik niet
donderdag 15 september 2011 - 10:11
marero

Marero

prei lust ik heel graag,shepards pie hééééél graag, lasagna ook heel graag maar wat is draadjesvlees????
en dat gebraad met die cider dat ga ik zeker klaarmaken maar tzal ook in de slowcooker zijn of zou dat ook gaan in een electrische tajine???
donderdag 15 september 2011 - 11:18
Sarah

Sarah

Stoofpotje (knorr), is draadjesvlees (rundvlees) in blokjes, champignnons en ui, en lekker laten stoven.
Gebakken aardappeltjes erbij. smakelijk.
donderdag 15 september 2011 - 13:26
marero

Marero

dat weet ik maar dat zal niet gaan want mijn metabolisme draait vierkant, en als ik honger heb dan krijg ik barstende koppijn en dan krijg ik agressieve neigingen
donderdag 15 september 2011 - 17:34
cetinel

Cetinel

oooo is da van den honger??
mijn inspiratie kwam pas toen ik moest beginnen met koken,tis manti geworden: pasta met ee, joghurt-knoflook saus en overgoten met boter-tomatenpuree..
gebakken aubergine en paprika erbij en een gemengde salade(een interessanter woord voor krulandijvie met dille en prei )
donderdag 15 september 2011 - 19:55
Rita1960

Rita1960

Willy,

hier wordt iedere dag 'morgen" over geslagen!

groetjes,

Rita
donderdag 15 september 2011 - 19:59
marero

Marero

hoedatte??? eten julie dan niet???
of eten julie geen warm eten?
ik wil elke dag warm eten hebben, met veel groentekes anders ben ik nie in mijn hum
donderdag 15 september 2011 - 22:21
Rita1960

Rita1960

Morgen is vandaag

vrijdag 16 september 2011 - 06:15
Tarragon

Tarragon

Ik las geregeld één of meerdere dagen in met minder dan 3 maaltijden, volgens het zogenaamde "Fast 5" programma.
Er bestaan diverse vastenprogramma's en Fast 5 kan ik tamelijk goed volhouden. Fast 5 komt daarop neer dat je je maaltijden spreidt over 5 uren (in mijn geval 's avonds) en dat je de rest van de dag niets eet, enkel water drinkt. Ik sla dus ontbijt en middageten over en eet pas vanaf 5 uur 's namiddags. Ik probeer het dan niet te overdrijven met de koolhydraten (lukt niet altijd) en ik eet zeker zoveel mogelijk echt voedsel (niks dat bewerkt is).
In het begin was het wat moeilijk, maar inmiddels begin ik er wel aan gewoon te geraken.

Is dat nu erg. Is dat ongezond? Er wordt altijd gezegd dat je je ontbijt niet mag overslaan. Maar waar hoor je dat altijd zeggen? In de reclame voor Kellogg's ontbijtgranen. Ik heb veel wantrouwen voor "gezondheidsraadgevingen" die worden gegeven door fabrikanten die daar winst mee kunnen maken.

Er zijn nu nog plaatsen in de wereld waar men niet noodzakelijk voedselschaarste kent, maar waar de mensen het een ganse dag doen met één maaltijd per dag en soms zelfs minder. Ze gaan daar niet aan dood; integendeel. Sommige van die mensen zien er beter uit dan wij hier. Ook enkele generaties geleden was vasten in de westerse landen niet ongewoon.

Diverse sites op het internet die zich bezig houden met vastenprogramma's kunnen met wetenschappelijke rapporten aantonen dat het niet nodig is om 3 (of meer) maaltijden per dag te hebben. Integendeel, de gezondheidsmarkeurs (vooral CRP) verbeteren enorm.

Ik zeg niet dat iedereen hier nu aan het vasten moet slaan. Als je aggressief wordt omdat je niet gegeten hebt, dan - bij God - eet iets
Maar het omgekeerde is dus best mogelijk.

En ja, tenslotte, draadjesvlees... Draadjesvlees is gewoon stoofvlees. Als stoofvlees lang genoeg gestoofd heeft, valt de textuur van het vlees uiteen in typische draadjes, vandaar de Nederlandse benaming. Hoe je het ook noemt, stoofvlees, draadjesvlees, sudderlappen, het is eender; ik vind het een van de allerlekkerste dingen die er bestaan. Maar ik heb dan ook een ontzettende voorliefde voor slow cooking.
vrijdag 16 september 2011 - 08:19
marero

Marero

die ratjetoe aardappelen dat ziet er lekker uit, da ga ik volgende keer nekeer fabriceren
vrijdag 16 september 2011 - 16:59
cetinel

Cetinel

morgen,morgen,kweet al eens nie wa ik seffens ga eten
vrijdag 16 september 2011 - 17:09
passiflora

Passiflora

Als ik opsta moet ik toch eerst een uurtje of 2 à 3 hebben vooraleer ik iets kan eten.
Direct na het opstaan krijg ik echt nog niks binnen en heb dan ook geen honger.
Maar dit kan wel komen omdat ik nogal laat eet 's avonds
Hier zijn het straks de eerste oogst van de boontjes uit eigen tuin met cordon bleu en patatjes mmmm .


groetjes
ruben
vrijdag 16 september 2011 - 17:18
marero

Marero

ikke eerst een groooote kom thee met citroen en honing
enne die preischotel van een eind hierboven, hoe maak je die klaar?
zaterdag 17 september 2011 - 00:41
cetinel

Cetinel

uitgespogen spekkies??? ik mag hopen dat je daarmee uitgebakken bedoelt,want iets dat uitgespogen is dat eten we hier niet op hoor,bah..(betekent uitgespuwd of uitgekotst hier)
voor ons vandaag spaghetti met zelfgemaakte tomatensaus uit een potje en geraspte zelfgemaakte kaas erover
zaterdag 17 september 2011 - 17:41
Rita1960

Rita1960

Marleen,

Preischotel:
Aardappelschijfjes 700 gram (zelf gekookt 5 min. en in schijfjes gesneden of die voorgekookte in een zakje van.. ) .
350 gram gehakt
500 gram prei in stukjes gesneden
1 ei en de mix van Magg* voor Prei/Kerrie.

oven voorverwarmen op 200 graad - hete lucht 180 graden.
gehakt rul branden (niets toevoegen!)
prei in dunne ringen snijden en even meebakken.
Vet een ovenschaal in leg op de bodem aardappelschijfjes, daaroverheen het gehakt met de prei, weer een laag aardappelschijfjes en doe de mix van de kruiden met het toegevoegde ei erover heen gieten.. 45 minuten in de oven en klaar is de schotel.. ( en wat je overhoudt kan in de diepvries)

saus kun je zelf ook maken. beetje zout, beetje olie, kerrie, mosterd, koriander ,komijn, chilipeper, venkel, ui, paprika, alles kleinmaken, mengen en beetje water erbij (300 ml) en als je een onderdeel niet lust kun je deze gewoon eruit laten.

zaterdag 17 september 2011 - 18:18
Rita1960

Rita1960

Dat vette spek uitgebraden en in kleine stukjes gesneden, (voor het uitbakken snijden) noemen wij "Kaantjes" en die werden hier gegeten - liefst warm- op roggebrood met een beetje zout en peper.. mjammmie!!!!!!!
het pure vet wat overbleef werd gebruikt om vlees in te braden.

zondag 18 september 2011 - 07:36
Tarragon

Tarragon

Het vet dat van spek gesmolten wordt, noemt men in onze contreien zoete lies of smout.

Vandaar smoutebollen tegenover de Nederlandse oliebollen. Bij ons is het duidelijk waar die bollen vroeger in gebakken werden

Mijn grootmoeder hield ook altijd wel een schaaltje zoete lies in de kast en zij vond het het lekkerste dik gesmeerd op brood en dan erbovenop bruine (Cassonade) suiker.
Eén keer heb ik het geproefd, maar lekker vond ik het niet. Ik was toen ook nog erg klein.

Met mijn "hang" naar de traditionele keuken moet ik het eigenlijk wel eens proberen, zelf spekvet uitbakken en de zoete lies in diverse gerechten gebruiken. *Noteert alvast een bestelling voor een mooi stuk rugspek bij de beenhouwer*

En yes, bij ons gingen de kaantjes ook niet verloren.
zondag 18 september 2011 - 09:30
Rita1960
zondag 18 september 2011 - 18:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon