menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vogelkastjes

Ga naar meest recente reactie

Pieter2

Pieter2

Vogelkastjes gemaakt voor koolmees, pimpelmees en ringmussen. Ze zijn allemaal hetzelfde, alleen de ingang heeft andere maten.

[afbeelding verwijderd niet-https]

zaterdag 3 september 2011 - 20:43
Mandy

Mandy

Ziet er mooi en degelijk uit......





zou wel willen dat ik ook zo handig was...... het is wel fijn als je dat kunt maken.....
zaterdag 3 september 2011 - 21:12
marero

Marero

dat ziet er vakwerk uit, de vogelkes zullen u dankbaar zijn
zondag 4 september 2011 - 11:11
bakbeest

Bakbeest

En nu maar hopen dat ze er in komen.Ik heb afgelopen winter een zweedse villa gemaakt,maar ze vinden m te chic denk ik

Tuinbabbel

zondag 4 september 2011 - 11:38
Mandy

Mandy

Die villa is ook erg mooi... heel sjiek.... hangt ie wel op de juiste windrichting?
Dan zullen ze best wel komen.....
zondag 4 september 2011 - 11:49
bakbeest

Bakbeest

Ze zijn wel wezen kijken,en er in geweest,maar we hadden hier een terrorroodborstje die veel meesjes de tuin uit joeg
zondag 4 september 2011 - 11:55
Pieter2

Pieter2

Ik heb gelezen dat ze niet graag tussen geverfd hout zitten. Ik heb daarom gewoon eikenplankjes gebruik zonder ze te behandelen.

Een praktische vraag, moeten de vogelhuisjes schoon gemaakt worden of maken ze die zelf zuiver in het voorjaar? want ik heb geen enkele opening voorzien
zondag 4 september 2011 - 12:31
Pieter2

Pieter2

In dat geval sneuveld het dakje als er iets in gezeten heeft.
zondag 4 september 2011 - 12:37
Pieter2

Pieter2

menselijkerwijs wel,of het vogels die van nature in boomholtes broeden het wat uitmaakt lijkt mij sterk,daar wordt ieder holletje jaarlijks gebruikt.
de vogels kuizen ze zelf ook uit in het voorjaar

Dat dacht ik dus ook, daarmee dat ik ze helemaal dicht gemaakt heb. Dan heeft ook niemand de neiging om erin te gaan kijken als er jongen in zitten en het nest te verstoren.

Dus wat is het beste?
zondag 4 september 2011 - 13:08
bakbeest

Bakbeest

Ik heb het dak scharnierend gemaakt,zodat ik m open kan klappen.Mijn schoonvader schudt altijd zijn nestkastjes leeg,en maakt het schoon met een handvol vers gras.Hij heef al jaren meesjes in z'n kastjes
zondag 4 september 2011 - 13:30
marero

Marero

yep zo doen wij dat ook, gewoon leegschudden en er eens met een bos droog goed ingaan en klaar is kees
zondag 4 september 2011 - 13:38
marero

Marero

bij ons nestelen de mussen en het winterkoninkje in de klimop
maandag 5 september 2011 - 01:14
Rita1960

Rita1960

hier nestelt het winterkoninkje ook in de klimop, vlak bij het slaapkamerraam.. en jawel het geluid wat dit kleine vogeltje produceerd.. is niet te negeren..
maar wel mooi..

en Lein, de mussenflat op een plek hangen waar het nest niet/nauwelijks bewegen kan en met de openingen op het zuid-oosten.

groetjes,
Rita
woensdag 7 september 2011 - 22:26
Pieter2

Pieter2

Iedere dag opnieuw (vooral smorgens) zitten hier een 3-tal koolmeesjes in de knotwilg. Ze houden van die dichte takkenstructuur die hen beschermd tegen de roofvogels veronderstel ik. Dezemiddag 2 buizerds aan het cirkelen boven het veld, mooi zicht. Benieuwd of de meesjes zich gaan nestelen.
vrijdag 23 september 2011 - 19:40
Roeli

Roeli

Schoonmaken van de nestkastjes is ook bedoeld om het oude nest , en evt. dode jongen te verwijderen.
Ik doe altijd wel handschoenen aan, want soms krioelt het van de beestjes..
Hebben ze daar ook geen last meer van, denk ik altijd maar.

groetjes Roeli
vrijdag 23 september 2011 - 20:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon