menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Een paar fotootjes van Brazilie bloemen en planten

Ga naar meest recente reactie

Bowie

Tekst aangepast

Bowie

[afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]

Deze laatste wou ik jullie niet onthouden: [afbeelding verwijderd niet-https]

Het zijn er nogal veel, sorry dat de post nogal lang uitvalt.
donderdag 4 januari 2007 - 10:16
Adrienne

Adrienne

Wauw Tania,

Dat is mooi om te zien.
Heb je nog wat mee gebracht ?
Of is het niet gelukt.
donderdag 4 januari 2007 - 10:23
corrielat

Corrielat

ja Adrienne, dat was het eerste waar ik ook aan dacht, ik geloof dat ik er met mijn pinken niet af zou kunnen blijven, maar helaas, het nag niet, dat weet je toch wel he??
donderdag 4 januari 2007 - 10:28
Bowie

Bowie

Neen niks meegebracht. Ten 1ste, ze zijn daar heel streng op, ten 2de het was volle zomer, er is dus nog geen zaad te vinden, ten 3de, alle planten zijn gefotografeerd in de Pantanal (streek vergelijkbaar met de Everglades in Amerika) en het Amazonewoud. Er wordt daar al meer dan genoeg onnodig gekapt en vernield, dus vind ik dat je daar overal moet vanaf blijven.

Had mijn toestel niet gemankeerd, ik had nog veel meer foto's kunnen maken.

Ik zal ook nog eens een reeks posten over de dieren die we daar gezien hebben (in 't wild welteverstaan).
donderdag 4 januari 2007 - 10:38
Bowie

Bowie

Wat vinden jullie van de laatste foto?????
donderdag 4 januari 2007 - 10:39
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

Bowie, ik weet eerlijk niet wat de laatste foto precies bedoeld, maar je moet niet bang zijn dat het er teveel zijn, laat maar zien wat jij daar gezien hebt, dan kunnen wij ook meegenieten, heel mooi
donderdag 4 januari 2007 - 10:44
Adrienne

Adrienne

Hallo Tania,

Ik vindt hem heel speciaal !!!
Chance dat je toestel toen nog werkte hé.
Nu, ik bedoel ook niet dat ge daar wat uit de grond moet sleuren hé.
Maar, wel ik ken iemand, die maken altijd schone reizen en hebben telkens
weer wel iets speciaal bij.
Maar die bezoeken veel tuinen en plaatselijke tuincentra's.
Kon dat ginder niet ? Of op een plaatselijke markt ofzo?
Tja ik weet het niet he, ik kom niet verder dan
St kerniss onder de panne
donderdag 4 januari 2007 - 10:56
corrielat

Corrielat

haha Adrienne, leg jij dan eens uit wat voor boom het is, ik ben zeer nieuwsgierig, want nou weet ik het nog niet, niet zo slim als jij misschien??
donderdag 4 januari 2007 - 11:01
Tomateboer

Tomateboer

Heel schoon hoor!!!
Wat een prachtige foto's daar!
en ja hoor die laatste foto vindt ik wel komiek
grt
Angelo
donderdag 4 januari 2007 - 11:02
Adrienne

Adrienne

Corrielat,

Wat boom dat da is weet ik ook niet !!!
Maar ik heb hééél veel fantasie, da weet ge toch
Kijk nog eens goed !!!
Wat ziet ge dan
donderdag 4 januari 2007 - 11:10
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

EN NOU WIL IK HET WETEN OOK, IK HEB NIET ZOVEEL FANTASIE ALS JIJ DENK IK, ALS JE HET NIET VERTELD KOM IK JE PERSOONLIJK OP JE KLETSEN
pardon, sorry excuus, neem mij niet kwalijk, het hadden geen hoofdletters moeten zijn
donderdag 4 januari 2007 - 11:14
Tomateboer

Tomateboer


Ons Adrienne toch
hahaha
Aan fantasie inderdaad geen gebreken, maar da moet kunnen he
Ja, Adrienne,...tmoet zijn dat ik ook heel veel fantasieen heb want kheb het ook gezien
grt
Angelo
donderdag 4 januari 2007 - 11:14
Adrienne

Adrienne

Ha, goe hé
Maar hé, wij zitten op een tuinforum hé
Straks wordt ik door ons Kurtje nog geschorst
Wegens te fantasierijk.
Enfin, vindt ge t' niet stuur ik je wel een mailtje met mijn
boom doorzicht
donderdag 4 januari 2007 - 11:19
Tomateboer

Tomateboer

Ja dat is waar he, het is en blijft een tuinforum he.
ale efkes serieus doen, oei hoe lang gaat dat duren?

grt
Angelo
donderdag 4 januari 2007 - 11:21
Adrienne

Tekst aangepast

Adrienne

Tot nu, dus exact 12 min, da's kunnen hé
donderdag 4 januari 2007 - 11:31
Tomateboer
donderdag 4 januari 2007 - 11:36
Bowie

Bowie

Amai wat een repliek, zo'n boom vinden daar moet ge toch wel geluk voor hebben. Ik had de boom misschien uit een iets andere hoek moeten fotograferen, dan hadden jullie het misschien nog rapper gezien.


Van de 17 dagen terplaatse, zijn we 12d in de jungle gezeten, 3d in Rio en 2d in Iguaçu.
Dus tijd om ter plaatse een tuincentrum te bezoeken hadden we niet.

Ik vind het zelf spijtig dat ik geen tijd had om de botanische tuin in Rio te bezoeken.
donderdag 4 januari 2007 - 12:09
sylvain

Sylvain

Tania dat zyn geweldige mooie foto,s en ge ziet dat ge daar in de troopen zit de kleur de exotiese planten en dan ADRIENNE met haar speciale boom ik weet hoe dat hy noemt hy heeft iets mannelyks , nu terug Tania die wortels van die bomen komen die echt onder water te staan in de regen periode of is het maar een gedacht van my want julie zaten er in het mdden van de zomer daar maar in elk geval Tania proficiat voor dit moois mvg
donderdag 4 januari 2007 - 15:01
Bowie

Bowie

Ja Sylvain, die bomen komen idd onder water te staan: [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]

Wij vaarden daar tussen de bomen in (zelfs nu al stonden ze onder water), in de regentijd staat het water nog veel hoger.
donderdag 4 januari 2007 - 16:00
sylvain

Sylvain

Het is prachtig om zo een natuur te zien he Tania en spytig dat de mens daar al zoveel heeft stuk gemaakt want ik denk dat dat reizen zyn waar ge ogen te kort hebtvoor die mooie natuur en de bevolking en eten is dat daar te doen en de muggen Tania het is mooi groetjes dag
donderdag 4 januari 2007 - 16:07
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Muggen heb ik daar niet gezien of gevoeld.

De huisarts had ons wel verwittigd om malariapillen te slikken. Maar wij maken al 15jaar van die grote reizen, ook in malariagebieden en hebben er nog nooit last van gehad. Soms slapen we dan ook onder een muskietennet.
Ook nu hebben wij geen pillen geslikt, het enige dat we meenemen is antimugrollers, ook ter plaatse kan je dikwijls veel betere producten kopen tegen de muggen.

Het eten was daar weer veel te goed - veel verse vis, rechtstreeks uit de rivier. Verder veel gerechten naar Portugese oorsprong - ook veel verse groente en fruit.
donderdag 4 januari 2007 - 16:18
ulanka

Ulanka


Heel mooie fotoos Bowie, ze doen me terug dromen over mijn tuin in Nigeria, want al die bloemen
stonden daar ook !! Ik bracht er wel mooie ruikers van mee naar Belgie toen we met vakantie
kwamen, geen problemen gehad, maar ginder keken ze zo nauw niet !!

Spijtig dat je toestel het begaf. Zal wel een mooie reis geweest zijn.

groetjes

ULANKA
donderdag 4 januari 2007 - 16:21
Victor44

Victor44

Proficiat Tania!! Zó mooi die natuur in Brazilië,en jij hebt ze vooral goed kunnen weergeven met je foto's,nu kunnen wij ook eens meegenieten,alvast bedankt!
Mia
donderdag 4 januari 2007 - 16:26
corrielat

Corrielat



Heel mooie fotoos Bowie, ze doen me terug dromen over mijn tuin in Nigeria, want al die bloemen
stonden daar ook !! Ik bracht er wel mooie ruikers van mee naar Belgie toen we met vakantie
kwamen, geen problemen gehad, maar ginder keken ze zo nauw niet !!

Spijtig dat je toestel het begaf. Zal wel een mooie reis geweest zijn.

groetjes

ULANKA

Bgrijp ik het goed Ulanka?? heb jij in Nigeria gewoond??? dan kan jij ons ook vast met mooie fotoos trakteren, bv. van jullie tuin daar, met bloemen en planten die wij hier niet kennen
donderdag 4 januari 2007 - 16:30
Bowie

Bowie

Aan de laatste foto (van de bomen onder water) kan je al zien wat er gebeurde met mijn camera. Allerlei rare kleuren - hij is al binnen van vorige week - ge kunt u niet voorstellen hoe dat ik gevloekt heb.

En ik maar stoefen met het allernieuwste model!

Heb dat ooit nog eens voorgehad met een videocamera, dat was in Indonesië op Irian Jaya, het meest oostelijk gelegen eiland van Indonesië. Maar na een paar dagen wennen aan de vochtigheid kwam het weer goed.

Maar nu denk ik dat het niet van de vochtigheid is, want anders zou die vanaf de 1ste dag al gemankeerd hebben.

Om echt hele mooie foto's van de fauna & flora te maken, zijn we eigenlijk niet in de allerbeste periode gegaan. Maar ja, een mens moet keuzes maken.
donderdag 4 januari 2007 - 16:34
sylvain

Sylvain

Ja Tania dat kan niet beter zo een prachtig land ik zal er nooit geraken en weet ge waarom om dat ik vliegangst heb, maar als ge telkens die foto,s door stuurd he Tania dan is het juist of ik er zelf ben geweest , het is prachtig dat is noch maar een klein stukje dan van de fauna en flora,
En Tania uw volgende reis weer naar latyns amerika of afrika altyd de warme streken , of gaan julie ook naar de koudere streken en ge gaat noch mooie foto s maken dar ben ik zekers af, dag Tania groetjes
donderdag 4 januari 2007 - 22:23
ulanka

Ulanka

CITAAT:
">#666666;'>


Heel mooie fotoos Bowie, ze doen me terug dromen over mijn tuin in Nigeria, want al die bloemen
stonden daar ook !! Ik bracht er wel mooie ruikers van mee naar Belgie toen we met vakantie
kwamen, geen problemen gehad, maar ginder keken ze zo nauw niet !!

Spijtig dat je toestel het begaf. Zal wel een mooie reis geweest zijn.

groetjes

ULANKA

Bgrijp ik het goed Ulanka?? heb jij in Nigeria gewoond??? dan kan jij ons ook vast met mooie fotoos trakteren, bv. van jullie tuin daar, met bloemen en planten die wij hier niet kennen

Zal ik zeker binnenkort eens doen , moet nog leren HOE ik dat moet doen, de fotoos staan nog op de oude computer , de nieuwe is pas 2 weken in gebruik en het is nog wat uitzoeken . Maar de fotoos
komen er zeker aan ! Ja, heb in Nigeria gewoond, ook in India,Algerije,Kongo en Irak ... dus veel
tropische planten gezien en gekweekt .
groetjes
ULANKA
vrijdag 5 januari 2007 - 12:15
corrielat

Corrielat

Nou zeg, wereldreiziger, wat zal jou veel gezien hebben zeg, ik wacht met spanning op je fotoos, met eventueel verhaal erbij, dan kan ik mij ook op reis wanen
vrijdag 5 januari 2007 - 12:37
ulanka

Ulanka

Zal mijn best doen om daar zo vlug mogelijk werk van te maken ! Ik was geen "reiziger" maar wel
een "bewoner" he, of hoe je dat ook maar kan noemen !!?
Trouwens Corrielat, van jouw avatar had ik ook mooie exemplaren in de tuin.

groetjes

ULANKA
vrijdag 5 januari 2007 - 13:55
corrielat

Corrielat

Jazeker he, mooie hibiscus, helaas heeft hij de winter niet overleefd, dit is zeer spijtig he, ik weet ook niet meer zijn naam om hem alsnog in de lente te kopen en dan in de winter te laten overwinteren,
vraag 1 weet jij de naam?
vraag 2 kan hij hier overwinteren? misschien weet jij hoe dan??
vrijdag 5 januari 2007 - 16:57
Fons

Fons

Corrielat, uw avator bloem is hibiscus rosa sinensis, overwinteren moet gebeuren op een lichte plaats bij temp. van minimum 15°C, matig watergeven,blijven wintergroen, blijven nog ver in de winter bloeien, vanaf Maart verliezen ze hun bladeren om vanaf april nieuwe bladeren te ontwikkelen.
Ze zijn in de winter nogal onderhevig aan spintaantasting en bladluis, dus regelmatig behandelen tegen dat ongedierte.

Groetjes Fons.

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 5 januari 2007 - 19:24
corrielat

Corrielat

Hallo Fons, mooie hibiscus heb jij daar, ik heb een vraagje, is deze foto in de winter gemaakt? dan heb jij er heel goed voor gezorgd zeg, dus in de winter staat hij bij jullie binnen?
vrijdag 5 januari 2007 - 22:34
Tine

Tine

Corrielat, deze hibiscus, ook wel Chinese roos genoemd, is tropisch. Ik kan me hem nog goed herinneren. Ze konden als ze niet werden bijgesnoeid wel een aantal meters hoog worden. Ik ben al lang op zoek naar de hibiscus met hangende bloemen maar tot nu toe nog niet in de verkoop gevonden, wel gezien in een Tropische tuin. De gewone kamerhibiscus heb ik ook en die gaat in de winter gewoon naar een lichte zolder waar de temperatuur niet lager wordt dan ca 16 gr.

Tine.
vrijdag 5 januari 2007 - 23:12
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

Bedankt voor je antwoord Tine, en Fons die van mij was een tuinhibiscus ik wil er in het voorjaar weer een halen in een speciale tuincentrum, daar zullen ze hem wel hebben
vrijdag 5 januari 2007 - 23:31
Tine

Tine

Corrielat, vreemd dat jouw tuinhibiscus de winter niet heeft overleefd. Het is net onkruid, zaait zich sterk uit en kan heel wat vorst verdragen.

Tine.
zaterdag 6 januari 2007 - 16:14
corrielat

Corrielat

Hallo, mijn andere hebben altijd alle winters overleefd, en ze zaaien flink uit, maar de hibiscus van mijn avater was veel groter van bloem als de andere, misschien een speciaal soort? ik weet het niet
zaterdag 6 januari 2007 - 16:19
ines

Ines

Tania, prachtige foto's en hopelijk hebt U goed genoten van al die pracht daar...
denkt U nog eens terug te gaan?
Grtjs,ines
zaterdag 6 januari 2007 - 18:47
Fons

Fons

Corrielat,de foto is genomen begin december maar hij bloeit nog steeds wel in mindere mate.

Groetjes Fons.
zaterdag 6 januari 2007 - 22:22
Merel

Merel

Prachtige foto's Tania.... de reiskriebels beginnen te krieblen

Merel
zaterdag 6 januari 2007 - 22:38
corrielat

Corrielat

Corrielat,de foto is genomen begin december maar hij bloeit nog steeds wel in mindere mate.

Groetjes Fons.


nu ik jou foto zie denk ik dat mijn hibiscus idd hetzelfde soort was als die van jou, dus geen (tuinhibiscus) en had ik hem naar binnen moeten halen, zonde he, ik heb ert nog steeds spijt van dat hij weg is, iedereen was er jaloers op, ik zal hem dit jaar nog proberen te bemachtigen als ik hem ergens tegenkom
zondag 7 januari 2007 - 10:58
ulanka

Ulanka

Corrielat,

Sorry dat ik niet onmiddelijk een antwoord heb kunnen geven op je 2 vragen, zag het te laat,
maar heb nu gezien dat Fons je daar goed bij geholpen heeft.

Heb er zelf ook wat uit geleerd, het is trouwens veel gemakkelijker planten te verzorgen en te
kweken in de tropen zelf, dat ging daar als een fluitje van ne cent, zoals ze hier zeggen.
Je stak gewoon een takje in de grond en een jaar later stond er een boom, en ik overdrijf niet hoor !
Ik kweekte ananassen, papayas, verscheidene soorten bananen enz. en allemaal veel lekkerder dan
ze hier smaken, zon gerijpt dus !
Ik had ook een struik dubbele hibiscus in lichtroze kleur, maar dat was wel een soort die trager groeit
en niet zo hoog wordt. Heb die hier nog niet gezien, maar die was wel prachtig.
Veel succes met je zoektocht naar een nieuwe hibiscus !

groetjes
ULANKA
maandag 8 januari 2007 - 07:15
corrielat

Corrielat

ULANKA,
wat lijkt me dat heerlijk als je in de tropen woont en kan kweken wat daar gedijt, maar natuurlijk moet je in dit kikkerlandje het doen met de weersomstandigheden die we hier hebben, maar dat is de natuur, en hier is het natuurlijk ook fijn om te doen, als straks de lente begint is het hier ook mooi he,ik ben vroeger in de caribieen geweest, prachtig gewoon, de bloemen vogels, bomen, ik ben blij dat ik het ooit gezien heb, nu geniet ik van de fotoos en verhalen van jullie, laat maar komen, maar ik dwaal af, die speciale hibiscus gaat er komen, heb ik ook hier een beetje tropen
maandag 8 januari 2007 - 08:31
Bowie

Bowie

Ines, teruggaan naar eenzelfde land dan doen we niet zoveel. Wel bv naar Australië omdat dat land te groot is om in één keer te doen + we kunnen niet zoveel verlof in 1 keer nemen. Ook Zuid-Afrika wil ik nog eens doen, we zijn er geweest in hun winter, om vooral de dieren in de grote dierenparken te zien, nu willen we nog eens terug voor de flora.

Sylvain, onze voorkeur gaat idd naar Latijns-Amerika, maar we hebben ook al heel wat landen in het Oosten bezocht, zoals China, Japan, Birma, eigenlijk teveel om op te noemen.
2 jaar geleden zijn we naar Groenland geweest - vorig jaar in december naar Quebec & New Brunswick in Canada.
Dus ge ziet we gaan ook naar de koude streken.
Er zijn zoveel dingen te zien en we hebben zo weinig tijd.
Dit jaar zal het maar een klein reisje in Europa worden omdat we aan ons verbouwingen gaan binnen.
maandag 8 januari 2007 - 09:21
ines

Tekst aangepast

Ines

Ja Tania er is zoveel te zien dat een mens 300 jaar zou moeten worden om alles te zien en dan nog....
mijn man zegt dat ik 300 moet worden om alles te zaaien wat ik nog wil zaaien
Tania van die bloem op de eerste foto hebt U daar geen zaad van meegebracht?
Prachtig toch hé, grtjs, ines.
dinsdag 9 januari 2007 - 21:41
Bowie

Bowie

Om zaad mee te brengen had ik later op het jaar moeten gaan, nu was het ginder volop zomer.

woensdag 10 januari 2007 - 08:42
ines

Ines

Tania U zal toch eens terug moeten....voor de zaadjes
woensdag 10 januari 2007 - 22:00
stekeltje

Tekst aangepast

Stekeltje

Wat vinden jullie van de laatste foto?????

ooit kreeg ik een mail met deze foto, ik heb altijd gedacht dat die ''geplakt'' was,maar blijkbaar bestaan ze echt!!!!

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 11 januari 2007 - 00:19
ines

Ines

Stekel! Uw gedachten dwalen af van de stekels
donderdag 11 januari 2007 - 13:58
Adrienne

Adrienne

Wow, als da gene speciale is Chique he.
Als je d'er nog zaadjes van hebt, graag
Ik zie de reacties al
donderdag 11 januari 2007 - 14:51
corrielat

Corrielat

FOEI FOEI, Adrienne, ocharme boom,
donderdag 11 januari 2007 - 15:03
Adrienne

Adrienne

Zeg corriélat,

Mijne man, onze jeugd, de koeikes, bloemen, planten en heel de reuteketeut,
wordt vree geswanjeert salle
Wie weet hoe goe da boomke content zou zijn in mijn tuintje ha
donderdag 11 januari 2007 - 17:18
corrielat

Corrielat

als hij bij jou in de tuin stond kwam ik regelmatig koffieleuten
wat is nou weer geswanjeert??? nooit van gehoord
donderdag 11 januari 2007 - 17:21
Adrienne

Adrienne

ha, iemand goed verzorgen of flink in de watte leggen.
Da zeggen ze hier ook wel.
Oh ja de koffie staat ook klaar zonder boom hé
Goh, hebben jullie zo niks geen dialect.
Da's best triest vindt ik.
Altijd abn
donderdag 11 januari 2007 - 17:25
corrielat

Corrielat

hah, als ik dialect ga schrijven versta je er geen biet van, hoewel ik kom vaak in belgie (als ze geen tol gaan vragen he) en ken al veel van jullie woordjes, ik vind jullie dialect mooier als die van ons, echt waar, veel gezelliger
donderdag 11 januari 2007 - 17:30
corrielat

Corrielat

onze dialect , echt waar gebeurd,

vroeger gingen wij met belgiese vrienden altijd naar luxenburg op vakantie met de caravan,
op zekere dag komt het belgies vriendinnetje van 4 jaartjes oud naar haar moeder en zei, ma ik ga even met thomas (mijn zoontje) poepen de mama werd rood tot achter haar oren en zei, maar anja toch dat mag je nooit meer zeggen, anja antwoorde Thomas mag dat van zijn mama wel zeggen, waarop haar moeder antwoorde in holland mag dat wel, daar poepen ze anders dan in belgie, je begrijpt dat we die twee weken veel aan de kinderen uit te leggen hadden
donderdag 11 januari 2007 - 17:39
Bowie

Bowie

als hij bij jou in de tuin stond kwam ik regelmatig koffieleuten
wat is nou weer geswanjeert??? nooit van gehoord


Geswanjeert = gesoigneerd op zijn Belgische dialect.
donderdag 11 januari 2007 - 18:00
Adrienne

Tekst aangepast

Adrienne

Boekske schrijven corrielat
is reuze
Ik hoop dat er hier niet te veel echte belgskes zitten, ha
Dan hebben die een serieus probleem.
Stel da ge een echt vlaams vrouwke achter uwe rug hebt staan,
en ze leest jou berichtje mee
Allez leg dan maar uit da je op een tuinforum zit
donderdag 11 januari 2007 - 18:15
corrielat

Corrielat

ach, watte??? tuinforum?? natuurlijk tuinforum!! ik zeg je, mijn hond mag alleen in de tuin poepen, jaja op zijn hollands toch ik wist ook niet dat belgen het kakken>> noemde
donderdag 11 januari 2007 - 19:30
stekeltje

Stekeltje

de dialect match van het jaar Belgie - Holland,
donderdag 11 januari 2007 - 22:44
Adrienne

Adrienne

Ah ja stekeltje,
We kunnen toch nog niet zaaien enzo
Dus hier gratis lessen in ons mooie dialect
vrijdag 12 januari 2007 - 15:35
Victor44

Victor44

En wat dan van't Tiens dialect gezegd
Go ge maj me de maajs speilen oep de braa vuir ' t kottegauwer?
Vertaling: ga je mee met de knikkers spelen op de stoep van 't gevang?
Tof hé!
vrijdag 12 januari 2007 - 16:03
Adrienne

Adrienne

Wauw da's ook geen simpel.
Zonder vertaling zou ik niet weten wat er staat.
Ha, eigelijk jammer dat het allemaal verloren gaat hé.
Da's al gelijk de bij namen
kent ge dat bij jullie ook.
Ik ben hier in t'dorp ...... adrienne van marcel van cleman drop
vrijdag 12 januari 2007 - 18:25
ines

Ines

Moja Adrie dat ist:
Ik ben hier in de streek : ines van seetie (Roger) van fielies (Theophiel)...
die namen vervormen doet men toch hier al een tijdje niet meer, ik denk dat onze
ouders de laatste generatie was die dit nog deed of denk ik verkeerd?
Toch speciaal en erg streekgebonden..


vrijdag 12 januari 2007 - 20:59
Tine

Tine

Ik vind het ook jammer als een dialect verloren gaat. Gelukkig wordt in onze krant eens in de week een pagina in dialect geschreven en er is een Twents woordenboek uitgekomen. Ik ben zelf geen Twentenaar maar ik vind zulke dingen fantastisch.

Tine.
vrijdag 12 januari 2007 - 23:39
corrielat

Corrielat

hallo dames,
ik ben geboren in reusel, tegen arendonk, en dialect??? nou daar kunnen ze er wat van,
alleen de jeugd van tegenwoordig kent dat niet meer, als ik met mijn zussen babbel gaat dat nog echt op zijn reusels, als ik abn. zou praten zouden ze vragen of het in mijn bol geslagen is, nee wij de oudere onder elkaar praten nog echt plat reusels,
enkele woorden, om te zien of jullie die kennen
vergiet=temst
vork = verket
aardapellen =erpel
schort =vurschut
graag =gere
hutspot=peeenpetozzie
eieren=aaier
bomen= beum
mieren=moesaaikes
tafel=toffel
stoelen=stuul
onzin vertellen=zeveren
en zo nog duizend woorden meer, mijn vraag is, lijkt het op jullie dialect??
vrijdag 12 januari 2007 - 23:46
stekeltje

Tekst aangepast

Stekeltje

Moja Adrie dat ist:
Ik ben hier in de streek : ines van seetie (Roger) van fielies (Theophiel)...
die namen vervormen doet men toch hier al een tijdje niet meer, ik denk dat onze
ouders de laatste generatie was die dit nog deed of denk ik verkeerd?
Toch speciaal en erg streekgebonden..



en ikke ben Sonja daatste van bommes sis
zaterdag 13 januari 2007 - 01:56
stekeltje

Stekeltje

Ah ja stekeltje,
We kunnen toch nog niet zaaien enzo
Dus hier gratis lessen in ons mooie dialect

tis op da cactusforum iets, maar hier niet veel beter,allemaal prettig gestoord( op zen oijlsters:en vois los)
zaterdag 13 januari 2007 - 02:04
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Viktor, van 't jouwe hem ik niks verstoan. 'K dacht ierst dadde wou zeggen: goade gij mè de les spellen.

Corrie, allien de peenpetozzie, de moesaaikes & temst hem ekik niet verstoan, al de reste das niet moelek. Wij zeggen hier uk nen vutschut, eeren, taffel, verket, buumen, blommekes, enz. Dus bekanst zelfde hé.

Sonja, ge moet dat zo niet goan vertellen dat ge daatste zijt, nu wit iederien dadde, maar alllé 'k benne ekik dat ook. Enne gebt gelijk zulle, allien der is ter hier geen vois los maar een veis los.

Alleen kan ik eigenlijk geen echt plat Zeels diaclect meer, daar ik al gewerkt heb ik West-Vlaanderen, Antwerpen, Vlaams-Brabant en ook veel in het buitenland gezeten heb, versta ik overal wat dialect.

Ik heb zelfs een tijdje problemen gehad om terug normaal Nederlands te praten, omdat ik zo dikwijls in het buitenland zat en Frans, Engels, Spaans of Portugees moest praten. Een paar weken niet naar huis komen en je vergeet om de duur om normale Nederlandse zinnen te maken, of gewoonweg op sommige vlaamstalige woorden niet kunnen komen.
zaterdag 13 januari 2007 - 11:46
Adrienne

Adrienne

Awel mijn manneke is hier bij vele nog den drop
En corrielat, jou dialect is voor mij vrij simpel,
heb 12 jaar in Weelde gewoond da is niet zo ver van Arendonk hé.
Trouwens heb in arendonk nog familie
zaterdag 13 januari 2007 - 14:21
corrielat

Corrielat

nu zou ik toch graag willen weten wat DAATSTE is, is mij onbekend en toch ken ik al veel belgies dialect, ik heb langs een bels fremmis gewoont, allez belgen is dat woordje( fremmes )bekend bij jullie??
zaterdag 13 januari 2007 - 15:20
stekeltje

Stekeltje

nu zou ik toch graag willen weten wat DAATSTE is, is mij onbekend en toch ken ik al veel belgies dialect, ik heb langs een bels fremmis gewoont, allez belgen is dat woordje( fremmes )bekend bij jullie??

daatste = de oudste dochter van (bommes sis)<>was de bijnaam van mijn pa
zaterdag 13 januari 2007 - 16:36
corrielat

Corrielat

ha, als ik dat woordje hardop zeg, spreekt het vanzelf, leuk
zaterdag 13 januari 2007 - 17:29
Victor44

Victor44

Corrie zou het kunnen dat dat" bels fremmes" een Belgisch vrouwmens wil zeggen?
Grtjs Mia
zaterdag 13 januari 2007 - 19:33
Adrienne

Adrienne

Da zal het wel zijn Mia,
Hier zeggen ze "geft da vremmes es een tas koffe"
Allez als ik binnen kom toch, ik zijn een echte koffieleut vandaar
zaterdag 13 januari 2007 - 21:18
corrielat

Corrielat

Ja nou weet ik het zeker, mijn buurvrouw zei dat altijd, als ik even nadenk bedoelde ze idd een vrouw,
leuk al die woordjes,
zaterdag 13 januari 2007 - 22:05
Bowie

Bowie

Wij zeggen soms ook: vramens, geef dat vramens een komme kaffé.
zaterdag 13 januari 2007 - 22:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon