menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Weckvraagje

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

efkes het wecken vanonder het stof halen......

nu het weer oogsttijd is en ik met een aantal groentjes zit die ik niet allemaal tegelijk opkrijg dacht ik es wat anders te doen dan enkel in te vriezen...
ik heb al wat confituur gemaakt,en een aantal potten tomatensaus,maar die zijn dus kokend gevuld in potten die in kokend water zaten...daarna op hun kop gezet tot ze afgekoeld waren en na afloop gecontroleerd of ze wel vacuum zijn...
maar voor andere groenten vroeg ik me af: ik heb redelijk wat weckpotten(bijeengespaard op rommelmarkten ) en een set nieuwe rubberen ringen....
maar geen ketel...
is een speciale ketel echt een vereiste,of kan het ook in een grote kookpot?
ik zag dat een weckketel een soort inzet heeft met gaatjes,het is dus niet de bedoeling dat de potten rechtstreeks op de bodem zitten,maar dat is op te lossen door een rooster onderin de pot te leggen...
ik heb een kookpot(soeppan) van meer dan 10 liter...
ik vroeg me dus af of ik deze eventueel kon gebruiken om te wecken,de aanschaf van een nieuwe weckpan kan dan eventueel wegvallen of uitgesteld naargelang het wel of niet in de smaak vallen van deze methode.
om te beginnen es kleine hoeveelheden proberen dus...
wat ik me ook steeds afvraag is: de groenten worden gaar gemaakt en dan nog een hele tijd in de weckketel verhit,daarna werkt de warmte nog door tot het afgekoeld is,als je je groenten dan gaar weckt,heb je dan geen platgekookte groenten??

bij voorbaat dank voor de antwoorden.!
zondag 24 juli 2011 - 17:25
verbena46

Verbena46

Cetinel, ik ben ook niet zo modern, gebruik al jaren ...een schoongemaakt olievatje en dat gaat als een trein! (grote gaspit er onder)
Heeft plaats voor 28 potten tomaten. Op de bodem en om de potten heen doe ik oude kranten zodat ze niet onder het koken kapot kunnen gaan. Dan vullen met water.( doe dit werkje buiten)
Mijn tomaten gaan rauw in de glazen potten.
Als je gekookte groene wil wecken vermoed ik dat zodra het water in de ketel een paar minuutjes kookt, je de gasvlam uit kan doen.
Of anders zou je de groente slechts een beetje moeten voorkoken.

gr Verbena
zondag 24 juli 2011 - 18:38
cetinel

Cetinel

ik probeer me een beetje voor te stellen wat je nu net bedoelt,een schoongemaakt olievat??toch zoiets niet?
[afbeelding verwijderd niet-https]
of wel? en is die dan doormidden gezaagd of zo,maar dan heeft die toch nog steeds geen deksel...
uit je verhaal kan ik in ieder geval wel opmaken dat het ook in een grote pot kan,wat ik wel vreemd vind zijn die kranten,die worden toch aan flarden gekookt???
zondag 24 juli 2011 - 19:18
mjohanna

Mjohanna

hi hi ik zie ook zo'n viezig olie vat voor me.

en boontjes waar olie walm vanaf slaat

ik heb wel een weck ketel, maar maak de laatste jaren alleen nog maar de breek bonen in.
die vind in uit diepvries niet lekker.

die laat ik aan de kook komen en dan nog anderhalf uur op 90 graden
dan zijn ze gewoon gaar ! en zeker niet tot snot.
van de rest ben ik inmiddels zo'n beetje vergeten hoelang voor ieder srt.
in mijn familie zijn er wel nog die ook asperges in maken maar daar geef ik niet genoeg om, om daar het werk voor te doen

als je maar lang genoeg rode kool en augurken uit de supermarkt eet, vergeet je wel hoe lekker de zelf ingemaakte groente is/was.
zondag 24 juli 2011 - 20:22
daggie01

Daggie01

jep zo'n olievat kan zeker maar ik ben meer van een grote pan en ik leg er onderin oude theedoeken en tussen de potten ook
en hier laten we het min. 30 min tegen de kook aan gaan en dan de vlam uit
maar boontje doen we hier eerst even blancheren en dan in de potten
dan wordt het niet tot snot
zondag 24 juli 2011 - 23:08
Gieter

Gieter

Kersen en pruimen zijn ook goed in te maken en smaken zo erg lekker. Weet ik nog van ons thuis. Dus veel kennis van het wecken heb ik niet. Alleen denk ik dat de ketel groot genoeg moet zijn. Met een tienliter ketel begin je niet veel.
zondag 24 juli 2011 - 23:45
daggie01

Daggie01

volgens mij heb je bij bol.c.m boekjes over wecken waar heel veel info instaat
of 2de hands boekwinkels heb je ze meestal ook wel
of bij oude vrouwtjes die weten het meestal ook wel erg goed
zondag 24 juli 2011 - 23:52
marero

Marero

elaba batdah zoooo oud voor te wecken moet ge nie zijn zenne,lol
mijn vriendin weckte vroeger ook alles en das maar 40 jaar geleden dat ze dermee begon en durft na nie zegge da wij oud zijn hé makker of ik kom op uw blote poep kletsen zenne, lol
maandag 25 juli 2011 - 01:09
daggie01

Daggie01

mijn oma van 97 weet nog ongeveer alles van wecken
en mijn tante heeft ook altijd een groentetuin gehad en die weet ook alles van wecken en die is rond de 65
maar hier is wecken nog allerdaags dus zal van de week even mijn buurvrouw het hemd van het lijf gaan vragen o
daar heb ik het meeste van geleerd van het wecken
maandag 25 juli 2011 - 08:03
verbena46

Verbena46

Cetinel, het vatje is maar klein dus niet doormidden gezaagd.
"deksel" is van het zelfde materiaal
veel kranten kan best want heb nooit gebroken potten
gr. Verbena
maandag 25 juli 2011 - 18:27
phili

Phili

Hoi,
ik weck meestal in mijn oven van het gasfornuis, gewoon de potten op het rooster in een braadslee ofzo en dan ook een bak water onderin zetten zodat de rubberringen niet uitdrogen.
In een grote pan op het fornuis gaat ook goed, wel een doek onderin leggen zodat de potten niet stuk gaan.
Op deze manieren kun je fruit en groentes wecken er zit wel verschil in pasteriseren of sterriliseren het een is langer houdbaar omdat je het langer laat koken, ieder produckt heeft eigen kooktijd.
groetjes phili
maandag 25 juli 2011 - 21:19
Mandy

Mandy

Wecken is niet ouderwets hoor.... Ik weck ook... met een echte weckketel en ik ken meer dan genoeg mensen die EN met een zogenaamde ouderwetse ketel wecken als ook mensen die een moderne machiene hebben..... Je kunt ze echt nog volop kopen en het is heel gemakkelijk.......
dinsdag 26 juli 2011 - 00:41
renate67

Renate67

Hallo cetinel
op marktplaats staan meerdere weckketels (vaak met pottenlift en termometer)
voor niet al te hoge prijzen.
renate
dinsdag 26 juli 2011 - 02:26
cetinel

Cetinel

marktplaats is nederland,her op kapaza gekeken en nie gevonden....
dinsdag 26 juli 2011 - 11:15
mjohanna

Mjohanna

en als je nou eens links en rechts bij de buren vraagt ?
of een advertentie in de supermarkt? of doen ze dat in België niet?

wij krijgen nog steeds van mensen glazen en ook ketels aangeboden. Heb er pas bij iemand nog een paar honderd op gehaald inclusief een ketel met rooster en thermometer.
voor op gas! wij hebben in de familie ook nog een paar ouderwetse gaspoten , euh... zo'n een pits ding voor op de vloer met gasfles.

kunnen 12 glazen in een keer in dus 2 van die dingen in de garage = 24 glazen in een paar uurtjes

ook die dingen staan nog bij mensen in de kelder.
dinsdag 26 juli 2011 - 20:25
kerstkind

Kerstkind

Hoi Cetinel,
óf wecken nog van deze tijd is speelt echt geen rol.
Als je alle groenten én fruit moet kopen, dan is het echt niet meer rendabel.

Wecken in een grote pan is best mogelijk.
Leg op de bodem of een rooster (uit magnetron of bbq) of een handdoek.
Je kunt ook potten met schroefdeksel gebruiken, dit gaat zelfs prima.
Vaak nog béter dicht dan weckflessen mét rubber.
Deze weckpotten moeten gaaf zijn, er mogen geen stukjes vanaf zijn.
Zorg ervoor dat de potten of flessen niet ónder water komen, zo halverwege
het glas is meer dan voldoende.
De potten trekken dicht door de stoom.
Ik heb hier de thermometer voor mij met de volgende voorbeelden:
groente (incl. asperges): aan de kook brengen tot 100 gr.
: kooktijd 90 min. op deze temp.
gelei, appelmoes, peren : aan de kook brengen tot 90 gr.
:kooktijd 30 min. op deze temp.
bosbessen, appels, kersen : aan de kook brengen op 80 gr.
: kooktijd 30 min. op deze temp.
bessen, steenvruchten en sappen: aan de kook brengen tot 75 gr.
: kooktijd 30 min. op deze temp.

Laat de potten naderhand rustig afkoelen bv. onder een handdoek.

Misschien dat je hier wat aan hebt, bij mij heeft dit altijd succes.
Heb een échte weckketel voor op het gasfornuis, maar vaak gebruik ik ook
een grote pan hoor.
Succes Cetinel
groetjes José
woensdag 27 juli 2011 - 21:05
cetinel

Cetinel

bedankt voor de info!!
ik stel me wel steeds vraagtekens bij de kooktijden?? is dat niet nog uit de tijd dat alles platgekookt werd? asperges 90 minuten koken vind ik bijvoorbeeld wel heel lang??
nou ja,zal wel een reden hebben zeker.
ik heb vandaag een test gedaan:in mijn grote kookpot(heb in de aveve een weckketel gezien,die was niet veel groter dan mijn pot hoor)op het vuur.
handdoek op de bodem en ikheb 5 potten ingemaakt.
courgettes"op zijn turks" galléh noemen we dat...
ik had een courgette of 5 geoogst,en die heb ik verwerkt...
ik ga over een weekje es 1 pot openmaken om te controleren op gaartijd smaak en of ie wel goed is gebleven nog!
donderdag 28 juli 2011 - 23:22
renate67

Renate67

Gaartijd zal wel lang moeten zijn duurt natuurlijk een tijd voor warmte ook naar binnenste van pot doorgedrongen is.
Als je vla met eieren bind au bain marie duurt ook hele tijd voor het bind terwijl in pan met kokend water staat.
Renate
vrijdag 29 juli 2011 - 04:33
phili

Phili

Hoi cetinel,
dat recept van die courgettes galleh lijkt me wel wat heb er nogal wat in de tuin zou ik dat recept mogen hebben a.u.b.
alvast bedankt he
phili
vrijdag 29 juli 2011 - 22:07
cetinel

Cetinel

courgettes in de lengte doormidden snijden,dan in plakjes(niet al te dun,maar ook geen cm dik)in olijfolie(mag ook andere olie zijn hoor,geen boter)aanbakken,regelmatig roeren,maar niet platbakken..
paar gesnipperde teentjes look en een dikke ajuin(ook gesnipperd)erbij doen en meebakken
dan ontvelde en in kleiene stukken gesneden tomaten bijdoen en deksel op de pan.
vuur zacht zetten en laten pruttelen tot het gaar is(zout naar behoefte bijdoen na de tomaten)
smakelijk!
vrijdag 29 juli 2011 - 22:41
phili

Phili

hoi,
mmmmm klinkt heerlijk, ik heb net de uien en knoflook buiten onder afdak opgehangen om te drogen en de tomaten net de eerste geplukt, dus alles vers uit eigen tuin voor je recept. lekker wat rijst erbij of stokbrood met plak kaas erop, wat is het leven in de zomer toch heerlijk.
zaterdag 30 juli 2011 - 21:12
Ingrid59

Ingrid59

Ik heb ook al geweckt in mijn elektrische oven , dat lukt perfect!
maandag 1 augustus 2011 - 07:08
cetinel

Cetinel

in de oven, hoe ga je dan te werk?? zet je de potten in een schaaltje water of gewoon opde rooster??
mijn "experiment" met de courgettes bleek gelukt! ze smaakten net zoals vers klaargemaakt
ik had schrik voor de lange kooktijden,dat alles papperig zou zijn,maar dat was niet het geval.
dinsdag 9 augustus 2011 - 13:19
marero

Marero

kheb die galleh verleden week ook gemaakt, en twas heel lekker, der was maar 1 klein probleemke, als ik ajuin eet dan , om het netjes te zeggen , wordt er getoeterd, en getoeterd en getoeterd totdat ik het gevoel heb dat ik een lopende beerkar ben die elk moment kan opstijgen[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 9 augustus 2011 - 17:26
cetinel

Cetinel

daar heb ik gelukkig geen last van
ge kunt de ajuin ook weglaten he,smaak is dan ietske anders.
dinsdag 9 augustus 2011 - 17:28
phili

Phili

Hoi,
bedankt voor de waarschuwing, zou zonde zijn van de groentes en best gevaarlijk ook.
Ik was vandaag in de kringloop winkel en daar stonden de ouderwetse weckpotten gewoon in een doos buiten misschien een tip voor anderen, bij zo'n winkel betaal je bijna niets voor dat spul, ik had daar ook een sappan voor 2,50 euro van weck gekocht.
Enne Cetinel je gallah was heerlijk, voor herhaling vatbaar.
woensdag 10 augustus 2011 - 21:13
daggie01

Daggie01

hier gebruiken we bierflesjes om te wecken en potten met schroefdeksel
stukken goedkopen
alle potjes die leeg zijn bewaren we dus ook
vrijdag 12 augustus 2011 - 08:01
phili

Phili

Klopt daggie, ik maak ook altijd jam en sap in potten met schroefdeksels anders heb je zoveel weckpotten nodig.
de peren heb ik ook al een paar keer geweckt in de oven in appelmoes potten gaat goed, ze trekken goed vacuum.
zaterdag 13 augustus 2011 - 14:54
cetinel

Cetinel

vandaag na een anonieme tip(van printemps dus!) een weckketel gaan kopen in de lidl,tis een electrische van 27 liter...
vrijdag 16 september 2011 - 17:14
printemps

Printemps

Inderdaad
70 euro en doet alles zelf
Behalve de potten vullen da moete zelf doen
Ge moet de graden instellen en dan de minuten en op start drukken
begint dan op te warmen en de klok gaat lopen als de temperatuur is bereikt en zet zich dan zelf af, dus gemakkelijker kan niet denk ik (had er ook ene gaan kopen)
Dan zet ge er een kookpot onder en zet ge het kraantje open

@ cetinel
Ik zet die ketel wel op de grond want als die vol is kan je die niet meer verzetten
(zelfs met 2 opheffen is die al zwaar )

vrijdag 16 september 2011 - 18:21
cetinel

Cetinel

in de euro**op een inzet voor sap gezien aan 44 €
kweet nie hoeveel ze bij de aveve kosten,maar als ik die ook heb dan is mijn set compleet....
ik heb heel veel appelmoes gemaakt dit jaar,en heel veel appels uitgedeeld...
eventueel volgend jaar sap van maken ook(in combinatie met andere vruchten)...
pompompom...
ben al hele tijd via tweedehands op zoek geweest naar een ketel en ontsapper en zo,maar zogoed als niet te vinden(wel in nederland iets makkelijker)....
ketel heb ik dus ondertussen al...nu nog nadenken over wat ik met de ontsapper doe.
ik heb heel wat jonge fruitbomen die nu net beginnen te dragen,(kers,kriek,pruim,peer,appel,perzik,etc..)
mijn eigen kennende gaat da er ook van komen(een ontsapper)
zondag 18 september 2011 - 11:26
printemps

Printemps

Ik heb nog niets gezien dat in de Euro**** duurder was
Het scheelt toch iedere keer een paar euro huh ??? misschien komt daar de naam van
woensdag 21 september 2011 - 16:23
printemps

Printemps

Ik ga morgen ofzo eens cake proberen te wecken
Die zou dan minstens 6 maanden moeten goed blijven

zaterdag 24 september 2011 - 13:47
Ingrid59

Ingrid59

Hier krijgt een cake nooit kans om zolang heel te blijven !!!
zaterdag 24 september 2011 - 14:37
printemps

Printemps



Je moet ze verstoppen dan
zaterdag 24 september 2011 - 14:41
Ingrid59

Ingrid59

hahahaha
zaterdag 24 september 2011 - 14:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon