menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kaas

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

ik heb het lumineuze plan opgevat om es zelf kaas te maken.....
ooit in een ver verleden samen met zus wel es gedaan(type feta)
dus hoe het ongeveer moet weet ik wel zo een beetje.
ook boeren genoeg waar ik om verse rauwe melk kan,dus das ook geen probleem.
ben nu effe op zoek naar stremsel,en das iets moeilijker,in de natuurvoedingswinkel hadden ze het niet,maar kon besteld,
je kan ook via internet kopen,duurt ongeveer even lang als in de bio shop denk ik.
zijn er nog meer mensen die zich daar al es aan gewaagd hebben,of ben ik nu ondertussen echt een geitewollensokken madam aan het worden
overigens heb ik vanmorgen paar boterhammetjes gegeten met zelfgemaakte boter (was maar een paar soeplepels hoor,maar lekker,enne ik heb niet die soeplepels allemaal op mijn brood gesmeerd er is nog beetje over)
woensdag 20 juli 2011 - 11:44
daggie01

Daggie01

zit er geen kaasmaker bij je in de buurt waar je stremsel kan halen ?
misschien staan er op het internet kaasboeren die bij je in de buurt zitten
daar zal je wel wat kunnen halen
woensdag 20 juli 2011 - 11:59
Mandy

Mandy

Verder dan zelf yoghurt maken ga ik ( tot nu toe ) niet
woensdag 20 juli 2011 - 12:44
Mandy

Mandy

Volgens mij kun je ook citroensap of yoghurt gebruiken in plaats van stremsel.... maar die kaas is dan maar 24 uur houdbaar, hoeft dus niet te rijpen.....
woensdag 20 juli 2011 - 12:49
Gehenna

Gehenna

Veel success !!!
Kan niet anders dan goedkomen
woensdag 20 juli 2011 - 13:19
cetinel

Cetinel

met joghurt of citroen kun je enkel verse kaas maken(ook al eerder gedaan) zal es neuzen bij een boerderij waar ze zelf kaas maken...
woensdag 20 juli 2011 - 15:38
cetinel

Cetinel

ik heb mijn zuursel(deze heb je nodig om kaas te kunnen maken type gouda en zo)en mijn stremsel.
straks naar de boer om melk en vanavond experiment fetakaas maken
(die is nog wa simpeler) als dat meevalt ga ik me ook es aan een hollands kaasje wagen.....
word vervolgd...
donderdag 4 augustus 2011 - 12:48
marero

Marero

voor mij alvast een booke met feta en honing en eentje met hollandse kaas met een likje mosterd, mmmmmmmm
donderdag 4 augustus 2011 - 13:02
cetinel

Cetinel


ik heb net 10 liter melk geént met stremsel,na een half uurke zou da dik moeten zijn,dan door een doek en dan hebben we verse feta(beetje flets,smaak te vergelijken met die van mozzarella,)na een dagje word de kaas in de pekel gedaan en na een weekje kun je eten van je eigen feta kaas....)
maar we zijn hier verlekkerd op de verse versie,dus hoeveel er daadwerkelijk feta word??
donderdag 4 augustus 2011 - 19:19
Mandy

Mandy


En???? Is het al opgesteven????? ben reuze benieuwd.....



donderdag 4 augustus 2011 - 20:00
cetinel

Cetinel

yep! tis gelukt!
vrijdag 5 augustus 2011 - 01:38
cetinel

Cetinel

10 liter ingedikte melk....

Tuinbabbel

vrijdag 5 augustus 2011 - 01:58
cetinel

Cetinel

afgegoten en uitgelekt..

Tuinbabbel

vrijdag 5 augustus 2011 - 01:59
cetinel

Cetinel

1400 gram "verse" kaas

Tuinbabbel

vrijdag 5 augustus 2011 - 02:00
cetinel

Cetinel

toch een deel
volgende keer ga ik een type gouda proberen...
jonge kaas heb je na vier weken rijpen blijkbaar....dat valt me nog mee,ook zou ik wel es een schapenkaasje willen maken...
eerst maar begonnen met koeienmelk omdat schapenmelk flink stuk duurder is...en als het mislukt is da zonde.
maar tis dus gelukt,dus er is plaats voor experimenteren.
schapenkaas van rauwe melk is trouwens cholesterolverlagend,moest het iemand interesseren...
vrijdag 5 augustus 2011 - 02:12
daggie01

Daggie01

dat ziet er heel goed uit
en smaakt het ?
ik zou het ook wel willen proberen ,maar hier is niet makkelijk om aan echte verse melk te komen
vrijdag 5 augustus 2011 - 08:05
cetinel

Cetinel

zo vers smaakt het beetje naar mozzarella,en die kopen we ook regelmatig,dusse ja: goedgekeurd
op deze manier is het dus absoluut niet langer dan 1 tot 2 dagen te bewaren(koelkast) dus gaat wat er vanavond nog nie opgegeten is in de pekel,en dat word dan feta....
daggie: nergens geen boer die zelf een paar beesten heeft,en mischien af en toe wat verkoopt??
gesteriliseerde melk lukt niet,maar gepasteuriseerde mischien wel?? en gepasteuriseerde melk is toch te verkrijgen dacht ik?
vrijdag 5 augustus 2011 - 10:43
daggie01

Daggie01

jep gepasteuriseerde melk is wel verkrijgbaar
en geiten en schapenmelk is ook geen probleem ,maar ik gruwel van geiten en schapenmelk
en stremsel is ook erg makkelijk verkrijgbaar dus ik ga het toch eens proberen
maar
maar als je type goudse kaas maakt wat doe je na de pekel om hem te bewaren ?
vrijdag 5 augustus 2011 - 12:56
cetinel

Cetinel

oh,wou dat er hier in de buurt iemand geitemelk verkocht...mmm geitenkaas...
tja goudse kaas heb ik nog niet gemaakt,maar heb wel aliets uitgeprint van hoe dat in zijn werk gaat,zal het efkes kopieren en hier zetten...



Kaas maak je van melk. Melk van de geit, de koe of het schaap. Er zijn verschillende bereidingswijzen, afhankelijk van de soort kaas die je wilt maken. Als voorbeeld geef ik hier de werkwijze voor een rond, hard geitenkaasje.

Verzamel voldoende geitenmelk, zeg zo’n 10 liter voor 1 kilo kaas, en voeg 100 ml zuursel of 200 ml karnemelk toe. Door het zuursel/karnemelk maak je de kaas een beetje zuurder zodat eventuele ongewenste bacteriën niet kunnen groeien. Ook de rijping van de kaas verloopt beter.

Naast het zuursel kun je ook salpeterzout toevoegen. Salpeter gaat de groei van ongewenste bacteriën, zoals de boterzuur bacterie, tegen.

Verwarm dit mengsel langzaam en al roerend tot 29° C en voeg 35 druppels stremsel toe. Hierdoor gaat de melk stremmen, wat wil zeggen dat het eiwit in de melk gaat samenklonteren. Let goed op de temperatuur en gebruik een geschikte thermometer.

Na een half uur is de melk voldoende gestremd en kun je de wrongel, de gestremde melk, gaan snijden. Gebruik hiervoor een wrongelsnijder. Doe dit in een rustig tempo, gedurende 10 minuten. Door het snijden gaat de wei uittreden.

Laat de kleine stukjes wrongel even bezinken en giet de lichtgroene wei af.

Voeg heet water (75—80° C ) toe tot het geheel een temperatuur heeft van 33° C en roer 10 minuten met de botte kant van de wrongelsnijder of een pollepel.

Giet de wei af en voeg opnieuw heet water toe tot het geheel een temperatuur heeft van, deze keer, 36° C. Roer 10 minuten en laat de wrongel 30 minuten staan (rijpen).

Nu kan je de kaasvormen gaan vullen met de wrongel. Doe dit zoveel mogelijk in de pan om afkoeling te voorkomen. Bekleed de binnenkant van de vorm met een kaasdoek en vul de vorm met de wrongel.

Pers de kaas met 3 maal z’n eigen gewicht gedurende 4 uur. Het eerste half uur pers je met anderhalf maal z’n eigen gewicht. Persen kan met een gewicht wat je op het deksel van de vorm legt. Maak je veel kaas dan kun je een kaaspers gebruiken.

Na het persen haal je de kaas uit de vorm en snij je de randjes glad bij. Vervolgens zet je ze terug in de vorm (zonder kaasdoek) en laat je ze 10 uur afgedekt staan.

Pekel de kaas in een zoutoplossing (4 kg zout in 18 liter water) gedurende 12 uur, droog ze af meteen schone doek en leg ze op kaasmatje in een koele droge ruimte. Na 24—24 uur kun je de kaascoating en kaaszegel aanbrengen. Keer de kazen regelmatig. Eventueel schimmel op de kazen veeg je weg met een schoon doekje met azijn.

Afhankelijk van je geduld eet je jonge of oude kaas...



kaasvormen en zo heb ik niet,zuursel heb ik al gemaakt(je kan ook gewoon karnemelk voor gebruiken)
als vorm ga ik een van mijn vele dozen in plastic van een aantal gaten voorzien en die gebruiken want kaasvormen zijn duur!

proberen maar zou ik zeggen!
vrijdag 5 augustus 2011 - 14:43
daggie01

Daggie01

Cetinel
heel erg dank je wel voor de info
heel erg bruikbaar
toen we ons huis kochten stond er nog alles in
wat hier vaak gebeurt alle meubels enzo
maar in de schuur staat dus ook een kaaspers en 12 kaasvormpjes van plastic
maar wat te gebruiken voor kaascoating?
maar ik ga het zeker proberen
het zal de eerste keer wel met geitenmelk worden ,want manlief vind dat wel heel erg lekker

Groetjes Dagmar
vrijdag 5 augustus 2011 - 15:21
cetinel

Cetinel

handig!
tja,de kaascoating..ik ga het toch zonder moeten proberen want heb het ook niet.
je kan het online wel bestellen(nederland)maar ik denk niet dat het echt absoluut moet,ik heb al wat opgezocht over kaas maken en bijna allemaal hebben ze het over zuursel en stremsel en zo,maar niet overal over die coating,ik denk dat het een extra veiligheid is tegen schimmelen....

ik kwam dit ergens tegen:

Door de kaas te persen - dit geeft een stevige korst. Sommige geperste kaassoorten gaan (vaak na een pekelbeurt) zonder verdere behandeling de opslag in, andere krijgen eerst nog een extra beschermlaag op de korst (vroeger rundvet of paraffine, tegenwoordig meestal (latex) kaascoating). Deze methode wordt veel toegepast bij (half harde en harde) kazen die lang bewaard worden. Voorbeelden zijn: Parmezaanse kaas (alleen geperst) en Goudse kaas (geperst en voorzien van coating).

het gaat er dus om om de kaas luchtdicht te maken denk ik,en als parrafine ook kan?? die vind ik welmakkelijk.....
vrijdag 5 augustus 2011 - 17:56
cetinel

Cetinel

hmm en dan kom ik dit tegen....:Parrafine geprobeerd, werkt perfect, maar is een vuiligheid bij het snijden.
Het zo laten, ook al geprobeerd, werkt perfect, na drie weken komen de eerste schimmels, dagelijks reinigen met een doekje azijn. Als ge daar niet tegen opziet is er geen coating nodig.

mischien toch maar zonder proberen dus...
ik ga ook geen 10 € uitgeven aan 1 kilo kaaslak voor ik weet of ik dit wel verder wil gaan doen,eerst de smaak afwachten en of het de moeite loont....als ik al ga investeren in een heleboel dingen en dan maar een of twee keer ga gebruiken
regelmatig afvegen met een doekje en azijn is nu ook geen immense arbeid...
ik weet ook niet hoelang zo een emmer coating goed blijft? en ik ga er van uit dat 1 kilo lak wel voor meer dan 1 kaas is?en 1 kilo is de minste hoeveelheid die je kan bestellen..
ik ga het dus zonder proberen..
over paar dagen nog es om melk en deze keer de stappen volgen voor een harde kaas.
eigenlijk kun je dan zelf vanalles aan toevoegen denk ik...persoonlijk lijken chiliflakes me wel lekker,of kruiden....mmm basilicumkaas,heb ik ooit gegeten,en ik heb zelf basilicum staan dus.....
oeioei!! ik ben weer overenthousiast aan het worden
vrijdag 5 augustus 2011 - 19:00
Mandy

Mandy

Hoe ben je nu aan je stremsel gekomen???


Goed van je dat het zo mooi gelukt is
vrijdag 5 augustus 2011 - 19:11
cetinel

Cetinel

dagje voor nichtje terug richting belgie vertrok vanuit turkije waar ze op verlof was een sms gestuurd om een flesje mee te brengen,volgende dag had ik het
zuursel(poeder) heb ik uit een natuurwinkel hier.
met het stremsel dat ik heb kan ik heel wat kaas maken,blijft ook zowat een jaar goed in de koelkast.dus ik kan effe voort.
ik ben inderdaad best wel trots op mezelf
ik heb ook de wei opgevangen en met zout en citroensap aan de kook gebracht,dit leverde me ongeveer een halve kilo "lor" op
zo noemen ze dat in het turks,een soort droge korrelige kaas...(type ricotta,maar dan nog wat langer uitgelekt en beetje geperst,dus droger dan ricotta)
ik heb het gezouten en wat narduszaad tussen gemengd.
efkes laten rijpen en je hebt een lekkere korrelig kaas voor op de spaghetti
vrijdag 5 augustus 2011 - 19:23
Mandy

Mandy

Je mag zeer zeker TROTS zijn op jezelf.....



vrijdag 5 augustus 2011 - 19:32
cetinel

Cetinel

Justekes 2 plastic dozen van gaten voorzien zodat ze kunnen dienen als kaasvorm.....
vandaag ga ik aan de slag om een harde kaas te proberen maken,mijn joghurt is ook op dus dat word een tripje naar de schapenboer en de gewone.schapenmelk voor mijne joghurt,en koemelk voor de kaas...
overigens is van mijn eerste maaksel al de helft op en de rest zit sinds vandaag in de pekel.
om te beginnen maar een gewone zonder poespas(kruiden etc) proberen.
zit effe te denken wat ik kan gebruiken om te persen,maar daar verzin ik ook wel wat op(een met water gevulde glazen pot of zo.
zaterdag 6 augustus 2011 - 13:50
Gehenna

Gehenna

AHAAA! Hier zit een bron
Hoe maak je Turkse yoghurt?
Heb heel internet afgeschuimd en het enige dat ik vind zijn recepten met Turkse yoghurt uit pottekes en ik wil geen pottekes.


zaterdag 6 augustus 2011 - 15:38
cetinel

Cetinel

dat kun je alleen als je turkse bent
je begint met een levende cultuur: een potteke joghurt van iemand die zelf joghurt maakt vragen bijvoorbeeld....
aangezien het niet zo dik bezaaid is met personen die zelf joghurt maken
kun je ook joghurt kopen,maar niet elke joghurt lukt...
ik dacht dat de danone natuurjoghurt goed was,of anders bio joghurt...
ongeveer 250 gram voor 5 liter melk.
melk laten koken(verse boerenmalk) en afkoelen tot warm maar niet heet: als je je pink erin dopt mag het goed warm aanvoelen maar je vinger nog net niet verbranden.
de entjoghurt erdoor roeren ,deksel erop en dan goed dik inpakken zodat het niet direct afkoelt.zo een volle nacht laten staan(mag ook wel wat langer)normaal gezien heb je de volgende dag dan 5 kilo joghurt,mag natuurlijk ook met minder melk als je nie zoveel eet...anders gaat je joghurt op den duur beschimmelen en das ook niet de bedoeling.
eens gelukt kun je van je eigengemaakte joghurt gebruiken om verder mee te kweken. ucces!
ik maak wegens orkaangevaar(zoon) mijn joghurt in de oven: efkes verwarmen tot 40 graden,afzetten,de warme met joghurt geente melk erin,deurke toe en gerust laten voor een hele tijd....
je kan het op het aanrecht laten als er niet constant iemand aan gaat zitten prutsen en morrelen,want teveel beweging en trillingen doen het mislukken.
als je je bakje aanbrekt en je neemt de joghurt er met de lepel of pollepel langs een plaats uit,dan vult de ontstane put zich met wei(groenige doorschijnende vloeistof) als je deze wegschept heb je steeds dikkere joghurt.deze dikke joghurt is dus de "turkse" of "griekse" joghurt....
de wei smaakt een beetje zurig en is heel gezond,als je wilt kun je die gewoon opdrinken,doe ik zelf ook wel es,of beetje vruchtensiroop erdoor,of gewoon wegdoen,tis maar wat je zelf verkiest.

ik heb net nog es 10 liter melk geént met stremsel,bakjes zijn geprepareerd en heb 2 klinkers binnengesmokkeld voor het persen..
die ga ik efkes goed afwassen en in een javelbadje leggen...ze wegen elk meer dan drie kilo,dus das juist goed voor een kaas van bijna 1 kilo...(nu nog maken da echtgenoot het nie in de mot heeft of die verklaart
me zot,een klinker om op eten te leggen,ben je gek!!
ik heb 12,5 liter melk,da zou ongeveer 2 kaasjes van rond de 900 gram moeten geven(min of meer)
ik heb half om half gedaan: helft schapenmelk helft koeienmelk....
zaterdag 6 augustus 2011 - 18:18
Mandy

Mandy

Ik maak mijn yoghurt ook standaard in mijn AGA, heel makkelijk, juist omdat daar natuurlijk 4 verschillende ovens in zijn met elk hun eigen temperatuur..... dus het kan nooit fout gaan..... niets instellen...-- altijd goed..... en heerlijk....
zaterdag 6 augustus 2011 - 18:37
cetinel

Cetinel

aaaah nen AGA (zwijmel) is er iets dat die niet kan
zaterdag 6 augustus 2011 - 19:13
Gehenna

Gehenna

Turkse zijn ... daarmee dat er op een potteke Turkse yoghurt 'Product of Greece' staat en dat het bij de Pakistaan verkocht wordt Ge moet internationaal zijn om dat te kunnen maken. Da's dus geen probleem.
Hmmmmm
Daar ga ik zeker werk van maken!

Dat van die AGA met 4 oventjes, 6 bekkens en 10 bedieningsknoppen heb ik niet gelezen, en ik weet helemaal niet wat dat is en ik ben er ook niet jaloers op met ons BEKO fornuis met abnormaal werkende roestende kookplaten en afschilferende oven
Een AGA ... als het nu nog een rode is dan ga ik bij Mandy mijn eten koken
zaterdag 6 augustus 2011 - 19:30
cetinel

Cetinel

mijn kaas staat te kreunen onder al dat gewicht,ik heb in plaats van 2 besloten 1 kaas te maken,daar het anders door het persen wel heel klein uit ging vallen.
na een paar uren mag het gewicht eraf en dan morgen in de pekel
wat ik eigenlijk niet snap: melk is wit,wrongel is wit....kaas is gelig??
dus: ofwel word er kleurstof toegevoegd(beta caroteen??) ofwel verkleurt da tijdens het rijpen..mijn onder gewicht liggende blok kaas is nog smetteloos wit.ben reuze benieuwd of die dus wit gaat blijven of geel kleuren....zou raar zijn: gouda(achtige) kaas die wit is

tja een AGA das voor de happy few weggelegd,maar ik mag niet klagen ik heb ook een leuk fornuis,wel geen AGA,maar toch ook nie mis,vind ik zelf....(kmoemeneigentochtroosten)
zaterdag 6 augustus 2011 - 21:04
cetinel

Cetinel

joghurt maken duurt echt niet lang hoor!,de wachttijd is wel een hele nacht,maar het eigenlijke werk is : als je melk van de boer hebt,de melk laten koken en afkoelen tot de juiste temperatuur,dan de juiste hoeveelheid entjoghurt erbij doen,roeren afdekken en gerust laten...
als je melk hebt die al bewerkt is(gepasteuriseerd of uht melk)enkel beetje opwarmen en verder zoals hierboven.
mijn kaasje zwemt in de zee(tis te zeggen: de zee is een emmer met heel zout water)
ik ga es effe loeren op je link!
zondag 7 augustus 2011 - 17:29
daggie01

Daggie01

wij willen foto van de kaas

maar ik heb vandaag hier nagevraagd in een winkel en ze gebruiken hier parafine als coating voor de kazen
dat zijn gewoon blokken die je iets verwarmt en dan de kaas mee kan insmeren

maar ik ga van de week wat verse geitenmelk halen en de rest en dan ga ik ook eens experimenteren
zondag 7 augustus 2011 - 18:58
cetinel

Cetinel

foto zal er wel komen(als hij lukt )laat jij ook weten hoe jouw geitenkaas is uitgevallen??
die parrafine is hier ook makkelijk te verkrijgen...maar iemand schreef dat dat een vieze bedoening was als je je kaas wou aansnijden??

heb de link es bekeken: lekker duur zeg ,al die spullen om zelf kaas of joghurt te maken....
ik heb het met huis tuin en keukenmiddeltjes gedaan....
jij hebt alles al mooi voorhanden,go for it!! zou ik zo zeggen.
zondag 7 augustus 2011 - 19:18
cetinel

Cetinel

hoi lein: beetje terug naar omhoog heb ik het beschreven......

mijn joghurt is weer mooi gelukt overigens....bijna vier kilo schapenjoghurt,goed voor een dikke week....en dan herbeginnen.
zondag 7 augustus 2011 - 19:22
Rita1960

Rita1960

heb net deze topic gezien!

Cetinel chapeau

nu kunnen we allemaal onze eigen kazen/kaasjes en joghurt maken..

groetjes,

Rita

zondag 7 augustus 2011 - 21:41
daggie01

Daggie01

ik ga het zeker hier op het forum zetten
hoe het vergaat met mijn geitenkaasje

en joghurt ga ik ook een keer proberen ,maar ik ga me eerst even bezig houden met de kaas
zondag 7 augustus 2011 - 21:44
marero

Marero

hé cetinneke, mijn ventje vraagt wanneer ge nu schapen gaat houden en leren wol spinnen, hij wil alvast een warme trui bestellen dan,lol
en hoe zit het met de kaasmakerij ondertussen?? kzou da ook wel willen proberen maar gelijk dak ne knoeier ben de laatste tijd ist verloren tijd al op voorhand, maar als ik nog eens nekeer langskom mag ik toch eens proeven hé meiske?
maandag 8 augustus 2011 - 18:32
cetinel

Cetinel

schapen houden is ons nie goe bevallen,ze moesten weg van mij(waren van mijn man ahum)omda ze al mijn boomkes opvraten,dus wol spinnen zal er nie in zitten....
kaas is uit de pekel en zit in de berging te "rijpen" nog vier weken te gaan....
as ge me op voorhand verwittigd zal ik een broodje voor je bakken,kun je een boterham met eigen kaas(als ie te vreten is)eten hier.
heb de eerder gemaakte feta efkes gekeurd en die ziet er alvast veelbelovend uit..
de ricotta heb ik goed laten uitlekken en losgeroerd en die was prima op een bord spaghetti!zelfs de zoon deed er nie moeilijk over en voor hem moet het kloppen....
2 op drie dus,nu enkel mijn bolleke gele kaas afwachten,het enge waar ik schrik voor heb is dat het zou beschimmelen...goed in de gaten houden en dagelijks afvegen met een doekje in azijn voorkomt dat blijkbaar,dus vandaag flesje azijn gekocht.
groetjes van een hongerige fatma,ik krijg seffens bezoek,dus ga ik maar wat voorbereiden
salut!
maandag 8 augustus 2011 - 19:25
marero

Marero

allee smakelijk op voorhand en zie dat ge genoeg eet dat ge dertegen kunt hé
maandag 8 augustus 2011 - 20:32
cetinel

Cetinel

da genoeg eten is geen probleem
stomme echtgenoot van mij is er al 2 kilo af(en trots dat hij dat loopt te verkondigen!)
ondergetekende daarentegen....juist: geen gram
dinsdag 9 augustus 2011 - 00:54
marero

Marero

troost u meiske ik ben met die schildklieraffaire ook weeral 2 kilo bijgekomen
dinsdag 9 augustus 2011 - 01:01
cetinel

Cetinel

wat een troost
nee hoor,stomme grap!!
voel je je al wa beter??
en moete gij eigenlijk nie in u bedde liggen??
bij mij is het bezoek een half uurke geleden vertrokken,t was hier druk,maar supergezellig! het heeft deugd gedaan.
dinsdag 9 augustus 2011 - 01:03
marero

Marero

eigenlijk wel maar aangezien mijn hormonen van slag zijn heb ik helemaal nog gene vaak
dinsdag 9 augustus 2011 - 01:05
cetinel

Cetinel

hormonen,zijn die op uw leeftijd nog van slag(lol)
sorry,weer een stomme grap
volgens mij hebben ze wa in mijn drinken gedaan......zeg marleen: geen interesse in een utgebloeide medinilla??ik wil(lees moet)plaats maken beetje bij beetje om overwinteringsplaats voor anderen te maken...
en om terug on topic te komen: ik wil es een klein kaasje van schapenmelk maken....5 liter geeft halve kilo schapenkaas.
aangezien ge een dagnie eet,moet ge u toch me iets amuseren
en de tuin is te nat,en het onkruid te hoog.....mijn broek word nat tot op mijn knieen als ik er doorloop
dusse: wat voorbereiden voor de barre winter:groenten wecken,invriezen,en kazen maken....
dinsdag 9 augustus 2011 - 01:11
marero

Marero

tis te zeggen ge zijt weer in form vandaag,lol, tzou goe kunnen dat ze iets in uw drinken hebben gekapt,lol
wat kleurke heeft die medinilla?? kheb ne grote rooie en sinds vandaag een klein rozeke, dus als gij nog een ander kleurke hebt istie zekers welkom
en dat nat worden van uw broek...oplossing broekspijpen oprollen tot boven de kniekes dan blijft de broek toch al droog,lol
in mijne chocomel zat niks in buiten een klontje suiker dus mijn grappen zijn zelfs niemeer stom vandaag,lol
denk dak best in mijn beddeke kruip en nog wa in mijn boekske voortlees want ventje hangt nog altijd in de buro voor zijn schermke, en die zijn hormonen zijn nie van slag, das gewoon een nachtraaf aant worden slaapwel lieve meid
dinsdag 9 augustus 2011 - 01:27
cetinel

Cetinel

ik wist niet dat de medinilaa ook in het rood en zo bestond,of bedoel je de mandevilla?? ik heb het over de medinilla magnifica en die heeft roze bloemen..
slaapwel!
dinsdag 9 augustus 2011 - 01:34
marero

Marero

oh oops das nen andere, kwas dan toch niemeer zooo wakker dus, jaaa die wil ik graag hebbe en nu ga ik eens opzoeke hoe die er feitelijk uitziet...lol, das de omgekeerde wereld
dinsdag 9 augustus 2011 - 11:22
marero

Marero

[afbeelding verwijderd niet-https]hihi, kieken dak ben, kheb der ene naast mijne tv staan, ook gekocht in de solden dus bijna uitgebloeid, maar dat geeft nie zenne, der kan der altijd eentje bij....tralalala.... en met wat gaan we ruile meiske??
dinsdag 9 augustus 2011 - 11:26
cetinel

Cetinel

hangt er vanaf wat ge in de aanbieding hebt??
kaas begint al gele vlekken te vertonen: dus hij verkleurt naarmate hij rijpt!
dinsdag 9 augustus 2011 - 13:40
marero

Marero

voor binnen of buiten?, kzal lmaar al zeggen dak voor binnen nikske meer heb
dinsdag 9 augustus 2011 - 13:41
cetinel

Cetinel

ik probeer juist de dingen voor binnen te minderen!
ik hoef der niks voor hoor,vind het gewoon zonde om zomaar weg te smijten...
dinsdag 9 augustus 2011 - 13:46
marero

Marero

ok ben eens gaan rondsnuisteren en wat vindt ge van echinacea purpurea, tzijn zaailingskes van dees jaar en ze staan mooi, volgend jaar geve die normaal bloemen, kheb der 4 dus als ge der wilt zeg maar hoeveel, en kwou der nog een jongske van mijne fuchsia derbij doen mor die moeten binnen van de winter dus da zal niks worden zekers??
voor de rest is er nieveel te verhapsakken want kmoet voor dees jaar nog met stekken beginnen, kgaan nog wa lavendel stekken, das al gelukt, en budleya gaan ik ook stekken en voor de rest weet ik het nog nie echt
dinsdag 9 augustus 2011 - 17:20
cetinel

Cetinel

ik heb 1 echinacea,der kan nog wel ene bij
ik heb vandaag in mijn enhousiasme voor kaas besloten om morgen een klein schapenkaasje bij te maken...
het bolletje harde kaas van bijna 1,5 kilo begint van langsom geler te zien.
aangezien ik schrik had dat mijn lievelingskes zouden beschimmelen,toch maar kaaslak besteld....nu moet ik wel meer kazen maken he,zit niks anders op feta is gelukt overigens.
zal morgen of zo es een foto posten van mijn wel heel jonge kaas
dinsdag 9 augustus 2011 - 23:55
cetinel

Cetinel

kaas in de pekel:

Tuinbabbel

woensdag 10 augustus 2011 - 14:15
cetinel

Cetinel

na een nachtje pekelen:

Tuinbabbel

woensdag 10 augustus 2011 - 14:16
cetinel

Cetinel

nog een dagje later begint er al geel door te komen

Tuinbabbel

woensdag 10 augustus 2011 - 14:17
cetinel

Cetinel

vanaf nu is het nog enkel laten rijpen....
woensdag 10 augustus 2011 - 14:17
daggie01

Daggie01

dat ziet er heel goed uit
donderdag 11 augustus 2011 - 13:39
marero

Marero

krijg al goesting, dat ziet er ne echte uit zenne
donderdag 11 augustus 2011 - 14:33
cetinel

Cetinel

daarjuist mijn "kaascoating" ontvangen,zal seffens eens een kaasje gaan verven in het rood
als ik iemand vind om efkes bij de zoon te blijven ga ik vandaag nog es om melk....
ik wil met chilikaas en basilicumkaas experimenteren......

ettelijke uren verder is mijn kaasje rood,en heb ik een klein basilicum en een chilikaasje gefabriceerd(elk 500 gram)
die worden nog een aantal uur geperst en morgen in de pekel....
jaja,ooit word ik nog een echte boerin
vrijdag 12 augustus 2011 - 11:35
bakbeest

Bakbeest

Jeetje Cetinel,wat enorm leuk zeg,en wat goed gelukt.
zaterdag 13 augustus 2011 - 19:19
cetinel

Cetinel

net echt

Tuinbabbel

maandag 15 augustus 2011 - 16:38
daggie01

Daggie01

o dat heb je netjes gedaan
was het een hoop geklieder of viel het mee ?
maandag 15 augustus 2011 - 17:23
cetinel

Cetinel

nee hoor,geen geklieder,die kaaslak is gewoon een pot verf als het ware,en ik heb die dus met een borstel aangebracht,eerst de ene zijde en de volgende dag de andere kant...
hoe staat het met jouw experiment dagmar? nog nie geprobeerd??
ik heb weer wat anders in mijn kop
een turks gezouten gedroogd stuk vlees prepareren.....
dat word gezouten en gedroogd en later nog met bepaalde kruiden besmeerd en weer gedroogd en zo...het hele gedoe zou zo een 3 weken in beslag nemen...ben benieuwd
het heet "pastirma" overigens,voor mensen die het mischien ooit gezien hebben in een turkse winkel of zo...
als mijn gezin deze winter verhongerd zal het toch zeker nie aan mij liggen hoor!!! ik weck,maak confituur,vries in,maak joghurt,kaas,pekel groenten en nu zelfs vlees.....

PASTIRMA:
http://www.brusselnieuws.be/eten-drinken/culinair-ontdekt-pastirma
maandag 15 augustus 2011 - 17:46
cetinel
maandag 15 augustus 2011 - 17:56
bakbeest

Bakbeest

Als ik ooit eens niet meer hoef te werken,dat duurt nog 22 jaar ,en ik dan tijd krijg,dan ga ik ook eens zulke dingen proberen,maar helaas ontbreekt me nu de tijd ervoor.Maar petje af ,hoor
maandag 15 augustus 2011 - 18:00
daggie01

Daggie01

hoi cetinel
Ik ben voor melk geweest ,maar kreeg het advies om een paar weken te wachten vanwege de warmte op het moment
het is hier nu rond de 38 graden en schijnt volgens die man nu niet zo goed te werken om kaas te maken moet even wachten tot het iets koeler wordt en de maan staat ook niet goed om dingen in te maken
29 augustus kan ik weer inmaken
heb je weer nieuwe maan
dus heb het om moment even rustig met inmaken
ookal geloof ik niet zo in de maanstand ,maar hier och niet normaal meer over die maanstand

let iemand hier op het forum op de maanstand?


maandag 15 augustus 2011 - 18:44
cetinel

Cetinel

ja ikke! voor de ramadan: als het weer volle maan is is de ramadan voorbij en begint het suikerfeest...
maarre om dingen wel of niet in te maken???
heb de laatste paar dagen toch ook weer het een en ander ingemaakt hoor,da trek ik me niet zo aan....
vanwege de warmte kan ik wel een beetje snappen,heb je iets meer kans op besmeting en zo.maar om dan niks in te maken?? lijkt me sterk.
maandag 15 augustus 2011 - 19:05
daggie01

Daggie01

ja ik heb ook zo mijn twijfels over die maanstand ,maar ik moet van de week wel inmaken ,want heb echt heel veel tomaten die heel rijp zijn dus ik moet eigenlijk wel inmaken
anders rotten ze straks nog weg en dat is wel heel zonde
maandag 15 augustus 2011 - 20:29
Rita1960

Rita1960

dan zou ik maar snel gaan inmaken.. weggooien kan altijd nog
of ze lekker in de Italiaanse zon laten drogen..

werk ze!

groetjes,

Rita
maandag 15 augustus 2011 - 21:39
marero

Marero

héhé maar dan moet ze zoonlief wel in de smiezen houden hé want die lust ze ook zenne,lol
maandag 15 augustus 2011 - 21:41
daggie01

Daggie01

ja Malcom is helemaal gek van de snacktomaatjes en die ik inmaak zijn van die grote lompe hompen van tomaten
maandag 15 augustus 2011 - 21:56
cetinel

Cetinel

mijn fetakaas is op
dat word dus seffens om melk gaan....
ondertussen wil iedereen mijn hollands kaasje al aansijden,maar moet nog een weekje om jonge kaas te zijn,dus ze moeten er af blijven!
zaterdag 27 augustus 2011 - 11:37
Heike

Heike

Van al die 'kaasverhalen' en lekkere foto's heb ik honger gekregen...

Tik ze op tijd op de vingers, Ceti!
zaterdag 27 augustus 2011 - 12:16
daggie01

Daggie01

ik ben ook wel heel erg benieuwd hoe die straks eruit komt en hoe hij er van de binnenkant eruit ziet
en natuurlijk hoe de smaak is
jammer dat ik niet in de buurt woon anders had ik wel een stukje willen proeven
zaterdag 27 augustus 2011 - 12:32
cetinel

Cetinel

hij ruikt in ieder geval nog goed(door die coating zie je het natuurlijk niet als er binnenin iets mis zou gaan)
ik ga er vanuit dat hij van binnen ook goed is...
inderdaad jammer van de afstanden,konde we bij mekaar vanalles kmen proeven
heb je jouw kaasexperiment afgelast,of wacht je op de juiste maanstand??
@heike,dat op de vingers tikken moet hier echt want ze zouden er de volgende dag al mee weg zijn...
bwah,een beetje vroeger kan toch geen kwaad,volgens mij is die al goed hoor en zo meer
maar niemand anders dan ondergetekende mag die aansnijden hoor!!
zaterdag 27 augustus 2011 - 12:53
cetinel
zaterdag 27 augustus 2011 - 13:42
daggie01

Daggie01

ik moet nog even wachten met het kaas maken
het is hier nog steeds heel erg warm pfffff
ik heb er echt zin in om het te gaan maken
komt herfst mag wel iets afkoelen
en regen zou ook straf zijn hier
dus als het bij jullie weer gaat regenen blaas het hier maar naar toe
zaterdag 27 augustus 2011 - 13:45
cetinel

Cetinel

hehe hier mag het dan weer es worden zoals bij jou(maar dat zal wel niet)
zaterdag 27 augustus 2011 - 13:46
cetinel

Cetinel

gisteren een halve kilo feta gemaakt,en ook nog es anderhalve kilo type hollands kaasje...die ligt nu in de pekel...(had 20 liter melk gekocht,als ik dan toch bezig ben he)
ik ga toch esop zoek naar geitenmelk...voor een geitenkaasje te maken...
zondag 28 augustus 2011 - 14:55
bakbeest

Bakbeest

en dan een beetje fennegriek erin,mmmmmmmmmmm
Dan is het maar oed dat wij niet naast je wonen 'kzou elke dag ff een stukje kaas komen halen (of één bestellen)
zondag 28 augustus 2011 - 19:29
cetinel

Cetinel

TARAA!!

Tuinbabbel

dinsdag 30 augustus 2011 - 17:34
cetinel

Cetinel

hij is lekker!,wel wat weinig zout vind ik,maar das mischien omdat we er me meer zout gewend zijn.
blij dat er niks geschimmeld is....

zelfs de "gaten" zijn gelukt

Tuinbabbel

dinsdag 30 augustus 2011 - 17:36
daggie01

Daggie01

o wat ziet tie er goed uit
kan je niet een stukje opsturen dat ik hem kan proeven ?
dinsdag 30 augustus 2011 - 17:54
Rita1960

Rita1960

Je mag mij ook wel een stuk opsturen! goed gelukt dus en dan maar iets meer zout toevoegen bij de volgende.

groetjes,
Rita
dinsdag 30 augustus 2011 - 19:47
alenicmar

Alenicmar

hoi heeft soms iemand het recept van geiten schepkaas

donderdag 22 september 2011 - 19:17
cetinel

Cetinel

wat is schepkaas?? een soort van verse kaas of zo?
donderdag 22 september 2011 - 20:10
Mandy

Mandy

Ik lees nu pas het berichtje van 30 augustus Cetinel. Wat een mooie kaas heb je gemaakt en dat ie nog goed smaakt maakt het helemaal fijn.... Petje af voor je... dat is toch maar weer mooi gelukt......


donderdag 22 september 2011 - 20:20
alenicmar

Alenicmar

het is een kaas die in vormpjes geschept word eens ze draaibaar zijn draaien en de dag nadien insmeren met zout ,de meeste schepkaas word verkocht in een jasje van bacon

ik heb vroeger dit recept gekregen op een cursus zuivelverwerking bij vlam de lereres was iemand uit limburg ,helaas ben ik verhuist en nu ik weer geitenmelk heb wou ik die ook terug maken maar vind mijn recept niet meer

donderdag 22 september 2011 - 20:44
Mandy

Mandy

Zijn dat meestal ronde platte geiten- kaasjes waar dan de bacon om heen zit en die per 3 stuksop een schaaltje in de verkoop zijn? Noem je dat schepkaas???????
donderdag 22 september 2011 - 21:32
alenicmar

Alenicmar

yep dat zijn ze
vrijdag 23 september 2011 - 20:12
Mandy

Mandy

Die zijn heeeeeeeerlijk.... ik gebruik ze regelmatig in mijn keuken.......
vrijdag 23 september 2011 - 20:43
alenicmar

Alenicmar

nu als iemand mij de bereidingswijze kan doorsturen zal ik heel dankbaar zijn ,ze zijn idd heel verukkelijk heb ze ook nog in 2006 zelf gemaakt maar zoals ik al zei ben ik met de verhuis mijn blad met de bereidingswijze kwijtgegraakt

heb der ne foto bijgedaan die ik zelf bereid had ,hierop kan je ze zien zowel natuur als met spek rond

Tuinbabbel

zaterdag 24 september 2011 - 19:34
Mandy

Mandy

DAT ziet er goed uit.... Kun je niet meer de cursus informeren?????
zaterdag 24 september 2011 - 20:40
cetinel

Cetinel

ik denk dat schepkaas niet geperst word en niet in een pekelbad beland maar met droog zour word gezouten?? en verder niet echt moet "rijpen"??
zou het stremmen en zo verder niet gelijk anders zijn?,
zondag 25 september 2011 - 11:25
alenicmar

Alenicmar

schepkaas word idd alleen in potjes geschept laten uitlekken tot die keerbaar is en dan met de hand ingezouten ,

vrijdag 30 september 2011 - 07:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon