Geprint vanhttps://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/33/tuinbabbel/41871/auto-kopen

menu
Tuinadvies
0

Auto kopen

Ga naar meest recente reactie

Angelo

Hallo allemaal,

Kan er iemand mij helpen met dit onderwerp?

Wat komt er allemaal kijken bij een auto kopen? wat moet ik betalen? in orde brengen?

Ik vind zoveel op internet, en eigenlijk vind ik niks, als je snapt wat ik bedoel


Ik begin morgen met mijn eerste rijlessen bij de rijschool, dus ben ook al beetje aan het rondkijken voor een auto, vandaar deze vragen.

alvast bedankt !


donderdag 30 juni 2011 - 21:30

Molleke32

Oke is denken, je moet belasting in verkeerstelling,wegenbelasting, eventueel dieseltaks, verzekering (eventueel omnium) betalen. Zorg altijd dat je garantie hebt op je wagen als het om een occasie gaat (tegenwoordig is dat verplicht) en zorg ervoor dat ze hem laten keuren voor verkoop. Je moet ook een nummerplaat aanvragen (ik heb dat in Alken zelf gedaan, maar of dat daar nog altijd is weet ik niet) Is denken ben ik iets vergeten...Zal nog is aan mijn schoonbroer vragen die doet verzekeringen, dan heb je een gedacht wat die bedragen allemaal zijn ongeveer. Hang natuurlijk af van je PK's enz..

Groetjes vicky
donderdag 30 juni 2011 - 21:46

Rockey

In België:
1/ slagen voor je rijbewijs
2/ een auto kopen:
Ofwel koop je een nieuwe ofwel koop je occassie, hangt eigenlijk volledig van jou af.
Koop je nieuwe hoef je de eerste 4 jaar niet naar de keuring, koop je occassie let dan goed op. Zoals reeds gezegd is men wettelijk verplicht 2 jaar garantie te geven ook op occassie wagens. Er wordt dag van vandaag ook veel verkocht met VAB keuringsattest en met dergelijk attest ben je zeker.
3/ auto gekocht -> nu nog de auto de baan op krijgen (en mogen)
Je moet eerst zien voor een verzekering, kijk goed rond en zoek een degelijke (goedkoopste is niet altijd de beste, goed de lettertjes lezen en franchise bekijken). Dan heb je nog de keuze tussen basisverzekering of een omnium (tot zelfs full omnium). Voor nieuwe wagens is een omnium zeker geen overbodige luxe maar ook daar kies je zelf. Veel hangt ook af van de prijs natuurlijk, moet rekenen dat je de hoogste bonus-malus al hebben waardoor je een hoge prijs zult betalen (mijn eerste verzekering was 1500eur op een jaar), naast je bonus-malus speelt ook auto mee in de prijs (diesel<->benzine, pk's)
Tip: koop gewoon doe niet speciaal voor een eerste wagen (zware motor, veel pk's) (mijn idee voor iedere wagen eigenlijk)
4/ verzekering gevonden -> de verzekeraar zal ook zien voor een voorlopige verzekering. Met deze kun je dan je nummerplaat gaan aanvragen (voor adressen zie internet). En ontvang je de plaat + voorlopig inschrijvingsbewijs
5/ nu ben je in orde.
Je houd de voorlopig inschrijving bij, hangt de plaat aan de auto en rijden maar.

Hou rekening dat je kort na inschrijven de eerste betaling mag verwachten (komen kort na mekaar). De wegentax (jaarlijks te betalen, afh van type wagen (zie ook verz), inschrijving en natuurlijk verzekering (als je die al niet hebt moeten betalen voor deel, kan hier dan kiezen voor maandelijks, half jaarlijks,... betaling)

Denk dat bovenstaande het zo wat omvat.
Laat je gewoon niet vangen door praatjesmakers bij de verzekeraars, en ga ook langs bij de kleinere (niet enkel bij grote bank en verzekeringen).
Idem voor het kopen van een auto is het nu een nieuwe of een occassie, laat je niet vangen.

veel succes, eerst en vooral met je rijbewijs natuurlijk
vrijdag 1 juli 2011 - 15:58

Gehenna

Keuring is verplicht voor de verkoop.
Ne keer vragen aan onze specialist ...

Zeker letten op roest aan de wielkassen en chassis.
Kijken of er oliesporen op het chassis zijn ter hoogte van de motor/voorste zitplaatsen, ook de onderkant van de deuren.
Goed letten op de kleur van de carrosserie ivm ongevallen die gebeurt zijn.
Motor goed nakijken op oliesporen aan de dichtingsringen en aansluitingen.
Hij moet van de eerste keer starten en op dat moment moet je zien welke kleur uit de uitlaat komt, is dat zwart dan is dat niet goed.
Ambriage induwen en zien dat je goed kan schakelen zonder haperingen.
Deuren opendoen en op het kader van de carosserie tikken onderaan (waar de deur bovenhangt als ze dicht is) dat moet hol klinken anders hebben ze er iets ingespoten om te verstevigen, wijst op rot chassis (wa nen uitleg zeg)
Goed letten of er onderaan geen platen tegengelast zijn om roest en rot te verbergen.
De pedalen nakijken en vergelijken met de kilometerstand. versleten pedalen en 60.00km klopt niet, dan is ermee gefoefeld.
De tapijtjes opheffen en eronder controleren op roest.
De lichten, verwarming, sproeiers, ruitewissers, eventueel electrische ramen en dak controleren. Werkt de raamverwarming achteraan?
Als de motor onmiddelijk start horen of hij 'zoet' draait.
Oliepijl controleren, koelingsvloeistof controleren, dit mag geen puur water zijn want als dat erin zit is de binnenkant van je motor zwaar beschadigd door electrolise (ervaring mee) Dit is niet zichtbaar langs de buitenkant. Koelingsvloeistof is nog iets anders dan de ruitensproeiers.
Is het reservewiel aanwezig? Gevarendriehoek, krik? Niet elke krik past op eender welk model van auto.
En verder de algemene toestand van het interieur. Het is niet de bedoeling dat je zetel ineens loskomt als je rijdt.
Bij twijfel nooit kopen, bij praatjesmakers ook niet kopen.
Het beste wat je kan doen is veel geduld hebben, lang rondkijken en als je van een sterfgeval een auto kan overkopen zit je meestal wel goed.

SUCCES !!!
vrijdag 1 juli 2011 - 16:03

Matabish

Ik ben een beetje laat... (sorry!!!) maar, [afbeelding verwijderd niet-https] met je nieuwe [afbeelding verwijderd niet-https]

Doe wel wat voorzichtig aan in 't begin, want je denkt véél te vlug:"Oh, wat gaat dat goed!"

[afbeelding verwijderd niet-https]

maandag 29 augustus 2011 - 14:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken