menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn zoon is weg....

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

ik word hier zot,t stikt ondertussen van de agenten en familie en vrienden in huis,maar hij is er niet.....
om 18u6 was hij nog thuis en om 18u10 ging ik kijken wat hij deed....
blijkbaar de sleutel van voor gevonden en vertrokken....
nu is een helikopter op zoek en child focus is ondertussen verwittigd,de burgemeester is hier zelfs geweest....ik ben zelf naar de burgemeester gestapt een jaar of drie terug...geen plaats,geen oplossing,awel se,nu is hij er nie! en nu zetten ze het groot geschut in,als t te laat is helikopter,honden,paarden....
maar in al die jaren een plekje vinden was nie mogelijk.....
ik wil mijn manneke terug.....
vrijdag 3 juni 2011 - 00:15
Matabish

Matabish

Cetinel, wat erg...

ik leef intens met je mee en hoop dat ze hem vlug terugvinden en veilig thuis brengen!!!

vrijdag 3 juni 2011 - 00:20
marero

Marero

mor meiske toch, ik kreeg effe den daver opt lijf van dat nieuws, ik hoop dat ze hem gauw vinden want dat kan toch nie da manneke alleen op den dool, god weet wat er allemaal kan gebeuren
vrijdag 3 juni 2011 - 00:22
Mandy

Mandy

O Lieve Cetinel..... al die jaren heb je thuis zo getobt met dat jongske en niemand hielp.....ik hoop dat ze hem heel snel zullen vinden....kan me je angst goed aanvoelen... sterkte.......
vrijdag 3 juni 2011 - 00:26
cetinel

Cetinel

hij is terug!!! om vier uur vannacht gevonden
vrijdag 3 juni 2011 - 04:41
koen

Koen

gelukkig!!!


groeten, Koen
vrijdag 3 juni 2011 - 06:20
molleke32

Molleke32

Oef gelukkig!! Is dat niet op het nieuws geweest vanmorgen? Is uw zoontje 14?

Gelukkig eind goed al goed..

Groetjes Vicky
vrijdag 3 juni 2011 - 07:58
Mandy

Mandy

Wat een immense opluchting......
Jullie hebben akelige uren beleefd.....
Hoop dat alles goed is met hem en dat hij geen vervelende dingen ervan overhoudt.......
vrijdag 3 juni 2011 - 08:06
Rita1960

Rita1960

Las dit bericht net:

Wat een schrik, maar 't is goed dat hij weer terug is...



vrijdag 3 juni 2011 - 08:36
Gehenna

Gehenna

Oef! Den daver sloeg op mijn lijf, direct gereed om in den otto te springen en mee te zoeken maar hij is terug. WAT EEN GELUK !!! Ma djeezes zeg, maak dat mee, dat is verschrikkelijk, de grond zakt onder u voeten weg, ge krijgt geen adem, u hart bonkt uit u lijf, ge siddert en beeft en ziet de ergste ongevallen gebeuren...
Dat wens je niemand toe, echt niet.
Gelukkig is hij terug thuis!

Heeeey, maar misschien dat ze nu wèl snel een plaatske vinden voor de jongen? Meestal moet er eerst iet gebeuren voor ze de ernst van de situatie inzien.

Allé, eind goed al goed, kzen echt content dat het goed afgelopen is

Rust maar wat vandaag na zo'n nacht.
vrijdag 3 juni 2011 - 09:31
LauraK

LauraK

O Cetinel,

Wat een afschuwelijke uren zullen jullie doorgemaakt hebben! Ik lees het nu pas, maar
ben zo blij voor jullie dat hij er weer is! Ik hoop dat dit nooit meer gebeurt.

Groeten van Laura.
vrijdag 3 juni 2011 - 10:19
marero

Marero

probeer maar wat te rusten meiske want dat zul je wel nodig hebben zeker na zo een nacht, allee alst lukt hé want nu zijt ge zeker helemaal niemeer gerust
maar een chance dat ze hem teruggevonden hebben, en misschien gaan ze nu wel de ernst inzien en u helpen
ventje zijn eerste werk deze morgen was de internetgazet nazien of er iets in stond en hij kwam het me direct zeggen, kmoet zeggen dat ik vannacht ook een tijd heb wakker gelegen
dikke knuffel meid voor u en voor de zoon, ik kreeg er vorige keer ook eentje van hem hé, weet ge nog
vrijdag 3 juni 2011 - 10:27
Eniavaswen

Eniavaswen

Amai, da's echt wel verschieten. Ik had er deze morgen ook iets over gelezen. Gelukkig dat hij ongedeerd en snel teruggevonden is.
Als moeder kan ik het me voorstellen dat je duizend angten uitstaat. Hopelijk zijn jullie snel bekomen van de schrik en komt er nu een goeie oplossing voor hem uit de bus.
vrijdag 3 juni 2011 - 10:32
an

An

O wat ben ik blij voor je dat ie terug is ,
man je staat doodangsten uit je wil over al te gelijk gaan zoeken maar dat kan niet ,waar moet je beginnen met zoeken,al die dingen schieten door je hoofd
adreline slaat op tilt ,enz enz
o lieve centinel wat ben ik blij dat je zoon terug is ,ik kan het me heel goed voorstellen wat je hebt door gemaakt.
hoop dat ie het nooit meer doet ,
hopelijk zijn jullie snel van de schrik bekomen maar dit zal altijd bij je staan als hij weer iets te lang uit je buurt is,
vrijdag 3 juni 2011 - 10:40
renate67

Renate67

Tjee wat een schrik, gelukkig terug thuis
Renate
vrijdag 3 juni 2011 - 10:57
Jeannette1

Jeannette1

Hai Cetinel,

Er is al van alles gezegd en woorden schieten ons zelf tekort in dit geval.

Wij wensen jullie alle kracht die je nodig hebt.

Ook spreken wij de hoop uit, dat er nu wel snel een oplossing komt.

Nogmaals, sterkte,
Ger en Jeannette
vrijdag 3 juni 2011 - 11:07
daggie01

Daggie01

ooo Cetinel
wat ben ik blij voor je dat hij weergevonden is
de ergste nachtmerrie die er is
niet weten waar je kind is
vrijdag 3 juni 2011 - 11:07
Tarragon

Tarragon

Ik lees juist iets in de digitale krant, en ik vermoed dat het gaat om jouw rakker.
Nu begrijp ik het nog wat beter.

Een opluchting dat hij weer terug is.
*knuffel*
vrijdag 3 juni 2011 - 12:55
kerstkind

Kerstkind

Hoi Cetinel,
Wat moet dit een opluchting zijn!!!
Weer heelhuids terug en zónder kleerscheuren of nare gevolgen, hoop ik.
Hopelijk vinden ze nú wel een oplossing naar ieders tevredenheid.

Heel veel succes voor de hele familie!
Lieve groetjes José
vrijdag 3 juni 2011 - 13:24
Matabish

Matabish

Tjonge Cetinel, wat een opluchting en blijdschap dat hij weer veilig thuis is!
'k Ben zó blij voor jullie!

Warme groetjes,
Matabish.
vrijdag 3 juni 2011 - 14:18
cetinel

Cetinel

ploeg van vlaanderen vandaag is geweest...
komt vanavond op tv.
vrijdag 3 juni 2011 - 16:06
printemps

Printemps

VT 4

Ik denk om 18.30 maar snachts zijn er herhalingen van

mvg
vrijdag 3 juni 2011 - 16:16
molleke32

Molleke32

Ik heb juist gekeken naar vlaanderen vandaag. Amai meid, ik wist niet dat je zoontje authistisch was en van de problemen in verband met de opvang...Al 6 jaar dat is toch ongelofelijk !! Hopelijk zijn er daar nu een paar dikke mannen die daar lessen uit trekken en met een oplossing komen!
Ik duim voor een goede oplossing voor jullie!

Groetjes Vicky

Ps: ik heb een enorme bewondering voor je..
vrijdag 3 juni 2011 - 18:51
hildavw

Hildavw

Was vandaag nog niet op het forum en heb ook geen TV gekeken.
Wat moeten dat angstige uren geweest zijn.
Gelukkig heeft het niet té lang geduurd.
Probeer nu maar wat tot rust te komen en te hopen dat men nu eindelijk een oplossing vindt.

groetjes

Hilda
vrijdag 3 juni 2011 - 20:13
Vlinderr

Vlinderr

vergeet niet hem honderd keer.... ik bedoel honderden keren te zeggen dat je zo blij bent dat hij weer terecht is.
vrijdag 3 juni 2011 - 21:28
renate67

Renate67

Ik heb de uitzending ook op internet bekeken.
Ik kan me heel goed voorstellen hoe zwaar het is. Onvoorstelbaar dat je het al zo lang zonder hulp moeten doen.
Ik zou niet weten hoe ik de zorg voor mijn zoon zonder hulp zou moeten redden.
Renate
zaterdag 4 juni 2011 - 16:02
Heike

Heike

Dat moet enorm schrikken geweest zijn... Uren die dan eeuwen lijken. Een opluchting dat hij bij het speelpleintje gevonden werd. En nu maar hopen dat 'dit' niet zomaar vergeten wordt, maar dat het de instanties laat inzien dat je noodkreet geen loze noodkreet is.
zaterdag 4 juni 2011 - 17:34
miema

Miema

Ben blij dat hij goed en wel terug thuis is.
zaterdag 4 juni 2011 - 22:53
cetinel

Cetinel

ik ook.
zaterdag 4 juni 2011 - 22:56
LauraK

LauraK

Inmiddels heb ik de uitzending ook via internet bekeken: indrukwekkend, moet ik
zeggen. Tegen beter weten in hoop ik toch dat er nu eindelijk wél eens iets geregeld
kan worden voor jullie zoon, en voor andere kinderen die in een soortgelijke situatie
verkeren. Dat dit zomaar kan in 'beschaafde' Europese landen, kinderen die zó
tussen de wal en het schip vallen...

En ik vond het hartverscheurend dat jullie zoon naar zijn school gelopen is, en daar
op een bankje zat te wachten. Als dat nog niet genoeg zegt...

Groeten van Laura.
maandag 6 juni 2011 - 12:06
an

An

waar kan ik die uitzending vinden op internet?
.wil hem ook wel zien
maandag 6 juni 2011 - 12:09
Gehenna

Gehenna

Wa chance! Dat is de uitzending die ik gemist heb en ook nog de herhaling gemist.
Direct gaan piepen
maandag 6 juni 2011 - 13:52
Gehenna

Gehenna

Cetinel da hedde nu ne keer heel schoon en goed gezegd zi!
Ik hoop dat de ministers er ook naar kijken en eindelijk eens werk maken van al die beloofde opvangplaatsen ipv te twitteren in hun stoelen.
maandag 6 juni 2011 - 14:08
an

An

Hoi Centinel dat heb je goed gezegd hopen dat ze nu wel eens voor geschikte hulp voor jou zoon komt die voor jullie beiden perfect is ,
hou ons op hoogte,
maandag 6 juni 2011 - 16:35
cetinel

Cetinel

to whom it may concern:
http://www.bznatlas.be/pdf/persmap/jeugdzorg/pingpong.pdf
dit dateert van 3 jaar geleden,maar er is nie veel(zeg maar niks) veranderd.
maandag 6 juni 2011 - 16:37
Polplastron

Polplastron

Tja er is nu eenmaal in België wel geld om drie regeringen en een voorlopige regering te onderhouden aan gemiddeld meer dan 10 000 euro per maand per minister. Qua zorg in ons land gaat er dus al minstens zo'n 20 000 euro of meer naar de minister van onderwijs en de minister van welzijn en in Wallonië en Brussel is dat ook nog eens zoveel: reken maar zo'n 60 000 euro.

Maar voor opvangplaatsen voor mensen met een handicap in verzorgingsinstellingen, begeleid wonen, begeleid werken, dagcentra en onderwijs ... Daar is geen geld voor.

Gelukkig hebben onze politici belangrijker zaken om over te praten zoals de taalkwesties en de splitsing BHV. Dat gaat natuurlijk voor op onderwijs en zorg.

Hoe ik dat moet uitleggen aan mijn leerlingen? Ik weet het niet...

Groeten,

Pol
maandag 6 juni 2011 - 20:47
an

An

maakt niet uit waar je woont al die instanties heb mijn buik er vol van ..........................................................
ze zeggen dat ze er voor je zijn maar ..................................................
dinsdag 7 juni 2011 - 09:22
Gehenna

Gehenna

Ha Pol, toch ne leraar die een beetje politieke opvoeding aan z'n leerlingen meegeeft?
Mijn dochter is er razend kwaad voor. Ze moeten gaan stemmen maar krijgen geen politieke opvoeding.
By the way, er valt hier niet veel uit te leggen over onze politiek. Jammer maar helaas. Ze geraken er zelf niet meer aan uit, de twitterende bv's.
dinsdag 7 juni 2011 - 10:23
Polplastron

Polplastron

Tja, politieke opvoeding geven aan leerlingen met een verstandelijke beperking is niet zo vanzelfsprekend als je zelf neutraal moet blijven en merkt dat veel van die leerlingen er erg extremistische ideeën op nahouden zonder daar verder veel vragen bij te stellen.

Groeten,

Pol
dinsdag 7 juni 2011 - 19:08
Gehenna

Gehenna

Daarvoor moeten ze helemaal geen verstandelijke beperking hebben. Voor zichzelf denken, dingen in vraag stellen en een eigen mening ontwikkelen zit er niet meer in. Of het nu aso, tso, bso of buso is.
Triestig.
Kinderen opvoeden is tegenwoordig zorgen dat ze eten hebben, de schoonste kleren hebben, voorzien van alle technologische luxe, mee zijn met de mode (spongebob en consoorten prullaria) plant ze voor de tv van kleins af aan, dan zijn ze niet lastig en moet je er u ni mee bezighouden, koop direct wat ze willen want anders doen ze moeilijk ... en dan kweek je wat we nu krijgen.
donderdag 9 juni 2011 - 14:01
daggie01

Daggie01

Gehenna
gelukkig gaat het er hier anders aan toe
tv kijken mag die kleine een half uurtje per dag
snoepen doordeweeks al helemaal niet
in het weekend kan hij wat chips krijgen en een glaasje limonade
maar door de weeks drinken we hier thee water of melk en kan smiddag om 4 uur een koekje krijgen zo'n droog koekje
en speelgoed heeft tie ook niet zo heel veel
buitenspelen is veel leuker en mama helpen in de tuin
en als we gegeten hebben moet tie zijn eigen bordje in de vaatwasser zetten
en voor naar bed gaan moet tie al zijn speelgoed opruimen
en als tie een grote mond heeft dan kan tie in de hoek gaan afkoelen

veel mensen vinden hier dat ik veel te streng ben
wat je tegenwoordig niet ziet rond lopen 3 jaar en een smoel erop niet te geloven
dan ben ik maar streng ,maar onze kleine heeft geen grote mond en is heel netjes naar iedereen en heb er voor de rest ook weinig problemen mee
oja en speelgoed probeer ik tweedehands te kopen
gaat het kapot ja jammer dan
want als je ziet wat ze allemaal wel niet weggooien de mensen
en ze spelen er meestal toch maar een paar weken mee
en hij heeft sinds 2 weken een boomhutje( 30 cm van de grond want hij wordt zaterdag pas 3)
en dat hout hebben we uit onze eigen bossen gehaald
donderdag 9 juni 2011 - 14:31
Gehenna

Gehenna

Hier was het ook zo
1X heeft ze petten gehad in de winkel. Gewoon op de grond laten liggen stampen en 't was direct gedaan want mama reageerde toch niet. Heel efficiënt!
Toch raar dat mensen speelgoed in perfecte staat weggooien op't groot vuil. Kwam mij goed uit hoor!

En als ik zei Neen, dan was het neen met de uitleg waarom het Neen was. Mag ik buiten fietsen? Neen, want we gaan zo eten.
Waarom mag ik niet laat tv kijken? Omdat het voor niemand goed is naar bewegende beelden te kijken en dan gaan slapen, dan slaap je moeilijker, je moet voor het slapengaan iets rustigs doen. Je ziet toch in de klas dat de kindjes die altijd maar tv kijken ook heel druk zijn en niet goed kunnen opletten? Antwoord: Ja en die dat altijd op straat spelen en vuile woorden gebruiken hebben altijd slechte punten, dat is ook niet goed hé mama, altijd op straat spelen met stoute kinderen die ruzie maken? Mijn antwoord: Neen dat is niet goed maar die kindjes kunnen er niet aan doen dat hun ouders dat toelaten.

Ik wil niet gaan slapen! Ok, blijf dan op, jij bent het die morgen moe in de klas zit en niet goed kan opletten. En wat gebeurt er dan? Dus jij beslist, gaan slapen of niet. En ze ging slapen. Niet nodig om te roepen en tieren dat ze in haar bed moest.
Oorzaak en gevolg leren.
"Ik kan da niet ! " Ikke: Tja, bewijs eerst dat je het niet kunt en als het waar is zal ik u helpen.
"Mama, wil je mij helpen met ..." Ja natuurlijk.
Eerst proberen en dan hulp vragen. Moeten ze ook leren.
Huiswerk nakijken: Kijk alles eens goed na want ik denk dat er een foutje in staat? Die vond ze dan ook of niet of er was er gewoon geen. Het is niet aan mij om fouten te verbeteren zodat ze meer punten hebben hé. Vond ze ze niet, tja ... je kan niet altijd alles juist hebben hé Dingen nakijken doe je in het dagdagelijks leven toch ook? Moet wel aangeleerd worden hé. Ik heb nooit gezegd 'dat is fout', dit is fout' neen, kijk het goed na, ja.
Lukt iets niet? Extra uitleg geven, de ene snapt dingen al wat sneller dan de andere.

Slechte strenge opvoeding dat ik gaf zeg! Ik was veel te streng volgens sommigen. en "Amai, gij hangt er nogal kak aan ze, nee is nee en daar moet geen uitleg bij" Tja, ieder z'n mening daarover hé. Ik steek liever mijn tijd in oorzaak en gevolg dan in gejengel en roepen en tieren als ze niet luisteren. Welk van de 2 zou het vermoeiendst zijn?
en "hoe kunt ge nu zo stom zijn om niet te zeggen wat er fout is, gij trekt u precies niks aan van da kind haar punten" Eum, niet echt neen, ze kunnen niet allemaal 10 op 10 halen en ze halen punten volgens hun kunnen en niet volgens wat jij wil dat ze kunnen. HA! Maak hun huiswerk in hun plaats (want dat doe je als je alle fouten eruit haalt) en de juf is content en de lat word wat hoger gelegd en het kind kan dat niet aan en voelt zich ongelukkig en word schoolmoe ...

Succes met de boomhut en de 'strenge' opvoeding!
donderdag 9 juni 2011 - 18:40
Polplastron

Polplastron

Wat zijn jullie allemaal slechte ouders! Ikke en mijn vrouwke ook!!! Ocharme die kindjes!

Maar ... ik kan wel overal komen en gaan waar ik of wij dat willen met onze kinderen. Ze genieten in de vakanties ervan om met papa (die dan onderwijzerke en gids speelt) naar musea, dierentuinen, kinderboerderijen e.d. te gaan. Daar zie ik heel wat andere ouders met minder kinderen en meer begeleiding heel wat meer moeite doen. Dat ligt niet altijd aan opvoeding, maar het helpt toch als je je kinderen er een geeft.

Geef mij maar een gestructureerde, consequente doch warme opvoeding. Onze kinderen (en ook mijn leerlingen) weten heel goed wat mag, niet mag, moet en niet moet. En mislukken mag ook als je maar je best doet, dat geld voor mijn leerlingen en voor mijn kinderen. Wat je kan moet je 100% goed doen, wat je niet kan, daar kan je niet (altijd) aan doen.

Ze weten ook dat ik als mens reageer op hun gedrag, maar dat ik erg vergevingsgezind ben. Met problemen kunnen ze altijd bij me terecht. En ja ... soms geef ik zelfs mijn leerlingen wel eens letterlijk een schouderklopje en/of een aai over hun hoofd; sommige hebben daar echt nood aan (Er zitten heel wat instellingskinderen in m'n klassen), maar weinige leerkrachten durven dit te doen! Vandaag op de sportdag heb ik zelfs met een aantal leerlingen geworsteld, puur voor het plezier; die mannekes hebben daar echt van genoten (en ik stiekem best ook wel!)

Groeten,

Pol
donderdag 9 juni 2011 - 20:52
daggie01

Daggie01

ja ik merk hier vaak dat er veel kinderen weinig positieve aandacht krijgen
die van mij is echt zo'n knuffelkind en komt ook regelmatig een kusje of een knuffel geven
en als hij iets heel goed doet gaan we met zijn tweeen lekker staan juichen en dansen
en veel mensen vinden het vreemd (staan sommige mensen wel vreemd te kijken)
en dat hij met 2,5 jaar volledig zindelijk wat en geen fopspeen meer had vinden zo ook zo vreemd
donderdag 9 juni 2011 - 21:41
Gehenna

Gehenna

Tja, de mensen hebben geen TIJD meer hé ...
vrijdag 10 juni 2011 - 09:24
renate67

Renate67

Tja
Ik probeer het hier ook goed te doen, maar ik vind het soms wel erg lastig.
De oudste speelde altijd veel buiten, maar is nu bijna 14 en dan gaat huiswerk hier op computer en dan is (op die leeftijd) veel computer (ook spelletjes en you-tube) en ook TV moeilijk tegen te houden.
Maar hierdoor heeft jongste nu 6 toch wel heel veel tijd de neiging om mee te kijken met TV en computer (dat vind ik lastig tegen te houden).
Maar die jongen van 6 jaar is dus echt moeilijk naar buiten te krijgen (met weinig vriendjes in de buurt) en ik heb ook niet zo vaak tijd om met hem mee te gaan met nog een middelste die veel verzorging en aandacht nodig heeft (en een baan).
De strijd met eigen troep opruimen heb ik ook nog niet gewonnen.
Ik kan ze overigens prima meenemen naar museum, kerk bezichtigen of restaurant (blijkbaar nog wel iets goed gedaan dan )
Renate
vrijdag 10 juni 2011 - 17:59
an

An

Hoi Renate ik herken het mijn jongste is 13 en ook huiswerk computer,en dan ontdekken ze een hoop er op hou het goed in de gaten,
troep opruimen doet ze met moeite zit er steeds achteraan
,heb er ook een van 22 die ruimt zijn kamer op en daar blijft het bij soms ookwel de keuken en de schuur,en heb er nog een van 25 zij is gehandicapt maar zij helpt mij het meeste in het huishouden vind ze leuk maar daarin tegen maakt ze ook wer troep die ik moet opruimen ze helpen ook graag in de tuin vooral de oudste.
kan ze ook prima overal mee nemen zijn beleeft en netjes (vooral bij anderen )
maar hier is ook de strijd nog steeds niet gewonnen,kost soms heel veel moeite vooral met troep op ruimen de jongste 2 de oudste ook wel maar die helpt teminste nog,
dus het blijft een strijd
vrijdag 10 juni 2011 - 18:16
renate67

Renate67

Dank An
Voor de opbeurende woorden.
Niet opbeurend dat het voorlopig nog niet af is.
WEL opbeurend dat ik niet de enige ben die het lastig vind.
Renate
vrijdag 10 juni 2011 - 18:23
Matabish

Matabish

schrijnend!!!!!!!!!!!!!
vrijdag 10 juni 2011 - 18:30
renate67

Renate67

Hallo Cetinel
Mooi en voor mij heel duidelijk artikel, een duidelijk statement.
Maar wat een vreemde reacties, ze lijken er werkelijk helemaal niets van begrepen te hebben. Dat biedt geen hoop op een oplossing, gelukkig hoeft die ook niet van hen te komen.
Renate
vrijdag 10 juni 2011 - 18:36
renate67

Renate67

Hallo Lein
Ook in nederland hoor je af en toe verhalen van kinderen die al jaren thuis zitten omdat er geen passende school gevonden wordt waar ze terecht kunnen.
Tot nu toe is het voor onze zoon ook goed gelopen maar ook in nederland dus geen zekerheid daarop hoor.
Renate
vrijdag 10 juni 2011 - 19:41
Gehenna

Gehenna

Dat is een wereldwijd probleem.
Als een bevolking groeit, groeit ook het aantal zorgbehoevenden. Alleen, de regering heeft dat nog niet door.
Als het probleem zich voordoet zullen we zien wat we eraan gaan doen ...

Het kan echt wel anders hoor. Er zijn zoveel opvangplaatsen waar het goed is, maar veel te weinig.
Bij mijn dochter in de klas zit ook een autist. Met al zijn problemen en zijn kunnen. Gooit zo af en toe ook eens de stoelen door de klas hoor. Maar hij word gesteund door leerkrachten, directie, leerlingenbegeleiding en leerlingen. Werd buitengezet in ander scholen wegens 'onhandelbaar gedrag' (alsof mensen zonder ziekte zo handelbaar zijn) Dan vraag ik mij af waarom het in de ene school wel kan en niet in de andere? Hoeveel verstandelijk begaafden met een handicap zitten in speciale scholen plaats in te nemen van iemand die niet naar gewoon onderwijs kan omdat ze hen in het gewoon onderwijs niet willen? Soms voor de pietluttigste reden (op een bepaald moment moest mijn dochter naar het bijzonder onderwijs volgens het clb. Een aandachtsstoornis maar wel een zeer hoog iq) Ze zijn 'lastig', er is geen budget voor, er is geen tijd voor. (voor onopgevoede agressievelingen is wel tijd)

Enfin, we kunnen er nog jaren over jammeren, het is aan de regering snel werk te maken dat IEDEREEN een plaats heeft in onze maatschappij. Een degelijke en betaalbare plaats zonder ergens in een hoekje gedumpt te worden met enkel een basisverzorging.
En de rest van de bevolking mag dringend opgevoed en voorgelicht worden. Er zijn nu eenmaal mensen die 'anders' zijn.
zondag 12 juni 2011 - 00:54
porphyrion711

Porphyrion711

Mosten we hier in Belgie es gauw een regering hebben dan kunnen de subsidies die een jaar geleden zijn aangevraagd voor renovatie en aanbouw (dat vanuit de regering komt) eindelijk komen ...

Zodoende zal er ook meer plaats komen , Heb het allemaal in de levende lijve ondervonde om wat het is in tijden van Regeringscrisis in een tehuis of instelling te zitten , En opeens kregen we minder Zakgeld , en minder kledinggeld ....

Voor dat punt ben ik blij dat ek alleen woon 3.

Maar daar zijn de anderen en vooral Cetinel niet mee geholpen hé ...

Ik heb gisteren via Telenet , en C-more es die vlaanderen vandaag bekeken , moet zeggen véél van wat cetinel zei , hebben ook kennisen van mij meegemaakt , 5 jaar en meer moesten deze wachten op gepaste hulp voor hun zoon ...

En dat terwijl het halve huis in 1 woedeaanval soms werd afgebroken

Onbegrijpel , maar realiteit jammer genoeg

Sterkte nog Cetinel

zondag 12 juni 2011 - 11:53
Kent

Kent

Nog veel sterkte Cetinel en hopelijk komt er toch nog een oplossing.

Rita
maandag 13 juni 2011 - 23:38
Mandy

Mandy

Dat denk ik ook.... steeds de media erop gericht houden...... want dat is voor degene die er iets aan kan doen niet zo leuk om te lezen.... want dan falen ze en DAT willen ze toch niet ( in de media hebben)......

Hoop dat er snel iets goeds uit voort komt....
dinsdag 14 juni 2011 - 09:22
Sandy

Sandy

Hier is nog zo'n probleem ... Niet zo'n drama als bij cetinel, want ik zou daar heel moeilijk mee kunnen leven. Ik moet haar enorm hard bewonderen, ik zou het niet kunnen wat zij doet.

mijn zoontje is nu 8 jaar, licht autistisch (de juiste term is ASS) en hoogbegaafd. Maaar hij moet naar een type-8 school omdat er voor dit soort kinderen geen onderwijs bestaat. Hierdoor moet hij onder zijn eigen niveau werken. Maar doordat hij meer begrepen wordt vindt hij het allemaal wel goed. De juffen hier zijn meer opgeleid om met kinderen zoals hij om te gaan.

Hij kan niet naar een gewone school, teveel lawaai, teveel kinderen in een klas, teveel afleiding aan alle kanten. Hij draait gewoon zot in zo'n school, ging als een razende over de speelplaats lopen, keek niet uit, deed dan andere kinderen pijn !!!
Onlogisch gedrag voor hem, want ja is ja en nee is nee... daar is geen weg tussen. Hij begrijpt dat niet, mensen die soms iets zeggen en iets anders bedoelen. Maar in grote groepen is dit moeilijk.

Hierdoor moet hij zijn 6e jaar dubbelen omdat ze in een type 8-school maar tot het 5e leerjaar leerstof hebben. Ofwel moet hij beroepsonderwijs in, maar hij kan geen lawaai verdragen, geen machines, enz.
Nu ja, allemaal niet zo erg natuurlijk, alleen zo echt onnodig.

Nochtans zijn er veel kinderen in deze situatie, ze zouden het hele schoolsysteem moeten veranderen. Maar vertel dat maar eens aan die regering hier !!!

In elk geval, veel goede moed cetinel, ik hoop dat er vlug een oplossing komt bij jullie.
dinsdag 14 juni 2011 - 21:18
renate67

Renate67

Hallo Sandy
ASS en hoogbegaafd is geen vreemde combinatie.
Ik weet niet hoe in belgie is maar in nederland hebben ze op gymnasia (vaak voor middelbare school vrij kleine scholen) vrij veel ervaring met ASS.
Of op speciale hoogbegaafde stromen in scholengemeenschappen.
Over een paar jaar eens informeren wat er bij jullie mogelijk is.
(zelf geen ervaring mee, vrienden van ons wel)
Renate
woensdag 15 juni 2011 - 00:34
Polplastron

Polplastron

Nochtans zijn er veel kinderen in deze situatie, ze zouden het hele schoolsysteem moeten veranderen. Maar vertel dat maar eens aan die regering hier !!!



Neem van mij aan dat het schoolsysteem serieus aan het veranderen is. Of dat allemaal ten goed is, betwijfel ik soms. Op dit moment is de tendens dat er steeds meer kinderen met problematieken in het gewoon onderwijs zouden moeten kunnen blijven. Daar bestaat ondersteuning voor: wel TWEE uur per week en dat gedurende een beperkt aantal jaren. In het buitengewoon onderwijs merken we een toename van leerlingen met karakterstoornissen omdat die net niet in het gewone onderwijs worden opgevangen wegens te lastig. Hetzelfde geldt voor leerlingen met ASS. De "brave" leerlingen met een lichte mentale handicap zijn wel welkom in het gewoon onderwijs want ze veroorzaken geen overlast. Wanneer ze uiteindelijk toch lastig worden, krijgen ze een verwijzing naar het buitengewoon onderwijs. Om zot te worden!

Groeten,

Pol
woensdag 15 juni 2011 - 10:51
Polplastron

Polplastron

Yep, in Nederland hebben ze het geprobeerd en het is geflopt dus ... gaan we het in Vlaanderen ook eens proberen om te zien of het ons wel lukt! Belgische logica!

En ja, Lieke, prijs je gelukkig als je kinderen gezond zijn op mentaal en fysiek niveau. Ik heb ook drie gezonde kinderen en ben daar erg tevreden mee. Ik weet hoe anders het kan gaan.

Groeten,

Pol
woensdag 15 juni 2011 - 19:44
Sandy

Sandy

Mijn zoon heeft dat met die 2 extra uren hulp geprobeerd, maar je moet wel bedenken dat hij 24/per dag geconfronteerd wordt met zijn eigen probleem. Dus die 2 uurtjes halen echt niet de druk weg, leren hem niet sociaal zijn weg te vinden of zorgen niet voor de hoognodige rust in zijn hoofd. Die twee uurtjes leren ook de leerkrachten niet om met "moeilijkere" kinderen om te gaan, al zeker niet als er zo'n 6 "moeilijkere" kinderen op de 18 zitten. De juffrouw werd gek, en wie was daar het dupe van denk je ?

Maar dit wat hij nu moet doen is ook geen oplossing... en ik ken er nog die gaan naar de freinetschool. Maar is dat dan een oplossing ? Moeilijk kind, dan maar naar de de freinetschool ?

Ik ben blij met deze oplossing in het opzicht dat hij nu wel een juffrouw heeft die dit aan kan en weet waar ze mee bezig zijn. Dat ze hem leren sociaal te denken (hij voelt dit niet aan en moet alles beredeneren !), die wel de nodige rust kunnen geven indien nodig enz... Het is alleen spijtig dat hij hierbij ook nog een onnodige leerachterstand oploopt.
Nu ja, ik prijs me heel gelukkig, ik heb twee heel lieve, heel slimme, heel gezonde enz. kinderen. Hij zal er later zeker komen, en zeker en vast iets van zijn leven gaan maken. Hij heeft nu al heel veel plannen, attracties bouwen, games maken, websites maken enz. als het maar computerdingen zijn. Hij is ongelooflijk goed in rekenen en heeft niet veel uitleg nodig om dingen te begrijpen. Alleen in het gewone onderwijs lukte het niet omdat de scholen hier niet weten wat met deze kinderen aan te vangen.

Ik weet dat ze in nederland op dat vlak verder vooruit lopen, maar ik ken er ook die echt niet zo heel tevreden zijn.

We zullen moeten roeien met de riemen die er zijn, spijtig genoeg in sommige gevallen.

Want ja, kinderen die echt heel dringend hulp moeten hebben krijgen er ook geen De ouders die het niet meer aankunnen zijn met al die extra hulp nog geen stap vooruit...
woensdag 15 juni 2011 - 21:33
Polplastron

Polplastron

En leerkrachten die uit volle overtuiging het beste voor hun leerlingen willen doen, lopen ook tegen de muur op hoor! Ik versta je erg goed!

Groeten,

Pol
woensdag 15 juni 2011 - 22:33
Sandy

Sandy

hi Pol, ik begrijp heel goed dat de leerkrachten ook met hun hoofd tegen een muur opbotsen en elk schooljaar opnieuw de moed moeten vinden om opnieuw te beginnen. Dat ze te weinig hulp en inzicht krijgen. Bij ons op school HADDEN ze een zorgleraar, ons Anouck, wegens hoogbegaafd, viel er ook bij. Heel goed, alleen het jaar erachter ... geen geld meer extra voor de zorgleraar. Moest een andere leraar het erbij doen ... dat kan toch echt niet.
Gelukkig zijn wij zelf vrij goed in staat om onze kinderen de hoognodige input te geven. Want het zijn geen kinderen die tevreden zijn met een namiddag doelloos shoppen.

Het rare aan het verhaal vind ik dan wel dat er in die speciale scholen er wel tijd is om de leerkrachten te helpen en bij te scholen op deze punten.

Nee nee, ik zal nooit iets slechts over de leerkrachten zelf zeggen, ze doen echt hun best. Maar moeten ook maar roeien he !

Ik heb aan de juf van lars gezien hoe ze in het begin van het jaar vol goede moed voor de klas stond, maar aan het einde echt een "roep"juf geworden was. En roepen mag je bij lars niet doen
Onmacht doet veel met een mens.

Maar voor alle leerkrachten, een goede vakantie en veeeeeel goede moed om in september opnieuw te beginnen. Mijn hoedje af om er elke dag weer voor te gaan
donderdag 16 juni 2011 - 07:28
Polplastron

Polplastron

Het rare aan het verhaal vind ik dan wel dat er in die speciale scholen er wel tijd is om de leerkrachten te helpen en bij te scholen op deze punten.


In het buitengewoon onderwijs zit je meestal maar met één of twee doelgroepen in één klas. Bij mij is dat Type 1 (lichte mentale achterstand) en Type 3 (karakterproblemen). Dat maakt dat wij ons kunnen specialiseren in deze zaken. Natuurlijk horen daar problematieken als ASS, ADHD, ADD, HD, ODD, ... bij.

In het gewoon onderwijs zijn de klassen groter en is de klasgroep veel verscheidener: de middelmatige leerling, de hoogbegaafde en die leerling die op het randje van het buitengewoon onderwijs zit. Tel daar bovenstaande problematieken bij op en hou er rekening mee dat men in het gewoon onderwijs niet te veel van het programma mag/kan/wil afwijken en je ziet waar het probleem zit.

In mijn klas ben ik redelijk vrij om dingen extra te doen of juist te laten vallen: is kloklezen te moeilijk, dan beperken we ons tot het uur en het halfuur (maar we proberen wel de rest ook nog even), heeft iemand in de klas een taalprobleem dan kan ik die tijdens een extra uur bijwerken. Ik heb ook maar 8 tot maximum 14 leerlingen!

Jammer genoeg kost een leerling in het buitengewoon onderwijs zo'n 3 keer zoveel als een in het gewoon onderwijs. Dus zouden de politici hen graag zien integreren in het gewoon onderwijs. Vele ouders juichen dit toe omdat ze niet willen dat hun kind als een "gehandicapte" bestempeld wordt. In mijn ogen draait men hen een rad voor de ogen. Veel kinderen voelen zich immers veel beter op hun gemak in het buitengewoon onderwijs.

Overigens zijn er ondertussen zo'n twee keer zoveel uren vrijgekomen voor GON (Geïntegreerd Onderwijs: een leerkracht komt dan twee uur in een klas in een gewone school mee helpen voor een leerling met specifieke problemen). Maar men vertelt er niet bij dat er ondertussen wel drie keer zoveel GON-leerlingen zijn.

Verder is die GON-hulp ook beperkt tot maar een aantal uren per week en tevens tot een paar jaar per type school. Ik heb enkel bewondering voor de GON-leerkrachten, maar ik twijfel over het nut van dit systeem bij het gros van de leerlingen. (Mijn mening hé!)

Groeten,

Pol

P.S.: Bedankt voor de wensen!
donderdag 16 juni 2011 - 08:04
Polplastron

Polplastron

Ik zou toch graag de ouders "ontschuldigen" hoor! Ik begrijp heel goed dat het leren omgaan met de handicap van een van je kinderen een soort rouwproces is met alle gelijklopende stadia van teneergeslagenheid, ontkenning en daarna gelatenheid.

Verder is ook het buitengewoon onderwijs te weinig gekend bij de gemiddelde mens. De meesten denken bijvoorbeeld dat ik met "debielen" werk. Toch kan ik jullie allemaal verzekeren: hoewel mijn leerlingen serieus problemen hebben met lezen, scrhijven en rekenen zit er geen ene "dommerik" tussen! Ik ben altijd trots op m'n gasten als ze weer eens zomaar door goed nadenken met een creatieve oplossing komen.

Overigens zijn de tewerkstellingskansen voor kinderen uit het buitengewoon onderwijs vrij goed (beter dan met het deeltijds onderwijs!).

Groeten,

Pol
donderdag 16 juni 2011 - 13:25
anouk

Anouk

Hoi Pol
ik ken het ook mijn dochter is ook gehandicapt ,maar ze wordt altijd aangekeken,en zeker door normalen mensen(volwassenen en kinderen)
lijkt wel of die zelf niks snappen hoe en wat
het erge er van is ze geven het door aan hun kinderen en die kijken dan weer als volgende generatie naar een gehndicapt kind zoals hun ouders deden totdat ze zelf een gehandicapt kind krijgen.
ik snap niet dat mensen van deze tijd zo op gehandicapten reageren echt niet lijkt wel of het met de paplepel ingegoten wordt niet normaal reageren ik weet het niet.
het ene kind gaat wel goed met ze om en de andere niet en als ze in je gezicht normaal tegen ze doen is het achter je rug juist anders om.
maar dat vindik ook met kinderen (de gewone ) ze kunnnen nooit is normaal tegen woordig met elkaar ommerk het aan mijn andere dochter er is altijd ruzie om de stomste dingen en als je kijkt wat een ander kind allemaal dan tegen je zegt is niet normaal meer,,
respect is tegenwoordig ook ver te zoeken,

ze moeten eigelijk al die ouders en kinderen eens een maandje laten mee draaien bij gehandicapten of zo minschien gaat dan die rare en gemeen en zo weg
ze weten totaal niet dat je de gehandicapten krengt maar ook de ouders en vaak ook de broertjes en zusjes,

net zo als ik heb geleerd laat ieder mens in zijn waarde ,zoals gezegd wordt maar dat gaat zeker niet altijd op voor de mensen die gemeen doen om je heenen dat geld voor kinderen en volwassen
donderdag 16 juni 2011 - 15:49
Polplastron

Polplastron

Gemeen doen is natuurlijk heel wat anders. Ongepast reageren daarentegen is meestal gevolg van onwetendheid.

Over het algemeen gaan kinderen beter om met "anders zijn" dan volwassenen.

Mijn vrouw, die opvoedster is, komt jaarlijks met mensen van haar werk (allemaal met een motorische en mentale handicap) naar mijn school. Onze leerlingen reageren na een goede lessenreeks over leven met en handicap heel goed op deze mensen. Ze hebben na zo'n project meer een houding van "kijk wat die kan" dan "ocharme, die kan niets". Voor m'n collega's duurde het langer eer ze zo dachten.

Persoonlijk herinner ik me ook nog m'n eerste keer dat ik met mijn vrouw en haar gasten op stap ging. Tijdens het mee helpen eten kreeg ik zelf geen hap meer binnen; m'n maag lag overhoop. Ondertussen ben ik het wel gewend en heb ik daar geen last meer van.

M'n kinderen zijn het ondertussen ook al gewend want m'n vrouw brengt haar werk regelmatig mee naar huis voor een barbecue of een koffietje. De oudste zoon, 6 jaar, heeft echte opvoederstalenten want hij heeft al meermaals mee geholpen met eten geven en drinken! Super vind ik dat!

Groeten,

Pol
donderdag 16 juni 2011 - 16:05
anouk

Anouk

jou kinderen Pol gaan er goed mee om omdat je zelf in dit wereldje zit en leren er mee omgaan misschien is het ontwetend heid maar daar ben ik niet helemaal mee eens sommige willen er niks van weten en doen gewoon gemeen omdat ze het gewoon weg niet willen volwassen en kinderen,
dat is mijn mening en wat ik zien dagelijks
was vanmorgen een hele ochtend op het dag activiteiten centrum van mijn dochter,
het zijn allemaal lieve mensen daar lichamelijke en geestelijk door elkaar.
ik snap soms de buiten wereld niet hoor,
blijf zeggen het is niet alleen ontwettend heid het is ook niet willen en het is ook dat de normalen mens er niks van wil weten of kennen,
ik heb hier ook normale kinderen over de vloer lopen maar in je gezicht doen ze poeslief en aardig maar als ze haar alleen zien dan lachen ze haar bij wijze van spreke uit,
en dan heb je het over gehandicapten maar als je van een gewone school naar een ba een speciale school moet omdat de gewone iets te snel gaat heb je ook een stempel en tel je niet meer mee voor de normale kinderen en ouders en leerkrachten van de gewone bassis school doen er geen bal aaan om die kloof te veranderen dat kan je je wel zeggen hier in ieder geval niet.)
donderdag 16 juni 2011 - 16:26
Polplastron

Polplastron

't Is niet omdat mensen zichzelf "normaal" noemen dat ze niet dom kunnen zijn hé?!

Toch heb ik meestal de indruk dat Nederlanders gemiddeld beter met mensen met een handicap omgaan dan wij Vlamingen. In Nederland zijn er op zoveel plaatsen goede aanpassingen en als ik met mijn vrouw en haar gasten op stap ga, merk ik zoveel behulpzaamheid en vriendelijkheid op. In Vlaanderen wordt je op sommige plekken echt nog weggejaagd of kijkt men je letterlijk buiten.

Je zult in Vlaanderen ook niet snel iemand met een handicap op TV zien, in Nederland gebeurt dat toch meer.

Tja ... Ik leef in elk geval met je mee!
donderdag 16 juni 2011 - 18:41
Sandy

Sandy

Ik had er echt geen probleem mee om mijn zoontje naar type 8 onderwijs te sturen. En als ik zie hoe gelukkig hij de eerste dag naar huis kwam, en sindsdien elke dag ben ik nog steeds heel blij ermee.
Hij is anders dan anderen, maar hij is wel lief en vriendelijk, beleefd en respectvol, ... meer dan je van de meeste "normale" kinderen kunt zeggen.
Veel "normale" kinderen lachen kinderen met een handicap of kinderen die anders zijn uit. Zijn heel onverdraagzaam en vaak ook agressief. Mijn zoontje heeft een hekel aan elke vorm van agressie.

Eigenlijk vind ik zouden ze elk kind dit onderwijs moeten gunnen. Ze zouden veel gelukkiger zijn. Ik ben er in elk geval een grote voorstander van en kost dit meer, dan moet dat maar. Uiteindelijk zijn kinderen onze toekomst he !!!
donderdag 16 juni 2011 - 19:00
anouk

Anouk

Hoi Pol,
welke plekken wordt je dan weg gejaagd ?
ik dacht dat Belgie ook goed met handicappen om ging,
ik bedoel echt de mensen buiten op straat buurkinderen etc.mensen die je in de winkel tegen komt enzo.
ja aanpassingen worden op steeds meer plaatse gedaan,maar lang iet genoeg,
ja op televiesie zie je ook steeds meer gehandicapten er is zelfs een programma voor gehandicapten "zakdoek" heet dat,
maar ik bedoel vooral de mensen om je heen de buurt en zo,hier in mijn hofje is het prima maar daarbuiten
voorbeeld de jongste zat op een bassis school en vanwege dat ze met rekenen moeite had en nog 1 vak moest ze naar een speciale school ze is weer bijna bij helemaal net zo als een bassisschool kind,maar al die meiden en jongens uit haar klas zien haar niet meer staan ze hoort er gewoon niet meer bij
terwijl dat toch de kinderen in haar buurtje zijn en dan heb je in eens geen vriendinnen meer dat bedoel ik ,hoe gemeen ,en dan mijn oudste die verstandelijk gehandicapt is ,ze krijgen gelijk een stempel op gedrukt als ze niet op een gewone school zitten,en leerkrachten en kinderen spelen daar een grote rol in ,(van de jongste zagen ze de jongste niet meer staaan ben ook met dit probleem naar haar oude school geweest maar ze doen er niks aan (terwijl ze het zo erg vonden dat ze van school af ging(vonden de kinderen (klasgenoten en leerkrachten )
en nu bestaat ze niet meer voor hen terwijl ze hier allemaal in de buurt wonen)
ze spelen het zelfde ze denken het zelfde maar toch hoort ze er niet meer bij omdat ze naar die speciale school ging om de stof beter te begrijpen.
ben op beide scholen regelmatig geweest om te praten maar dat helpt niet ik was op haar oude school overblijfmoeder en hulp moeder en zat in de or maar ook ik kon oprotten na dat ze naar een andere school gingen en ze keken ook niet meer naar mij om.
en dan zit je daar 5 jaar op school als kind en 5 jaar als moeder te helpen met alles .

donderdag 16 juni 2011 - 19:13
renate67

Renate67

He Anouk wat een nare ervaringen heb jij zeg.
Ik heb gelukkig heel andere ervaringen.
Mijn middelste is ernstig meervoudig gehandicapt, maar toe hij klein was ging hij geregeld mee de oudste naar de basisschool brengen en halen.
Kleuters reageren heel open en belangstellend en direct met allerlei vragen, die ik graag beantwoord, dan kunnen de ouders meeluisteren (hoeven ze niet nieuwsgierig te zijn of weg te kijken).
De klasgenoten van mijn oudste vonden dit op een gegeven moment doodnormaal ook toen ze ouder werden. (ze namen hem in zijn rolstoel met sint maarten mee langs de deuren!! omdat hij de lichtjes en het zingen mooi vindt)
Ook in de buurt en in onze vriendengroep (en hun kinderen) is hij zeer geaccepteerd.
Vorig weekend feestje waar veel onbekende mensen en kinderen waren en het viel me daar voor het eerst in jaren op dat er door de kinderen meer naar hem gekeken werd (hij heeft daar geen last van). Ik vind dat niet erg. laat die jonge kinderen maar kijken en vragen en leren daar hebben zij en andere gehandicapten de rest van hun leven wat aan. Maar het verschil viel me op.
Maar ook de buurjongen die na paar jaar basisschool naar speciaal onderwijs gegaan is speelt hier nog gewoon mee me de andere buurtkinderen.
Renate
vrijdag 17 juni 2011 - 01:41
an

An

renate dat is mijn ervaring ik was vergeten anouk uit te loggen ik an heb dit geschreven
gr an
vrijdag 17 juni 2011 - 09:41
an

An

Hoi renate ,vrienden en familie is wat anders ,die doen ook normaal
tot zo verre zie tot af en toe wel eens dat ze mijn oudste anders behandelen,maar laten het niet merken,
ze proberen het zo te doen dat het niet opvalt.
nu heb ik het even over mijn oudste.
en sommige snappen niet dat ze niks snapt of begrijpt.
dan kan je als moeder het duizend keer uit leggen maar dat heeft geen zin.

en met mijn jongste na 3 en half jaar zit het nog heel diep zo gemeen vind ik het.
toen ze afscheid nam van de bassis school ,trakteren met als extraatje een kadootje en een kaartje er aan met een paar lieve woorden en een fototje er aan,
o wat vonden die kids het erg uit haar klas dat ze weg ging,
voor de meesters en juffen een chocolaatje mercie of een kersen bonbon met een
kaartje er aan lieve woordjes van ik ga school verlaten vergeten jullie mij niet en een fototje er aan,
en voor haar eigen 2 juffen en de directrice(schoolhoofd) een doosje mercie met een heel mooi gedicht zelf gemaakt zo iets van
ik ga nu van deze school,vergeet me niet,
zal jullie missen ,nee ik ga nu niet huilen ,
heb het leuk gehad enz enz maar dan in rijm vorm.
zal het is zoeken en dan plaats ik de tekst of plaatje wel.
nou ze zijn haar allemaal vergeten leerkrachten
ze kwam toen eens trots haar raport laten zien ze hadden geen eens tijd voor haar
niet eens een vriendelijk woord
nee nu niet kom maar een andere keer terug (en dat was op een tijd dat
het hun uitkwam.
kinderen uit haar vorige klas zien haar niet meer staan zeggen ook niks op straat
tegen haar,zelfs haar beste vriendin kijkt en zegt niks meer tegen haar waar ze 4 1/2 jaar mee om ging.
dit is wat ik bedoel als je even iets minder leren kan en een normaal kind bent en mijn ervaringen met gehandicapten,
vrijdag 17 juni 2011 - 10:03
Sandy

Sandy

Eigenlijk echt triestig ! Dit kan niet, en dat terwijl in europa in principe elk kind onderwijs moet krijgen en leerplichtig is !
Maar dat soort verhalen mogen we niet weten he... eigenlijk zielig.
vrijdag 17 juni 2011 - 12:57
Polplastron

Polplastron

Hij is anders dan anderen, maar hij is wel lief en vriendelijk, beleefd en respectvol, ... meer dan je van de meeste "normale" kinderen kunt zeggen.


Ja, die ervaring heb ik ook met onze leerlingen; de manier waarop ze je groeten is niet altijd volgens de etiquette, maar het is wel oprecht en gemeend! Oud-leerlingen van "gewone" scholen waar ik gewerkt heb, lopen vaak in een boog om me heen omdat ze niets durven komen zeggen. Dat vind ik jammer.

En waar je weggejaagd wordt? In heel wat horeca-zaken ben je niet erg welkom met mensen met een duidelijke motorische handicap. Het is al wel gebeterd de laatste jaren.

Groeten,

Pol
vrijdag 17 juni 2011 - 13:07
an

An

dat dat in deze tijd nog gebeurt ,terwijl elk kind leerplichtig is ,zeggen ze
nee alles wordt in de doofpot gestopt,
nee het is te triest voor worden zoveel kinderen thuis ,
en nee ik snap af en toe niks van mensen kinderen en volwassenen en de hele maatschappij waar we in leven
iedereeen hoort gerespecteerd te worden ondanks zijn handicap,uiterlijk of wat dan ook en dat is nog steeds niet zo zal nog wel heel lang duren of het gebeurt nooit,
en weggejaagt worden uit een retaurant belagelijk waar zijn ze mee bezig in deze tijd,
laat iedereen elkaar eens respecteren hoe hij is,
hier op het forum is een goed voorbeeld ,hoe iedereen elkaar respecteerd,
maar zouden we dat ook doen als er beeld bij was of wat dan ook?
denk daar ook over na,
we delen allemaal de zelfde passie en toch kennen we elkaar niet zien we elkaar niet
je kan alleen de woorden lezen die iemand schrijft en verder weet je niks,
we mogen elkaar omdat we elkaars passie delen ,en alleen de woorden kunnen lezen die op onze pc verschijnt maar wie of wat er achter die pc zit ziet niemand
en dat is denk ik het verschil in een restaurant zie je iemand en dat vinden mensen moeilijk te accepteren hoe iemand doet als ie motorich of geestelijk
gehandicapt is.
gr an
vrijdag 17 juni 2011 - 14:19
daggie01

Daggie01

hoi Cetinel
Hoe is het met je zoon?
het is alweer een tijdje geleden dat hij weggelopen was
maar zijn der al verbeteringen sinds de hele gebeurtenis ?
of hebben de instanties nog steeds geen oplossing ?
ik hoop voor jullie dat het nu beter loopt en er oplossingen zijn gevonden

Groetjes Dagmar
zondag 4 september 2011 - 09:02
daggie01
zondag 18 september 2011 - 13:38
cetinel

Cetinel

er zijn ontelbare telefoontjes,mails en brieven geweest,vergaderingen,zorgconsulenten etc etc,maar we staan even ver: geen plaats,geen oplossing,een assistente heb ik ook niet gevonden...die haken steeds af als ze zien dat het een kind is die nogal wat aandacht en zorg nodig heeft en niet zomaar iemand in een rolstoel waar ze es mee kunnen wandelen,winkelen,babbelen etc...
kortom tis nog steeds"trekt uw plan dermee".....
zondag 18 september 2011 - 13:44
cetinel

Cetinel

der zijn belangrijker zaken waar ze het hoofd over moeten breken he: zoals de hoofddoek,of hoe groot de kerstboom op het plein dit jaar moet zijn..
gratis zaadjes uitdelen bij de gemeente,terwijl perkjes worden platgespoten..kijk das nu eenmaal belangrijk.
een misnoegde fatma(mét hoofddoek)
zondag 18 september 2011 - 15:16
Mandy

Mandy

Dat heet prioriteiten stellen, Cetinel.....

Daar voel je je belangrijk door.......

Stel stomkoppen dat er rondlopen......
zondag 18 september 2011 - 15:22
daggie01

Daggie01

ongelooflijk dat er nog steeds niks is geregeld
kunnen we geen petitie regelen ofzo ?
waarom zijn die hulpverleners er ?
om zichzelf hulp te verlenen ofzo

Cetinel ik hoop dat er toch een oplossing komt voor jullie gezin
zondag 18 september 2011 - 16:37
cetinel

Cetinel

mijn zoon is al 2jaar"de eerstvolgende op de lijst"..
en prioritair geval....en dringend,en grote zorgvraag,en hoogdringend ook al,en verder :zware druk op draagkrachtvan het gezin....
pfff kwil het allemaal nie meer horen,mijn zoon is een mens,geen geval...en ondertussen ben ik zelf een"zielig geval" aan het worden..
zondag 18 september 2011 - 17:45
Mandy

Mandy

Ja, inderdaad, Cetinel, als JIJ echt een "zielig geval" gaat worden, als het ZOVER moet komen, dan zal er plaats zijn.....

Denk aan jezelf........ Jij bent zo belangrijk in huis...... denk aan jezelf... zoveel als het mogelijk is.....
zondag 18 september 2011 - 17:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon