menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Veel regen op komst

Ga naar meest recente reactie

WeatherService

WeatherService

Ja, wie had het ooit nog gedacht dat we een topic zouden starten over mogelijk (zware) regenval. De periode omhelst maandagavond en de nacht van maandag op dinsdag. Ik wacht nog eventjes de laatste kaarten af i.v.m. deze prognose.

Rond 12:00 kan u hier de update raadplegen.

WeatherService
zondag 29 mei 2011 - 10:35
LauraK

LauraK

De planten zullen er blij mee zijn! Geldt die voorspelling alleen voor België, of
krijgt Nederland er ook een staartje van mee?

Groeten van Laura.
zondag 29 mei 2011 - 10:40
WeatherService

WeatherService

Nederland zal er normaliter ook een deel van krijgen. Momenteel is de positie van de storing nog iets te onzeker om nu al een verwachting neer te pennen, ik ga wachten tot 12:30 deze namiddag. Dan heb ik de laatste kaarten van het Amerikaanse weermodel binnen.

Groetjes!

PS: ben blij dat ik toch even de broodnodige regen mag aankondigen.
zondag 29 mei 2011 - 10:42
Eniavaswen

Eniavaswen

Joehoe!!! Joepie!! Yihaa!!! En voor ene keer gaan de mensen mij niet raar aankijken als ik blij ben met de regen.
zondag 29 mei 2011 - 11:45
cetinel

Cetinel

kon nie beter: ik ging vandaag nog het een en ander uitplanten....
hoef ik dus enkel te wateren bij aanplant en de rest doet moeder natuur...
putten ook eindelijk weer vol.....
zondag 29 mei 2011 - 11:58
WeatherService

WeatherService

Zoals beloofd, hier de broodnodige regen die gezapig lijkt te vallen in de nacht van maandag op dinsdag. Over een periode van 12 uur kan dan in het hele land 10-15 liter per vierkante meter vallen.

Tuinbabbel

zondag 29 mei 2011 - 12:53
marero

Marero

heuh...da kan nie in mijne pluvio in
zondag 29 mei 2011 - 13:10
cetinel

Cetinel

och,wel in uwen hof
ben net bezig in de hof,zalig weer zeg,en een leuke bries erbij...ga ook effe wa koeienstront uitdelen aan mijn plantjes,kan dan mooi inregenen..
yagdir mevlam su!(laat de regen maar komen)
zondag 29 mei 2011 - 14:41
mightywil

Mightywil

En dat hebben wij dan weer .......
Hier op de veluwe is het echt kurk droog, en wat denk je
Als ik zo op die kaart kijk blijft dat ook nog ff zo
zondag 29 mei 2011 - 17:01
Rita1960

Rita1960

Hi Westherservice,

als ik het zo als leek bekijk, geven de cijfers de neerslag aan..
staat een 1 voor 1mm en een 9 voor 9 mm?

of een 1 voor 10% kans op regen en een 9 voor bijna 90% kans op regen??

groetjes,

Rita
zondag 29 mei 2011 - 19:16
WeatherService

WeatherService

Hey Rita,

Mijn excuses voor het late antwoord, maar jou eerste visie is de juiste. 1 staat voor 1 mm. Graag had ik ook gewaarschuwd voor onweer morgennamiddag. Verschillende parameters wijzen op (zwaar) onweer vanuit het zuiden. Zelf ga ik in de middag een stormchase doen richting noorden van Frankrijk. Daar liggen de kansen op extreem weer vrij hoog en dat willen we natuurlijk fotograferen.

Mensen die geïnteresseerd zijn, kunnen de verwachting altijd volgen via het topic op de website. Natuurlijk kunnen jullie hem ook raadplegen om de onweders te volgen.

Link:
http://www.weatherservice.be/index.php/topic,73.msg1107/topicseen.html#new

PS: de kans op wateroverlast is in het centrum en het oosten van België niet onbestaande. Modderstromen kunnen onder invloed van intense regenval het verkeer hinderen. Opgelet! Morgen in de loop van de voormiddag plaats ik hier nog een update.
zondag 29 mei 2011 - 21:42
Rita1960

Rita1960

Weatherservice.. bedankt voor je antwoord..
Beter laat dan nooit.. maar zo lang heeft het antwoord niet op zich moeten wachten

helaas voor ons in Nrd Nl.. het blijft dus redelijk droog

Veel plezier toegewenst morgen voor jou op de stormchase.. en laat ons je foto's zien op dit forum..

groetjes,

Rita
zondag 29 mei 2011 - 21:51
marero

Marero

modderstromen???? nie overdraaive héé
maandag 30 mei 2011 - 00:09
WeatherService

WeatherService

@ Marero

Als het water op het land niet kan doordringen, dan pakt het de vuiligheid mee dat aan de oppervlakte ligt. Aangezien het water dus niet in de grond kan, moet het een andere weg vinden met dat puin en dat is op straat.

Er komt met vrij veel zekerheid onweer voor het gehele land (zie onderstaand kaartje). Hier zien we de rode icoontjes, welke onweer voorstellen (tijdstip 18:00 deze avond).

Tuinbabbel

maandag 30 mei 2011 - 12:09
cetinel

Cetinel

oops....modderstromen klinken nu ook niet bepaald aanlokkelijk
en ik denk da ik de parasol en tuinset maar ga binnensteken,kwestie da nie alles rond gaat zwalpen...
hier op dit ogenblik een prachtige zonnige dag nog.....
nog even wa in de tuin nu het nog kan
maandag 30 mei 2011 - 14:37
cetinel

Cetinel

zoveel mogelijk rondslingerende dingen opgeraapt en weggestoken,parasol en tuinstoelen binnengehaald,potten allemaal bijeen gezet in de hoek waar het het minste waait hier,de kleintjes tussen de grote geklemd en een paar "gevaarlijke" toch maar binnengehaald.......
nog geen drup,en de wind is weer gaan liggen,stilte voor de storm??
maandag 30 mei 2011 - 22:29
Eniavaswen

Eniavaswen

Geen storm, jammer 'k had wel wat spectakel gewild. Wel een malse regenbui, de plantjes zullen blij zijn. Hopelijk blijft ze nog even duren.
dinsdag 31 mei 2011 - 08:20
cetinel

Cetinel

dernet beginnen regenen: een mals buitje
mag blijven duren.
dinsdag 31 mei 2011 - 08:47
WeatherService

WeatherService

Gisteren was het niet zoals we verwacht hadden. Modellen hadden ons 10 tot 15 liter per vierkante meter beloofd, maar daar is weinig tot niets van in huis gekomen! Ook de onweersbuien waren in het oosten verrassend minder intens zoals de modellen dat lieten uitschijnen. Nu, niet getreurd want alle neerslag die er nu gevallen is, is positief voor de onweders in de toekomst.

Voorlopig blijven we dus vooral in het centrum en in het westelijk deel met een significant neerslagtekort zitten. Deze week wordt er ook geen regen meer verwacht van betekenis.
dinsdag 31 mei 2011 - 11:33
cetinel

Cetinel

duurde nie lang,de regen....as ge door de hof stapt ,stapt ge de grond onder u voeten droog...tis te zeggen,deeltje vochtige aarde blijft aan uw zool plakken en je voetafdruk is dan te zien in de vochtige bovenkant:een droge afdruk..
dinsdag 31 mei 2011 - 12:01
mightywil

Mightywil

Hier op de veluwe begon het gisteren toch wel even flink te waaien, maar dat was om ons bang te maken geloof ik .....
Het heeft vandaag een paar uur gebroest ( heel zachte regen).
Alleen de bovenste laag van de grond is vochtig.
En daar zullen we het weer mee moeten doen.
dinsdag 31 mei 2011 - 15:36
Rita1960

Rita1960

Gisteren zoals verwacht.. geen drup..

vandaag heeft het hier de hele redelijk geregend.. 6 mm in totaal.. en da's mooi meegenomen........

dinsdag 31 mei 2011 - 18:32
marero

Marero

ahja cetinneke twas der hier al allemaal uitgevallen, tkan nie overal hard regenen hé
allee hard , tzag er harder uit dan het in werkelijkheid was en anders heeft er iemand zijn hand boven mijne pluvio gehouden want daar steekt nie zoveel in, just 10mm
dinsdag 31 mei 2011 - 18:38
Rita1960

Rita1960

Marleen, da's dan wel 4 liter /m2 meer hé -bofkont-

dinsdag 31 mei 2011 - 19:17
marero

Marero

jeej kwist nie hoe dak dat moest uitrekenen nu wel dus
en als er mij nu nog iemand kan vertellen hoe diep de grond nat is in mijn tuintje dan hoef ik geen schup in de grond te gaan steken om te kijken, want kzen muug
dinsdag 31 mei 2011 - 19:41
Rita1960

Rita1960

't'ja da's dan ook niet zo moeilijk he.. 10 mm daar en hier 6 mm in de regenmeter da's een verschil van 4 mm en dus 4 liter/m2.
Wiily, je bent het aftrekken toch niet vergeten?????????



dinsdag 31 mei 2011 - 21:28
marero

Marero

allee zeg ik slaap al half en rekenen is nooit mijne sterkste kant geweest, khad andere gaven,
ist nu 1 mm = 1 l per m²??????
in dat geval zou het dan 10 liter geweest zijn, das ne grote emmer per m², das nie slecht dan ben ik voorlopig vant gieten vanaf buite de potten natuurlijk hé
en ast nie just is, wel so be it zenne, kgaan der mijn muug kopke nie over breken
woensdag 1 juni 2011 - 00:05
WeatherService

WeatherService

Daar is de regen!! De regendans heeft blijkbaar gewerkt:

Radar via mijn profiel te bekijken (link)

Ik verwacht 10-15l/m²
dinsdag 7 juni 2011 - 17:03
Gehenna

Gehenna

Goed hé!
Naakt in de tuin rond een kampvuur dansen met mijne rainstick helpt dus
dinsdag 7 juni 2011 - 19:10
Rita1960

Rita1960

Zeg jij als man..

ik voor mij had die regendans wel willen zien

dinsdag 7 juni 2011 - 20:04
cetinel

Cetinel

en wat die rainstick moet voorstellen......
puur uit natuurkundig oogpunt had ik het ook willen zien
dinsdag 7 juni 2011 - 20:16
marero

Marero

ja lol ikke ook zenne
dinsdag 7 juni 2011 - 22:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon