menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomatencover

Ga naar meest recente reactie

Mandy

Mandy

Dit is mijn tomatencover, nieuw gemaakt dit jaar van resten oud hout en nieuw plastic
Als het droog weer is rol ik het plastic op aan de bovenste halfronde lat en als het slecht weer is laat ik het plastic zakken.
Afgelopen dagen heeft het perfect gewerkt.....

Tuinbabbel

vrijdag 27 mei 2011 - 12:43
Gehenna

Gehenna

Vindingrijk
vrijdag 27 mei 2011 - 12:54
LauraK

LauraK

Mooi gemaakt! Maar je hebt er ook een geweldige ruimte voor...
Dat wordt flink tomaten eten deze zomer!

Groeten van Laura.
vrijdag 27 mei 2011 - 13:34
Matabish

Matabish

Van dat tuinieren word je vanzelf een handige Harry!
vrijdag 27 mei 2011 - 14:05
lentemode

Lentemode

Supersjiek !

En die tomaten gaan mooi 'afsteken' tegen je witte muur...
vrijdag 27 mei 2011 - 14:49
Mandy

Mandy

Harde wind en een spat regen, dus de cover is dicht

Tuinbabbel

vrijdag 27 mei 2011 - 15:34
Mandy

Mandy

Even een close up van mijn timmerwerk

Tuinbabbel

vrijdag 27 mei 2011 - 15:35
Mandy
vrijdag 27 mei 2011 - 15:37
Mandy

Mandy

En nog met de 2 extra tentjes erbij... ook onder plastic....
vrijdag 27 mei 2011 - 15:37
daggie01

Daggie01

mandy
waarom staan ze allemaal in potten ?
waarom staan ze niet in de volle grond?
want volgens mij heb je niet echt plaatsgebrek
vrijdag 27 mei 2011 - 15:45
Mandy

Mandy

Hoewel ik 5000 m2 grond heb is er wel plaatsgebrek in de groententuin....
Ik zet altijd heel veel aardappelsoorten ( 17 dit jaar ) en die nemen al heel veel plaats in, daarnaast nog heel veel runnerbeans en bonen en droogbonen en courgettes, komkommer, olijfkomkommers en die nemen heel erg veel plaats in.....dus is er voor de tomaten eigenlijk niet zoveel plaats meer over....

Verder is het veel "veiliger" om ze in potten te zetten vanwege de aardappelziekte
vrijdag 27 mei 2011 - 15:48
Matabish

Matabish

Dat heb je heel slim ineen getimmerd!
vrijdag 27 mei 2011 - 16:09
daggie01

Daggie01

heb je al vaker last gehad van aardappelziekte ?
we hebben er hier nog nooit last van gehad
maar ik heb mijn aardappelen op een ander stuk land staan achter het huis
hahah 5000m2 grond en dan nog plaats tekort wauw
hoelang ben je er mee bezig geweest om dat allemaal in te vullen met planten enzo
we hebben sinds de herfst een huis gekocht waar heel veel grond om en bij ligt maar ik ben nog steeds bezig met bedenken hoe en wat ik er allemaal mee wil
ik heb nu alleen nog maar een hele grote moestuin ,boomgaard en wat andere stukjes waar ik nu mee bezig ben om siertuinen van te maken
maar heb moment een gebrek aan tijd want we zijn het huis nog aan het verbouwen en we wonen half in het huis en nog half op ons appertement
dus 2 huizen schoonhouden op en neer rijden planten op het appartement bijhouden (staan er heel erg veel op het balkon en binnen) en bij het huis de moestuin,tuin bijhouden ,verbouwen ,verven ,inrichten
maar hoop van het naarjaar er vol tegen aan te kunnen met fruitbomen en andere bomen en ander spul aan te planten
vrijdag 27 mei 2011 - 16:09
Mandy

Mandy

Nee, ik heb nog nooit last gehad van de aardappelziekte en waarschijnlijk krijg ik dat ook niet

Heel goede croprotation, goedgekeurd pootgoed en de aardappels zo vroeg mogelijk erin en zo vroeg mogelijk er weer uit

Tomaten zijn van dezelfde familie maar staan er vaak te lang in de grond......
vrijdag 27 mei 2011 - 16:41
cetinel

Cetinel

heel slim bedacht en gemaakt
vrijdag 27 mei 2011 - 18:57
Mandy

Mandy

Bedankt .....

En als alle tomaten straks in de vriezer zitten en in de kelder in potten staan...... even een paar schroefjes los en de hele boel kan in elkaar geklapt en opgeborgen.......
vrijdag 27 mei 2011 - 19:46
Mandy

Mandy

Dit is alleen de oprit naast de garage..... op het zuiden.....
En het stond absoluut stevig de afgelopen dagen.... hoera...

( ik ben bekant een beetje trots op mezelf haha )
vrijdag 27 mei 2011 - 20:19
Mandy

Mandy

Ze heeft daar het hele lange weekend de tijd nog voor......
vrijdag 27 mei 2011 - 20:30
marero

Marero

hé mandy, had dit topic nog nie gezien, dat hebde gij sjiek gedaan zenne, ge moogt fier zijn op uw werk, en dan zend ik nu goei vibes in de richting van de limburg om uw tomatjes goe te laten groeien,....zjzjzjzjzjzjzjzjzjzjzj...pleng...ze zijn vertrokken de vibes, hihihi, kheb nie aan de drank gezeten zenne, ben gewoon blij dat ons tracy onderweg is naar hier
tata
zaterdag 28 mei 2011 - 12:29
Rita1960

Rita1960

Yo, ook net gezien.. Mandy, onze complimenten voor je tomatenkassen... zo mag je dat wel noemen.. erg goed gedaan

en voor later.. lekker eten!

groetjes,

Rita
zaterdag 28 mei 2011 - 18:32
Mandy

Mandy

Mar en Rita, het heeft me bloed, zweet en tranen gekost hoor om het in elkaar te zetten.....maar het is me gelukt......
zaterdag 28 mei 2011 - 20:45
Eniavaswen

Eniavaswen

Ziet er inderdaad heel knap uit. 'k Heb het meteen aan m'n ventje laten zien voor als hij eens niet weet wat doen.
zondag 29 mei 2011 - 11:53
marero

Marero

ja en die van mij zei: den tuin das mijn afdeling nie,lol
zondag 29 mei 2011 - 13:09
Eniavaswen

Eniavaswen

Hihi, 't is maar hoe ge het bekijkt hé. Klussen en knutsten is de afdeling van het ventje, dus.....
maandag 30 mei 2011 - 09:33
Eve

Eve

Efkens aan hubby laten zien, voor 't geval hij zich verveelt (heeft de hele zomer vrij dit jaar!).

5000 vierkante meter... wij hebben er maar 300!

dinsdag 31 mei 2011 - 21:03
Mandy

Mandy

Maar daar kunnen wel een heleboel tomaten in staan.......

[mijn oprit en terras is al 300 vierkante meter] maar de groententuin is niet al te groot... moet nodig bijmaken... leuke klus voor volgend jaar
donderdag 2 juni 2011 - 00:42
Mandy

Mandy

Dat is al heel wat

Maar ze groeien met dit weer wel heel erg hard.... een aantal is al meer dan een meter hoog en heeft al een aantal trossen hangen.......
donderdag 2 juni 2011 - 00:53
Mandy

Mandy

Hoop voor je dat je dit jaar veel succes ermee hebt..... goed dat ze onderdak staan.... zag vandaag dat vanaf zaterdag we toch wel wat regen gaan krijgen over een langere tijd...... ..... .....
donderdag 2 juni 2011 - 01:07
cetinel

Cetinel

ik heb ook de potten ingegraven nu....tot paar cm boven de grond,makkelijker water geven en minder kans op steeds omvallen,maar niet overdekt dus....
ik heb gisteren bij velen de onderste bladeren verwijderd zodat er toch niks de grond raakt en ook dieven weggenomen,hebberig als ik ben heb ik een deel van de grotere dieven in een pot met water gezet om later ook uit te pplanten...dan heb ik nog meer tomaten
maar aangezien de tomaten gediefd en van onderste bladeren ontdaan zijn en ook op een meter van mekaar staan in 1 rij hoop ik dat ik dit jaar meer geluk zal hebben met mijn tomaten,vorig jaar hadden ze de plaag
ik ga es kijken of er verschil zit in die in potten en die in vollegrond en aan de hand daarvan beslissen hoe ik het volgend jaar aanpak....
ook hier doen de tomaten het vooralsnog heel goed,tis een allegaartje ,dus afwachten welke soorten ik heb(alle restjes dooreengehusseld en gezaaid)
donderdag 2 juni 2011 - 10:19
Rita1960

Rita1960

Sory Mandy, even -erg- OFF TOPIC

wat groeit niet Marianne? de plant of de tomaatjes??

Hebben ze water gebrek of gebrek aan voedingsstoffen?

en de Tiny Tim doet echt zijn naam eer aan

groetjes,
Rita
donderdag 2 juni 2011 - 18:51
Mandy

Mandy

Tiny Toms blijven natuurlijk wel heel erg klein........ worden ze al rood????
donderdag 2 juni 2011 - 21:02
Rita1960

Rita1960

Dan was het geen stek van mij.. ik heb nog nooit tomatenplanten gestekt

vrijdag 3 juni 2011 - 07:58
Mandy

Mandy

Tuinfairy, als je echt Tiny Tim toms hebt kun je verwachten dat de plant EN de tomaatjes klein blijven, -tiny is nu eenmaal klein-
De echte Tiny Tim zal niet hoger worden dan 18 inch ( 45 cm) en de tomaatjes zijn ongeveer 3/4 inch, dat zal 1,875 cm ofwel nog geen 2 cm zijn.......
vrijdag 3 juni 2011 - 08:30
Mandy

Mandy

Ik ben nog aan een ander tomatenproject begonnen
Volgende week gaat het slecht(er) weer worden en ik heb 18 tomaten die NIET onder de cover kunnen.... te klein gemaakt . maar ik heb een balkon.... dus ongekende mogelijkheden.....

Morgen ga ik verder met mijn extra COVER.... heel simpel.......zodat ze alle 18 toch onder plastic komen te staan....indien nodig......
vrijdag 3 juni 2011 - 21:22
Mandy

Mandy

Naam van die gele trostomaat?

Een gedeelte wordt als sap opgeslagen in de vriezer
Een heel groot gedeelte gaat als sap in de pot in de kelder
Een gedeelte wordt soep
En een gedeelte wordt opgegeten meteen.....

en de rest........ wat denk je????? voor de liefhebbers natuurlijk.....
zaterdag 4 juni 2011 - 00:05
Mandy

Mandy

Geen naam???? Geen naam???

Zeker weer alleen zo'n modern nummer.....

Ja, inderdaad, het wordt weer een jaarvoorraad....... heb nu trouwens ook nog potten staan van afgelopen jaar.... [[Aardappels ook nog ( een paar kilo )-- en droogbonen]]

zaterdag 4 juni 2011 - 00:28
Mandy

Mandy

Lief toch????

Zo vind mijn buuf dat ik te hard werk ( in de tuin ) en komt ze met een bak slagroom aan, " voor bij de aardbeien" - " komt er een beetje VET op je botten" daar ril ik van......ben best tevreden met mijn maatje maar je moet volgens haar toch zeker maat 38 of meer hebben......

(hoewel af en toe een beetje slagroom best lekker is, maar echt niet teveel/altijd )

Maar lief bedoeld is het wel
zaterdag 4 juni 2011 - 08:50
daggie01

Daggie01

lekker zongedroogte tomaatjes ,maar je kan ze beter onder de olie leggen als ze gedroogt zijn

maar hoeveel tomatenplanten heeft iedereen staan ?

ik heb 60 planten cuore di bue
en 40 planten giganti
die zijn voor de saus

30 planten roma zowel eten en saus
20 planten kersentomaatjes
en nog eens 30 planten van verschillende rassen om zo lekker te eten en te drogen
maar bij mij staan ze allemaal in de volle grond op 20 potten na
zaterdag 4 juni 2011 - 09:54
Mandy

Mandy

Je hebt altijd baas boven baas....

Ik ben al ruim boven mijn tax de bedoeling was ongeveer 40 stuks te hebben.....

Ik begon met 25 soorten, elk 3 stuks.. Van een aantal kwam er niet een op.. 2e keer gezaaid ...weer niets.. Toen een paar van mijn eigen toms gezaaid et voila.....

Maar jij hebt er 180!!!!!!!

Coeur de boeuf heb ik ook.... lekkerrrrrrrrrrrrrrrr

Zal bij jou wel lekker hard groeien nu.....
zaterdag 4 juni 2011 - 12:42
daggie01

Daggie01

ja heb heel wat tomaten staan maar de meeste verwerk ik tot saus
ben dan ook dagen bezig om saus te maken
maar daar kan geen saus uit de supermarkt aan tippen
maak verschillende soorten saus
had vorig jaar ruim 500 potten saus en de vriezer ook nog vol met tomaten
en dan maak ik ook nog een hoop zongedroogte tomaatjes die ik in de olie leg
en in de zomer eten we ook heel veel tomaten
maar groeien doet het niet zo hard op het moment ,want het weer is nog niet wat het moet zijn
het is bij jullie beter denk ik
we hebben gisteren en eergisteren echt noodweer gehad
en de tempratuur schommelt ook maart rond de 18 graden

wat zullen hier de forummensen toch gezond blijven met al die groente en fruit
zaterdag 4 juni 2011 - 12:49
Rita1960

Rita1960

Nou aan die 180 tomatenplanten kan ik niet tippen

Hier staan zo'n 25 tom.planten en nog 9 paprikaplanten..
en ook hier zitten er al klein paprika'tjes aan en in de meest tom.planten zitten al bloemtrossen.....

ja..... we zijn erg gezond bezig
al was het alleen maar de lichaamsbeweging die je krijgt door het water geven



zaterdag 4 juni 2011 - 21:13
marero

Marero

bij mij zijn het 19 tomaten waarvan 4 in de volle grond, van de banantchic, de green zebra en de ananas noire elk 1 stuk, de rest is sweetie, noir de crimee en red pearl, dacht ik, maar ben al 2 keer naar buiten moeten wandelen om te gaan tellen want den eerste keer was ik zolang onderweg met de bloemekes te bewonderen dak het aantal tomaten al vergete was
en der staan nog 2 peperkes mad jeanette en 2 van zaadjes van dien van verleden jaar, maar op de peperkes staan nog geen bloemen, op de tomaten in volle grond staan al een paar tomaatjes
en alles wordt hier gewoon opgegeten rauw, nie dak het nie anders zou willen gelijk voor sauskes enzo maar voor zoveel tomaten heb ik echt geen plaats, kgaan toch eens proberen of ik nergens een stukske grond kan versieren voor volgend seizoen zenne
kzou het aan mijn schoonvader kunnen vragen want die heeft nog een stuk tuin over maar tis daar klare zandgrond en die doe niks liever dan met vergif en dergelijke spuiten dus da zulle we maar vergete
zondag 5 juni 2011 - 14:25
Mandy

Mandy

Bewaar je daar zaadjes van Mar ( vraagt ze heel erg lief)......?????
Van de ananas-noire en de banantchic??????
zondag 5 juni 2011 - 17:05
marero

Marero

ahja natuurlijk mandyke daarvoor heb ik ze gekocht hé, kheb der zelfs nog expliciet achter gevraagd of de zaadjes zaadvast waren dak volgend jaar nog kan zaaien
gisteren een discussie gehad met schoonpa ( de gifspuiter) verleden jaar waren al zijn tomaten kapot gegaan van de plaag en hij had ze wel 3 keer gespoten, zelfs nog voor der ook maar iets aan hing
ik kon het nie laten en zei: spuit nog wa meer
en toen zei hij dak de bonen die ik in diene reuzebak had gezet veel te dicht opeen stonden en niks gingen doen...awel na een paar dagen stonden ze al boven en ze groeien goed en hebben wel plaats genoeg, en hij heeft nu al voor de 2e keer bonen gezaaid want de 1e wilden niet uitkomen, en nu beginnen der na een week hier en daar een sprietje boven te komen
we zullen eens zien of mijn bonen het slechter gaan doen dan die van hem
maandag 6 juni 2011 - 14:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon