menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Weerbericht 25 mei 2011

Ga naar meest recente reactie

WeatherService

WeatherService

Vandaag breekt een dag aan voor weerliefhebbers die we nooit zullen vergeten. Vandaag, 2 jaar geleden ontstond een onweerscomplex boven Noord-Frankrijk. Later in de nacht trok dat complex met een supercell over Oost-Vlaanderen. Hagel en windstoten zorgden lokaal voor grote schade.. Vandaag geen onweders, integendeel. De zon is reeds vanaf de ochtend van de partij en schijnt uitbundig de hele dag lang. Temperaturen rond of boven 22°C maken dit een uitstekende dag om een uitje te plannen met de kids of om in de tuin te werken. De wind waait zwak uit veranderlijke richtingen.

Bron: WeatherService
woensdag 25 mei 2011 - 09:55
Gehenna

Gehenna

Supercell ... weak supercell. Als ik supercell hoor dan denk ik aan zware onweders, hagelballen van 8cm diameter, tornado's à volonté, bliksems van 5minuten lang, regen dat je geen meter voor u ziet, donder die u trommelvlies scheurt, shelf clouds van 1200km lang ... (ok, ik overdrijf een beetje)
Da's een supercell en gene scheet in een fles, 3 ontwortelde bomen, 5 afgevlogen dakpannen en mensen die op tv verklaren dat ze dachten dat de wereld verging. MWOEHA!
Tijd om een zachtere term uit vinden
Supercellen per categorie misschien? S1, S2, S3 ... al naargelang de sterkte en schade.
woensdag 25 mei 2011 - 11:17
cee

Cee

Mwa, gehenna, twee jaar geleden kan ik me het wel nog goed herinneren dat ik bij een carossier langsging om een ruit te vervangen en ik een paar schade auto's zag staan die eruit zagen alsof een ton golfballen vanop 100m hoog op terecht gekomen was.

kapotte voorruiten, en volledig gedeukte wagens met 500 builen in,haha. Het was in de streek van detelbergen, dendermonde blijkbaar heel lelijk geweest.

Ze zagen er wel grappig uit, zelfs mooi met al die mooie bolvormen, maar het water blijft daar mooi in staan en dan krijg je roest, schade,...

Nee, twee jaar geleden was het geen scheet in een fles, zoek maar eens op!
woensdag 25 mei 2011 - 11:28
Gehenna

Gehenna

Ik moet dat niet opzoeken ik herinner mij dat nog. Toen ik klein was is er hier ook zoiets geweest met auto's vol blutsen, het dakraam was stuk, de dakgoot was gaan vliegen, de bomen lagen omver, heel fascinerend was dat.
Neemt niet weg dat je het niet kan vergelijken met tornado valley.
woensdag 25 mei 2011 - 11:37
Tarragon

Tarragon

Het is vandaag precies 2 jaar geleden dat ik van Deurne naar Wilrijk verhuisde.
Dat onweer die nacht was dus een omen. Sindsdien is het met mij alleen maar bergaf gegaan

Grapje, zo erg was het niet.
Maar het was wel ... ehm ... raar...
Tijdens de dag verhuisd, na veel heen en weer sleuren van dit en dat en dan eindelijk doodmoe in bed en dan in het midden van de nacht worden wakker geschud door het klank-en-beeld spektakel. Geen gordijnen voor het raam, dus zag ik de bliksemschichten die - heel bizar - horizontaal leken te gaan in plaats van verticaal. Vooral dat herinner ik me nog

Gelukkig is het vandaag een beetje beter weer. Snel van de middagpauze gebruik (of misbruik?) gemaakt om 3 kwartiertjes in het zonnetje te zitten op een bank aan het Bonapartedok met een goed boek om te lezen.
woensdag 25 mei 2011 - 14:15
marero

Marero

en hoelang is het dan geleden dat da stormke, dien downburst een spoor van vernieling trok van frankrijk over oost vlaanderen tot bijna in het antwerpse??? ik zat er middenin hier en dacht toen inderdaad van, da ga nie goe komen, de bomen int bos zijn er nog het levende bewijs van, mooi middendoor gebroken alsof het luciferkes waren, ge kon het spoor zo volgen
twas in de vroege morgen en kzalt nooit vergeten
ben alleen den datum vergete maar tmoet van voor januari 2009 zijn want ventje werkte nog en ging bijna met auto en al vliegen, hij kon er nog just uitspringen en schuilen bij een madam in hare gang die ook kwam kijke wat da kabaal allemaal was
en der was gene hagel bij toen, hier toch niet in elk geval
woensdag 25 mei 2011 - 17:00
Mandy

Mandy

Maar vandaag was het een "hemelse" dag.....
woensdag 25 mei 2011 - 21:25
WeatherService

WeatherService

@ Gehenna, doppler beelden van het KMI bevestigen dat het een cel was van het type 'supercell'. Een duidelijke hook/haak was hier een bevestigend element. Natuurlijk kunnen supercells variëren in intensiteit, maar vanaf op de radar een hook te bespeuren is dan mag je deze bui onderbrengen bij het type supercell.
woensdag 25 mei 2011 - 23:08
Gehenna

Gehenna

I know
donderdag 26 mei 2011 - 09:08
Eniavaswen

Eniavaswen

Mijn papa is ook carrossier. Hij heeft toen ook massa's auto's mogen uitblutsen. Bij ons was het op sommige plaatsen heel erg. Bij vrienden zijn de hagelballen gewoon door de rolluiken en door de vensters gevlogen. Met 3 doodsbenauwde kinderen in huis was dat voor hen geen lachertje.
donderdag 26 mei 2011 - 10:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon