menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hangbuikzwijntjes

Ga naar meest recente reactie

Liselore

Liselore

Hoi dierenliefhebbers,

Wij hebben zonet een 1-jaar-oud hangbuikzwijntje geadopteerd. ZE heet Louis...Zou een spuitje gekregen hebben (werd wat groot voor in huis, nou zeg!), ware het niet dat vrienden van ons daar een stokje voor staken. Louis werd zodoende naar hun weide getransporteerd, waar ook een 15-tal hertjes vertoefden. Die hadden echter schrik van Louis en durfden niet meer komen eten waar Louis stond te knorren van genot Zo is ze bij ons beland. Heeft een (voormalig) ganzenweidje gras van 200 m² voor zich alleen, waar ook een immense composthoop ligt: Heeeel veeel tuinafval dat niet goed beheerd wordt, veel grasmaaisel erop dat niet goed verteert omdat we geen tijd hebben om het goed om te zetten. Maar kom, misschien is het goed dat een varkentje er wat in vroet. Er staat ook een heeeel grote treurwilg (schaduw), er is een betonnen stal van 2m op 7m die wel helemaal open is aan de voorkant richting oosten. Dus niet echt een binnenstal. Wat er ook van zij : wij weten totaal niks over zo'n dieren. Hulp en raad gevraagd dus...We zouden een emmer of zo ingraven om uit te drinken. Kan ons Louis daar niet per ongeluk intrappen en zo iets bezeren ? Maar een hoog ding om uit te drinken, daar kan ze haar kop niet insteken, want haar pootjes zijn toch zoooo kort! Qua eten : alles zeker ? De vrienden zeiden dat ze gek is op (rauwe) patatten, maar ik lees op internet dat dat giftig zou zijn, ook de schillen...Verder groenten en keukenafval, slechts 1% van het eigen lichaamsgewicht per dag, heb ik ook gelezen. Is dat niet wat weinig, dat zou zo een half kilootje (worteltjes) of zo per dag zijn...Graag veeeeel tips aub !
Knorknor,
Liselore
zondag 15 mei 2011 - 22:23
Eve

Eve

Ik hou al een paar jaar traditionele biggen (die in de diepvries belanden), maar enfin, de basiskennis zal niet zoveel verschillen, dus ik schrijf maar rap efkes op wat in mijn hoofd komt:

- geen rauwe pattaten, een emmerke vol kan zelfs een groot varken doden!
- uw veld is prima, varkens hebben als eerste hobby eten, als tweede wroeten, als ze een kampioenwroeter is laat haar niet ergens staan waar ge gras wilt houden
- de stal is prima als er geen wind in komt, genoeg stro in doen dat om de paar weken ververst moet worden, vaker in de winkter. Als ze naar de wc gaat in de stal dan is de plaats wat te groot and vult ge het wat op met wat balen stro om het kleiner te maken
- hun toilet zou altijd moeten in dezelfde plaats zijn, dus de eerste dagen met een huishoudhandschoen de uitwerpselen oppakken en in een bepaalde plaats leggen waar ge wilt dat ze naar de wc gaat, ze zal dan blijven daar gaan - best ergens in een ver hoekske
- de poep hoort redelijk zacht maar oppakbaar te zijn, als een varken diaree heeft geef het wat gewone muesli met water of melk. Ze kunnen diaree krijgen van de verandering van bij uw vrienden naar u, dat zou maar een paar dagen mogen duren
- varkens zijn kuddedieren, als ze niet veel gezelschap heeft dan heeft ze een ander hangbuikske nodig als gezelschap omwille van de mentale gezondheid, een blij varken is
- koop geschikt eten, maar geef maar veel fruit en groente. Maar als het is zoals bij gewone grote varkens geef dan geen citrusvruchten, ajuinen en pastinakels want daar krijgen ze blaren van en dat ziet eruit als voet en mond of hoe dat in het Vlaams ook heet (foot and mouth disease) en het hele land panikeert
- zet een emmer met water in een autoband anders zal ze het waarschijnlijk omgooien, zich niet realiserend dat ze dan geen drinkwater meer heeft, Ze zal op de band staan om aan het water te kunnen. Water is erg belangrijk
- varkens zweten niet behalve door de neus, schaduw is erg belangrlijk
- varkens worden weinig ziek, maar als ze ziek worden gaan ze vaak erg rap achteruit - als ze erge diaree hebben bel dan de veearts direct
- ze zijn erg intelligent en hebben afleiding nodig anders gaan ze bij de buren ne keer op bezoek en in hun tuin graven
- een baal stro is goed speelgoed voor een paar uur, zeker het touw ervan af nemen
- varkens kunnen tegen veel maar niet tegen tocht
- ze kunnen truukskes leren, en weten onder andere wanneer ge eten komt geven als ge dat altijd op dezelfde tijd doet (er kan gerust een uur of zelfs twee verschil in zitten)
- in het Engels heten ze potbelly pigs (of potbellied, Vietnamese potbelly), dat geeft u misschien wat meer informatie als ge googled
- gewone varkens zijn stikkezot van bananen!
- wanneer ge haar eten brengt, gebruik dan een bepaalde begroeting (Louis-Louis-Louis roepen op een bepaalde toon) die ze dan binnen een paar dagen zal associeren met u. Als ze dan ontsnapt (een varken vangen is erg lastig!), dan kunt ge uw gewone begroeting gebruiken en ze komt naar u toe en volgt u naar huis. Een andere manier om haar u te doen volgen is het geluid van een emmer met eten die geschud wordt, voor varkens eten is een hobby
- rauwe patatten, patattenplanten en tomatenplanten zijn giftig, rabarberbladeren ook
- is ze volledig donker van kleur? Als er bleke delen zijn, krijgen ze daar rap zonnebrand (de onze krijgen zonnebrandcreme op hun oren!)
- een snak-a-ball is een goeie manier om haar wat langer over haar eten te laten doen


Zoals ge wel merkt, als ik over biggen begin kan ik lang blijven schrijven
Vraag er maar op los! Het zijn fantastische dieren!!

zondag 15 mei 2011 - 23:39
kerstkind

Kerstkind

Hoi Liselore,
Ervan uitgaand dat het zwijntje 50 kg zou wegen, dan mag hij/zij tot max. 1kg voer per dag variërend van groenvoer, graan, hooi en brood. Nooit vlees voor een varken....
Een varken is een alleseter en blijft eten, de ganse dag door.
Dit is echter niet goed.....
Vers drinkwater is van groot belang, graaf een teil of emmer in de grond.
Desnoods snij je die emmer half door als ie te hoog is.
En zo af en toe een modderbadje vinden ze best wel fijn.
Maak hiervoor een ondiepe kuil en laat die vollopen met wat water
Zorg ook voor een binnenstal met vaste ondergrond met daarop een laag stro.
Misschien dat je in jouw stal een schot kunt plaatsen waar ie uit de wind kan liggen.
Zo hiermee heb je waarschijnlijk voldoende informatie.
Zoals je wellicht gelezen hebt, wij houden wilde zwijntjes. Het grote verschil is dat we deze niet binnenshuis kunnen houden en dat deze werkelijk alles, maar dan ook alles omwroeten
Veel succes met je zwijntje.
groetjes een echte dierenliefhebster,
José
zondag 15 mei 2011 - 23:46
Liselore

Liselore

Hoi,
Al heel erg bedankt voor de info! Ik zie dat het voor leken zoals wij niet zo simpel zal zijn om zo'n varkentje goed te verzorgen. Onze vrienden, die ook zeiden dat patatten en hamburgertjes fantastisch zijn voor zwijntjes, deden de zaak zo gemakkelijk af, zeg! Ik ben wel van het principe als je zoiets aanpakt, dat je het wel goed moet doen. Ik ben dus ook direct gaan googelen. Mijn man lacht mij een beetje uit Met onze 2 katten, 2 kippen en (vroeger) 2 ganzen hebben wij geen ervaring met zo'n groot huisdier. We gaan er zeker het beste van maken. Vooreerst ons stalletje aanpassen. Nu is de achterste helft nog altijd een compostputje (daar georganiseerd door mijn ouders die hier vroeger woonden) voor dingen die kunnen gaan vliegen en de tuin ontsieren : zij schilden hun groenten op een krant, de broodzakken, ook mosselschelpen als we mosselen aten, citrusschillen die de kippen niet aten...In de winter staat daar dus grondwater in die achterste 2 vierkante meters. Dat kan zo niet hé. Tips hoe we dat kunnen oplossen? Die drollekes gaan oprapen...ach had ik maar meer tijd, maar nu moet ik gaan werken. Eerst nog een banaan en een paar wortels gaan voeren....
Groetjes,

Liselore
maandag 16 mei 2011 - 07:50
daggie01

Daggie01

wat leuk zo'n hangbuikzwijntje
maar hoe zit het met de medische verzorging?
want daar is nog niks over geschreven
moeten ze geent en ontwormt worden
en de hoeven ?
dat lijkt me niet geheel onbelangrijk lijkt me
gr Dagmar
maandag 16 mei 2011 - 08:35
Eve

Eve

Ja, dat ontwormen, daar krijgen gewone varkens een spuitje voor of vloeibaar spul dat op hun rug gespoten wordt. Als de drollen niet opgeruimd worden is dat van erg groot belang. Er bestaan testkits om de grond te testen voor wormen.

Het is belangrijk om die biggen van kleinsaf aan vriendelijk te maken zodat ze gemakkelijk op uw schoot komen liggen (bananen als omkoping om op uw schoot te komen zitten ), want dan zijn ze gemakkelijker te behandelen wanneer ze ziek zijn. Als ze nooit aangeraakt worden, kan het vangen erg moeilijk worden, ze zijn verbazend sterk en rap.

En inderdaad nooit vlees of vis geven (melk kan wel). Hamburgers aan een varken geven, amai zunne!

Het zijn erg wijze beesten, en hun slaapplaats mag gerust klein zijn zolang het maar droog en tochtvrij is.

Wij hebben Gloucester Old Spots, een groot en oud ras. Onze nieuwe lading komt komend weekend, ze zijn fantastisch!


maandag 16 mei 2011 - 13:32
Liselore

Liselore

Hoi,

Grappig hoe jullie zo verliefd doen over zo'n varken. Bij mij moet het nog wat groeien. Maar dat zal wel lukken, want wat ik er zo over lees, vind ik wel sympathiek. Ja, ze is al een jaar oud, dus op de schoot nemen is er niet meer bij Ik heb ze eens gestreeld, maar haar vacht is eerder te vergelijken met een stalen borstel dan met de vacht van onze poezen...Hoe kan je haar persoonlijk vertroetelen zonder met eten af te komen ? We proberen haar wortels te voeden uit de hand, maar als we die wortel knapperend horen verdwijnen, krijgen we wat schrik voor onze vingers. Zitten er ook vooraan tanden in haar mond, en zou ze in onze hand kunnen bijten (per ongeluk) of is ze even voorzichtig zoals een paard dat kan zijn?
Hoe ver kan ze eigenlijk (goed) zien ?
Hoe vaak moet ons Louis ontwormd worden? Jaarlijks ?
Ik ga nu nog wat drolletjes verzamelen... en een fotooke van Louis nemen als ze nog niet slaapt...

Daaaaag!

PS : Dit is een deel van onze tuin waar ons Louiske NIET mag spelen

Tuinbabbel

maandag 16 mei 2011 - 21:00
Rita1960

Rita1960

En waar we het dan nog NIET over gehad hebben... een varken is een kudde/roedel dier..en zeer sociaal!

nooit alleen houden dus.. Louise krijgt het best er nog een kameraadje bij...

In Duitsland is het zelfs verboden om 1 varken te houden


groetjes,
Rita
maandag 16 mei 2011 - 21:08
daggie01

Daggie01

das nou eens een goeie wet minimaal 2varkens houden
maandag 16 mei 2011 - 21:34
Eve

Eve

Ja, dat had ik daarboven al eens vermeld, ze hebben gezelschap van hun eigen soort nodig. Er zijn wel wat varkens die' kind alleen' zijn maar veel gezelschap hebben van honden etc en het goed doen - die doen dan de honden na in hun manieren!

Wat de vingers betreft: ja, ze kunnen per ongeluk in uw vingers bijten, wij leggen het gewoon op de grond. Er zijn mensen die hun varkens trainen om braaf bij de etensbak te gaan zitten en hun mond open te doen zodat ge er een stuk appel in kunt leggen maar ik weet niet juist hoe ze dat doen.
Wat braaf bij u zitten betreft, koop ze maar gerust om met wat eten, hoor, dat is zoals een koekske bij hondentraining. Ze worden graag op de buik gestreeld!

dinsdag 17 mei 2011 - 11:55
WeatherService

WeatherService

Leuk zo'n wandelende 'alleseter'
dinsdag 17 mei 2011 - 12:00
Mandy

Mandy

Je moet dus wel goed weten waar je aan gaat beginnen als je zwijntjes gaat houden....... minstens 2 stuks lijkt mij ook wel logisch.... niet veel beesten houden ervan om alleen te zijn .......

ik hoop dat je er veel plezier aan gaat beleven en dat het beestje het fijn zal gaan hebben
dinsdag 17 mei 2011 - 12:40
Mandy

Mandy

Hoeveel krijg je er dit jaar Eve??????
dinsdag 17 mei 2011 - 12:43
Eve

Eve

5 - ze komen zaterdag!! Daar kijken we zo naar uit!!

Ze zijn zoooo lief!
dinsdag 17 mei 2011 - 23:14
Liselore

Liselore

Eum...Parodias, hier ontgaat mij even de essentie...streel jij maar je cactussen, bijna zo zacht als ons Louis hare rug...

Er zijn hier nu al een paar dagen verlopen.
De stal krijgt vorm, zal super aangenaam worden voor Louis. Het hooi dat er in balen klaarstond om te gaan uitspreiden heeft ze zichzelf al toegeëigend en er een knus bedje van gemaakt, schoon om zien...
Naar geschikt eten moet ik nog op zoek : waar verkopen ze zo'n varkenskost (ik heb gelezen 12-14% proteïnen, low calory/high fiber)? Hebben ze dat bij AVEVE ? Voorlopig grote zak van 20 kg wortelen gekocht (die zijn wel maar 14 dagen houdbaar, dat is dus veel te veel, maar het kostte maar 3 €, zeg). Banaan heeft ze ook al een paar gehad. Verder keukenafval. De steel van de brocoli en het binnenste van de chinese kool lust ze niet, zie ik zo.
Ik denk wel dat ons Louis te veel weegt. Tot voor 2 maanden kreeg ze 3-4kg groentenoverschotten per dag...Nu nog max 1 kg, ik hoop dat ze daar gelukkig mee is. Ze heeft wel een volledige emmer okkernoten, die daar verloren stond, geconfisceerd, en in 1 dag allemaal gekraakt!
Mijn dochters hebben een foto van Louis op hun Facebook geplaatst. Amaai daar wordt zot op gereageerd! Iedereen vindt haar zo schaaaaatig en sommigen zijn zelfs jaloers! Ik zal hier binnenkort ook eens een fotooke plaatsen!
Groetjes,
Liselore
woensdag 18 mei 2011 - 21:46
Mandy

Mandy

Je kunt het interpreteren zoals je wilt natuurlijk

woensdag 18 mei 2011 - 23:00
Mandy
woensdag 18 mei 2011 - 23:01
Liselore

Liselore

Nog eens allemaal bedankt voor de constructieve hulp ivm de verzorging van Louiske! Het loopt hier goed ! Ze heeft ruimte en onderdak, voldoende eten (de buren komen van alle kanten met groente-overschotten, e.d. ) Hopelijk mist ze voorlopig nog niet te erg een compagnon, want dat zie ik nog niet direct zitten...
Liselore
zondag 22 mei 2011 - 21:30
Eve

Eve

Ik ken iemand die een enkel groot varken als huisdier heeft (klein biggetje was ziek, werd in huis genomen voor verzorging, bleef in huis wonen).
De eigenares woont op een boerderij met onder andere varkens, kippen en eenden. Dat huisdier-varken heeft geen interesse in de andere varkens, hij gaat wel mee op wandel wanneer ze de dieren verzorgt maar blijft liever thuis dan bij zijn soortgenoten te zijn.
Hij slaapt binnen op oude sofa's die ze van andere mensen krijgen (aangezien hij een 'echt' groot varken is worden die regelmatig vervangen ).

Dit is wel uitzonderlijk, het kan alleen maar afhankelijk van het karakter van het dier en hoe het opgroeit. Als Louis gedragsproblemen begint te tonen zal dat waarschijnlijk aan het gebrek aan gezelschap liggen.

Maar ge ziet nog wel hoe het gaat, geniet er ondertussen maar goed van want het zijn erg wijze dieren. Onze vijf nieuwe zijn vrijdag toegekomen - ze zijn fantastisch!

maandag 23 mei 2011 - 11:49
kerstkind

Kerstkind

Onze vijf nieuwe zijn vrijdag toegekomen
Eve, we willen graag een fotooke zien

Ook van jouw zwijntje, Liselore
Is ze al een beetje op haar gemak bij jullie?
Een nieuwsgierige José
maandag 23 mei 2011 - 19:47
Liselore

Liselore

Ach, we hebben er juist een avontuur opzitten! Ons Louis was 2 uur geleden ontsnapt. Niet langs het poortje, maar onder de afsluiting doorgekropen. Ze is een slimme, hoor, want 10 minuutjes daarvoo was ze wel even buitengeraakt langs het openstaande poortje en had even van de jonge sla geproefd van mijn mans groententuin. We kregen ze vrij snel terug binnengelokt. Maar dus 10 min later kroop ze, terwijl we aan tafel zaten, tussen de betonplaat en de groene draad (die onderaan niet opgespannen is) weer richting de sla. Nadien de straat op zeg! De buren kwamen ons verwittigen. Toen was het niet zo simpel om ze 100 m terug naar huis te lokken (met een wortel), maar het is uiteindelijk toch gelukt. Gelukkig is het een heel rustige straat. Nu hebben we vanavond nog job om een spankabel rondomrond de weide doorheen de afsluiting te trekken. Louis hebben we even opgesloten in haar stalletje, met een grote palet stevig ervoor. Ik ben er toch niet gerust in dat ze die niet gewoon omduwt, dus die kabel moet er vanavond nog komen. Even gaan helpen ! Hier nog een fotootje van ons slimme zwijntje!
Liselore

Tuinbabbel

maandag 23 mei 2011 - 20:53
Eve

Eve

Hoeveel weegt Louis? Als uw man sterk is en groot genoeg, dan is de beste manier om een klein varkentje / big te vangen:

1) lokken met eten, zoals ge gedaan hebt - dat is het beste van al!

2) als het stil genoeg staat er achter gaan staan, en in een keer beige achterpoten vastpakken (zo ongeveer waar de enkels/onderbenen bij een mens zouden zijn) en het dier direct van de grond oplichten. Dat beestje hangt dus ondersteboven en zo loopt ge ermee terug, en dat ziet er wel raar uit maar het is de enige manier om ze ergens naar toe te dragen zonder dat ze vreselijk gaan kelen en spartelen - een big is verbazend sterk en erg lastig om vast te houden wanneer ze weg willen (hebben we ervaring mee, amai zunne!).
Als ge een big oppakt zoals ge een hond of kind zoudt oppakken, bereid u voor op klachten naar de dierenbescherming van goedmenende mensen die niet weten hoe luid een varken schreeuwt.

We hebben geluk gehad, totzover hebben de diertjes altijd binnen 24 uur hun roepnaam geleerd, en de paar keren dat ze ontsnapt waren hebben we ze gemakkelijk teruggekregen.
Maar ze zijn slim, hoor! Louis zal wellicht nog andere manieren vinden om naar die sla te geraken. Het klinkt misschien gemeen, maar ge hebt prikkeldraad nodig langs de onderkant van de omheining, dat is het enige dat haar zal tegenhouden. Alleen een draad gans vanonder, niet meer.

Ik ga aan hubby vragen om wat foto's op te laden, die biggen van ons zijn zulke schattige, lieve beestjes! We zijn er al helemaal verliefd op, en wij niet alleen! Een ervan is door een Engels koppel gedoopt: hij noemt Eddie Merkx!

maandag 23 mei 2011 - 22:37
Liselore

Liselore

Hey Eve,

Bedoel je dat we met Louis moeten voortstappen zoals we als kind "kruiwagen" speelden ? Dat ze zelf voortstapt op haar voorpootjes terwijl mijn man de achterpoten vasthoudt? Haar helemaal opheffen van de grond dat zal echt niet gaan want die weegt wel 40-50 kg (volwassen). Ze heeft daarstraks serieus geschreeuwd toen de buurman (mijn man was nog niet thuis) haar op haar rug aan haar achterpoten naar haar stal heeft gesleurd. De buurman was er ni goed van, stond te hijgen als een paard. Maar het was wel die buurman die ons Louis bij ons heeft geïntroduceerd, dus hij mag wel een handje toesteken als het even misloopt! Hij is ook de kabel komen spannen. daar kan da Louike niemeer onderdoor, denk (hoop) ik zo.
Ja ze kent haar naam al wel, maar ze had net 10 dikke wortels gegeten, en dan lok je ze al niet zo makkelijk meer, als er zo 6 buurmensen haar eerst hebben zitten opjagen
De groeten aan Eddie Merckx, zeg nu niet dat die al kan fietsen

Liselore
maandag 23 mei 2011 - 23:11
Eve

Eve

Fietsen niet, maar op zijn broerkes kruipen doet die wel al, en hij is nog maar 2 maanden oud! Jong geleerd...

Ja, als ze nog licht genoeg zijn dan volledig opheffen (voorpoten van de grond af, zien dat hun hoofd nergens tegen botst bijvoorbeeld als ge ze in de kofferbak van den auto moet doen), als ze daarvoor te zwaar zijn dan kruiwagen spelen.

Het andere dat ge kunt proberen is een emmer over hun hoofd doen, dan de staart beetpakken waar het aan hun achterkant vastzit en met die hand die over de staart zit 'sturen'. Dat heb ik zelf nog niet moeten proberen, maar het is een truuk die de boeren gebruiken.

Ik denk niet dat Louis die buurman van u nu nog graag ziet

Toch maar een lengte prikkeldraad doen zelfs al klinkt het gemeen, Louis zal nu waarschijnlijk wachten tot ze weet dat ge niet thuis zijt voor ze weer op wandel gaat. Varkens zijn veel slimmer dan ze lijken! Ze zal uw dagelijkse routines leren en weten wanneer ze op schok kan, en tegen dat ge thuiskomt ligt ze in haar eigen huis te glimlachen en pretenderen dat ze nooit weggeweest is - terwijl een paar meter verder alles omgewoeld is!
dinsdag 24 mei 2011 - 00:38
Mandy

Mandy

Grappige beesten hoor
dinsdag 24 mei 2011 - 08:11
Liselore

Liselore

Eve toch! Ik lig plat! Gij spreekt over de zwijntjes alsof het mensen zijn! Ik zie ons Louis daar al liggen, fluitend in haar stal, te gebaren dat ze van niets weet! Of verstoord van haar gazet opkijken als we naar haar komen zoeken...
Allee, ik moet gaan werken, ik hoop dat mijn nachtmerrie niet uitkomt ...

Liselore
dinsdag 24 mei 2011 - 08:21
Heike

Heike

Hey Liselore,

Ik heb ook ervaring met varkentjes... en als ze eenmaal doorhebben dat de omheining hen niet tegenhoudt, dan gaan ze gegarandeerd op wandel.
't Is raadzaam om een stroomdraadje te spannen, op neushoogte, ze gebruiken die meestal om zich ergens onder door te wurmen en één schokje schrikt hen zodanig af dat ze het niet meer zullen doen.
Veel plezier nog met je knorrepotje!
dinsdag 24 mei 2011 - 09:40
Liselore

Liselore

Dag varkensminnende medemensen,

Weer een tijdje verlopen van ons leven met de nieuwe huis(tuin)genoot. Een week na het spannen van de strakke draad aan de onderkant van de omheining, ging Louis dus inderdaad weer op stap. Toen zijn we langs de boer wat verderop om wat prikkeldraad gegaan. Die was maar al te blij, want die hoopte aan mij zijn draad te kunnen versjacheren "voor een zacht prijske". Draad die hij naar eigen zeggen niet meer gebruikte (te gevaarlijk voor de uier van de koe die er toch om één of andere reden overspringt). Hij zei mij wel dat zo'n draad erg onhandelbaar is, zeker niet kan geweven worden door afsluitingsdraad. Hij gaf enkele meters mee om te proberen. Ik ben er nooit aan begonnen. Een buur met ervaring had nog een "weideklok" staan. De batterij was wel plat, nieuwe gekocht, maar die "dure" klok (15 jaar geleden al over de 7.000 Bef) mag ik gebruiken tot Louis "er niet meer is". Ik heb hem wel gezegd dat die 20 jaar kan worden (buurman is 82). Heel Hemelvaartsdag met die buurman bezig geweest om een prachtig draadje te spannen (60 meter omtrek, om de 3 m een paaltje). Arme Louis, nadien zaten we een pintje te drinken, in de tuin, ineens "sjrieieieieiek!!", we hebben dat écht nog maar één keer moeten horen!

Liselore
zondag 5 juni 2011 - 13:09
Rita1960

Rita1960

Liselore wees blij met uw buurman!

Als je maar één keer "sjrieieieieiek!!" hebt gehoord.. is Louis er al achter dat het gedaan is met het vrij rond lopen.. tenzij je haar leert om in een tuigje met je mee te lopen.. ( ze zijn wel erg slim hoor!)

groetjes,

Rita

Ps; vergeet niet om de paar maand de batteij te controleren.. anders is Louis weer vertrokken...







zondag 5 juni 2011 - 18:57
mjohanna

Mjohanna

ik lees dit topic voor het eerst en geniet met volle teugen van jullie beeldspraak.
Ik kom uit een boeren gezin en heb menig varkentje moeten wassen euh...... vangen.

Dikke zeugen wel te verstaan die vaak omgeleid werden naar een werpstal. Ze hadden wel namen maar luisterden daar beslist niet naar!

dus wij deden dat met een paar mensen met zo'n ouderwetse tenen mand over hun kop terug laten zetten.
uiteindelijk kom je dan altijd aan je doel.
( niet vragen hoe lang het soms duurde )

ik mis nog de foto's van de 5 biggetjes?



ps. voeren jullie hem aub niet zo dik dat ie niet meer kan zien van de vetrollen en niet meer kan staan?
zondag 5 juni 2011 - 19:25
Liselore

Liselore

Hallo allemaal,

Qua voeding heb ik ze nu allemaal op een rijtje. De buurman (van de weideklok, zie boven, die ik, @Rita inderdaad heel erg apprecieer) heeft een schoondochter die 2 paarden heeft die bij hem gestald staan. Zij koopt op geregelde tijden (voor de paarden, maar nu ook voor mij) een zak geperste granen (die ik in de plaatselijke Hubo 15 € betaal, en zij maar 8 € elders), ook een groot pak met een soort zemelen in waar de paarden (en Louis blijkbaar ook) gek op zijn, en zij brengt ook elke week wortelen mee voor mij. Ik heb een drukke job, dus voor mij valt er een pak organisatie weg als ik daar niet om moet rijden...
Ik begin er nu ook aan te denken, op jullie aanraden o.a. om er een 2de varken bij te zetten, als companie voor Louis, maar dan een eetbaar varken (sorry voor de vegetariërs onder de dierenliefhebbers bij jullie). Dat zou ik dan ter zijner tijd (als het vet is) laten slachten. Kan iemand mij daar advies over geven? Daar zijn ook soorten in zeker, het zou geen te grote mogen zijn... Dat moet dan wel meer (ander ?) eten krijgen zeker (hoeveel kilo/dag ?), dus apart te voeden, of Louis wordt even vet. Onze 3 dochters knorren nu al dat ze daar niet van gaan eten, mij goed, dan eten ze maar alleen groenten als er (kwaliteits)varken op het menu staat...

Vele groeten,

Liselore
zondag 5 juni 2011 - 22:37
mjohanna

Mjohanna

ik ga je nu vast zeggen , dat dat niet gaat werken.
Ik heb mijn hele leven zelf varkens laten slachten, ik bedoel om een half varken in de vriezer te doen samen met een zus de anderen helft.
Ik ben niet kleinzielig echt niet en zeker niet vegetariër , maar je weet al dat jouw varkentje slim is.
Alle varkens zijn slim, en als jij die zelf op gaat trekken raak je er toch aan gehecht
en ga je hem denk ik niet zelf op eten. Je kinderen niet maar jij ook niet.
Want dat is heel iets anders dan anoniem varkensvlees uit de supermarkt of bij de slager.

Ik vond het ooit eens verschrikkelijk en heb het ook nooit meer gedaan.

dus werden het hier altijd anoniem gekochte varkens van de buurman varkenshouder !

die smaken wel
maandag 6 juni 2011 - 09:14
Rita1960

Rita1960

Nee, dat zal vermoedelijk idd niet gaan werken.. gewoon een ander hangbuikje erbij.. da's het beste..

en varkens zijn niet gek... als je er een kleintje bijdoet worden ze vriendinnen... want ik neem niet aan dat je een beertje erbij gaat doen.. ze ruiken sommige zaken feilloos..

en net als mjohanna zegt: "je gaat je eraan hechten"..

deed ik vroeger ook met mijn "slacht"biggetjes..
( en het deed altijd zeer als ze richting slachthuis gingen, ondanks dat je diepvriezer vol kwam)




maandag 6 juni 2011 - 20:06
anita1

Anita1

lieselore
zoek je nog een compagnon voor je zwijntje?
we vangen voorlopig een klein beertje op van ongeveer 4 maanden oud (moest weg bij vorige eigenaar wegens geen plek meer...)
het klikt niet met onze schapen die er vreselijk bang van zijn , en een tweede varkentje zien we niet echt zitten
hij is nu 1 weekje bij ons en erg lief
mocht jij of iemand anders nog een speelkameraad zoeken voor zijn/haar varkentje
geef dan even een seintje
in bijlage een foto van wiezeke (vorige eigenaar dacht dat het een vrouwtje was, vandaar de naam)

groetjes anita
maandag 3 oktober 2011 - 11:23
anita1

Anita1

de foto leek niet te lukken
2de poging

Tuinbabbel

maandag 3 oktober 2011 - 11:29
Heike

Heike

Hey Liselore,

Ook ik volg de belevenissen van je knorrepotje...
Die eenmalige stroomstoot heeft dus goed gewerkt, goed dat je die stroomdraad gespannen hebt.

Heb jij de indruk dat je varkentje eenzaam is of ongelukkig? Ik weet dat het algemeen beweerd wordt dat single-varkentjes bij voorbaat ongelukkig zouden zijn maar naar mijn mening gaat deze bewering niet altijd op. Ik had ook een varkentje alleen en die was heel happy. Toen ik een 'vriendje' erbij nam, bleken ze niet voorbestemd om vriendjes te worden. Uiteindelijk is het toch goed gekomen en verdroegen ze mekaars gezelschap.
Ik ken nog varkentjes die alleen gehouden worden en die een prins(es)heerlijk bestaan leiden en gelukkig zijn. Als je dan zo'n snoezig varkentje als hierboven ziet ben je misschien meteen verkocht, maar eerst toch goed over nadenken.
Is het beertje gecastreerd? Zo nee, dan zal dat ook eerst moeten gebeuren voor je hem bij je zeugje kan zetten.
maandag 3 oktober 2011 - 12:06
Liselore

Liselore

Wel wel dat was lang geleden. Ja ons varkentje lijkt mij wel gelukkig, al ben ik geen varkenspsycholoog. Ons weidje (niet zo klein) is al voor de helft omgeploegd (maanlandschap), dat stoort mij wel wat, maar onze vrienden die op bezoek komen vinden het eerder leuk. Ik hoop dat ze ook de winter gaat apprecieren, want dat heeft ze hier nog niet meegemaakt zo in de kou. Maar ze heeft een mooie stal, aan 1 kant open, maar wel 8 m diep en heeel veeeel hooi en stro, dus dat zal wel loslopen. A ja, ze is nooit meer ontsnapt, en ze zou desgevallend mij al heel goed volgen als ik ze roep en een wortel voor haar neus presenteer. Dat beertje is wel suuuperlief hoor, en bedankt voor het aanbod, ik hou het in gedachten, mocht ons Louis(e)ke beginnen treuren, dan laat ik iets weten.
Groetjes, en wie nog grappige verhalen over varkentjes heeft, laat maar horen !

Liselore

PS. De man die elke week wat komt helpen in de tuin, die heeft een eigen conversatie met Louis! Als IK daar kom is ze gewoon aan 't knorren. Maar als de Jan daar komt dan doet ze ni anders dan op een hoge toon tegen hem jammeren en die doet hetzelfde terug tegen haar. Raar zenne. Ik vraag mij af wie er eerst zo begonnen is, want er is zeker immitatie in 't spel...
maandag 3 oktober 2011 - 22:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon