menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

To do

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

planning voor vandaag:mijn long gourd in vollegrond zetten net zoals de pompoenen en de komkommerkes(snackkomkommer,stuk of 15 planten) aubergines(met dank aan jeannette)stuk of 15 madame jeannettekes planten.
ook mijn pepino ga ik vandaag planten.
ik heb al stuk of 18 tomaten in vollegrond staan,en nog stuk of 13 in potten,effe rommelen of ik daar ook plaats voor kan vinden ergens.....
en ook voor de goji bessen moet ik een gepaste plaats zoeken...
zaaien van snij en sperziebonen en eetbare lupinen,inca mais zaaien ,banaan in vollegrond zetten,gisteren gekochte lantana,citroengras en citroenverbena oppotten en ook gisteren gekochte rode pioen(naamloos lidl plantje)een gepaste plaats zoeken,een nog in klein potteke zittende apios plantje in een grote pot planten en dan nog een uur werk om alles in potten te wateren..
opnieuw zaaien van basilicum(eerste zaaisels zitten al in vollegrond)
peterselie uitplanten,maar het kan dat ik dat nu nog efkes uitstel...
pak choi zaaien,nog wa onkruid wieden,de kippen en konijnen verzorgen(konijnenhok uitkuisen)en dan de wagen naar de garage doen...
en verder heb ik helemaal niks te doen
behalve het huishouden maar daar heb ik vast geen tijd(goesting dus )voor
efkes een thermoske vullen met thee,fruit op het terrastafelke en een fles water...dan hoef ik seffens helemaal niet binnen te komen
as ge het hoort kraken,denk dan aan mij......
vrijdag 6 mei 2011 - 10:00
Eniavaswen

Eniavaswen

Mmmm, zalig. Klinkt heel weelderig.
Ik moet nog even wachten achter mijn bureauke voor ik er in kan vliegen.
vrijdag 6 mei 2011 - 11:23
Pieke

Pieke

Wat leuk om te lezen wat iemand in de tuin gaat doen! Ik ga ook eens een 'To Do' lijst maken. En me eraan houden. Bij de computer weg dus. En de tuin in!
vrijdag 6 mei 2011 - 11:47
cetinel

Cetinel

roet in het eten
echtgenoot is daarstraks thuisgekomen om samen met de werklui hier aan het magazijn wat te werken,want vandaag komt de betonplaat voor erop.....
dus zoonlief is aan het klieren,want autisten houden niet van onaangekondigd bezoek,ook al doen die ook maar hun werk en komen niet binnen....
heb net paar plantjes geplant en da was het...
verder loop ik hier gewoon een beetje onnozel te doen want als ik 5 stappen uit zijn buurt ben begint zoon te piepen en te krijsen en met deuren te bonken...zo mooi weer en ik zit nu dus noodgedwongen binnen......
hopelijk seffens nog tijd om het een en ander te doen....
tis ook altijd wat hier
vrijdag 6 mei 2011 - 12:00
Pieke

Pieke

Da's meer dan jammer natuurlijk. Sterkte!
Misschien een goede: je kunt je nu langer verheugen dat je dit allemaal gaat doen. Helpt bij mij altijd wel... sinds ik kind ben... Er ging zoveel niet door dat ik toen bedacht dat ik me gewoon lang ging verheugen
vrijdag 6 mei 2011 - 12:04
Pieke

Pieke

Nee hoor, het helpt altijd goed! Ik kan me enorm goed verheugen hahaha! Echt een kampioen!
vrijdag 6 mei 2011 - 12:06
cetinel

Cetinel

nichtje kwam even dag zeggen....
dus heb ik gevraagd om "efkes" bij ceyhun te blijven....
mijn long gourd is geplant en heeft flink water gekregen,mijn acca in een grotere pot gezet,plantjes water gegeven,kippen en konijnen verzorgd en lupinekes gezaaid....
das toch al iets he(wel niet zo heel beleefd tegenover nichtje,maar die kent me al,dus die verwacht nie anders )
vrijdag 6 mei 2011 - 13:26
rialle

Rialle

Gelukkig heb je toch nog iets kunnen doen! Altijd vervelend als je van plan bent zo lekker aan de gang te gaan en er komt iets tussen. Kan ik me ook soms zoooo aan ergeren.....

Maar fijn dat niet álles in het honderd is gelopen!

Groetjes Rialle
vrijdag 6 mei 2011 - 17:04
cetinel

Cetinel

plannen zijn gewijzigd:hubbie heeft het kippehok verplaatst naar helemaal achteraan en de draad daar strak getrokken zodat ze der nie onderdoor kunnen...kippen hebben nu wel veel minder ruimte(nog altijd een 200m² voor 15 kippen hoor)
omdat de eenden ook aan mijn boomkes vraten( ) heb ik die weggedaan,en ook de ganzen....elke dag dat badje verversen begon me echt te moeilijk te worden,de tuinslang was lek,dus stuk afgesneden,maar dan kwam ik niet meer tot daar....was elke keer ton vullen en dan meter of 20 met gieter heen en weer tot het badje ververst was....was echt nie meer om te doen voor mijn knieen...dus besloten om enkel de kippen te houden,die geef je dagelijks een emmerke water en thats it....
dus de wei waar eerst alles dooreen liep en waar mijn fruitboomkes staan is nu plots leeg...
dus hoef ik helemaal niet meer te zoeken waar ik nog tomaten,pepers,komkommers pompoenen etc kan zetten....ik zet ze gewoon allemaal!!
en de mais voor zoon (die is daar dol op) heb ik al te weken gezet,die ga ik dus ook daar ergens tussen zaaien.....
zus kwam ook snel snel even langs en die heb ik om een zak potgrond gestuurd
ik ben tevreden vandaag!! ik kan morgen fijn aan de slag want nichtje komt bbquen,en die heeft geen tuin,maar is dol op tuinieren en hier is het wat anders dan haar balkonneke....
ze vraagt dan altijd om wat in de tuin te mogen rommelen...
word dus samen paprika,aubergine,tomaat,peper,komkommer,pompoen en bonen planten.....
vrijdag 6 mei 2011 - 20:56
kerstkind

Kerstkind


Dat wordt morgen dus weer genieten Cetinel...
Nu de eendjes en ganzen weg zijn, zou je eigenlijk tijd over moeten hebben , maar nee hoor!!!
Ruimte die vrij komt, wordt wederom nuttig besteed
Succes voor morgen
groetjes José
vrijdag 6 mei 2011 - 23:02
cetinel

Cetinel

yep! ik heb nu zo een 44 lopende meter afrastering waar ook het een en ander tegenaan kan groeien...de tomaten en komkommers(snack) wou ik dus tegen de draad planten,dan hoef ik ze maar daar aan te binden,ook beetje snijbonen tegen laten klimmen..is gelijk het zicht op de parking van het bedrijf hierachter een beetje minder..er staat ook een klimroos tegen en doornloze braam,dus tegen de zomer is het gaas bijna overal begroeid..
aangezien de boomkes nog jong zijn en zo een meter of zes uit mekaar staan is er nog volop zon voor de groentjes..
schept mogelijkheden he,zo plots extra ruimte om te tuinieren
zaterdag 7 mei 2011 - 08:17
cetinel

Cetinel

bruggen en banaan in vollegrond gezet,pompoenen uitgeplant snijboontjes sperzieboontjes en mais gezaaid,tomaat en aubergines geplant.
zus is net terug van een weekje oostenrijk waar ze wat plantjes uit de tuin van haar dochter heeft meegbracht,die heb ik ook maar geplant.
witlof en lupinus gezaaid....
nog een paar pompoenen en komkommerkes te planten en dan maar wachten
enne,mijne zinken gieter terug...had zus bij haar laatste bezoek meegenomen en expres tegen niemand gezegd,staat ze hier plots met die gieter met bloemenplantjes in...en maar lachen!! en ik maar denken dat hij gepikt was
zondag 8 mei 2011 - 15:21
Pieke

Pieke

Ik heb vandaag niet veel aan de tuin gedaan maar wel wat heermoesjes uitgerukt, dode blaadjes verwijderd, steentjes gespoeld voor in een van de halve watertonnen 'soon to be minivijver', blaadjes uit 'grote vijver' gevist, dode blaadjes uit de zielige grasjes gehaald (die zijn nog in paniek vanwege het plaatsen in deze nieuwe tuin), gestaard naar vier knoppen in de papaver (ja ja ja!), met kat aan tuigje rondgekuierd terwijl ik mijn moeder probeerde te bereiken (constant in gesprek, populair).

Ik ben me mentaal aan het voorbereiden op het tuincentrum in Aalsmeer. Ik heb heel wat op mijn lijst staan dat ik Echt Nodig heb.

Handschoenen (voor partner want die doet anders niks in de tuin en nee, deze zijn niet om de luizen mee dood te knijpen maar hij vindt alles een beetje vies wat in de grond zit, hoestmooglek he?)

Schepnetje om blaadjes en zo uit de vijver te vissen.

Fontein??? of zo'n waterpartij, vrij neutraal maar niet strak, wel natuurlijk.

Parasol Liefst zo'n grote vierkante en dan donkerbruin voor echte schaduw of is creme beter???


Tuinslang van Gardena of Hozelock


Schoffel om onkruid mee te wieden dat heet toch een schoffel, toch? Ik bedoel zo'n soort miniharkje waarmee je onkruid los kunt woelen.


Gieter want de hoveniers hebben mijn rood met witte stippen gieter meegenomen waar ik niet blij mee was. Hij was nog helemaal goed!


Elrits/zonnebaars en flink veel advies hierover plus natuurlijk wat voer.


En dan natuurlijk ook de planten he. Bodembedekkers en waterplanten en liefst ook nog wat andere dingen. Dat heb ik allemaal heel hard nodig want ik word er gelukkiger van.



zondag 8 mei 2011 - 17:02
Mandy

Mandy

Ik word al moe als ik dat alleen maar allemaal LEES
maandag 9 mei 2011 - 08:24
Mandy

Mandy

Kheb ook zo'n waslijst maar moet zo meteen gaan werken tot vanmiddag 4 uur, ( lekker kort dagje, dat wel!!), maar er zal dus vandaag niet veel gebeuren...Morgen vrij.....gras rond de vijver maaien ( met de handmaaier- is te steep voor de sit-on, ) onkruid verwijderen tussen de bessenstruiken, kippenhok schonen, aardappelen en bonen schoffelen, heb nu 34 tomaten in hun defintieve pot staan- nog een 30 tal staat bijna klaar maar nog steeds geen grote potten zucht zucht-, spirea schoffelen. Als ik dat allemaal heb gedaan moet ik nodig beginnen met het schuren en daarna schilderen van het tuinhuis.......
maandag 9 mei 2011 - 08:29
Pieke

Pieke

Jaja, ik ben me aan het opwarmen. Vergeten te melden: ook drie watertonnen leeggevist en gespoeld, gevuld met water, planten gespoeld en ontdaan van zompige wortels, vier vuilniszakken gevuld met natte aarde en tuinspul, dode planten in pot verzameld en in vuilniszakken gedaan (was niet veel maar toch een stuk of zeven), dingen bijgeknipt, bonenkruid dat zorgelijk is in een pot gedaan.

Daarna de was gedaan en omdat ik het vandaag aan wilde lekker fris buiten gehangen, het is zo warm en droog dus het droogt zo dacht ik. Heeft het vannacht geregend. Dus ik heb de oven even aan gezet, heu...

Vandaag Tuincentrummen! Is het akelig weer! Maar vanmiddag misschien niet, wie weet. Ik ga er hoe dan ook iets van maken.
maandag 9 mei 2011 - 09:30
marero

Marero

daar word ik zo moe van héééé....lol, van dat allemaal te lezen wel te verstaan, ik ben vandaag naar de makro geweest om de kippen, zalm en zalmkarper aan te vullen want dat groeit niet in mijnen hof
en vanavond alleen een en ander gezaaid nl gemengde sla, krulpeterselie,zonnebloemen choco sun,mezullah,aster dwergkoningin,salvia vuurgloed,kooltje vuur en godetia
kzou nog 4 grote potten moeten hebben voor de tomaten, de rest van de tomaten ga ik eerst afwachten of ze wel willen groeien want dat zijn nog schlemielkes,en mijne potgrond is weer bekan op, heb nog halve zak en die gaat er morgen aan want ik ga ne grote isomobak ( van de makrovarkens) vullen voor radijskes en sla
dinsdag 10 mei 2011 - 21:25
Pieke

Pieke

Oooh... dat worden lekkere maaltjes als ik het zo lees. Radijsjes! Ik ben gek op radijsjes maar ja, die werden hier opgegeten door... iets... en niet door mij. Ook soort aaltjes. Het grappige was dat ze gewoon bleven staan, ook in de winter. En dat werden me toch knollen! Overjarige radijzen
woensdag 11 mei 2011 - 15:04
marero

Marero

ja kheb dat vroeger ook eens gehad, t waren reuze radijzen maar pikant joh!!!!
vandaag 4 potten met onderzetters gaan halen voor mijn tomaten en voor de rest in de tuin niks gedaan als naar mijn bloemekes zitten kijken...en tja toen ik lmet die potten naar de auto liep zat er toch wel een hibiscus rosa sinensis derbij zekers...kweet echt nie hoe da kwam zenne
woensdag 11 mei 2011 - 23:17
Pieke

Pieke

Jazeker, reuze pikant whahaha! Maar met wat kaas op brood... mmm...
Hee, zou je ook rettich kunnen telen?

En hee TuinFairy, ze gaat zeer zeker wel onkruid uittrekken, wat denk je dat ze moet doen om die nieuwe planten te planten? Jazeker, een gat maken. En daarbij komt toevallig ook nog onkruid aan zijn eind. Dit was geen smoes, het is een bewuste strategie! Soms begrijpen mensen je gewoon niet he hahaha!

donderdag 12 mei 2011 - 11:18
marero

Marero

ah voila pieke, gij hebt het door sé, ik heb wel onkruid getrokken zenne, ik doe dat elke dag als ik door de tuin wandel, alleen is dat dus niet zittend maar staand op de meest smalle stukjes grond balancerend om mijn evenwicht niet te verliezen en in de bloemen te vallen( is dus al meermaals gebeurd), en tis eigenlijk nooit direct de bedoeling om te gaan trekken zenne, tis gewoon, ge wandelt en kijkt en dan ineens ziede die frutsels staan die er nie moeten zijn en dan zijde vertrokken hé
als intussen het eten opstaat is dat dus gewoonlijk een ramp want dan vergeet ik de tijd tot ventje vant terras roept: zeg ist de bedoeling dat hetgeen in die pan of pot staat zwart moet zijn???
ppfft die verstaat dat nie hé
donderdag 12 mei 2011 - 15:05
cetinel

Cetinel

nou ja zeg!!in plaats van dan efkes zelf het eten verder af te werken gaat ie dus beetje vanop het terras staan zeuren....(doet de mijne ook zulle,maar hij heeft dan meestal wel al verder afgewerkt en afgezet...en dan staat ie daar: zeg u eten...en ikke :whaaa! helemaal vergeten,en dan wacht die onnozele tot ik helemaal aan het vuur sta om te zeggen dat hij der al mee bezig was...voor niks gelopen,vind hij zeker grappig
donderdag 12 mei 2011 - 15:17
Pieke

Pieke

Hahaha, jaja dat ken ik: als ik zit te werken vergeet ik ook van alles. Ik kan zelfs een ei laten aanbranden met dop en al. Dat stinkt me trouwens zeg...

En dan maar naar de pan kijken en zeggen 'Het stroomt over' of 'hoort het zo donker?' terwijl de walmen eraf slaan. En niet ingrijpen hoor, ho! Dat is natuurlijk mijn werk, vindt hij. Mannen.

Hahaha!

donderdag 12 mei 2011 - 15:35
marero

Marero

awel cetinneke da doet hij van tijd ook zenne, en dat vindt hij dan wreed lollig als ik zo in vitesse naar binnen storm voor niks maar vandaag was hij een schatje want hij stelde zelf voor van naar lokeren naar het tuincenter te rijden om een schep te gaan halen voor mij omdat ik hem gisteren vroeg om een schep te maken van een lege zeepfles, hij zei : ge gaat u daar aan snijden, ik ken u zenne, we zullen wel een schep gaan halen in lokeren ik heb die daar verleden keer zien liggen en dan kan ik in passant voor nog een drijfplantje zien
awel hij heeft gezien en gekocht en wees de oleanders aan die in reklame stonden want hij vindt dazek de mijne naar de bom geholpen heb( kheb wel stekken genomen en der zijn der 2 aangeslagen) en nu heb ik dus ne nieuwe, ne rode, en een canna australia want ene van mijn cannas heeft de winter niet overleeft en dan hebben we ook nog 4 viskes meegebracht en hij kwam ook nog aandraven met 2 van die uiteenrek klimrekjes voor de pergola, denk dat dien ook vant virus begint te weten, hij was aant zeggen onderweg naar huis over dit en dat hebben ze wel in dadizele....denk dat we binnenkort nog eens naar ginder gaan zo persies ikke dus weer ne gelukkige mens en de cannas staan al op hun plaats int perk, en de oleander staat ookal in ne grote pot
donderdag 12 mei 2011 - 19:56
Sarah

Sarah

Wat is/zijn Long Gourd??????
donderdag 12 mei 2011 - 20:06
cetinel

Cetinel

een indische groente,familie van pompoenen denk ik,ik heb zaad gekregen van jeannette.
donderdag 12 mei 2011 - 22:36
cetinel

Cetinel

morgen de overige pompoenen,courgette,komkommers,tomaten pepers en paprikas in vollegrond uitplanten,mijn nieuwe aanwinsten in grotere potten zetten alsook een deel eigen zaaisels(toebak en asarina en zo)
de boog die echtgenoot me gegeven heeft beplanten,choysa uit de vollegrond sleuren en in een ( heeeele grote) pot zetten,proberen of ik genoeg bakken heb om de buxussen ook in te zetten en daarna zeuren tegen echtgenoot da ik de voortuin heb leeggemaakt en dat het nu zijn beurt is om wat te doen.....
dan met de voeten omhoog jammeren van de pijn (maar stiekem al plannen maken voor als iik weer iets mobieler ben )
maandag 16 mei 2011 - 22:09
marero

Marero

en hem er nie aan vergete te herinneren dat ge ne vijver wil vanvoor hé
maandag 16 mei 2011 - 23:33
printemps

Printemps

Die vijver
Aha, dan moet de grond niet opgehoogd worden
Enkel een put int midden maken en de grond aan de kanten smijten
woensdag 18 mei 2011 - 14:19
cetinel

Cetinel

zie,das dus om hem extra werk te besparen
woensdag 18 mei 2011 - 15:35
cetinel

Cetinel

gedaan: albizzias en jacarandas verpot,vijg en olijf in grote kuip gestoken,tabak verspeend,mijne" buit" van afgelopen zondag in grotere potten gezet,onkruid uitgetrokken,op een distel getrapt(met de blote voetjes) gestruikeld over een takje,en op mijne roos terechtgekomen me linkervoet (ook blootsvoets) 100 stuks prei uitgeplant(lijkt veel maar is het niet)11 komkommerkes,19 peperplanten,7 pompoenen,1 kalebas,1 meloen 1 watermeloen,en 1pepino geplant en de hele mikmak met een gieter van water voorzien...
enkel mijn banaan moet nog in grote kuip(had geen fut meer om de zak potgrond te gaan halen)
het was halfacht en er was geen eten pakjessoep gekookt(erg he )en met brood opgegeten..
jaja ik strompel tevreden rond....
donderdag 19 mei 2011 - 21:44
cetinel

Cetinel

verdorie!! de goji bessen en de rocoto pepers vergeten uit te planten
oh well,morgen is er nog een dag.....
donderdag 19 mei 2011 - 21:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon