menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Leliehaantjes

Ga naar meest recente reactie

cee

Cee

Gisteren ben ik de strijd aangegaan tegen de leliehaantjes. Je ziet ze makkelijk maar toen ik ze wou voederen aan m'n kippen had ik pas na het vierde gevangen exemplaar door dat ze de grond van de kipperen niet raakten, ze vlogen gewoon weg.

Dan maar een andere oplossing gezocht en m'n vleesetende planten aan het werk gezet, daar hadden ze geen verweer tegen! En ik moet ze nog altijd niet zelf dood doen, hehe!

Ik heb in ieder geval de veldslag gewonnen, maar de oorlog is nog ver van over vrees ik.

Aanvaltips zijn steeds welkom
donderdag 21 april 2011 - 14:54
Polplastron

Polplastron

Inderdaad: kippen en andere vogels lusten deze beestjes niet.
Vleesetende planten hebben geen smaakorganen dus maakt het hen niet uit.

Zelf voer ik ze ook altijd aan mijn vleesetende planten en die lijken me er heel gelukkig over.

Leliehaantjes zijn ook de enige diertjes die ik actief bestrijd in de tuin. Maar ja, ze laten je ook geen keuze hé?!

Overigens heb ik ook de indruk dat die "haantjes" het liefst op lelies zitten die het meeste zon krijgen, maar misschien is het maar een gedacht?

Groeten,

Pol
donderdag 21 april 2011 - 15:21
lentemode

Lentemode

Ook ik lust ze niet !
Heb er de voorbije dagen al een stuk of acht betrapt op drie leliepotten in volle zon.
Ik doe het extra omzichtig want die monstertjes laten zich op de rug vallen zodat ik hen niet onmiddellijk weet terug te vinden.
Gelukkig hebben ze zo'n mooie schildjes, niet ?
Je ziet ze zo zitten op de planten.
Als ze gestoord worden kruipen de snoodaards ook direct diep weg in de kransjes van de leliestengels.

Groetjes,
Mia
donderdag 21 april 2011 - 15:59
cee

Cee

Vooral op de lelies, bij mij zijn het aziatische lelies, op de daglelies nog gene gezien, wel op de wolfsmelk.

Nog een geluk inderdaad dat ze zo fel rood zijn, maakt het vangen heel wat makkelijker
donderdag 21 april 2011 - 16:09
jdcoster

Jdcoster

Sommige Frililaria 's staan ook op hun menu
donderdag 21 april 2011 - 16:12
Matabish

Matabish

Ik hààààààààààààt die oversexte rode lelievreters!!!!!!!!!!! [afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 21 april 2011 - 22:39
Polplastron

Polplastron

Ik begrijp je helemaal Matabish ...

Bij mijn zitten ze op de Lilium en Fritilaria. M'n keizerskronen hebben ze vorig jaar zo erg aangepakt dat de plantjes dit jaar erg verzwakt uit de grond kwamen en niet hebben gebloeid dit jaar! Ik weet het, ik had ze wat actiever moeten bestrijden, maar ze hadden me eerlijk gezegd een beetje verrast en voor ik het doorhad waren mij keizerskronen weg!

Tja ... Dit is nu eens een beestje waar geen een ecologisch middel tegen helpt tenzij: wegvangen en aan de Saracenia geven! Natuurlijke vijanden hebben ze hier niet in ons klimaat dus kunnen ze rustig hun gangetje gaan.

Het grote probleem hier is dat als ik er een vang, mijn oudste zoon begint te huilen. Hij is namelijk opgevoed met de gedachte dat ieder levend wezen wel z'n nut heeft in de tuin. Tja, hoe breng je een zesjarige zoiets aan z'n verstand?

Groeten,

Pol
vrijdag 22 april 2011 - 09:21
cee

Cee

Gisteren opnieuw alle lelies geïnspecteerd, en er zaten er gewoon nog meer dan vorig weekend, maar de volharder wint, dus geven we de moed nog niet op.

Volgens mij zijn de lelies nog niet verloren, maar het is inderdaad geen schoon zicht.

@pol: voor je zoontje die ze liever niet ziet doodgaan kan je misschien wel een deal maken met hem. dat lukt normaal redelijk goed met kinderen op die leeftijd. Als het van moeten is doen ze het niet, maar als je een deal maakt, kan je ze bijna alles laten doen, inspraak en participatie, ole ole! Alle kevers die hij kan vangen in een bokaal laten steken, en die dan de vrijheid geven ver ver weg van huis en tuin (10 km of zoiets). Een win win situatie dus, jij bent van de smerige kevertjes af en je zoon heeft ze allemaal gered.

de vijand van m'n vijand is m'n vriend.

Dus vrienden, tot de volgende!
vrijdag 22 april 2011 - 11:03
Polplastron

Polplastron

Nee, ik maak hem gewoon wijs dat die vleesetende planten nu eenmaal eten nodig hebben ... en dat hij ze mag voeren! Dat lukte de laatste keer vrij aardig, maar de eerste reactie was toch telkens "moord en brand"!

Heb ik nu een mini-eco-fundamentalistje gekweekt?
vrijdag 22 april 2011 - 14:55
Gehenna

Gehenna

Ze eten geen daglelies. Vorig jaar stonden die naast een door haantjes opgevreten Fritillidingsken. Dit jaar nog geen één gezien (houden zo)
zaterdag 23 april 2011 - 14:00
Gehenna

Gehenna

Even over opvoeding tot eco-fundamentalist en respect voor dieren en planten.

Mijn welopgevoede dochter die nooit bloemetjes mocht plukken en zelf kwaad werd omdat andere kinderen 'de bloemen en planten pijn doen en vermoorden' , die haalt tegenwoordig de ingewanden uit kippen, knalt hanen af, mept vissen dood, pluimt kiekes en hanen en vilt zelfs konijnen ... Ze zou een varken durven kelen ook.

Tot zo ver mijn 18 jarige opvoeding over 'leven en laten leven'
Ok, ik bekijk het positief (maar wil haar gewoon half-dood meppen ) als er hongersnood is zal ze er niets op tegen hebben om een kieken de kop af te kappen om op te eten maar ik kots ervan dat ze zulke dingen doet.
zaterdag 23 april 2011 - 14:09
Gehenna

Gehenna

Ja en ze krijgen biologische voeding ook
zondag 24 april 2011 - 11:16
Matabish

Matabish

Ik (bijna) ook! Maar toch doe ik er CRACK mee, tussen twee plankskes!!
zondag 24 april 2011 - 15:55
lentemode

Lentemode

En Dirk, wat vind je van die vieze, bruingrijze snotachtige maden ?
Ook mooier dan de lelies ???

Vieze groeten,
Mia
zondag 24 april 2011 - 22:33
cetinel

Cetinel

ik heb er ook weer gevangen en geplet....zo een kalosj is nogal handig dan
maandag 25 april 2011 - 22:32
cee

Cee

Ik heb er dit weekend ook aan door gedaan, maar het lijkt alsof ik de strijd aan het winnen ben, ik vind er bijna gene meer. hoera

Wat is een kalosj?

dinsdag 26 april 2011 - 09:04
cetinel

Cetinel

verkeerd geschreven,eigenlijk zijn het galochen en tis een soort van overschoen die vroeger vaak gebruikt werd,maar hier zeggen ze het tegen van die "tuinschoenen"..
soort rubberen klompen zeg maar...
dinsdag 26 april 2011 - 10:24
cetinel

Cetinel

inderdaad
dinsdag 26 april 2011 - 10:29
cee

Cee

Snif,

Blijkaar niet hard genoeg gejaagd op de leliehaantjes,
ze hebben zich goed voortgeplant en nu zijn de larven m'n lelies aan het opboefen!!

Nochtans m'n best gedaan
maandag 9 mei 2011 - 09:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon