menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Recycleren

Ga naar meest recente reactie

marero

Marero

heb net dat topic gelezen over hergebruiken van potgrond, lijkt me heel goed en kga dat zeker zo doen, maar nu vraag ik me af: zijn er zo nog van die dingen die we kunnen doen om te recycleren in de tuin?? want zoveels temeer we uitsparen aan bijkomstigheden zoveels te meer kunnen we aan planten spenderen hé
zaterdag 19 maart 2011 - 11:36
renate67

Renate67

zelf zaadjes oogsten (maar dat doe je volgens mij al)
potten en potjes en trays waarin je perkgoed koopt, gebruiken om in te zaaien of zaailingen of stekken in op te kweken, (maar dat is vast ook niet nieuw)
plastic bakjes van groente en fruit verzamelen (champignons, druiven, bessen, aardbeien, tomaten) om in te zaaien.
plastic bakken waar in supermarkt vlees in koopt: de gekleurde wat hogere gebruik ik om in te zaaien, de gekleurde lage gebruik ik binnen op de vensterbank als lekbak onder potjes of trays de doorzichtige vleesbakken gebruik ik als kap bij het zaaien of later als die voor zaaien niet meer nodig zijn ook als lekbak.
ijslolliestokjes gebruik ik als plantensteker (met balpen op schrijven)
Sinds kort na tip ook brede oude lamel in reepjes geknipt als plantensteker aan het gebruiken (met watervaste stif op schrijven).
Ik gebruik plantenstekers ook vaak tweede keer voor dingen die ik elk jaar zaai of de andere kant (wel oude kant goed doorstrepen).
Wc-rolletjes en keukenrollen (door midden geknipt) gebruik ik voor voorzaaien van planten met penwortel die niet van verplanten houden zoals bv lathyrus en ipomea.
Mijn moeder gebruikt lege plastic potjes van medicijnen om zaaden in te bewaren.
Bamboe stokjes van planten die je koopt (vaak staan er al 4 of 6 bij 1 clematis) gebruik ik om de zonnebloemen te steunen als ze nog klein zijn en in de potjes staan, Ook langere satestokjes hergebruik ik om als plantensteun te dienen.
Zo verder weet ik het nu even niet meer.
Renate
zaterdag 19 maart 2011 - 12:34
Rita1960

Rita1960

da's al heel wat waar ik ook gebruik van maak.

verder gebruik ik ook oude plastic omslagen om daar plantenlabels van te maken.


zaterdag 19 maart 2011 - 20:04
renate67

Renate67

hallo Rita
oude plastic omslagen
Wat bedoel je daar mee? omslagen van wat?
renate
zaterdag 19 maart 2011 - 21:30
Rita1960

Rita1960

Plastic omslagen: die doorzichtige of gekleurde plastic mapjes waar je een paar velletjes papier in kunt doen..
zondag 20 maart 2011 - 06:56
daggie01

Daggie01

oude lakens om de jonge planten te beschermen tegen de fele zon
gebruik strotouwtje om macrame pottenhangers mee te knopen
deze nette is van ander touw
die van de strotouwtjes hangen buiten of in de kast

Tuinbabbel

zondag 20 maart 2011 - 08:21
daggie01

Daggie01

niet kast maar kas
zondag 20 maart 2011 - 08:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon