menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Houten keukenblad

Ga naar meest recente reactie

rialle

Rialle

Ik wil binnenkort mijn keuken een beetje opknappen waaronder ook nieuwe keukenbladen. Het mooiste vind ik een houten blad, maar ik heb geen idee hoe zich dat houdt door de jaren heen. Is er een houtsoort dat ik zeker niet moet nemen, en waar kan ik het het beste mee behandelen?

Kortom ben ik op zoek naar ervaringen van mensen die ook een houten aanrechtblad hebben. Ik heb nl geen zin om nu alles mooi nieuw te maken en mss over 5 jaar opnieuw te moeten beginnen omdat het blad niet meer uitziet!

Groetjes Rialle
maandag 7 februari 2011 - 10:41
Pistachio

Pistachio

Hoi Rialle,

Ik speel ook met dat idee omdat ik ergens gelezen heb dat houten werkbladen in een keuken hygiënischer zijn dan de kunststofexemplaren. Goed topic, ik volg de antwoorden met belangstelling!

groetjes
Pistachio
maandag 7 februari 2011 - 13:47
hildavw

Hildavw

Houten werkbladen zijn maar zo hygiënisch als je zelf bent.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor andere werkvlakken.
Het hangt er natuurlijk ook van af of je dat werkvlak ook gaat gebruiken als snijplank.
Ik zou je in ieder geval aanraden je licht eens op te steken in verschillende keukenzaken.
Voor je messen is hout inderdaad beter dan glas of kunstglas.
Regelmatig je hout schrobben is dus de boodschap, met een scheutje bleekwater.
Voor vlees gebruik je best een aparte snijplank.
maandag 7 februari 2011 - 19:35
Mandy

Mandy

Ik heb een houten aanrecht gehad in mijn vorig huis.... Zou het nooit meer doen.... moest regelmatig geolied worden....... veel te veel werk......

Nu heb ik een natuurstenen aanrecht met een apart snijplank van 60X60 cm op een plaats en voor alle bijzondere dingen zoals kip, vlees, kaas, uien ed heb ik allemaal aparte kleine snijplankjes.... bevalt mij prima.......
maandag 7 februari 2011 - 23:41
LauraK

LauraK

Zelf heb ik met houten aanrechten geen ervaring: wel met zo'n imitatiegeval, waar ik
na jaren nog steeds heel blij mee ben, en het ziet er ook nog prima uit. Ik moet wel
zeggen dat ik altijd snijplanken gebruik en ook nooit hete dingen direct op het blad zet,
altijd een onderzetter van kurk o.i.d. eronder.

Tegenwoordig zie je ook aanrechtbladen die van beton gemaakt worden. Klinkt lelijk,
maar ziet er in werkelijkheid mooi glad uit, en doet niet onder voor natuursteen. Het
enige verschil zal de prijs zijn...

Groeten van Laura.
dinsdag 8 februari 2011 - 09:24
Mandy

Mandy

Toch vind ik die betonnen aanrechten ook niet mooi, ze zijn mij TE gladjes.....
dinsdag 8 februari 2011 - 19:46
lentemode

Lentemode

Ja, zo'n houten kapblok zoals bij de beenhouwers vroeger is supermooi !
Die uitholling middenin van het vele kappen en schuren vertellen je boekdelen terwijl jezelf staat te werken.
Bij antiquairs vragen ze er wel zotte prijzen voor...
Ondertussen doe ik braaf zoals LauraK.
Voor alles en nog wat onderzetters en snijplanken en pas-op-heet en onderleggers.
Droom van een marmeren werkblad... Zal ook wel lastig zijn...

Groetjes,
Mia
woensdag 9 februari 2011 - 10:39
Mandy

Mandy

Maar op een marmerenwerkblad ga je toch ook niet snijden en hakken... en ook hete pannen opzetten. Wat dat betreft maakt het niet veel uit......

Ik heb bij Ik.a zo'n hak/snijblok gekocht van ongeveer 60X60 cm, die leg je erbovenop en het heeft een rand aan de voorkant zodat ie vastligt. Werkt voor mij prima........
woensdag 9 februari 2011 - 11:12
rialle

Rialle

Snijden doe ik ook op snijplanken. Brood en groenten etc. op een houten en voor vlees heb ik een aparte kunststoffen want dat mag niet op hout.
Maar soms valt er toch wel eens vet op het aanrecht of spetteren de pannen (bv bij appelbeignets en oliebollen spettert de olie heel erg) en dan wil ik geen vlekken krijgen, daarom vroeg ik me af hoe ik het hout het beste kan behandelen en of het ook echt schoon blijft dan.
Ook heb ik 3 kids die niet altijd zo voorzichtig zijn met wat op het aanrecht terecht komt, en ik heb geen zin in een aanrecht vol met vlekken die erin getrokken zijn!

Ik heb ook al gelezen dat je het kan lakken maar dat blinkt mij teveel en vind ik niet mooi.

Een stenen of betonnen blad vind ik geweldig mooi, maar mijn beurs niet helaas. Zoveel geld wilde ik niet uitgeven.
Een kennis komt mij helpen en ik was niet van plan om in een keukenzaak te gaan maar ik was meer aan de bouwmarkt of Ikea aan het denken. Ze hebben bladen van berken- beuken- of eikenhout en ik denk dat eiken het beste is (is natuurlijk wel het duurst) aangezien dat harder is en dus minder snel vet ed laat intrekken. Klinkt dit logisch?

Groetjes Rialle

woensdag 9 februari 2011 - 11:48
rialle

Rialle

Is dat waar Lieke? Dan moet ik daar toch ook eens gaan kijken. Wij wonen maar 15 km van de Belgische grens af.

Groetjes Rialle
woensdag 9 februari 2011 - 12:12
Mandy

Mandy

Je hebt verschillende soorten marmer die dus elk in een verschillende prijsklasse vallen
woensdag 9 februari 2011 - 12:13
Mandy

Mandy

Zeker weten de Belgische steen goedkoper is dan in Nederland.....
woensdag 9 februari 2011 - 12:21
rialle

Rialle

Zijn de houten bladen ook goedkoper in België? want ik geloof toch dat steen een stuk duurder komt dan hout. Bij Ikea bv heb je een houten blad (van berken, beuken of eiken) van 2.46 mtr voor €169,- . Ik denk toch dat dat een stuk goedkoper gaat zijn dan een stenen blad, zelfs als ik het in België koop. Maar ik ga zeker informeren!

Groetjes Rialle
woensdag 9 februari 2011 - 13:45
Mandy

Mandy

Normaal is de diepte 60 cm en van Ikea is het 62 cm diep///

Maar tegen die prijs kun je zelfs in Belgie geen marmer krijgen, ben ik bang....

maar je weet nooit......
woensdag 9 februari 2011 - 15:08
printemps

Printemps

Volgens mij is beuk het beste als je hout gaat nemen
Eik geeft smaak af aan de voeding die er op ligt bvb deeg,zelfs een bol kaas kan de geur over nemen

mvg
woensdag 9 februari 2011 - 15:42
Mandy

Mandy

Zie wat ik op 7/2 schreef..... mijn idee....

Zou niet anders meer willen.......
donderdag 10 februari 2011 - 17:59
rialle

Rialle

Pffff ik weet het nog steeds niet. Mijn gevoel zegt hout, maar ik ben bang dat dat toch na verloop van tijd dan niet meer uitziet. Vooral ook omdat de kinderen er niet zo erg op letten als ikzelf wat er allemaal op mag en wat niet.

Volgende week heb ik wat meer tijd en ga dan toch maar eens wat keukenzaken af, puur voor de informatie.

Groetjes Rialle
vrijdag 11 februari 2011 - 09:52
Mandy

Mandy

Veel succes volgende week
vrijdag 11 februari 2011 - 11:05
cetinel

Cetinel

vroeger had ik een aanrecht in kunststof dat eruitag als hout(beuk)
beviel prima..
na ettelijke jaren gebruik heeft mijn dochter es het plan opgevat om te koken,vuur aan pannetje erop(leeg )vergeten...ik kom binnen en vraag:wat is dit, oei! vergeten roept ze en pakt direct pannetje van het vuur en zet het op het aanrecht,resultaat: een mooi ingebrand kringetje(ik had het direct weggepakt,dus was niet al te diep,maar wel duidelijk dus)van de onderkant van het pannetje...
dat was de enige"schade" na meer dan 15 jaar gebruik,de nieuwe eigenaren zullen waarschijnlijk ondertussen vervangen hebben...
hier in het nieuwe huis heb ik gekozen voor een composiet werkblad,ben ook tevreden van.
snijden en dergelijke doen we zowiezo op een snijplank.
blauwe hardsteen voor een aanrecht vind ik ook heel mooi,maar daar zouden vet en vlekken intrekken heb ik me laten zeggen...
gewoon heelveel vragen stellen dus als je gaat kijken,thuis een lijstje maken dan vergeet je niks.succes!
vrijdag 11 februari 2011 - 12:04
Rita1960

Rita1960

Hier hebben we nu een kunststof blad met waterkering.. werkt goed en blijft redelijk..
vlees, groenten e.d. worden hier ook op kunststofplaten gesneden en niet op het blad zelf..

persoonlijk vind ik een granietenblad het mooist..

succes met je zoektocht.....



vrijdag 11 februari 2011 - 18:24
printemps

Printemps

Klopt, blauwe steen komen vlekken in,vooral vetspetters van vlees te bakken
Maar na een weekje zijn ze wel weer weg
Ik heb zo een tegel op mijn keukenblad liggen, dient voor chocolade bewerking

Maar ik heb ook eens geweten dat iemand een blik ananas had gemorst (het sap) en direkt opgekuist maar het blad was al naar de duvel,welk het was weet ik niet meer en of het nog goed gekomen is weet ik ook niet

Beter een gewoon blad nemen zoals vroeger en wat meer planten kopen

mvg
vrijdag 11 februari 2011 - 18:33
renate67

Renate67

Tot 12 jaar geleden had ik zo´n ouderwets granieten aanrecht (in een oude flat), vrij licht van kleur. Hierop komen van dingen met veel kleur (rode paprika, tomatensoep, tometenpuree of rode bieten en spinaziesap) ook vlekken, maar verdwenen na ondeveer een week weer vanzelf (na aantal keer water en afwassen erop) maar ook met flink poetsen kreeg je het er in 1 dag niet af.
Daarna kunststof aanrecht gehad (ander huis) rampzalig vond ik met altijd opletten of je iets warms wel op een onderzetterzet.
Nu al jaren roestvrijstalen blad met waterkering. Misschien niet het mooiste maar wel heel gemakkelijk, doek erover en schoon (geen zorgen of er nog iets onhygienisch in gaatkes of kieren of porien zit) en pannen zet ik zo van het gas doodleuk opzij op het aanrecht, bakplaat uit de over ook als ik weer eens koekjes bak met mijn zoontje. Supergemakkelijk.
Renate
zaterdag 12 februari 2011 - 13:43
cetinel

Cetinel

kijk,dàt is nou eens een gouden tip die printemps daar geeft!!!
zaterdag 12 februari 2011 - 21:36
rialle

Rialle

Klopt An en Cetinel, daarom wilde ik ook niet teveel geld uitgeven en bij Ikea die houten bladen kopen. Die vallen goed mee in prijs want ik geef ook liever alles uit aan plantjes en toebehoren.
Maar er moet ook nog een nieuwe koelkast gekocht en een afzuigkap, en aangezien ik vandaag op mijn werk te horen heb gekregen dat als mijn contract afloopt (28 mrt) het niet verlengd wordt zal alles nog meer binnen de perken moeten blijven financiëel. Potverd.....!!!!

Groetjes Rialle
zaterdag 12 februari 2011 - 22:32
Matabish

Matabish

Oei Rialle, da's een ontgoocheling, spijtig zeg!
Laat ons hopen dat je vlug wat anders vindt!

Toch een fijne [afbeelding verwijderd niet-https] gewenst...
Matabish.
zondag 13 februari 2011 - 02:57
Pistachio

Pistachio

Ook van mij snel een andere leuke baan gewenst! Misschien vind je nog wel iets dat nog beter betaalt ook! Ik ben ook benieuwd wat je keuze wordt. Onze keuken is voor binnen een jaar of twee dus ik kan nog een beetje sparen. Ons huis is van de jaren '60 en de keuken heeft een kunststof werkblad met houtmotief, ik heb het nooit mooi gevonden maar er is nog niets aan te zien na al die jaren dus ik denk dat dit ook een degelijke, niet te dure oplossing kan zijn.
zondag 13 februari 2011 - 13:34
Mandy

Mandy

Ik hoop dat je heel snel een nieuwe baan vind, Rialle.......veel succes
zondag 13 februari 2011 - 14:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon