menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Het eerste nest

Ga naar meest recente reactie

Mandy

Mandy

De bouw aan het eerste nest is alweer begonnen.

Ik zag vanmorgen de ekster alweer met takjes vliegen...

Gaat weer een nestje bouwen of verbeteren in dezelfde boom waar ze het afgelopen jaar ook al gezeten hebben.....


dinsdag 25 januari 2011 - 22:20
cetinel

Cetinel

het stikt hier van de eksters,en brutaal en lawaaierig dat ze zijn!!
evengoed wel altijd grappig als je ze bezig ziet,maar af en toe hangen ze me echt de keel uit.....
woensdag 26 januari 2011 - 07:42
an

An

klopt Mandy daar beginnen ze midden in de winter al mee.

dat viel mij ook al op dat rond vliegen met takjes en zo.
gr an
woensdag 26 januari 2011 - 08:58
Mandy

Mandy

De populatie groeit hier hier ook enorm....

Ze zijn hartstikke mooi maar brutaal:

zitten heel vroeg in de morgen met zijn zessen naast het raam op het terras en maar gillen en krijsen en al het eten opmaken dat voor alle vogels klaarligt........

Ze jagen de kraaien achterna......

Alleen als ze badderen aan de rand van de vijver houden ze hun snavel dicht...
woensdag 26 januari 2011 - 09:25
Mandy

Mandy

Dat is bijna niet te geloven.........

Hier zie je toch wel heel erg veel eksters en kraaien...... en nog veel te weinig (kleine ) vogels naar mijn zin.........

Misschien lijkt het maar zo omdat ze zo overheersen...... jagen alles weg: duiven, merels, meesjes..... alleen de mussen zijn net zo brutaal...... die blijven.....
woensdag 26 januari 2011 - 09:55
lentemode

Lentemode

[afbeelding verwijderd niet-https]

Heerlijk artikeltje, Dirk !
Inderdaad, als je ziet hoe herbergzaam lange beukenhagen zijn voor mussenkolonies en roodborstjes bijvoorbeeld...
Hier is 't geblijt ook passé sinds onze Pol die gezegende leeftijd bereikt heeft dat hij vogels slechts een vuile blik of grauw gunt. (Klinkt letterlijk zo vanop de vensterbank: ggrrrau ...!!!...)
In een oude eik achter in de tuin zijn de eksters nu een tweede bolwerk aan 't samenstellen, vlak naast een oud nest. Doen ze niet aan renovatie ???
Mooi om zien hoe ze zich bliksemsnel door de takkenkruin van de eik haasten. Je ziet het nest groeien. En als ze op 't gazon landen, zeggen we wel eens dat 't zo'n fiere elegante vogels zijn...
Toch moeten we ze helemaal niet ! We hebben ook jarenlang de indruk dat ze de kleine vogeltjes verjagen.

Groetjes,
Mia
woensdag 26 januari 2011 - 10:36
cetinel

Cetinel

ik woon hier nun 2 jaar,tijdens de bouw stikte het hier al van de eksters..
en dat is er enkel op vermeerderd,het zijn er echt wel meer dan 2 hoor!
bovendien is het in de hele straat zo,dan zie ik ze met stuk of zes in een voortuin duchtig"werken"
vanuit mijn venster zie ik er heel veel in het veld aan de overkant..
smorgens vroeg maken ze kabaal op mijn plat dak,net aan mijn venster...
ze pikken vuilniszakken kapot en sleuren er vanalles uit,eerst gaf ik de buurtkatten de schuld,maar het bleken de eksters te zijn(gezien)
het zal hier een goeie habitat zijn voor eksters en kraaien(want die zijn er ook veel)
verder zie ik maar af en toe wat andere vogels.....es een merel en zo
en als het echt koud is komen de roodbostjes eten zoeken...
maar de eksters zijn alomtegenwoordig.
woensdag 26 januari 2011 - 10:52
an

An

ik heb hier heel veel koolmeesjes,en pimpelmeesjes ,merels,mussen,vlaamse gaaien.
en duiven ,en af en toe een ekster,en kraaien.
helaas geen roodborstje of zo vind het wel jammer dat je geen andere soorten ziet,hier in de tuin.
woensdag 26 januari 2011 - 11:58
Mandy

Mandy

Maar ik zit hier midden in een heel landelijk gebied, veel bossen en grote tuinen, allemaal heggen, bomen, struiken, dus genoeg plaats voor iedereen zou je zeggen...........maar iedereen klaagt hier steen en been over de eksters en de vele kraaien.......

Ze zitten ook constant te loeren of ze in het kippenhok kunnen, in de grote niet overdekte ren laten ze zich ook zakken en dan maar eten van het kippenvoer........
woensdag 26 januari 2011 - 16:25
linkin711

Linkin711

Ook bij mij zitten een 2a3tal ekster ,Maar ook mussen,roodborstje en merel al gesignaleerd...Meeuwen vliegen hier over en komen slapen op de lantaarnpalen , ik waan mezelf altijd aan de kust !!!
woensdag 26 januari 2011 - 17:39
linkin711

Linkin711

Nope, geen "ge" overdrijf hier ....
woensdag 26 januari 2011 - 18:02
linkin711

Linkin711

Ah!! Ik ben mee ,LOL
woensdag 26 januari 2011 - 19:03
cetinel

Cetinel

@birdwatcher: het is hier geen nieuwbouwwijk hoor.
er zijn vier halfopenbebouwingen gezet(1 lot van vier bouwgronden verkocht waarvan wij een hebben dus)
voor de rest zijn het allemaal bestaande gebouwen,aan de overkant is een veld waar mais gezaaid word,iets verderop is een stuk grond waar bomen op staan en waar ik nooit iemand zie,de huizen in de straat hebben allemaal een(en meestal vrij grote)tuin met bomen en struiken...
een 200tal meter is een bosje van de gemeente,achteraan paalt mijn tuin(en van de buren)aan een bos(weet niet hoe groot die is) die toebehoort aan het bedrijf niko(onze tuin kijkt ook uit op die parking daarvan..
er is serieus wat groen in de buurt,dus om nu te zeggen dat ze plots wegens plaatsgebrek hier komen....
volgens de buren(die hier dus al ettelijke jaren wonen) zijn ook de eksters al heel lang hier..het zijn er gewoon veel.
meeuwen komen ook vaak,en de occasionele reiger,maar die ziet de buurman liever gaan dan komen (heeft een vijver)
woensdag 26 januari 2011 - 19:06
Mandy

Mandy

Nee geen overdrijven.......

Gif wordt hier nooit gebruikt, alles met de hand wieden etc

maar grote groepen kraaien vliegen over en zitten in mijn bomen achterin de tuin en in de bomen in het bos, daar zie je echt hele grote groepen zitten......

Maar de eksters gooien ook alle tortelduivennesten op de grond, gooien de eitjes eruit met kleine duifjes en al.... heb het zelf gezien de afgelopen 2 jaren.....

Ja, dat is de natuur.......
woensdag 26 januari 2011 - 19:44
cetinel

Cetinel

haha te netjes in de tuin,ikke??....
besdragers....ik heb cornus aangeplant,rode en witte bes,kersen,bosbessen..
braam framboos en taybes,josta(die lust ik zelf niet eens)er groeit een vlier vanachter...

woensdag 26 januari 2011 - 20:05
Mandy

Mandy

Bessendragende struiken heb ik hier ook en al mijn buren voor zover ik weet hebben er ook wel staan....... en helaas....

mijn tuin mag nog steeds niet de naam "tuin" hebben, vooral het achterste gedeelte ligt vol met takken, blad, oude twijgen en alles wat kan vergaan te zijner tijd........

en de borders die het grootste deel van de tuin zijn , ja daar kom ik 1x per jaar om een klein beetje op te ruimen...... en te snoeien natuurlijk...maar verder doe ik daar niets aan..... onkruid groeit er bijna niet, goede bodembedekker en het mag zijn gang gaan.....
woensdag 26 januari 2011 - 20:17
Rita1960

Rita1960

oh Dirk.. sinds dat er niet meer mag gejaagd worden op eksters, vlaamse gaaien en kraaien zijn deze hier in het landelijk meer dan verdubbeld...

kraaien in/op de mestplaats.. minstens 6 eksters in het bosje hierachter... en de vlaamse gaaien zijn ook flink in aantal toegenomen. voor een aantal jaren geleden bijna geen kraai/ kauw te bekennen net zomin als eksters en vlaamse gaaien..

gelukkig zijn er nog steeds: vinken, groenlingen, goudvinken, mussen (huis en ring) staartmezen, kool en pimpelmees, merels, roodborstjes, winterkoninkjes, heggemus, putters, en nog meer zangvogels maar ook valkjes, buizerds, sperwers en havikken
't zal er wel bijhoren.. maar ik zie liever de zangvogels dan die dikke rovers.. die ook nog eens alle nesten leegroven van de houtduiven..

maar de natuuur zal zich wel reguleren...





woensdag 26 januari 2011 - 20:34
Mandy

Mandy

Dat is wel te hopen.......
woensdag 26 januari 2011 - 20:52
an

An

Hier hebben we echt elk jaar een nestje met jonge koolmeesjes en als de kleintjes geboren zijn dan vliegen pa en moe heen en weer,(bij de buren,1.m naast mijn huis)

eind 2009 hebben de buren een 3 verdiepingen nest kastje er bij gehangen voor de mussen ,maar de koolmeesjes zijn zo brutaal dat ze die ook in hebben gepikt en daar in zijn gaan nestelen.

en we hadden vorig jaar een nest met mereltjes (de buren).
en dat is zo'n lief gezicht,als je die jongevogeltjes ziet uit vliegen en dat gekwetter in die vogel huisjes omdat ze honger hebben,en als pa en moe vogel komt dan gaan ze nog harder te keer.

heb ergens foto's op staan.(dat pa en moe in en uit vliegen)
gr an
donderdag 27 januari 2011 - 08:20
Eniavaswen

Eniavaswen

Bij ons zitten voornamelijk kleine vogeltjes. Deze winter heb ik vooral meesjes en roodborstjes gezien, regelmatig eens een winterkoninkje en volop merels. Eén ervan hebben we naar de vogelbescherming moeten brengen omdat een soorgenoot zijn vleugels helemaal kapot gepikt had.
In ons vorig huis hadden we ook veel eksters en bosduiven, maar die hebben we hier nog niet gezien.
Onze buurman is wel een groot dierenliefhebber en hij heeft heel zijn tuin vol bomen en struiken gezet waar die diertjes een thuis in kunnen vinden. De andere buren zijn niet zo gek op al dat 'onkruid'. Maar ik ben blij dat hij dezelfde opvattingen heeft als wij.

Groetjes, Karen
donderdag 27 januari 2011 - 08:41
Mandy

Mandy

Ik heb nog steeds maar een paartje tortelduiven, 3 houtduiven, veel musen, veel eksters, veel kraaien en weinig andere vogels.......enne netjes in de tuin ben ik ook niet.... Ik red het niet met alle werk in de tuin om alles netjes te krijgen laat staan te houden..... maar voor mij hoeft het ook geen
showtuin te worden/zijn.....

donderdag 27 januari 2011 - 19:20
Rita1960

Rita1960

Dirk, zelfde bouwjaar hier ( )

houtduiven heb ik hier altijd al veel gehad. maar niet (echt niet!) kraaien, eksters en vlaamse gaaien in deze aantallen..

die zijn hier echt in aantal toegenomen....

groetjes,

Rita

off topic... Tukker??? RMLS???

donderdag 27 januari 2011 - 19:58
Rita1960

Rita1960

vreselijk of topic!
@ Dirk, uut Emmen ook 'n echte drent....
en ja.. later Borger.. ('t was een mooie tijd op de RMLS)

vrijdag 28 januari 2011 - 17:08
Mandy

Mandy

Maakt niets uit Rita, de eksters en de kraaien schreeuwen rustig door
vrijdag 28 januari 2011 - 17:28
Rita1960

Rita1960

Hier ook!
vrijdag 28 januari 2011 - 18:19
Pistachio

Pistachio

Ik heb eksters, merels, meesjes, af en toe een roodborstje ... maar mussen zie ik al een paar jaar niet meer in mijn tuin ... kan ik iets doen voor deze steeds zeldzamer wordende vogel in onze streek (het Gentse) ... ik vind het zo jammer. Ik kan niet zeggen hoe lang het geleden is dat ik er ééntje zag. Hier vlakbij is wel een mini natuurgebiedje met veel bomen en struiken dus zou je er daar toch zeker verwachten??
zaterdag 29 januari 2011 - 14:56
Rita1960

Rita1960

Dan heb jij toch nog 2 over het hoofd gezien
(5 meiden!)

maandag 31 januari 2011 - 13:29
Matabish

Matabish

Raar!!! Ik zie hier bijna iedereen tieren en vloeken tegen kraaien, eksters, vlaamse gaaien, enz...
En als er dan een roofvogel overvliegt wordt die meteen de hemel ingeprezen...

De eerste categorie vangt wel eens jonge vogeltjes in de tijd dat ze zelf met jongen zitten, maar zijn verder alleseters...
De tweede categorie vangt àltijd andere vogeltjes en kleine diertjes, da's hun enige voedsel! ????????????

Nu er minder op gejaagd wordt zal hun bestand zeker wel uitbreiden maar de natuur regulariseert dat vanzelf wel.
Zodra er teveel van komen en er voedsel- en territoriumtekort komt, gaan ze automatisch minder jongen krijgen en mindert hun bestand. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven.
De natuur weet wat ze doet en doet dat goed!!!
Als de mens nu toch eens zijn bemoeienissen stop zette!
maandag 31 januari 2011 - 13:37
dendrodan

Dendrodan

Jullie schrijven maar over kraaien, maar ben je wel zeker dat het kraaien zijn en geen kauwen.
Bij ons in de tuin komt er af en toe 1 kraai maar wel een stuk of 10 kauwen. De ekster komt wel bij de buren maar niet in die van ons voorlopig.
Ik hoop dat ik rap terug de lijsters hoor fluiten en zien rondhupelen in de tuin. merels 2.2 lopen hier ook rond een koppel heggemussen en roodborstjes zijn ook dagelijks van e partij. Ook het kleine winterkoninkje lopen hier schattig rond en dan natuurlijk pim en kool mezen, vrouwtjes vinken en groenlingen, turkse tortels meestal een koppel maar af en toe toch nog een derde bij. komend weekend is de vogeltelling en ik kijk er al naar uit.
De buizerd is hier oook van de patij maar die jaagt niet op de vogeltjes wel op de muizen en ratten, dit jaar nog niet in de tuin maar wel achter de tuin.
maandag 31 januari 2011 - 20:40
lentemode

Lentemode

Wat een rijkdom, Dendrodan !
Ik zag hier in onze tuin nog NOOIT een lijster...


Mijn man hing een paar lange slingers met ongepelde pindanoten op en ... ze hangen er precies nog altijd onaangeroerd bij...
Is dit een louche zet van het tuincentrum ?
Welke vogels zouden hier op af moeten komen ?
Of zijn ze ondertussen oneetbaar geworden ? ( Hangen er al van begin december...)

Uitkijkend,
Mia
maandag 31 januari 2011 - 21:18
an

An

Hoi Mia ik heb 3 lange slingers van 2 meter per stuk hangen en daar komen koolmeesjes , en vlaamse gaaien op af.
en die hangen er ook van dec. onder tussen nieuwe bij gehangen omdat ze leeg gegeten zijn,
en wij wonen gewoon in een rijtjes huis in de stad.
straks als het lente wordt dan krijgen we de hele famili gaai en koolmees op bezoek (zoals ik al zei hebben mijn buren 2 soorten mnest kastjes waar elk jaar jonge koolmeesjes zaten heel lief gezicht en dit jaar(afgelopen jaar)uik een nestje merels,)
dinsdag 1 februari 2011 - 12:11
Mandy

Mandy

Ik neem aan dat die slingers met pinda's op een veilige plaats hangen????

Vreemd dat het niet heel snel leeg is gegeten dan.... zeker met dit koude weer van afgelopen week...... Hier is het voer bijna niet aan te slepen.......




dinsdag 1 februari 2011 - 23:31
an

An

ja bij mij ookk elke dag koolmeesjes er in bij mij hagen ze veilig in mijn hibiscus struik en dan 1.50 van de grond af.dan kunnen ze lekker op de takken zitten en zo.
woensdag 2 februari 2011 - 08:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon