menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ze zijn daar

Ga naar meest recente reactie

Gehenna

Gehenna

Daarnet de eerste ronde door de tuin gedaan. Zalig die geur van natte grond Dan eens gekeken naar wat er zoal groeide. De Helleborussen groeien, het onkruid groeit overvloedig de bamboe doet het prima, de lavaterra is eindelijk verwelkt, de Euphorbia ligt plat, de buxus stekken doen het goed, die zotte aardbei weet nog steeds niet dat het winter is (tja, ik weet het ook niet hoor) er komt een struik in bloei (zo ene die in het vroege voorjaar ontelbare witte bloempjes heeft) De tulpen en narcissen staan hoger dan de Helleborus, de Azalea staat in knop, Papyrus krijgt nieuwe scheuten, gazon is naar den duvel, de schaal met piepkleine vetplantjes blijkt ineens goed gevuld en nog wat dingen ...
Ik denk dat er nog wat kapot zal vriezen in februari ... tulpen, narcissen ... aardbeien?
dinsdag 4 januari 2011 - 21:11
Mandy

Mandy

Dus alle sneeuw is weg? Bofferd....

En tulpen en narcissen?????? Droom je?????

Hier ligt alles nog onder een dikke witte laag en dooit er niets weg....

Ik zie alleen wel grote knoppen in de Magnolia;s maar de toverhazelaars hebben nog steeds geen kleur.... Verder is er nog niet veel te zien in de tuin....

Nog een week of 2 en dan kan er weer begonnen worden met paprika zaaien.... heerlijk......
dinsdag 4 januari 2011 - 21:38
Pistachio

Pistachio

De sneeuw is hier nu ook weg, ik ben nog niet buiten gaan kijken maar ik doe vanmiddag ook eens een inspectieronde ... benieuwd ... Zomer of winter, in de tuin is het altijd spannend, hier en daar een teleurstelling als iets niet overleefd heeft maar ook altijd een aantal aangename verrassingen ...
woensdag 5 januari 2011 - 08:15
annis

Annis

Hier ligt ook nog een heel pak sneeuw in de tuin. Het pad kan ik nog niet onderschieden van de borders. Dit weekend valt de dooi volgens de weerprofeten.
Ik hoop het ben toch zo benieuwd wat het overleefd heeft. De Yucca in de voortuin in ieder geval niet deze heeft een flinke knauw gehad en is over gebroken.

Annis
woensdag 5 januari 2011 - 08:35
rialle

Rialle

Onze straat is nog steeds een ijsbaan, en hij wordt met de dag gladder!! Dan kun je nog beter in vers gevallen sneeuw rijden met de auto, Ik vind dat gladde veel en veel akeliger om te rijden, maar ja het zou vanaf morgen serieus gaan dooien dus joepieee!

Heb afgelopen weekend mijn kas vol sneeuw geschept, want ik heb eens ergens gelezen (waarschijnlijk hier hi hi) dat dat goed zou zijn voor iets, maar ik weet niet meer voor wat .
Het ziet er aardig winters uit hier als ik naar buiten kijk. Ik vind het toch nog alrijd mooi uitzien, ondanks de ellende wat het voor velen heeft veroorzaakt.
Maar ik ben wel blij als het weg is. Ik heb nog geen ronde door de tuin gemaakt om de schade op te nemen.

Groetjes Rialle

woensdag 5 januari 2011 - 08:49
Peppody

Peppody

bollen?? Ik zou niet weten waar... Ja daar waar de stokjes nu ingestoken staan, daar zou wat op moeten komen. Echter daar ligt nog zoveel sneeuw op, dat komt nog steeds tot halverwege mijn laarzen en dan is er al heel wat weg want het kwam tot m'n knieëen Nee die bollen komen hier voorlopig nog niet kijken. Ik heb al wel gezien dat er wat beelden vorstschade hebben, ondanks dat deze al jaren oud zijn en al heel wat winters hebben meegemaakt!
woensdag 5 januari 2011 - 10:18
Mandy

Mandy

Wat hebben jullie een geluk.....

De sneeuw blijft hier mooi liggen, maar ja, het is ook nog steeds niet boven nul grgrgr

Kan met heel veel moeite naar de achterkant van de tuin waar de compostbakken staan om mijn fruitschillen en groentenafval in te doen.....

Moet nog steeds tussen de bergen sneeuw doorlaveren met de auto op de oprit.... Had toch nog een beetje te weinig weggeschept...... en de vogels blijven maar honger hebben..........
woensdag 5 januari 2011 - 12:21
Mandy

Mandy

Rialle, Sneeuw in de kas is goed voor de uitspoeling van de grond......

om de zoutconcentratie lager te maken.

De accumulatie van mineralen wordt niet te hoog als je jaarlijks je kas spoelt. Met sneeuw kun je wel een halve meter hoog opleggen en dat dooit dan langzaam de grond in.....

Dat heb ik begrepen......

Dus als je nog niet genoeg sneeuw hebt,, ik lever het met 10 kuup tegelijk GRATIS afhalen

woensdag 5 januari 2011 - 12:29
Peppody

Peppody

ik heb buiten nog een tomatenkasje staan, dan ga ik daar ook eens fijn sneeuw ingooien. Er ligt nl nog een hele stapel naast van wat ik van het dak af heb gehaald. Bedankt voor de tip!

zo ziet het er hier nog steeds uit, vanacht heeft het weer flink gevroren dus wegdooien gaat echt maar heel erg langzaam.

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 5 januari 2011 - 12:33
Rita1960

Rita1960

ook hier nog ligt een laagje sneeuw en is de temperatuur niet onder 0 geweest..

(sier)tuin ben ik nog niet geweest en de vogels krijgen steeds meer honger te zien aan de steeds grotere aantallen die komen te eten.
(moes)tuin.. sinds de eerste sneeuw op 26 november niet meer geweest.. 'k mag hopen dat de woelmuizen daar nu feest vieren met de niet geoogste groenten zoals de winterwortels, rode bieten, koolraap, schorsenen ( en nee geen prei) .. en dat zij er nog wat voor zorgen dat ook de roofvogels nog wat te bikken hebben..
en dat de fazanten en de hazen er ook nog wat te eten vinden..

groetjes,
Rita
woensdag 5 januari 2011 - 19:09
Mandy

Mandy

Morgen ga ik door de sneeuw waden om te zien hoe de parsnips= de pastinaken ervoor staan...... Ik hoop dat ze het hebben overleefd...... (bijna) niets lekkerder dan wat lam en parsnip en geroosterde aardappelenmmmmmmmmmmmmmmmmmm


.



woensdag 5 januari 2011 - 19:12
wouda

Wouda

Hallo.
Ons arme kasje!!!! Voor de tweede keer weer 7 ruiten kapot van de teveel sneeuw.
En het hout was natuurlijk verrot. Zoveel werk om dat weer te repareren, ik hoop dat ik nog tomaten kan poten op tijd, maar ik probeer om er niet op te rekenen, want mijn man kan ook niet alles in één keer! De winter is mooi met zoveel sneeuw, maar het ongemak.......Vandaag boerenkool uit de tuin gegeten, maar dat was ook de enige plant, waarom de boerenkool mislukt is, dat is voor mij een raadsel!
Ja, ik weet het; er zijn veel ergere dingen!
gr W
woensdag 5 januari 2011 - 21:56
Angelo

Angelo

hier is ook nog niks te zien in de tuin.

Het enige wat je ziet is dat de mol zijn best doet met hopen stoten, zodat mijn grasveld, niet meer groen is, maar bruin van de modder. En dat zelf als het vriest !


donderdag 6 januari 2011 - 00:45
rialle

Rialle

Ja hoor.....ook hier zijn ze er! Daar waar de sneeuw gesmolten is zie ik de crocusjes komen. Ze zijn zelfs al een cm of 2-3 groot.
Het regent hier flink af en toe bij 7 graden, dus het smelt nu fijn allemaal. Maar het ijs op de wegen zal wel nog even duren.......is dus nog altijd spekglad!
Het zal bij jullie nu ook wel regenen Marianne, of is het nog steeds sneeuw?

Groetjes Rialle
donderdag 6 januari 2011 - 10:16
Mandy

Mandy

Afgelopen nacht was het 3 graden en nu 4.7 en het miezert...

Het dooit nu goed weg...... Nog een paar dagen zo doorgaan en dan is die troep weg --- hoop ik.....

.
donderdag 6 januari 2011 - 14:07
Eniavaswen

Eniavaswen

Waaw, ben een beetje jaloers. Hier is alles nog een bruine vieze pap (behalve het onkruid). De sneeuw is wel weg, maar die was nog mooier dan wat er nu onder steekt. Misschien moet ik proberen om de bollen uit de grond te kijken?
donderdag 6 januari 2011 - 14:23
Mandy

Mandy

Ik ben hartstikke blij dat het de hele dag al miezert.......

Laat het maar lekker nog een paar uur doorgaan..........Het is wel ongezellig en grijs weer maar de sneeuw dooit weg.... HOERA..........

De kippen hebben vandaag weer een paar stappen op gras kunnen zetten......de randjes zien nl al groen...........
donderdag 6 januari 2011 - 15:50
Rita1960

Rita1960

't ja ook een aantal kilometers zuidelijker van Marianne regent het..
vanaf vannacht 01.45 uur is het begonnen te regenen en je wilt niet weten hoe glad het was vanochtend, ondanks een strooiwagen die om 06.30 voorbij ging..
maar ja.. 't bleef glad op de klinkers.. gelukkig goed overgekomen naar het werk..

groetjes,

Rita
donderdag 6 januari 2011 - 18:23
Mandy

Mandy

Momenteel is het bijna 8 graden....... Te gek...

De bergen sneeuw zijn nu al gekrompen tot een cm of 50.......

Nog even doorgaan zo


donderdag 6 januari 2011 - 19:40
Mandy

Mandy

Zag vanmiddag trouwens dat de toverhazelaars, gele en oranje, op het punt staan van uitkomen....... heerlijk, eindelijk weer wat KLEUR in de tuin.....
donderdag 6 januari 2011 - 19:41
linkin711

Linkin711

Raar Maar Waar: mijn hemelsleutel (sedum ...) begint ook scheuten te maken !!Normaal???
donderdag 6 januari 2011 - 20:04
Eniavaswen

Eniavaswen

Dat lijkt me ook wel vroeg, maar ik heb ook ontdekt dat er toch iets onverwacht bloeit. Onder de dikke sneeuwlaag is mijn potentill alba bloempjes blijven maken. Deze zomer aangeplant, is hij als een gek beginnen groeien, in het najaar is hij in bloei geschoten en blijkbaar is dat nog niet over. Da's een leuke verrassing.
vrijdag 7 januari 2011 - 08:01
linkin711

Linkin711

Zulke verrassingen zijn altijd welkom zou ik zeggen!!

Net even gekeken in mijn aanplanting rond het huis , daar beginnen ook de crocusjes en de tulpen eD boven te komen ,natuurlijk gaat dit ook gepaard met het nodige onkruid ....(zuiden gevel)
vrijdag 7 januari 2011 - 21:30
Gehenna

Gehenna

10°, prachtig weer om die lelijke takken en grassen weg te snoeien en dat onkruid te vermoorden maar veel te veel wind.
Onze rode bamboe z'n winterbescherming is erafgevlogen en die zit heel goed vast. Lag bij de buren. Als ze terug vorst geven er terug ombinden.

Ik dank nogmaals de buren voor het onbestaande onderhoud in hun tuin zodat wij volop kunnen genieten van distel, zevenblad, duizendblad, pissebloemen, klaver, hondsgras, wilde wingerd, noem maar op ...
Maar pas op als één van mijn planten door de draad hangt ze! Dat kan echt niet, onaanvaardbaar
zaterdag 8 januari 2011 - 11:11
Gehenna

Gehenna

En zeggen dat ik 5 kilo plantvriendelijk onkruidverdelger gegeven heb ...
zaterdag 8 januari 2011 - 11:13
Mandy

Mandy

De sneeuw is hier bijna allemaal weg, nog wat bergen opgeschoven sneeuw maar vanavond is alles wel weer schoon met deze lekkere temperaturen..

Heerlijk om dat groene gras weer te zien......

Krijg al weer zin om aan de voorjaarssnoei te gaan beginnen........
zaterdag 8 januari 2011 - 12:25
annis

Annis

Ja, heerlijk is het ik kan nu ook mijn borders weer zien de crocussen en de sneeuwklokjes komen boven.
Er moet veel uitgebloeid goed nog worden weggesnoeid maar het is erg nat.Dit laat ik nog maar staan tot het iets droger wordt.
In de kas is het nu +11.5graden zonder kachel die is nu ook al een paar dagen uit.
zaterdag 8 januari 2011 - 14:22
Mandy

Mandy

En het is best mogelijk dat we NOG een hele koude periode krijgen......

het snoeien moet nog even wachten........maar ik zie alweer zoveel wat er weer te doen is........
zaterdag 8 januari 2011 - 14:27
Matabish

Matabish

Hier heeft veel meer overleefd dan verwacht en één van m'n kamperfoelies heeft 5 trosjes bloemknoppen waarvan al ééntje openstaat!
Wonderbare natuur!
zaterdag 8 januari 2011 - 15:51
Pistachio

Pistachio

Mijn eerste sneeuwvrije wandeling in de tuin is meegevallen. Het eerste wat kapot is zijn twee beeldjes van vogeltjes, de witte verf eraf en alletwee in stukken gevallen. Jammer maar liever dat dan plantenschade. Ik heb er gewoon niet bij stilgestaan dat ze niet winterbestendig waren. Mijn terracotta potten zien er goed uit, er komen ook al wat groene sprieten boven van tulpen en andere bolletjes. Een plantje waarvan ik zeker dacht dat het ging sterven ziet er heel fris uit, iets met roze bloemetjes dat heel rijkelijk bloeit maar waarvan ik de naam even kwijt ben. Mijn handen jeuken om al aan de slag te gaan met harken, snoeien, ... maar het is Nog even luieren dus ...
zaterdag 8 januari 2011 - 16:11
Mandy

Mandy

Donderdag ga ik mijn paprika's zaaien........

Fijn, het begin is er dan weer.......

En nu de vijver nog ontdooien...... Daar kun je nog op schaatsen

Het water staat hoog......Water is in volume kleiner dan ijs, dus het zal wel iets gaan zakken ......
zaterdag 8 januari 2011 - 16:21
Peppody

Peppody

De sneeuw is nu zo goed als weg hier, eindelijk! Nog geen bollen te zien en uit de vijver heb ik de bovenlaag van ijs weggehaald want er lagen dode vissen onder Ik heb al 3 dode vissen eruit gehaald hopelijk drijft er niet nog meer tussen de vijverplanten. Verder wat schade aan diverse beelden dus dat wordt van het voorjaar weer lijmen en dan volgend najaar toch maar de beelden binnen zetten. Ach ja ze waren toch maar gratis opgehaald, maar toch vind ik het zonde. Verder is de banaan weggerot hopelijk komt deze weer op van het voorjaar. En ik heb zin om even te gaan harken en de heg en de fruitbomen flink te gaan snoeien. zucht... Nog maar even wachten hé Ik heb al 2 helleborus in bloei, mooi wit!
zaterdag 8 januari 2011 - 17:47
Rita1960

Rita1960

De sneeuw is hier ook bijna weg, maar het water kan niet de grond in omdat het nog bevroren is...

en over het bovenkomen van de crocusjes, e.d. kan ik nog niets over zeggen... er ligt nogal wat blad op

groetjes,
Rita
zaterdag 8 januari 2011 - 19:09
Eniavaswen

Eniavaswen

Deze middag heerlijk in de tuin gewerkt, onkruid wieden, blad harken,... Tussen al het werk gezien dat de helleborussen binnenkort gaan bloeien en dat de hyacinten hun neuzen bovensteken. Het zonnetje scheen zalig, dus zijn mijn batterijtjes ineens ook weer opgeladen.
zondag 9 januari 2011 - 19:48
Rita1960

Rita1960

da's mij nog veel te vroeg in de tijd..

alles mag dus nog lekker blijven liggen..

de merels zijn al wel druk bezig om de bladeren om te keren en de tuin op te schonen

groetjes,

Rita
zondag 9 januari 2011 - 19:54
Mandy

Mandy

Ik had ook al het idee om lekker buiten te gaan rauzen...... maar er was geen ZON en het WAAIDE stevig en het was gewoon KOUD

Dus heb ik het terras aangeveegd en that was it!!!!!!

Op het gras liggen nog veel bladeren want de bomen waren nog niet eens kaal toen het begon te sneeuwen maar het gras is vast en zeker nog bevroren dus maar eventjes wachten..... haha
zondag 9 januari 2011 - 20:02
Rita1960

Rita1960

't was wel een mooie dag om de paprikazaden te zaaien..

en dat dus maar gedaan... in van die pers(manlief noemt ze pest-) potjes

zondag 9 januari 2011 - 20:08
Mandy

Mandy

Dat ga ik as dinsdag doen, de 13e ....... alles staat al klaar, dus het is zoooo gepiept.......( moet nl. de hele lange dag werken...... van 8-8)




Heb je nog speciale soorten gezaaid??????
zondag 9 januari 2011 - 20:12
Mandy

Mandy

Mijn rozenstruiken die aan de voorkant staan in ligusterblokken gaan er dit voorjaar definitief uit.

Veel werk elk jaar en de hoeveelheid witte bloemen is niet genoeg naar mijn zin, ondanks dat ze elk jaar zijn gesnoeid en heerlijk mest hebben gekregen...

Geen genade meer nu..... ze gaan eruit, zodra ik kan spitten.....de grond is nog veel te hard momenteel..
zondag 9 januari 2011 - 21:24
Mandy

Mandy

Hebben ze van mij ook gehad maar misschien zijn ze te oud of vroeger slecht onderhouden want vorig jaar al braken overal stukken stam af......

Maar ik ga nu Bruggen in de blokken zetten en als ik daar niet genoeg van heb dan komen er in de andere blokken dahlia's te staan.........
zondag 9 januari 2011 - 21:49
Mandy

Mandy

Nee, inderdaad, het was een zielig gedoe.....
zondag 9 januari 2011 - 21:57
Rita1960

Rita1960

@ Mandy, heb "gezaaid": rode blok paprika van de Ald... een rode punt paprika nr 106 ( uit de envelop NL), een snack paprika klein oranje ( ook uit de vlop), oranje middelgroot, de Sweet chocolate en een paprika lang groen ( van een forumlid) dus 30 stuks ( van iedere soort 5..)

en dat van die rozen... 'k heb ze al jaren niet meer.. ik kan er niets mee, altijd onder de luizen ondanks de vele vogels en andere liefhebbers van de luizen.

@ Batdah.
ook ik hoop met jou op een vroeg voorjaar met voldoende temperatuur ( beter en warmer dan afgelopen jaar ) en in de moestuin heb ik ook nog niets gedaan
na de 1e sneeuwval eind november vorig jaar.. dus hier ook nog wel wat achterstallig onderhoud

zondag 9 januari 2011 - 22:11
Rita1960

Rita1960

't ja dahlia's en bruggen..

altijd veeeeeel bloemen

zondag 9 januari 2011 - 22:16
Mandy

Mandy


Oei wat lekker veel paprika's - 30 stuks.....

Als die allemaal opkomen en gaan bloeien....... heerlijk

Die chocola sweet.... is die echt bruin- punt of rond?????
zondag 9 januari 2011 - 22:23
Rita1960

Rita1960

Die chocola sweet.... is die echt bruin- punt of rond?????

'k heb geen idee en ik weet ook niet of 't ie hier wel erg bruin wordt

smaken zullen ze wel ook al krijgen ze hier niet hun eigenlijke officiele kleur.. Net zoals de punt paprika's lang van Lu.. die horen ook rood te worden alleen krijg ik ze zover niet.. 't zal wel komen omdat ik een behoorlijk aantal kilometers noordelijk zit dan jij... maar ook groene paprika's smaken erruggggg lekkerrr!!!!

maandag 10 januari 2011 - 19:18
Mandy

Mandy

Das waar, maar als je ze maar vroeg genoeg zaait , en het zonnetje werkt mee...... dat moeten ze toch gaan kleuren........
maandag 10 januari 2011 - 19:33
Gehenna

Gehenna

Ik heb hier toch al redelijk gesnoeid hoor. De tuin zag er echt niet uit na de sneeuw!
Bamboe heeft ook al nieuwe scheuten.
De lavaterra is foetsie, die mag op de compost verder rotten Jammer, een hele mooie bloemenzee vol insecten maar niet in onze kleine tuin. ERUIT met pijn in het hart!
Lekker veel meer plaats voor dahlia's en brugjes
De tulpen doen het helaas goed, ik zal ze maar afdekken zodra terug vorst geven of er staat geen enkele. Bloeitijd april-mei ...
Oei als ze de verzadigde grond maar overleven!
donderdag 13 januari 2011 - 12:12
Mandy

Mandy

Hier is de laatste dagen ook veel regen naar beneden gekomen...... Ondanks de zandgrond kun je niet op het gras lopen..... het is soppen......

De vijver staat tot aan de rand.......

In de zomer staat de vijver heel laag en kun je aan de buitenkanten erin LOPEN en nu loopt ie bijna over......(het is ook nooit goed he)
donderdag 13 januari 2011 - 13:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon