menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Luchtvochtigheid

Ga naar meest recente reactie

Mandy

Mandy


Wie kan mij vertellen wat " de ideale" luchtvochtigheid behoort te zijn in huis, met name in de huiskamer??????
zondag 12 december 2010 - 14:22
Boerke

Boerke

Op onze vochtigheidsmeter staat van 50 tot 75 % vetgedrukt en daar staat bijgeschreven Normaal maar is dit daarom de beste vochtigheid?? Momenteel staat hij op 45 maar hier brand nu wel een houtkachel dagelijks . Om de vochtigheid op peil te houden staat er een waterketeltje op de kachel.
zondag 12 december 2010 - 17:50
Mandy

Mandy

Ik vraag dit omdat het zo ontiegelijk koud is bij mij in huis.......

Kan het zijn dat het TE vochtig is???

Dus de verwarming ( het fornuis in de keuken ) gebruikt alle energie om de vochtigheid op te warmen?????
zondag 12 december 2010 - 19:27
Mandy

Mandy

De temperatuur is in de kamer tussen de 15 en 17 graden, mocht dat iets zeggen!!
zondag 12 december 2010 - 19:28
Mandy

Mandy

Ik heb dus ook geen "last" van statische elektriciteit
zondag 12 december 2010 - 19:29
cee

Cee

beste tips om je huis warmer te krijgen:

rolluiken naar beneden doen,
gordijnen voor de ramen hangen,
een tapijt op de grond om koude die uit de grond komt te minimaliseren,
en voel eens of je ergens tocht hebt aan de ramen, als het oude ramen zijn die al enkele keren herschilderd zijn, zou het kunnen dat die niet perfect afsluiten met als gevolg continu koude lucht die binnen komt.

Als laatste mogelijkheid kan je ook eens de mazoutketel bekijken of het mogelijk is die op een hogere temperatuur laten stoken.

Hopelijk kan je je huisje met deze tips warm krijgen.

groeten,
Cedric
zondag 12 december 2010 - 19:56
Mandy

Mandy

Het huis heeft hele dikke muren, dat heb ik gezien toen het fornuis werd geinstalleerd.
Ik heb geen rolluiken, helaas.
Gordijnen heb ik wel.
De kieren tussen de ramen heb ik opgevuld met minstens 8 lagen opgerold papier en dat scheelt een hoop tocht.
De vloeren zijn van steen en gedeeltelijk van hout....
zondag 12 december 2010 - 20:23
Mandy

Mandy

Maar in de keuken is het altijd een grad of 18 denk ik, en mijn ramen zijn van hout die heb ik binnen en buiten zelf geschilderd.... en die worden in de winter voorzien van opgerold St.Klaas advertentiepapier... das lekker stevig......en houd de kou eruit....

De kamer is ongeveer 50 m2 dus groot.... te groot.... heb nu mijn bedje daar in een hoekje gezet ( niemand vertellen) lekker warm- altijd 15-17 graden... lekker... maar eer poolklimaat, ach... zoooo erg is het niet.. als ik ergens anders ben zeg ik " Poe wat is het hier heet en val ik flauw van de warmte haha )
zondag 12 december 2010 - 20:28
Mandy

Mandy

Afwerklaag is blauwe steen
Verwarming: fornuis in de winter en ZON in de zomer haha
zondag 12 december 2010 - 20:30
Mandy

Mandy

Ik kan de kieren niet dichtkitten want het zijn openslaande ramen. Het tocht tussen raam en muur maar ook tussen raam en raam.....
zondag 12 december 2010 - 20:31
Mandy

Mandy

Maar als het koud wordt zijn mijn ramen in de ochtend vol vocht en dat terwijl er dubbel glas in zit.......
zondag 12 december 2010 - 20:33
Mandy

Mandy

Dus vandaar mijn vraag: kan dat alles: vocht op de binnenkant van de ramen en kou komen van te hoge vochtigheidheid??

En zo ja, hoe kan ik dat meten???
zondag 12 december 2010 - 20:34
Mandy

Mandy

Daarom heb ik ook problemen met mijn brugjes... Het duurt eeuwen voordat er worteltjes aan de stekken komen......... zelfs al staan ze in de keuken.....
zondag 12 december 2010 - 20:36
Mandy

Mandy

Weet je wel wat een houtbrander kost?????


en daarom heb ik ook zo de p... aan de winter.... duurt te lang- is te koud- is te ongezellig-
zondag 12 december 2010 - 20:48
Mandy

Mandy

Maarre.... hoe meet ik nou die vochtigheid???? Kan ik dat zelf?????
zondag 12 december 2010 - 20:50
Peppody

Peppody

Luchtvochtigheid kun je meten met een hygrometer. Ook wij hebben hier last van vocht: vocht wat vanuit de schoorsteen komt omdat de oliekachel al 3 jaar kapot is en er dus niet door gestookt wordt, geeft natte plekken op de muren en de ramen zijn hier ook allemaal nat, de badkamer is niet droog te krijgen 's winters en hier zijn de plafonds dan ook zwart van de schimmel, bah). Je kunt ook een Zibro kacheltje nemen, hier stoken wij het hele huis mee maar brengt ook een hoop vocht met zich mee. Bij ons is het in de woonkamer en keuken een graad of 18 als de 2 zibro's aanstaan, in de badkamer slechts 6 graden (erg leuk als je onder de douche uitkomt brrr...) en boven weet ik de temperatuur niet we kunnen er wel wolkjes blazen. (doe ik altijd met m'n dochter om de winter toch een beetje 'leuk' te houden).

Kun je geen houten luiken maken voor je ramen? Isoleert en houdt ook de toch tegen en staat ook nog eens leuk. (tenzij je er niet van houdt natuurlijk ) Hoewel het niet alles zal tegenhouden wij hebben rolluiken maar ook die houden niet alles tegen.

Ik heb ook de pest aan de winter, het kan me niet vlug genoeg weer voorjaar zijn. Sterkte! En dat maar weer vlug de zon mag gaan schijnen!
zondag 12 december 2010 - 21:20
Mandy

Mandy

Hai esther, ik heb gelukkig nergens schimmel, zoals bij jou..... maar inderdaad, een Zibro geeft nogal veel vocht af.... schiet ik dus niet veel mee op....
Ik had daar al naar geinformeerd.....

Waarschijnlijk tocht het bij mij zo erg dat de schimmel geen kans heeft haha

Misschien moet ik maar gaan sparen voor nieuwe ramen met dubbel glas, het zal wel oud zijn... geen idee hoelang dat er al inzit....


Ik heb ramen die aan de bovenkant rond zijn.... dus dat zal waarschijnlijk ook weer niet zo eenvoudig zijn.... extra prijzig enzo....

bah wat een ellende......
zondag 12 december 2010 - 21:33
Mandy

Mandy

50m2 oppervlakte is dus ongeveer 50X2,5- 125m3......
zondag 12 december 2010 - 21:34
Peppody

Peppody

ik voel helemaal met je mee, ik hoop ieder jaar weer dat we eindelijk eens geld genoeg hebben voor een nieuwe oliekachel. Maar helaas... Ik ben blij dat we 2 zibro's hebben (vorig jaar maar eentje en het jaar daarvoor alleen een electrische kachel), beneden is het in elk geval aangenaam.

En 14 dagen geleden kwamen we thuis van de sinterklaasviering op m'n werk en wachtte ons een zeer onaangename verrassing: de buurman had over de gehele breedte van een dragende muur van ons huis een meter onder de fundamenten gegraven.... Hij wilde zijn kelder gaan afplakken met bitume tegen de vocht.... Je raadt het al: 's avonds heb ik de brandweer kunnen bellen, heel de kamer van Kirsten met scheuren! Dit was de enige kamer in het hele huis die opgeknapt en mooi was... De scheuren zijn dwars door de hele dikke muren gegaan (dus binnen en buiten in de gevel) en vanaf onder het raam van de boven verdieping tot in de nok... We hebben een kamer boven de poort en die was dus bezig met van het huis af te scheuren... We hebben 1 week niet in ons huis kunnen wonen en nu zitten we er weer in maar niet met een prettig gevoel en Kirsten slaapt bij ons op de kamer... zucht... het houdt hier ook nooit eens op geloof ik...

Maar ja. Kop op, nog een paar maanden en dan kunnen we weer lekker genieten van het buitenleven en wordt het weer warmer! We slaan ons er wel doorheen! (zoals altijd)
zondag 12 december 2010 - 21:46
Mandy

Mandy

Wat een nachtmerrie......

Eer dat dat allemaal weer is opgelost en in orde is gemaakt..... ik leef met je mee..... en dat juist in deze koude tijd....

Heel veel sterkte jullie daar..... en houd moed tot de lente weer komt.....
zondag 12 december 2010 - 21:51
Peppody

Peppody

Bedankt! Is voorlopig nog niet opgelost nee, de verzekering van de buurman is er nog niet uit of ze de schade gaan vergoeden of niet...

Voor een idee hoe het er hier uitziet een paar foto's:

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

de meetlatjes over de scheuren zijn inmiddels weggehaald, er is beton in de gegraven gang gestort, maar er staan nog wel 4 stutten tussen de muren onder de poort. Hopelijk komt de verzekering snel over de brug en vinden we een ervaren bedrijf die dit kan repareren.

Jij ook sterkte met de kou , tocht en vocht! Nog even en we kunnen weer genieten van de voorjaarsbollen!
zondag 12 december 2010 - 22:14
Mandy

Mandy

Ik schrik van die scheuren. Natuurlijk is die buurman aansprakelijk. Als zijn verzekering niet betaalt zal hij het zelf moeten doen, denk ik en dan heb je inderdaad wel een advocaat nodig ben ik bang......

Ik hoop voor jullie dat het snel, heel snel in orde komt....
zondag 12 december 2010 - 22:48
Mandy

Mandy

Mijn gordijnen gaan zo vroeg mogelijk dicht. Ik heb geen gasfornuis waarvan ik pitten/ branders aan kan steken en inderdaad dat geeft ook weer vocht.....

Maar mijn fornuis staat dag en nacht aan, dus binnen constant dezelfde warmte min of meer...... ( als het erg koud is buiten dan is het natuurlijk binnen ook iets kouder)



zondag 12 december 2010 - 22:54
cetinel

Cetinel

brrrr ik krijg er zowaar kou van,je fornuis is dat toevallig een aga??
ik dacht dat die ook voor centrale verwarming kon dienen??
zondag 12 december 2010 - 22:58
Matabish

Matabish

Vréselijk vind ik dat, om zo de winter door te moeten komen!
Vooral voor je kleine meid, Peppody!
En ik die durfde klagen over koude voeten, dat waag ik nooit meer!

Meelevende warme groetjes,
Matabish.
maandag 13 december 2010 - 01:52
Peppody

Peppody

Bedankt voor alle lieve reacties!

Mandy, heb je al eens aan voorzetramen gedacht zoals ze dat vroeger hadden? Eenvoudig zelf te maken. Vaak kun je via Marktplaats gratis ruiten ophalen bij mensen die aan het verbouwen zijn; en als je deze dan tussen houten latten zet en die 's winters binnen voor je ramen maakt, met aan 1 kant scharnieren/ andere kant klemmen of gewoon vastschroeven, scheelt dat ook een heel stuk in de tocht. Je kunt ze desnoods wat laten overlappen zodat de kieren tussen raam en muur ook net er achter zitten. En het is een goedkope oplossing. Zomers haal je ze gewoon weer er af en zodra het koud wordt zet je ze er weer op.
maandag 13 december 2010 - 17:35
Mandy

Mandy

Goed idee, Esther, ware het niet dat mijn ramen niet vierkant of rechthoekig zijn......ze hebben nl een boog aan de bovenkant , staat leuk maar is in dit geval reuze onpraktisch........

maandag 13 december 2010 - 17:56
Peppody

Peppody

ja ik had gelezen dat ze rond lopen, maar een voorzetraam kun wellicht wel gewoon recht er voor maken? Het is tenslotten toch maar iets wat je er 's winters voormaakt en als het warmer wordt weer verwijderd. Lijkt me trouwens wel heel erg mooi ronde ramen, heb je niet een foto?
maandag 13 december 2010 - 17:59
Eve

Eve

Mandy, als er misschien teveel vocht is dan kunnen gewone moisture traps daar misschien een goede indicatie van geven? Eens zien hoe rap ze opvullen? http://www.lakeland.co.uk/moisture-trap/F/product/21538

Moet een aga geserviced worden?

Brrr, ik heb een hekel aan de kou, 15 graden binnen zou genoeg reden zijn om te verhuizen, en nog rap ook! Ik heb het zoooo gemakkelijk koud! Ons 1970s terrace (jaja, typisch saai estate ) is niet perse schoon om aan te zien vanbuiten maar gelukkig wel erg goed geisoleerd. En als het in de zomer met moeite 20 graden is op het warmst van de dag gaat de verwarming toch ook weer aan, hoor, wat er op de kalender staat maakt niets uit!

Oooh, arme gij, ik hoop dat de badkamer toch wel warm genoeg is?
maandag 13 december 2010 - 19:48
Mandy

Mandy

Hoi Eve, mijn badkamer is best frisjes, dus ik neem een lekkere douche---- hehe lekker warm , snel afdrogen en dan een spurt naar de keuken om mijn warme kleren aan te trekken......

ik weet echt niet of voorzetramen een goed idee zijn omdat de binnenramen zo drijfnat zijn en dan al het vocht tussen de ramen en de voorzetramen blijft- met als gevolg : rotting van het houtwerk.......
maandag 13 december 2010 - 21:59
Eve

Eve

O nee toch, een koude badkamer??? Gewoon u wassen in de keuken! In zo een oude badkuip van vroeger

Als ge voorzetramen hebt dan zullen de binnenramen toch minder nat worden?


Arme Mandy, ik wou dat ik wat warmte kon opsturen!
maandag 13 december 2010 - 22:44
jdcoster

Jdcoster

Mijn bedenkingen:

Staat er wel een dampkap boven die Aga-cooker (of hoe noemt zo'n ding?) van jou?
Verlucht jij de badkamer ook wel naar buiten toe en zeker niet naar de leefruimten?

Als er in dat huis nog ergens een schouw te vinden is zou ik nu nog snel uitkijken naar een houtkacheltje, al was het tweedehands.
maandag 13 december 2010 - 23:07
Mandy

Mandy

Ik hou heel veel van frisse lucht dus gelucht wordt er zeker wel.
Mijn badkamer heeft ook een raam, dus de natte warme lucht gaat er direct uit.

In Januari komt er iemand kijken naar mogelijkheden.......
dinsdag 14 december 2010 - 11:46
Sarah

Sarah

Pfff ik vind 17 graden ook wel erg koud hoor.

Vorig jaar heeft mijn vloerverwarming het begeven, gelukkig hebben wij nog een houtkachel en 1 radiator, is wel hard nodig hoor. Duurt anders veel te lang voordat het een beetje behaaglijk is. De verwarming bleef maar aanslaan, maar met houtkachel erbij gaat het goed. Moet minimaal 21graden bij mij zijn als ik niks aan het doen ben.

groetjes Sarah
woensdag 15 december 2010 - 15:22
Eve

Eve

Nou, Parodias, niet zo lachen, die kaarsen helpen echt wel een beetje, hoor.
Maar ik heb het nog liever koud dan dat ik naar mijn schoonmoeder ga!


woensdag 15 december 2010 - 21:53
Mandy

Mandy

Ik heb 2 zakken met waxinelichtjes en er branden er tussen 17 en 22 uur altijd 3 stuks. Ik " verbeeld" mij ook altijd dat ze warmte geven


Maar gezeten in mijn warme bedje, vind ik de lichtjes ook gezellig en zit ik lekker te lezen en te computeren.......
woensdag 15 december 2010 - 21:57
Eve

Eve

Wat grote kaarsen met meerdere lontjes helpen echt, hoor, gene zever. Ze zijn nogal duur, maar nog 10 dagen wachten en ze staan in de solden!

Vanmiddag nieuwe ramen besteld voor in een van onze huurhuizen - onze huurster belde een paar weken geleden op om te zeggen dat haar dunne gordijntjes (van die witte doorschijnende) tegen 's morgens tegen het glas aanbevroren waren! Brrrr!!!
woensdag 15 december 2010 - 22:44
Eve

Eve

Het raam open in de winter? Om te luchten 's morgens, ja, maar toch niet 's nachts??
donderdag 16 december 2010 - 00:34
Eve

Eve

enz


Ge zijt een !
donderdag 16 december 2010 - 10:31
Sarah

Sarah

Ja hoor, hier ook altijd raam open met slapen......
donderdag 16 december 2010 - 15:40
Matabish

Matabish

Als kind sliepen wij ook met ijspegels aan 't plafond en ijsbloemen op de ruiten.
Ik mis die ijsbloemen héél erg, die waren zó mooi!
Het was helemaal niet erg, diep onder een dikke laag dekens, dicht tegen elkaar (gezessen in drie bedden) sliepen wij zààààlig.
's Morgens vlug- vlug de trap af om met ons kontje even dicht tegen de ronkende kachel te gaan staan...en dan onze kleertjes aantrekken die mama voor de kachel, op een stoel, gewarmd had.
Ik mis die gelukkige tijd verschrikkelijk!!!
Maar nadat we, na ons trouwen, op appartement met centrale verwarming gaan wonen zijn, werden we rotbedorven daardoor.
Als ik nu met een open raam zou slapen lag ik 's morgens dood in bed!!!
donderdag 16 december 2010 - 15:50
Eve

Eve

Ik groeide op in een appartement - de verwarming ging 's nachts vanzelf wel uit maar het bleef toch relatief warm. En we werden altijd (te!) warm aangekleed. Ik heb het niet alleen rap koud, ik voel me ook zo ellendig als ik het kou heb!

Het ambetante is dat na al die jaren het niet mogelijk is om ons comfortabel te voelen in lagere temperaturen - sommige mensen zeggen van 'trek uw trui uit en ge wordt het gewoon' maar die hebben er dus geen flauw benul van dat het zo niet werkt!

Wij bleven eens bij Nederlandse vrienden slapen, en die hadden het raam van de badkamer open toen we ons moesten wassen, vreselijk! Maar toen zei mijn Hollandse echtgenoot dat bij hem thuis dat vroeger ook was (maar nu kan hij daar hoegenaamd niet meer tegen). En... dat hij zich als kind met koud water moest wassen!! Nou, zeg, mensen gebruiken al warm water sinds de prehistorie, als mijn schoonouders er ooit iets over zeggen heb ik mijn antwoord klaar

Mandy, ik vind het toch wel erg voor u, hoor! Wij hebben hier een paar electrische vuurkes staan op zolder, spijtig dat ge niet dichterbij woont!

donderdag 16 december 2010 - 17:06
Mandy

Mandy

Ik kan best wel goed tegen kou hoor....

Ben natuurlijk heel veel buiten , meestal in de lente,zomer en herfst, maar ook nu kan ik nog wel het een en ander doen in de tuin..........
Maar het is pas koud als je stil zit binnen.......en dat is meestal in de avond.....
Goed warm eten en dan snel onder een dikke deken, lezen, computeren, tasjes haken, skypen.... etc etc.....

Ik kom de winter wel door....
Nog 5 dagen en de dagen gaan al weer lengen

donderdag 16 december 2010 - 17:43
Mandy

Mandy

Haha

Niet teveel thee want dat loopt heel snel door en dan moet ik weer naar het toilet met de kans op vastvriezen
vrijdag 17 december 2010 - 09:23
Mandy

Mandy

De luchtvochtigheid is 70% in de kamer.......
vrijdag 17 december 2010 - 09:23
Peppody

Peppody

daarom wordt het natuurlijk ook niet warm, vochtige lucht verwarmd slecht... Hier wordt het ook steeds erger, de badkamer droogt al niet eens meer. Ik heb daar vanmorgen gewoon 2 ramen wagenwijd opengezet in de hoop dat dat nog iets helpt. Totdat mijn man erachter kwam Maar als dan daarna de zibrokachel aangaat merk je er tenminste ook iets van
vrijdag 17 december 2010 - 11:19
Mandy

Mandy

Ik heb nu een elektrische machiene kunnen lenen die water opslorpt.....

misschien dat het helpt.... ik wacht af......

Heerlijk er ligt ook weer een prak sneeuw...... Van het sneeuwschuiven en daarna vegen wordt je tenminste lekker warm.........
vrijdag 17 december 2010 - 11:30
Peppody

Peppody

Hopelijk helpt het!
Ligt er zoveel sneeuw bij jullie? Hier is wel wat gevallen maar gisteren was het veel natte sneeuw en is alles lekker gedooid. Gisterenavond is er wel wat vaste sneeuw gevallen maar dat was met de bezem zo weer weggeveegd gelukkig.

Ik ga zo de kippenstal schoonmaken, met die sneeuw komen ze niet buiten en dan is het in 3 dagen ene grote stinkende brei daarbinnen... En het stikt daar van de muizen dus om ziektes te voorkomen, maak ik het zo vaak mogelijk schoon. Ben ik ook weer lekker warm straks.
vrijdag 17 december 2010 - 12:11
Mandy

Mandy


Het gaat prima hier hoor, maar mijn ogen kijken niet " zo zielig" als die schattige hond......
vrijdag 17 december 2010 - 17:29
Mandy

Mandy

Ik kon vanmiddag 2 uur eerder naar huis van mijn werk, jaja, ik denk: ik ben slim en blijf maar lekker hier alvast voor volgende week wat werken.....lekker warrum.....

Dus lekker bakkie koffie en een stuk kerststol met een goed temperatuurtje en ik rustig alvast werk voor volgende week voorbereiden....

Komt goed over bij je baas

Vast een extra bonus verdiend

vrijdag 17 december 2010 - 17:33
Mandy

Mandy

Gelukkig Lein, dat je verder geen schade hebt.......
weer eens goed afgelopen......als je gaat glijden weet je nooit zeker waar je uitkomt

vrijdag 17 december 2010 - 17:41
Mandy

Mandy

Nu al van de 70% naar de 60%..........haha dat gaat goed.....
vrijdag 17 december 2010 - 19:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon