menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Biodiversiteit

Ga naar meest recente reactie

Pistachio

Pistachio

Hallo iedereen,

Via onderstaand adres kan je gratis een boekje aanvragen met tips om de biodiversiteit te bevorderen. Als we met z'n allen ervoor gaan kunnen we misschien een positieve bijdrage hieraan leveren.

www.ikgeeflevenaanmijnplaneet.be

groetjes
Pistachio

dinsdag 7 december 2010 - 07:54
lentemode

Lentemode

Fijne tip, maar jammer genoeg was de actie wegens enorm succes al afgelopen !

Groetjes,
Mia
dinsdag 7 december 2010 - 11:07
cee

Cee

voor iedereen die het boekje niet heeft:

je kan het evengoed online vinden:
http://www.biodiversiteit.com/
dinsdag 7 december 2010 - 12:46
Pistachio

Pistachio

bedankt voor de tip Cee!

ik vind het wel een goed initiatief en niet iedereen heeft een pc thuis hé
je pc aanzetten verbruikt ook energie dus of een boekje nu zoveel slechter is?
woensdag 8 december 2010 - 14:04
Eniavaswen

Eniavaswen

Was een goeie tip. Ik kreeg als antwoord dat ze met vertraging komen, dus misschien heb ik wel nog geluk.

Op de site staan nog meer leuke tips. Heel tof initiatief.
donderdag 9 december 2010 - 10:47
Pistachio

Pistachio

Bedankt Eniavaswen, het was ook goed bedoeld. Je kan elk initiatief afkraken, aan elke "actie" zijn wel minpunten maar ik zie het liever positief.
zaterdag 11 december 2010 - 15:30
Matabish

Matabish

Tja Parodias, door jou neerbuigende en afbrekende commentaren op èlke topic van de tuinbabbel zal het ook niet beteren!
Ik zou je willen vragen je negatieve reacties een beetje in te tomen...dit is een tuinforum met leuke mensen en natuurgerichte onderwerpen.
Laat ons dus maar verfoeilijk positief zijn, da's onze keuze en dat vinden wij fijn!


zondag 12 december 2010 - 02:08
Eniavaswen

Eniavaswen

Vind ik ook Matabish. En om nog maar eens een cliché van jewelste te gebruiken: een betere wereld begint bij jezelf en als we allemaal een beetje toleranter zouden zijn, zou alles nog veel leuker zijn.
maandag 13 december 2010 - 08:10
Eniavaswen

Eniavaswen

Gisteren is mijn boekje toegekomen. Elke dag staat er een leuke tip of een doe-ideetje. Er staan ook grappige tekeningetjes bij.
Ik heb al gezien dat er vele interessante dingen bijstaan voor met de kinderen te doen zoals muziekinstrumentjes maken en dieren observeren. Gaan we veel van kunnen leren.

Groetjes, Karen
dinsdag 14 december 2010 - 08:15
sugar

Sugar

@ parodias : dit soort initiatieven zijn een noodzakelijk kwaad. Dit om mensen bewust te maken van de situatie maar vooral de mensen onze fauna en flora te leren appreciëren (op het eerste zicht veel minder interessant dan al die dolfijnen, eeuwen, tijgers, olifanten en krokodillen die we op TV zien)
Zo krijgen er ook respect voor
zondag 19 december 2010 - 09:56
Pistachio

Pistachio

Het was zeker niet de bedoeling om een hevige discussie te starten. Vind je het geen goed initiatief, doe er dan gewoon niet aan mee. Een idee afkraken is zo gemakkelijk. Fijn dat er toch mensen zijn die er wat aan hebben.
maandag 20 december 2010 - 08:28
Matabish

Matabish

...en tóch zijn er nog ouders die met de 'groene' opvoeding van hun kinderen begaan zijn.
Dan is zo'n natuurboekje een leuk hulpmiddeltje, vind ik, zelfs al is het geen encyclopedie!
In elk geval veel beter dan al die boeken over BV's (bah!) of sex die ons flink het keelgat beginnen uit te komen!
Of over al die gedegenereerde artiesten die de kinderen als voorbeeld nemen...lieve hemel toch!!!
Dan liever een 'onnozel' bioboekje hoor! Dàt doet tenminste geen kwaad!!!

maandag 20 december 2010 - 13:50
hugo

Hugo

De reden dat kinderen nog weinig interesse voor de natuur hebben is volgens mij niet ver te zoeken: kinderen groeien op in een omgeving arm aan natuur en omringd door technologie. Hierdoor komen ze minder buiten, De natuur is ook minder toegankelijk omdat de veiligheid van de woonomgeving is afgenomen.
Ook ouders en leerkrachten hebben minder aandacht voor de natuur. Een derde van de Nederlandse en Belgische kinderen is nog nooit met de klas naar de natuur gegaan. Een gevolg van de tanende aandacht ervan in de lesprogramma's. Ouders trekken ook minder met hun kinderen naar de natuur, onder andere doordat kamperen minder populair is geworden.
Deze toenemende vervreemding en verminderde interesse bij kinderen heeft negatieve gevolgen voor de ontwikkeling, Ook voor het voortbestaan van de natuur is het van belang dat kinderen zich in de toekomst in de natuur blijven interesseren."

Wat hedendaagse jonge ouders wel kunnen doen om hun kinderen vertrouwd te maken met natuur? Er op uit trekken. Maar ga niet gewoon wandelen, want dat kan kinderen niet zo boeien.

Laat ze klimmen, springen, lopen en zich vuil maken. Alles wat ze normaal niet mogen. Wedden dat ze dol worden op de natuur?

groetjes
maandag 20 december 2010 - 14:45
Pistachio

Pistachio

Ik ging van kleinsaf aan met mijn ouders wandelen, wij hadden immers geen auto thuis. Elke vakantie ging met de trein naar een natuurgebied en dan elke dag vele kilometers stappen in de bossen. Zalig, 't zijn mijn mooiste jeugdherinneringen. Wij zagen eekhoorntjes, herten, vossen, ... De drang is gebleven en mocht ik kinderen hebben zou ik hen zeker deze "rijkdom" meegeven. Gewoon het bos in, stil zijn, en tijd nemen om alles te bewonderen ... jammer dat veel kinderen hier nooit de kans toe krijgen. Het is nog steeds mijn meest geliefde tijdverdrijf.
maandag 20 december 2010 - 17:21
Eniavaswen

Eniavaswen

Wij proberen zelf milieubewust te leven en ik vind het handig om tips en ideeën te verzamelen over hoe ik dat best doe. Daarom zoek ik ook veel info op het net of in tijdschriften. Zeker nu ik zelf keuzes kan maken voor mijn gezin, probeer ik toch bewust te kiezen. Dat bewustzijn probeer ik ook door te geven aan mijn kinderen door ze heel veel uit te leggen en samen te genieten van de natuur. Op school zijn ze er ook goed mee bezig, maar het is natuurlijk wel een dorpsschool en de bossen en velden zijn achter de hoek. In een stad zal het niet zo makkelijk zijn.
Maar het is ook wel waar dat je makkelijker mensen bereikt die al beseffen dat er iets moet gebeuren. Iemand die niet geïnteresseerd is, komt ook niet op zo'n site terecht. Anderzijds heb ik ook al gemerkt dat iemand die niet geïnteresseerd is uit onwetendheid, dat wel kan worden als ze meer info krijgen. Mijn collega's weten dat ik een 'groene' ben. Vaak geef ik hun tips over hoe ze milieuvriendelijker kunnen leven. In het begin deden ze er nogal lacherig over, maar nu merk ik toch dat ze wel al eens moeite doen. Dus da's voor mij al een goed begin en een reden om verder te doen.
dinsdag 21 december 2010 - 08:33
Ginkgo

Ginkgo

Wat lees ik hier toch allemaal, "Boekje doet voor kinderen niets", "Miljoenen initiatieven die geen bal uithalen", "ongeïnteresseerde kinderen geen natuurgidsen maken"...

De sensibilisering van biodiversiteit is zowieso al niet gemakkelijk, waarom dan niet uitpakken met mooie projecten ? Iemand zegt Miljoenen initiatieven die geen bal uithalen...Waarom zou er zo naar gestreefd worden om de mensen ervan bewust te maken dat zoiets bestaat als biodiversiteit als er zogezegd miljoenen initiatieven zouden zijn ? Deze zijn er niet ! Waarin ik wel gelijk geef is dat er veel aandacht wordt besteed aan de biodiversiteit in andere continenten, denk maar o.a. aan WWF-acties. er wordt veel te weinig aandacht besteed aan de biodiversiteit binnen onze eigen regio's binnen ons eigen streek. (Vliegend Hert, Huiszwaluw, steenuil, kamsalamanders, eikelmuis,...).

Leerkrachten dienen deze soort boekjes als leidraad te gebruiken om kinderen iets bij te brengen. Kinderen zijn niet ongeïntresseerd, ze zijn onwetend. Kinderen weten niet dat zoiets bestaat als biodiversiteit, ze kennen het begrip zelf niet. Daarom moet dit verwerkt worden in de lessen. Je gaat mij niet horen zeggen dat elke les heel de tijd over het beschermen van dieren e.d. moet gaan. Maar de bewustmaking bij kinderen dat oziets bestaat, en dat bepaalde dieren bestaan, kunnen hun wel geïntresseerd maken !
dinsdag 21 december 2010 - 11:10
Ginkgo
dinsdag 21 december 2010 - 11:12
Ginkgo
dinsdag 21 december 2010 - 11:15
Ginkgo

Ginkgo

Bovenstaande foto's, een actie die we ondernomen hebben i.s.m de gemeente en andere partners om een broedhoop te maken voor het vliegend hert samen met een school. Kinderen helpen graag mee en doen graag dingen !
dinsdag 21 december 2010 - 11:16
Ginkgo

Ginkgo

@ parodia's : Om op je innerlijke strijd een antwoordt te geven ; Wij begrijpen waar wij mee bezig zijn. (Lees dit a.u.b niet aanvallend ! )

www.rlzzz.be
dinsdag 21 december 2010 - 11:20
Ginkgo
dinsdag 21 december 2010 - 11:32
Matabish

Matabish

Mooie initiatieven Ginkgo!
Heel spijtig dat er in de scholen idd. véél te weinig aandacht gegeven wordt aan natuurkennis en verkeersveiligheid!
Maar het is waar dat het goede voorbeeld geven, toch altijd wel wat laat hangen bij mensen die er niets van weten!
Een druppel op een hete plaat?... de zoveelste druppel maakt plotseling wèl het verschil.
Dus laat ons allemaal ons kleine steentje maar blijven bijdragen voor de toekomst van onze kinderen!
- De aarde hoort ons niet toe! Wij mogen ze alleen beheren voor onze kinderen! -
dinsdag 21 december 2010 - 16:29
Ginkgo

Ginkgo

Thx matabish,
Ik heb zelf nog geen kinderen maar ik besef wel goed dat deze inderdaad na ons komen !
dinsdag 21 december 2010 - 18:44
Eniavaswen

Eniavaswen

Bij mijn kids op de kleuterschool werken ze met het MOS-project. (Milieuzorg op school) Heel het jaar door is er zo in elke klas een 'lichtkindje'. Die moet er dan voor zorgen dat de lichten gedoofd worden en de deur gesloten. En regelmatig werken ze dan een week rond een bepaald thema zoals water, de opwarming van de aarde, electriciteit, hout enz... Ze steken er echt wel wat van op hoor.
Vorig jaar met carnaval ging het over bedreigde dieren en werd elke klas verkleed in een bedreigde diersoort.
donderdag 23 december 2010 - 08:27
Ginkgo

Ginkgo

Hey, dat zijn wel toffe initiatieven van de school ! Zeker dat verkleden met carnaval. Ze doen het waarschijnlijk graag en terwijl steken ze er ook iets van op.
Super !

Grtjes,
Karel
donderdag 23 december 2010 - 10:40
lentemode

Lentemode

Mij vertrouwde initiatieven in de scholen !
Was tot vorig jaar ook erg graag de 'groene' juf op school ...
Vast en zeker: kennis en begrip scheppen respect.
Als de boodschap ook thuis mee gedragen wordt, natuurlijk, maar daar zien kinderen wel eens het tegenovergestelde...

Ondertussen heb ik dus toch dat begeerde boekje '366 tips voor de biodiversiteit' in de bus gekregen !
Ben er blij mee, verzorgde uitgave !


Maar wat te denken van de tip van vandaag ?
IK GA OP ZOEK NAAR MARETAK. PLUK MARETAKKEN VAN BOMEN DIE ER VEEL HEBBEN, WANT ZE RAKEN ERDOOR VERZWAKT. SNIJD HIERTOE DE BOL NETJES BIJ DE BASIS WEG.

Jongens, de zever loopt over mijn kin, fantastisch om zo'n polsdikke tak boven de deur te hebben, of als een met witte linten verklede luchter boven de feesttafel.
Maar waar haal je zo'n schoonheid vandaan ? Eerst een hoop diesel opstoken dus ...

Groetjes,
Mia
donderdag 23 december 2010 - 11:48
Ginkgo

Ginkgo

Maretak vind je overal terug hoor, je moet maar eens in de hogere bomen kijken. Je ziet ze het gemakkelijkst in de winter (nu dus) omdat al het blad van de bomen is. Als je zo precies een nest in de bomen ziet, maar een groot nest, gegarandeerd zijn het maretakken. Je moet er natuurlijk wel aan kunnen .
donderdag 23 december 2010 - 13:36
Matabish

Matabish

Tjonge...wéér wat bijgeleerd!
Nooit geweten dat dàt nu maretakken waren.
'k Heb altijd gedacht dat het verlaten eksternesten waren, maar vond ze wel wat 'doorzichtig' voor een nest.
Nu weet ik het dus! Bedankt Ginkgo, 'k zal er heel ànders naar kijken voortaan!
donderdag 23 december 2010 - 13:54
Ginkgo

Ginkgo

You'r welcome
Ik wist dit ook eerst niet toen ik jonger was, maar ik vroeg me wel altijd af wat dat was. Het was zo een beetje een geheimzinnig iets. Nadien ben ik het dan te weten gekomen. Een vriend van mij heeft zelf zo een maretak gekweekt door een snee in de schors van een fruitboom te maken, daarin zo een besje gestoken van de maretak. Daarna met mos en watten afdekken en met plastic omwikkelen. (rond de stam en het mos/watten/besje. Dit was twee jaar geleden en nu heeft hij een mooie maretak staan ! (wel niet zo goed voor de boom natuurlijk )

Tuinbabbel

donderdag 23 december 2010 - 14:05
FransNL

FransNL

Wisten jullie dat de maretak een in Nederland beschermde plantensoort is ?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Maretak
donderdag 23 december 2010 - 19:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon