menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Strooizout

Ga naar meest recente reactie

Sarah

Sarah

Hebben jullie al strooizout in huis???
Ik ben net even een zak gaan kopen. (25kg.pfffff) Het gaat wel hard met de verkoop moet ik zeggen.
Bij aankomst thuis zat er een klein scheurtje in de zak. Nou haal die zak
van 25 kg dan maar eens uit de achterbak. Normaal is dat al moeilijk, maar nu......
Ik heb maar even een emmer gepakt en daar een deel in over geschept.
Nu vraag ik mij af hoe en waar je dit het beste kan bewaren, ik heb een schuurtje die drijfnat is. Daar staan wel absorbers in maar ik weet niet of dit genoeg is.
Wie weet raad.....

groetjes Sarah
woensdag 24 november 2010 - 11:33
Polplastron

Polplastron

Wij strooien niet, wij vegen ...
't Is goedkoper, beter voor het milieu en je krijgt het er vanzelf warm van!
woensdag 24 november 2010 - 14:47
Polplastron

Polplastron

Ik wou niet prediken hoor Tuinfairy! Toch hebben wij het hier vorig jaar goed voor elkaar gekregen en geen enkele klacht of valpartij gehad vanwege die lieve postbode!
woensdag 24 november 2010 - 19:58
Gehenna

Gehenna

Ik strooi zand als het nodig is en moesten we een stoof hebben strooide ik as. Sneeuw laat ik liggen zolang hij mals is.
Zout ... dat doet alles kapot.
woensdag 24 november 2010 - 22:48
an

An

ik strooi vaak gewoon keukenzout,maar voor de extreme plekken zakzout van de gemeente.
bij ons is het ook op dus moet ook halen,
keuken zout was vorig jaar niet eens meer verkrijgbaar in de winkels ,ik had zelfs niet meer in de keuken voor het eten ,
en ik wil dit jaar wat op het binnen weggetje strooien voor de auto en de lopers want dat zijn glijbanen en aangezien mijn dochters eroverheen moeten lopen en er 1 een paarjaar geleden naar de eerste hulp moest vooreen zwaar gescheurde lip die doordemidden was en een halve voortand afgebroken kijk ik wel uit.en ga toch prefentief strooien als het moet .
en na mijn eigen val heb ik het wel gehad er mee, met die glijbanen.
dus ik ga zeker strooien als het ingelopen is en glad wordt,(want door die val van dit jaar durfde ik niet eens meer door de sneeuw te lopen of nadat alle sneeuw weg was (gewoonbereibaar was)te fietsen zo bang was ik na die val geworden die val belemert me nu nog met dingen opstappen op de fiets,voel het nog met zitten etc.
dus ik kijk er niet echt naar uit naar sneeuw terwijl er voorheen niet genoeg kon vallen voor mij zo mooi vond ik het .
verse sneeuw vind ik niet erg maar ingelopen en bevroren sneeuw nee dank je,
gr an
donderdag 25 november 2010 - 12:01
an

An

Hoi Tuinfarie, ben het helemaal met je eens veiligheid voor alles .
strooi liever dan dat ik weer met de gebakken peren zit,
en die val dat kwam omdat de gemeente zo laks is hier om op geasvateerde binnen wegen te strooien,en fietpaden want ben uit geleden op een geasvalteerde weg een oversteek plaats voor fietsers en zo.
maar zaanstad en dat zal op meer plaatsen zijn dat ze slecht of weinig strooien met alle gevolgen van dien mij benieuwen of ze van vorig jaar wat geleert hebben .
ik wel kijk nu wel 110 x beter uit.en strooi gewoon als het mij uitkomt (bij mij is mijn stoep veilig en een paadje door de tuin ook maar ga nu ook achter op het weggetje strooien,veiliger voor mijn kinderen voor dat ze het busje in moeten .
kon vorig jaar niet eens een auto instappen want je glee al weg,
en ik strooi al gewoon maar omdat ik het zo mooi vond steld ik het zo lang mogelijk uit ,
kijk nu wel beter uit strooi als ik strooien moet en anders niet.

en ik ben een paar jaar geleden met anouk naar de dokter geweest voor iets op de fiets was bijna bij de dokter en hup daar lagen we (zij toen nog achterop in een kinderzitje)spek glad spiegelde het sneeuw viel gelukkig mee toen maar had haast voor meer klachten naar de dokter gekent.

vind dat de gemeentes echt beter moeten strooien wij zijn het verplicht ons straatje schoon te houden maar wat zijn zij dan verplicht want fietspaden doen ze niet op een auto weg mag je niet rijden met een fiets binnen de bebouwde kom wat moet je dan als fietser?
gewone auto wegen houden ze ook ampers schoon of na tig ongelukken (zie mijn val) .
ze zeggen dat ze dit jaar meer strooi zout hebben ingesagen nou als het zo is hoop ik dat ze dan ook beter strooien.en op meer plaatsen.
gr an
donderdag 25 november 2010 - 14:07
FransNL

FransNL

Het echte strooizout gebruik ik alleen maar voor het trottoir voor mijn huis . Op mijn oprit en de paden naar mijn tuin strooi ik alleen ureum . Het werkt net zo goed als strooizout maar is niet of nauwelijks milieubelastend. Je loopt geen kans dat je door uitspoelen je eigen tuingrond of heggen en zo verpest want ureum (mits niet te overvloedig gebruikt) doet er geen kwaad aan want eigenlijk is het ook een meststof. Klein nadeel is dat in het voorjaar het onkruid tussen de klinkers daardoor extra goed groeit maar ook dat is snel milieuvriendelijk weer op te lossen. Gasflessen had ik toch al , die zitten in mijn camper, en ik heb alleen een brander hoeven te kopen zoals die gebruikt wordt om bitumen te laten smelten bij reparatie of aanleg van platte daken. Even met die brander over de paden heen en alle opkomend onkruid is in een mum van tijd verkoold. Zuchtje wind of de bezem erover en klaar is Kees . Nou ja... klaar is Frans.
donderdag 25 november 2010 - 19:29
Polplastron

Polplastron

op een auto weg mag je niet rijden met een fiets binnen de bebouwde kom wat moet je dan als fietser?

Volgens mij mag je dat wel hoor! In het geval dat het fietspad belemmerd is door een obstakel, mag je op de rijweg rijden. Sneeuw en ijs zou ik beschouwen als obstakel!
donderdag 25 november 2010 - 20:10
linkin711

Linkin711

ik hou van sneeuw en ijs op het fietspad kan ik nog wat SLIDEN !!!

mijn 2de favoriete seizoen
en de koude die nemen we erbij ....

IK strooi niets doet de gemeente !!!
donderdag 25 november 2010 - 21:01
Gehenna

Gehenna

Heb volgende op Kattensite.be geplaatst. Het gaat over onze lieve Mini Max:

Op een dag kwam er bezoek. Er lag een lekker plas water aan de voordeur, die heb ik helemaal opgelikt! Nadien werd ik ziek. Mama zag onmiddelijk dat er iets ernstig was en is in spoed zondagavond naar de dierenarts gelopen. Hij heeft me spuitjes en medicijn gegeven, mama heeft de hele nacht mij warm gehouden, de hele nacht was ze bang en aan het huilen. Maar 's ochtends ben ik toch gestorven. Die plas water was smeltwater vol strooizout. Mama heeft heel lang met het anti-gifcentrum gebeld en alles maar dan ook alles nagegaan om te vinden wat ik gegeten had dat giftig is. Uiteindelijk dacht die lieve mevrouw aan smeltwater met strooizout en wist mama wat er gebeurt was. Ik kwam immers niet buiten en kon niet vergiftigd zijn. Het heeft mijn maag verbrand. Ik kende dat niet, ik was veel te jong bij mijn poezenmama weggehaald en heb nooit geleerd wat wel en niet gevaarlijk is. Nu ben ik dood en voelt mama zich o zo schuldig dat ze die plas niet onmiddelijk opgekuist heeft. Maar je loopt toch ook niet met een emmer een dweil achter je bezoek?

DAT is strooizout ...
donderdag 25 november 2010 - 22:45
an

An

Hier mogen we niet op de openbare weg rijden ,want dan krijgen we een waarschuwing of bekeuring.

en wat zielig van Max heb het eigelijk nooit zo bekeken,of te wel bij stik gestaan,

gr an
vrijdag 26 november 2010 - 08:18
an

An

http://www.webregio.nl/zaanstreek/regionaal-nieuws/artikel/1847538/zaandam-neemt-geen-risico-bij-gladheidbestrijding-zaandam.aspx?utm_source=laatste%2Bnieuws%20dagelijks&utm_medium=nieuwsbrief&utm_campaign=nieuwsbrief
wordt er eindelijk eens aan veiligheid gedaan in zaandam .mag het hopen.
dit is van onze regio,water in en om onze gemeente gebeurt dit viel me op vanmorgen,
groetjes an
vrijdag 26 november 2010 - 08:30
Vlinderr

Vlinderr

" Bezint eer ge be..... strooit".
Ik zie en hoor ook dat veel mensen, bij het eerste vlokje sneeuw beginnen met strooien. Met een bezem en een sneeuwschop kun je een pad ook lang schoonhouden. Als je dan ook nog even een stukje trottoir meeneemt, scheelt ook weer. (en dan bedoel ik niet die hoeveelheid van vorig jaar maar dat piep beetje van vandaag)
Ik ben het ermee eens dat er plekken zijn waar gestrooid MOET worden. Maar, zo is hierboven ook herhaaldelijk aangegeven, heeft dit ook negatieve gevolgen. Ik vind dat er beter naar een alternatief moet worden gezocht. Waarom niet meer strooien met zand? Ik weet wel dat dit geen optie is in gebieden waar elke vierkante centimeter afgesloten is met tegels, klinkers en asfalt. Zand spoelt de putten in en verstopt de afvoer. Dan is zand geen optie. In buitengebieden lijkt mij dit toch wel een goed alternatief. Ik bedoel hiermee geen snelwegen. Zout kan daar toch geen schade meer aanrichten, dat is allang gebeurd.

Wat hier, volgens mij, nog niet genoemd is: dat zijn de gevolgen van de zoutwinning. Zoutwinning heeft enorme gevolgen voor het gebied waar de winning plaatsvindt. Door de zoutwinning daalt de bodem. Hierdoor verzakken huizen en gebouwen. Kostbare en vruchtbare landbouwgrond verzilt en wordt onbruikbaar. Verantwoordelijke ambtenaren zijn doof en blind voor de zorgen en bezwaren van de gedupeerden.
Vorig jaar was er een tekort aan strooi-zout. Via de media kwam het bericht dat er toe was besloten om nog maar een extra zout aan te boren. Heel frustrerend dat je dat hoort en je intussen ook je huis hoort kraken en scheuren ziet verschijnen. Steeds vaker tref je in zoet-waterslootjes vissen en schelpdieren aan die in zout water horen, planten verdwijnen en andere, zilt-minners verschijnen. De verantwoordelijken wijzen naar elkaar of doen alsof er niets aan de hand is.

Wees zuinig met zout!!!!




vrijdag 26 november 2010 - 09:33
an

An

Hoi Vlinder,
ik veeg ook hoor en lekker met de sneeuw schep in de weer maar zodra ik merk dat het spielgeltje wordt omdat er toch stukjes zijn waar het is blijven liggen strooi ik daar een beetje en meestal is het keukenzout,ik wil ook wel om die stukjes heen lopen ,maar voor een andermans veilig heid strooi ik toch echt even,(het echte strooizout komt pas aan de pas als het echt verschrikkelijk glad is en er geen ander altanatief is.
gr an
vrijdag 26 november 2010 - 10:34
Rockey

Rockey

Weet niet hoe het juist bij jullie zit maar vorige winter, en ik vermoed ook deze winter, kregen wij een brief in ons bus met melding dat het verplicht is om het stuk stoep voor je deur sneuw en ijs vrij te houden.
Indien iemand valt door ijs op het stuk voor jouw deur dan kan men jouw verantwoordelijk houden voor de eventuele ziekenhuis factuur.

Ik maak dus altijd mijn stoep schoon maar enkel s'morgens voor ik ga werken en s'avonds als ik thuiskom. Indien er overdag sneeuw valt en iemand valt dan kan ik er eigenlijk niets aan doen.
Vraag is nu wat blijft langer of maw wat houd langer sneeuwvrij zout of iets anders.

Ik gebruik nu ook strooizout maar probeer er toch gering mee om te springen. Maar zoals iedereen hier op het forum ben ik begaan met de natuur dus indien iemand iets beter weet hoor ik het graag.
(zout lost op <-> zand niet, dus beter?)

grtz
vrijdag 26 november 2010 - 11:38
Sarah

Sarah

Zo, hele discussie losgebarsten

Nou ik heb vorig jaar ook geveegd maar dat heeft niet zoveel geholpen.
En ik denk dat iedereen wel weet dat zout niet goed is voor het milieu, maar als er gemeenten zijn die gratis zout uitdelen aan de inwoners, hoe zit dat dan met het voorbeeld?
Volgens mij ben je gewoon verplicht om de doorgaande stoep bij je huis schoon te houden en als dat het beste gaat met zout dan moet dat maar. Als je veel van huis bent kun je je stoep niet echt schoonhouden met vegen. Zeker niet als je veel van huis bent, dan heeft strooien toch een beter effect lijkt mij.

En de sneeuwval die we vorig jaar gehad hebben was best extreem vergeleken bij andere jaren. Dus met het milieu zal het wel meevallen.
Ik denk dat iedereen wel uitkijkt wat dat betreft.

groetjes Sarah
vrijdag 26 november 2010 - 12:10
Gehenna

Gehenna

Je bent inderdaad verplicht de stoep voor je deur ijsvrij te houden. Vroeger strooiden ze asse, maar toen had iedereen een stoof, stonk het in de straten en was er geen strooizout.
In hoge nood gooi ik kiezels. Nooit of te nimmer nog strooizout. Puur vergif. Denk er ook aan dat de kinderen in de sneeuw spelen en hun handen verbranden aan het zout. Rood van de kou? Ja maar meestal roder van strooizout (van het anti-gifcentrum)
Verstopte riolen? De kiezels worden opgeveegd en het regent hier genoeg om zand door de buizen te spoelen. Maar ja ... onderhoud moet ook wel uitgevoerd worden en zolang de mensen de riool als vuilbak nemen ...
Ze hebben hier ooit eens blikjes, pampers, een hark in de put gevonden. Ik zie nog altijd mensen hun frietvet, olie, etensresten en verfafval in de riool gieten ... zelfs overschot cement. Dan verstopt alles natuurlijk als er nog eens zand bij komt.
Maar het blijft toch beter voor het milieu en als je degelijke schoenen aandoet ipv hoge hakken dan zal je ook al minder vallen (dat laatste voor mijn dochter )
vrijdag 26 november 2010 - 18:51
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

MM bij mijn ouders is het gemakelijk laat de zoon het maar doen

Ik rij dan met kruiwagen naar vanvoor als ie vol is ga ik het op ons terras gaan kiepen (Mag het niet vanvoor aan de staat laten ligen ) Mijn pa is zelfstandig dus meot ik hele oprit anders glijt hij tegen het huis aan. Want het word 1ijs baan bij ons mij niet gelaten ik maak er een soort bunker van Een halve cirkel of ik maak er een sneeuw muur van . Maar strooien doen we ook niet alleen als het te glat is aan de brievenbus zodat de postbode niet onderuit vliegt .

Groetjes
zondag 28 november 2010 - 19:43
an

An

[afbeelding verwijderd niet-https]
zo ziet mijn stoep er nu uit ,ga morgen even vegen ,zag met de hond uitlaten
dat sommige buren al geveegt hadden maar dat lag al weer vol.
gr an
maandag 29 november 2010 - 20:54
linkin711

Linkin711

Eerste job morgenvroeg :voor de voeten de sneeuw vegen...Zodat mijn huisgenote veilig door kan ...

maandag 29 november 2010 - 21:00
Mandy

Mandy

Net klaar met wekenlang bladeren vegen en gaan we nu weer lekker sneeuw vegen.......

Er wordt hier niet of nauwelijks gestrooid op de wegen en vanavond lag er al een behoorlijk dikke laag.
Stoep / cq fietspad veeg ik zelf en ook de oprit ( net genoeg om in en uit de garage te rijden )

dinsdag 30 november 2010 - 01:13
Mandy

Mandy

weinig kans....

dinsdag 30 november 2010 - 01:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon