menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Anti-Halloween

Ga naar meest recente reactie

Polplastron

Polplastron

Laat ik nou een hekel hebben aan halloween en de kerstman!

Ooit in een ver verleden waren we nog tevreden met onze Sinterklaas en vierden we nog Allerheiligen. Maar met de Mc-Donalds, de Coca-Cola en de Hummer kwam er nog ander gespuis de grote oceaan over ...

Ik sta al jaren voor de klas en hoor de jeugd vol lof praten over halloween! Maar als ik dan vraag wat dat dan is ... komt er enkel gezwets over bepaalde Amerikaanse horrorfilms naar boven!

Ik wil hiermee geen afbreuk doen aan die forummers onder ons die WEL genieten van de opgefokte pompoenen- en skelettendrukte en -commercie, maar ik doe er niet aan mee! Aan die mensen toch een welgemeend: geniet ervan!

Groeten,

Pol, die al rijkhalzend uitkijkt naar de Sint en naar het kindje Jezus in de stal zonder Kerstman aan de boom!
zondag 31 oktober 2010 - 19:42
lentemode

Lentemode

[afbeelding verwijderd niet-https]
Wel, Pol, ik denk er al enkele jaren net zo over !
Zo zonder roots of ankerpunten uit onze cultuur komen aanwaaien als ............ euh, bv. de brulkikkers.
Ik zag met lede ogen aan hoe jongere collega's (meesters) hun klassen dezer dagen omtoverden in superkitcherige filmdecors vol plastic spinnen, wollige webben en lelijke polyester heksenhoeden. Geen feeks die zoiets op haar kolderkop wil...
En op dit eigenste moment zingt een kinderkoortje aan de voordeur voor mijn man: "Je snoep of je leven !"
Geef mij maar nieuwjaarszangertjes !

Groetjes,
Mia
zondag 31 oktober 2010 - 19:51
Rita1960

Rita1960

Pol, ik kan je niet anders dan gelijk geven..

Sint Maarten - (hier op 11 november), en Sinterklaas ( op 5/6 december) worden ondergesneeuwd in de commercie van halloween en de Kerstman.. die kun je ook nog wel ere houden maar twee van dat soort feesten vlak achter elkaar .. kan niet goed gaan met de kinderen.

en als de jeugd hier aan de deur komt met halloween.. dan hebben ze een echte heks voor de deur staan

groetjes,

Rita

zondag 31 oktober 2010 - 20:33
Mandy

Mandy

Hier is het nog gekker:

Op 10 november wordt Sint Maarten en Haloween gelijk "gevierd" !!!!!!

zondag 31 oktober 2010 - 20:58
cetinel

Cetinel


tja de commercie he
ge word tegenwoordig doodgegooid met al die "gezellige" versieringen
ik passeerde een boom die men vol had gehangen met mini pompoenen,dat stond zooo raar....waar slaat dat nou op?? pompoenen met een koordje aan de steel die dan vastgezet is aan de takken van een bijna kale boom
alsof de natuur op zich niet mooi genoeg is......
zondag 31 oktober 2010 - 22:15
Mandy

Mandy

SINTE METTE is Sint Maarten, ook hier zo genoemd, dan gaan de kinderen, vaak verkleed als Sint Maarten langs de huizen
zondag 31 oktober 2010 - 22:42
cetinel

Cetinel

ik heb een sint-trauma ik kreeg nooit wat,hoe braaf ik ook was
zondag 31 oktober 2010 - 22:49
hannibal

Hannibal

We leven met vrije meningsuiting: dus wie wilt meedoen doe maar, wel niet komen zeuren dat alles zo duur is geworden.
Ik ben te nuchter opgevoed denk ik: mijn vader was jarenlang Zwarte Piet en dan Sinter Klaas voor een vereniging. Ook ik een paar jaar Zwarte Piet. De kostuums hingen bij ons op zolder dus mochten wij niet op zolder spelen met andere kindjes, en ik had al heeeeel vroeg zwijgverbod op school
maandag 1 november 2010 - 07:28
Polplastron

Polplastron

Natuurlijk hebben alle feesten wel ergens een oudere en vaak waardevolle oorsprong, maar dat wil niet zeggen dat we ze allemaal moeten overnemen!

Gek overigens hoe we wel halloween overnemen evenals de kerstman, maar dat we dat toch niet doen met bijvoorbeeld de rammadan of poerim! Sorry, ik hoop hier nu geen al te gekke reacties mee uit te lokken hé!
maandag 1 november 2010 - 16:37
Eniavaswen

Eniavaswen

Om een beetje tegendraads te doen, ik vind halloween best wel leuk . En aangezien Halloween komt van 'All hallows Eve', wat vrij vertaald Allerheiligen-avond betekend. Vind ik het nog niet eens zo vergezocht.
Akkoord dat de commerce errond vergaat, maar winkeliers gebruiken nu eenmaal alle mogelijkheden om een periode rond een thema te kunnen werken en hun verkoop te stimuleren. Aan ons om niet alles klakkeloos over te nemen en ons overal door te laten verleiden.

Wij maken van Halloween een gezellige gezinsavond met een herfstwandeling en dan gezellig samen eten. Aan onze kinderen leggen we ook uit waarvoor allerheiligen staat en wie we dan herdenken.

Ik ben er trouwens ook redelijk zeker van dat er heel wat mensen 'Kerstmis' vieren, zonder echt te weten waar het voor staat en dat het voor hen niet meer betekenis heeft dan Halloween of Valentijn.
Mij maakt het eigenlijk niet echt uit wie wat viert en waarom, als mensen elkaar maar graag zien en genieten van de gezelligheid en van elkaar, da's het belangrijkste.

Groetjes, Karen
dinsdag 2 november 2010 - 10:10
Eniavaswen

Eniavaswen

Nee, vroeger vierden we geen halloween, maar allerheiligen. En ja, in feite kwam dat op hetzelfde neer. Met het gezin naar het kerkhof en daarna gezellig samen zijn en herinneringen ophalen. Toen versierden we het huis ook in het thema 'Herfst' met pompoenen. (Die waren er toen ook al)
Wat de commerciële kant betreft, gaan de winkeliers niet veel aan ons verdiend hebben. We hebben gezellig samen versiering geknutseld en gekookt.

Maar je hebt wel gelijk dat winkeliers aan alles willen verdienen en geef ze eens ongelijk

dinsdag 2 november 2010 - 12:28
Mandy

Mandy

Maar dat klopt toch ook niet helemaal......

Op 1 november is het Allerheiligen en dan vier je de gedachtenis van alle heiligen en martelaren...

en dan op 2 november is het Allerzielen en dan pas ga je naar het kerkhof en leg je bloemen neer en hebben de meeste Kerken een avondviering om die mensen te gedenken die in hun parochie/ gemeente dat afgelopen jaar zijn overleden en worden de familieleden daarvan ook uitgenodigd om aanwezig te zijn en een kaarsje op te steken en krijgen zij het houten kruisje mee dat bij de begrafenis is opgehangen in de kerk en dat daar gedurende het eerste jaar na het overlijden heeft gehangen/..



dinsdag 2 november 2010 - 21:37
dendrodan

Dendrodan

Dit jaar hebben onze 2 oudste kindjes 6 en 4 jaar haloween gaan doen met enkele
buurtkinderen. Vorig jaar haden ze het voor de eerste keer georganiseerd en er waren een 12 tal kindjes, dit jaar waren er maar 5.
Zo bellen aan en zeggen dan snoep of je leven, de oude mensen vinden het schattig dat men dit doet.
Sinte mette of sint maarten heb ik maar pas leren kennen als ik mijn vrouw heb leren kennen. Ik Ben zelf vroeger van antwerpen(deurne) en daar vierden we dat niet.
Mijn vrouw is van mechelen en daar vieren ze dat wel. Haar neefje en nichtje vieren dat ook , maar wij hebben er bewust voor gekozen dat onze kindjes dat niet doen.
Mijn schoonvader is dit jaar naar zijn paard gaan zien in dendermonde en hoopte dat we ook meegingen met de kindjes, maar ik vond ze daar nog veel te jong voor. Persoonlijk vind ik folklore feesten wel leuk maar het moet voor mij niet te commerciel worden.
dinsdag 2 november 2010 - 23:20
Eve

Eve

Zeggen die dan "Je snoep of je leven"??? Vreselijk!!!

Ik heb zowiezo een hekel aan al diegenen die aan de deur komen bedelen - hier wordt dat ook al vele jaren gedaan en er zijn nogal wat rotkinderen die eieren door de brievenbussen doen waar ze geen snoep kregen (bij ons gelukkig nog niet)
Onze buurkinderen kwamen ook langs dit jaar, maar hun mama heeft tenminste het verstand van ervoor te zorgen dat ze "Happy Halloween" zeggen in plaats van de eis van "trick or treat", dus dat was dan gewoon weer charmant.
woensdag 3 november 2010 - 15:27
Rita1960

Rita1960

En hier zingen ze "" hier woont juffrouw Kikkerbil die ons niets meer geven wil`

en de rest van het scheld lied ben ik allang vergeten
en voor wat betreft zin ` je snoep of je leven`
ik heb geen snoep dus dan maar mijn leven

groetjes,

Rita
woensdag 3 november 2010 - 18:08
Eve

Eve

Er is maar 1 heeeeele goeie kerstman: den diene van Lindt, in de melkchocolade!
En zijn maatjes, de herten, die smaken even goed! Ze staan al sinds September in de winkel, en elk jaar veranderen de hertjes in paaskonijntjes... op 4 januari!


Eve
woensdag 3 november 2010 - 18:28
Rita1960

Rita1960

Doe mij maar de pure!


woensdag 3 november 2010 - 18:40
mjohanna

Mjohanna

Ha , gelukkig woon ik in een boerengat met 998 inwonrers ,die hihi wel internet hebben dus ongetwijfeld ook van Halloween gehoord hebben maar er (nog ) niet aan mee doen. ook niet op school.
Hier is gewoon St. Maarten met bijbehorende troshoop.
Dan helaas wel weer op zaterdag 6 nov ipv op de 11 de, maar dat heeft weer te maken met de werkende vrijwilligers die op zaterdag de brandstapel mee aanleggen en er bij blijven zodat ie ook in een boeregat niet aangestookt word voor het avond is.
Met St. Maarten op paard in optocht.

Ben deze week in een tuincentrum geweest voor een paar cyclaampjes , en moest me daar ook door de donkere jingelende kerstafdeling werken.
Wat hebben dikke witte pluche zingende ijsberen met Kerstmis te maken?????

het zal toch wel februari zijn voor ik er weer eens ga kijken.

ik wil ook gewoon Sinterklaas met speculaas en dan Kerstmis met hulst en niks anders
woensdag 3 november 2010 - 19:17
Rita1960

Rita1960

HiHIHI,

jij in een boerengat mjohanna??????

hier maar 104 inwoners.... wel internet, GEEN Haloween - gelukkig- maar nog wel Sint Maarten..

groetjes,

Rita

Manlief heeft Knoppers gekocht voor de jeugd op 11-11-2010!

en alles wat overblijft, raden maar
verwacht aantal 5 exclusief ouder die mee komt
woensdag 3 november 2010 - 19:40
Polplastron

Polplastron

Ik denk er al jaren over van een os en een ezel te knutselen om aan m'n gevel te hangen! Jammer genoeg zullen de meeste mensen de onderliggende boodschap niet snappen, namelijk "Geef mij maar de oude, inheemse kerstmisfolklore met stal, ezel, os en engeltjes i.p.v. die Coca-Cola-rode kerstman!"

Maar een "opgehangen" kerstman vind ik ook wel kunnen! Lekker luguber!
donderdag 4 november 2010 - 10:00
Mandy

Mandy

Parodias, Rudolf heeft geen rode neus vanwege een drankprobleem.....

Hij is volgens " de historie" geboren met een rode gimmende neus waar licht uit komt zodat hij het team van rendieren voor de arreslee kan leiden en zo de pakjes samen met Father Chrismas kan bezorgen

donderdag 4 november 2010 - 17:53
Rita1960

Rita1960

en dat dik worden.. te veel suiker in de coco-cola en anders wel doordat er te veel aspertaam inzit..

donderdag 4 november 2010 - 18:41
cetinel

Cetinel

en met die pens toch nog op gevels en daken klimmen
donderdag 4 november 2010 - 18:54
Rita1960

Rita1960

't ja dat geloof je toch zelf ook niet????????

laat staan dat je het uit kunt leggen aan de kinderen

donderdag 4 november 2010 - 19:00
mjohanna

Mjohanna

dat animal cops daar niks van zegt !

een rendier wat zich van verveling doodzuipt en dan ook nog met zo'n vetpens door de lucht moet vliegen.

Afschaffen !

en die ijsberen met Kerstmis moeten ook in winterslaap !
donderdag 4 november 2010 - 19:57
cetinel

Cetinel

kun je die ook verkrijgen met een lichtslinger rond?? dat staat zo gezellig savonds
vrijdag 5 november 2010 - 15:56
mjohanna
vrijdag 5 november 2010 - 16:25
Rita1960

Rita1960

typisch geval van niet kunnen parkeren

vrijdag 5 november 2010 - 17:14
Polplastron

Polplastron

Kan Sinterklaas dan nog met z'n schimmel op het dak? En hoe raakt Zwarte Piet dan tot aan de schouw? Nee hoor, zo'n dak moet ik niet hebben!
maandag 8 november 2010 - 16:42
Polplastron
woensdag 10 november 2010 - 00:15
greener

Greener

Opgefokte Pompoenen lees ik in je beginpost.

Jij staat op mijn zwarte lijst!
maandag 15 november 2010 - 20:56
Polplastron

Polplastron

Nee hoor Greener! Dat staat er niet! Goed lezen hé: opgefokte pompoenendrukte staat er! Niets tegen pompoenen, maar wel tegen de opgefokte drukte erond dat iedereen die rond het zogenaamde haloween meteen met massa's voor de deur moet leggen uitgehold en al!

Ik heb hier in de tuin ook wat pompoenen liggen, maar dat hoort meer bij herfst dan bij halloween voor mij hoor!
dinsdag 16 november 2010 - 13:31
greener

Greener

Je staat weer op mijn witte lijst
dinsdag 16 november 2010 - 20:39
Polplastron
woensdag 17 november 2010 - 15:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon