menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compost onkruidvrij maken

Ga naar meest recente reactie

tantesim

Tantesim

Dag tuinliefhebbers,,
Weet er iemand hoe ik de compost onkruidvrij kan maken en houden ?

Wij hebben 2bakken en we overhevellen de compost regelmatig van de ene bak naar de andere ,,er zitten heel veel regenwormen in... dat zou heel goed zijn naar het schijnt ??
Maar als ik compost tussen mijn planten doe dan groeit er heel veel onkruid ,,,
hoelang moet de compost eigenlijk blijven in de compostbak eer je hem mag gebruiken?
Kan er iemand mij daarbij helpen?
al bij voorbaad bedankt
grtjes sim
dinsdag 28 september 2010 - 10:42
Koeier

Koeier

Hoi Sim,

Ten eerste moet je proberen zo min mogelijk onkruid er in te gooien dat al zaad heeft gemaakt. Met goed composteren komt veel warmte vrij (rond de 70 graden) dit zorgt er voor dat de meeste zaden sterven.
Ik heb een site gevonden waar heel veel over composteren staat, misschien heb je er wat aan?
http://www.bloggen.be/compostmeester/

Heel veel succes

Gr Erik
dinsdag 28 september 2010 - 11:01
cee

Cee

Ik zit met hetzelfde probleem.

Wat ik nu aan het proberen ben is om de mesthoop lang genoeg te laten liggen, zoadat alle zaden bovenaan beginnen te kiemen, een weekje laat groeien vooraleer de boel terug een beetje om te keren, waarna het weer mag beginnen kiemen, terug omkeren, laten kiemen,enzovoort... misschien dat het tegen volgend jaar zaadvrij is? Het moet toch ooit eens stoppen met kiemen?

Naar t' schijnt kan je als je een mesthoop in 1 keer aanmaakt wel iets van 70-80 graden bereiken waardoor de meeste zaden eraan gaan, maar dan heb je er nog steeds aan de buitenkant zitten die overleven denk ik dan.

En in het vervolg ga ik onkruid dat in zaad geschoten is wat meer aan m'n kippen geven, maar ik vrees dat er altijd wel een beetje in de mesthoop zal terecht komen.

Hopelijk volgen er hier nog tips!
dinsdag 28 september 2010 - 12:57
Polplastron

Polplastron

Zelf zet ik mijn compostbakken enorm veel om. Telkens als ik het gazon maai, gaat het maaisel ertussen en wordt er weer een deel omgezet. Op die manier wordt de compost regelmatig opgewarmd tot boven de 70°C.

Wanneer alles er goed uit begint te zien dek ik mijn compostbakken af. Veel van het onkruidzaad dat dan nog zou kiemen is immers met de wind komen aanwaaien.
De compost blijft zo bewaard tot ik hem kan gebruiken in het najaar.

Ik kan niet zeggen dat ik meer onkruid heb met het gebruik van compost en mijn planten groeien goed, dus ben ik tevreden over dit systeem.

Groeten,

Pol

P.S.: Ik werk wel met compostbakken en niet met een hoop. Volgens studies zou de temperatuur in een hoop zelden hoog genoeg worden op alle plaatsen om onkruid en ziekten te verdelgen. Anderzijds wijst die studie er wel op dat compost van een hoop meer voedingsstoffen bevat.
dinsdag 28 september 2010 - 13:33
lanne

Lanne

Ik meen dat een compostbak best in de zon staat, zodat er van buitenaf ook nog meer warmte komt en als hij goed warm is, dat gaat de omzetting van de tuinafval veel sneller dan ergens in een donker hoekje - de kans dat de onkruidzaden dan ook vernietigd worden is veel groter . Ik probeer ook om zo weinig mogelijk onkruidzaden of onkruiden met stevige wortels bv zevenblad ... zeker niet in de compostbak te doen om de plaag zeker niet te verspreiden .
groetjes
Lily-Anne
dinsdag 28 september 2010 - 17:21
Mandy

Mandy

Ik heb plastic compostvaten, houten bakken en een grote hoop compost.

De plastic vaten, zo'n 500 literbakken, staan in de schaduw, in het bos, worden meer dan 70 graden , krijgen af en toe een laagje paardenmest en ook af en toe een emmer water omdat de inhoud wel erg droogt. Resultaat: mooie compost

De houten bakken daarentegen worden lang niet zo warm, staan ook in de schaduw, krijgen ook mest en water af en toe, verteert wel maar duurt langer, geen last van onkruid, wordt heel regelmatig omgezet.Compost goed.

De grote hoop, ook in het bos, haalt ook de 70 graden niet, krijgt wat mest en water en wordt regelmatig omgezet en krijgt geen onkruid, duurt lang voordat het verteerd is maar geeft goede compost.

Klimop, en pluisbloemen ed gaan er niet in/ op....

Denk dat regelmatig keren en het wisselen van droog en nat DE oplossing is tegen onkruid.

Er ligt bij mij ook een stuk oud vloerkleed bovenop de houten bakken en de hoop.

dinsdag 28 september 2010 - 23:38
Mandy

Mandy

Dus gaat er afwisselend droog ( takjes ed) en nat ( gras ed) in de bakken.
Maar als het erg warm is ( speciaal in de plastic bak, die het heetst is )
en het dus ook snel erg droog wordt daarbinnen MOET er af en toe een emmer water bij zodat het niet uitdroogt.
Uiteraard gebeurt dat alleen in de zomer.....
Regelmatig omzetten helpt ook mee en het resultaat is bij alle 3 een
goede compost.

Ik denk dat je uit eigen ervaring moet leren welke methode je toepast
bij welke manier van composteren ( plastic bak, houten- open bak of de hoop )

Maar voor mij is toch bij alle 3 het belangrijkst afwisselend droog en nat erin gooien en vaak omzetten.... ( wat Mest en water is bijzaak- maar wel belangrijk in het gehele proces ) geeft een prima onkruidvrij resultaat
woensdag 29 september 2010 - 08:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon