menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuinverwondering

Ga naar meest recente reactie

Stefan70

Stefan70

Beste tuinvrienden,

Middernacht is reeds gepasseerd en alweer kan ik de slaap niet vatten. Mijn ogen werden vochtig van ontroering toen jullie mij jullie liefde voor jullie tuin in muzieknoten uitdrukten. Van Marjoleine met "Irish folk" die mij naar een guinnes deed verlangen .Vele liefhebbers van "The king" die dan weer de muziek van "jumperke" niet kunnen apprecieren maar zelf voor hun muziekgenre ook scheef bekeken werden. In mijn gedachten zie ik in jumperke z'n serre de cactussen ronddaveren op een zware beat. Ik zie Minouke rondrijden in een roze cadillac terwijl op de achtergrond Rockey een extra lange gitaarsolo ten beste geeft.Maar ondertussen heb ik een nieuwe vraag....

Toen ik een paar jaar geleden s'ochtends door het keukenvenster keek (ik woonde toen in een bosrijke omgeving),zag ik een havik een duif pluimen ,minutenlang kon ik deze prachtige vogel gadeslaan.Toen vroeg ik me af hoe en wanneer ik mij nog eens over iets verwonderd had.Een paar jaar later (waar ik nu woon) ,zag ik een fascinerende tijgerspin tussen mijn zwarte bamboe.
maandag 19 juli 2010 - 01:24
Stefan70

Stefan70

Beste tuinvienden,(vervolg)
Nu is mijn vraag:Welke tuingebeurtenis heeft jullie verrast,ontroerd,gefascineerd......?

Groetjes
Stefan
maandag 19 juli 2010 - 01:27
lentemode

Lentemode

En ik word fel verliefd als mijn beminde echtgenoot met stevige bruine armen en benen op stelling met zonnehoed de hoogste hagen snoeit...
En neen, daar doe ik geen fotootje bij !
Er zitten hier te veel beminnelijke dames op dit forum
En op dit eigenste moment gaat mijn tuinverwondering naar de wemelende bijen, hommels, vlinders, op wolken lavendel hier vlak voor het raam.

Groetjes,
Mia
maandag 19 juli 2010 - 08:20
mjohanna

Mjohanna

elke dag wel ergens over !
niet tuin maar natuur verwondering.
deze week! bij mijn zusje een tweeling damhertjes geboren, allebei nog in leven.Een jongetje en een meisje. Het meisje is zo piepklein op haar spillepootjes dat mijn hondje groter is, en toch huppelt ze al af en toe met moedertje mee.

dat/mijn hondje (een van de twee) weegt net 3 kg is een yorkie en heeft ook van die krachteloze spillepootjes. En toch...... heeft ze gisteren staan graven in een piepklein gaatje langs de kant van de weg. omdat ze aldoor even groef en dan blafte ging ik kijken wat ze aan het doen was.
Elke keer als zij een beetje probeerde te graven kreeg ze vauit het door haar dicht gegraven gaatje tegengas, en zag met graafgeluiden vergezeld iedere keer het hoopje zand weer opkomen. Dat was dus een boos molletje wat duidelijk liet merken dat hij hier niet van gediend was !!!!! Verwondering toch???
en ditte !!!!!!!!in de vijver bij mijn zus

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 19 juli 2010 - 10:36
lentemode

Lentemode

Ho, wat een ongelooflijk mooi plaatje is me dat nu weer !
Daar hoort natuurlijk een heel concert bij !

Groetjes,
Mia
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 19 juli 2010 - 10:53
rialle

Rialle

Ik vind ieder jaar weer een tuinverwondering als ik zie wat er allemaal uit die kleine zaadjes groeit! Het is toch niet te geloven, en dat ieder jaar opnieuw!

Maar het meeste verwonderd heb ik mij jaren geleden toen wij aan de wandel waren langs de Geul tegenover ons huis en een das tegenkwamen. En hij liep regelrecht onze voortuin in! Het arme beest was duidelijk de weg kwijt.
Ik heb er al eens een topic over gemaakt, maar hier nog een paar foto's die mijn zoon heeft gemaakt want hij had gelukkig zijn telefoon bij zich.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Die kikkerfoto is ook erg leuk, en zo'n hoop bij elkaar zou ik mij ook over verwonderen. Dat laat mij denken aan een liedje van Paul Mc Cartney, al weet ik de titel niet meer!

Groetjes Rialle
maandag 19 juli 2010 - 11:12
LauraK

LauraK

Mijn tuinverwondering: als ik heerlijk even in de tuin zit met een kopje koffie, na fijn
in de tuin gewerkt te hebben, en me dan bewust ben wat voor een geluksgevoel zich
van me meester maakt, zeker als onze katten dan allemaal dichtbij me zijn komen
liggen. Daar geniet ik toch zo van -en verwonder me er soms ook over, dat ik van
zoiets simpels me zó gelukkig kan voelen.

Groeten van Laura.
maandag 19 juli 2010 - 11:31
rialle

Rialle

Ja Tuinfairy, dát was het! We all stand together. Enig liedje vond ik dat,ik hoor de kikkers zingen in mijn hoofd ha ha.

Laura dat heb ik ook wel, dat genieten van kleine en "normale"dingen. Maar volgens mij zijn wij de laatste generatie die dat heeft want de jeugd tegenwoordig wil alles maar spannend en nóg spannender!

Hier nog een klein gedichtje uit mijn poeziealbum van vroeger:

wees bevriend met kleine dingen
met een kleine bloem die bloeit
met de vogeltjes die zingen
met een vlindertje dat stoeit
met de held're regendoppen
met de blijde zonneschijn
wees bevriend met kleine dingen
en je zult gelukkig zijn!!

Dát heb ik mij als klein meisje in de oren geknoopt en ik ben er maar wát blij om nu!!

Groetjes Rialle

maandag 19 juli 2010 - 11:54
annis

Annis

Dat geluks gevoel bekruipt me iedere keer weer als er iets nieuws in bloei komt en de insecten weer genieten van deze nieuwe nectarbron.
Vlinders die om elkaar heen fladderen dat vind ik zo'n prachtig gezicht en daar kan ik intens van genieten. Eigenlijk alles wat de natuur te bieden heeft.
Je moet er open voor staan om dit moois tot je te laten doordringen.
Niet iedereen kan zo genieten van de kleine dingen en dan vraag ik weleens zien ze dat dan niet of willen ze dat niet zien.
maandag 19 juli 2010 - 12:13
Stefan70

Stefan70

Er is meer tussen hemel en aarde dan we begrijpen tuinfairy .En jawel Mia een menselijke ontmoeting in de tuin kan even wonderbaarlijk zijn , en de liefde die jij voelt herhaalt dit wonder telkens weer. Mjohanna ,ik heb ook net zoals jij een trouwe viervoeter die me overal vergezelt en al is hij een paar maten groter (Mechelse herder), een hond is altijd wonderbaarlijk gezelschap ,een vriend die je verstaat zonder woorden .Voor een ontmoeting met een das moet je héééééél veel geluk hebben Rialle , een uniek moment om altijd aan terug te denken .En Laura verwondert zich over het evenwicht en tussen zichzelf, haar tuin en haar katten ,wat leuk dat jullie dit allemaal willen delen.


Groetjes


Stefan
maandag 19 juli 2010 - 12:14
minouke

Minouke

Stefan (onze tuinpsycholoog )

elke dag wel iets om ontroerd over te zijn...
de poes die de deur open doet voor de hond ... die het nooit door zal hebben hoe die deuren werken!
Wel naar buiten duwen maar naar binnen trekken???

Maar iets blijft me wel bij ... een spin die haar web kuist, die al wat droog en opgepeuzeld is uit haar web plukt en eruit smijt.
En dan alles weer hersteld en weer klaar gaat zitten in een hoekje... ongelooflijk
maandag 19 juli 2010 - 12:29
Eniavaswen

Eniavaswen

Waar ik heel erg van kan genieten, is gewoon me ergens in de tuin neerzetten. Liefst met één van m'n kinderen op schoot en dan samen onze zintuigen laten overspoelen door de natuur om ons heen.
Dan beginnen we met de ogen en laat ik ze goed rondkijken. Ik wijs ze op de mooie bloemen om ons heen, op een bijtje of vlindertje dat vrolijk rondfladdert. Dan nemen we een blaadje van een plant naast ons en kijken heel aandachtig naar de structuur, de randjes, nerven, soms haartjes erop. Vragen ons af wie eraan geknabbeld heeft.
We gaan er ook aan voelen. Zijn de blaadjes zacht of hard? We ritsen met ons handen door het gras en laten ze over de zachte bloemen glijden.
Dan doen we onze ogen toe en voelen de wind. De wind die langs ons heel glijd, soms een zachte streling, soms een speels gekietel, soms een stevige waai. En dan luisteren we naar de wind die met de blaadjes van de bomen speelt. Naar het geritsel van het gras, het gezoem van de bijtjes, spelende kinderen in de verte, een deur die dichtslaat. En dan luisteren we naar het lied van de vogel. De vogels die elkaar dingen te vertellen hebben of gewoon een prachtig lied voor ons zingen.
Daarna gaan we ruiken. We snuiven de geuren op die de wind voor ons meebrengt en proberen ze te benoemen. We gaan ook dichter bij de bloemen en struiken zitten om die te besnuffelen.
En soms gaan we ook eens proeven, welke blaadjes zijn lekker en welke niet. Naar wat smaken de bloemen? De peperige smaak van oost-indische kers, verschillende kruiden uit ons kruidentuintje.

Op die manier staan we af en toe stil bij al dat moois om ons heen en het is heerlijk om op die manier tot rust te komen.

Groetjes, Karen
maandag 19 juli 2010 - 12:36
jumperke

Jumperke

een hond is altijd wonderbaarlijk gezelschap ,een vriend die je verstaat zonder woorden

Daar geef ik je gelijk in Stefan! Wij hebben ook een Labrador en die vriendschap die je daarvan krijgt kan je gewoonweg niet uitdrukken!
Ze kan niet alleen zijn, altijd moet ze overal aan en bij zijn, zit ze in huis en ik ga naar de tuin wil zij mee, ze wil daar nooit achtergelaten worden, al mag ze nog liggen te slapen!
ze kiest zich buiten dan een plaatsje uit waar ze niet te ver van bij mij ligt en waar ze gans de tuin kan inspecteren en kan waken als ze iets ziet dat niet naar haar goesting is!

Echt zalig om zo iemand altijd bij je te hebben, ze is nu 3.5 jaar oud.

jerko
maandag 19 juli 2010 - 16:02
Eniavaswen

Eniavaswen

Die vlinder moet toch iets heel speciaals zijn Marianne. Ik denk dat dieren het wel aanvoelen als iemand om hen geeft. Jouw uitstraling zal hem geruststellen.

Ik begrijp het ook niet als mensen met oogkleppen op door de natuur lopen. Onze buurman wil liever geen tuin, want elk sprietje groen is teveel om te onderhouden. Zijn voortuin is al volledig bestraat en de achtertuin wordt ook zo onderhoudsarm mogelijk. Zo'n mensen zijn elk contact met hun oorsprong verloren. En dan zijn ze verbaasd dat ze stress krijgen en andere klachten.

Ik geloof dat een mens gezond en gelukkig kan worden door het contact met zichzelf en zijn omgeving terug te vinden. Bewustwording is een verrijking. Terug leren stilstaan bij wat je voelt en wat er om je heen gebeurd. Contact maken met de aarde.
maandag 19 juli 2010 - 16:06
kerstkind

Kerstkind

Waar ik me steeds weer over verwonder:
De serene rust en stilte die heerst in de vroege ochtend, als ik door ons
"park" wandel en daarna het ontwaken van de natuur.
Langzaam begint het getjielp van de vogels, het gekraai van de hanen,
de vriendelijke begroeting van de zwijnen, de bijen die weer langzaam op pad gaan,
de vissen die komen "smakken" aan de rand van de vijver en Stoffel, de
schildpad die knipoogt en hoopt op een lekker hapje.
Al fladderend en krioelend vliegen de hommels, bijen en vlinders om je hoofd en
ik denk: "Geweldig dat dit iedere morgen gebeurt....."
Da's pas genieten!!!!!!
groetjes José
maandag 19 juli 2010 - 22:59
jamssen

Jamssen

Gewoon thuis komen van je werk de tuin inlopen en zien dat er weer een blaadje of bloemetje bij is gekomen en uit dankbaarheid weer heel snel met de gieter gaan lopen en hopen dat het morgen weer gebeurd.
Heerlijk toch.

groetjes mlouise
dinsdag 20 juli 2010 - 01:10
Vlinderr

Vlinderr

Ik verwonder me steeds weer over:

dat er in zo'n piepklein korreltje van een zaadje zoveel opgeslagen zit. een zaadje kan tientallenjaren ergens verscholen liggen en dan ineens met de juiste hoeveelheid licht, water en de juiste temperatuur uitgroeien tot een plant met prachtige bloemen en geuren. het blijft mij verbazen.

het geluksgevoel dat mij zo tegen de avond overvalt wanneer ik buiten zit; overvliegende zwaluwen, bloemen dit zich sluiten, de ondergaande zon en zeemeeuwen die weer terug vliegen naar zee
dinsdag 20 juli 2010 - 14:36
Stefan70

Stefan70

Beste tuinvriendinnen en vrienden,

Het spijt me dat ik jullie in het verleden steevast "tuinvrienden" noemde.Ik bedoelde er niks mee want mijn vriendinnen zijn me minstens zo lief dan mijn vrienden.Het doet me plezier dat jullie alweer leuke reacties op mijn topic geplaatst hebben,waarvoor dank. Nee hoor beste Minouke,Marjoleine en Marianne ,helemaal geen (tuin)psycholoog ,gewoon een heel eenvoudig iemand die zich al van kindsbeen af veel vragen stelt,en in plaats van antwoorden alleen maar meer vragen vindt.Dat Minouke het verband legt tussen psychologie en tuinen is dan weer frappant. Bij de ontwerpen van professionele tuinontwerpers komt veel psychologie te pas ,bijvoorbeeld herhalingen van groepen van dezelfde planten (bvb Miscanthus) om rust te brengen in het ontwerp .Een pad dat aan het einde van een zichtas wegdraait om je nieuwsgierig te maken en het effect van een"trompe de l'oeil" om een tuin te vergroten.Ik stel vast dat de meesten onder jullie kunnen genieten van de eenvoudige(maar daarom niet vanzelfsprekende )dingen in de tuin(of natuur).Daardoor veronderstel ik dat jullie een over het algemeen gelukkig bestaan lijden.Over jullie vlinderervaringen vertel ik straks meer........

Groetjes,
Stefan
dinsdag 20 juli 2010 - 15:12
annis

Annis

Met een trompe 'l oeil kun je prachtige resultaten bereiken in je tuin.
dinsdag 20 juli 2010 - 16:58
Matabish

Matabish

De juiste uitdrukking, zoals TuinFairy al gevonden had, is "trompe-l'oeil" = 'zinsbedrog'.
dinsdag 20 juli 2010 - 20:02
Stefan70

Stefan70

Beste tuinvriendinnen en vrienden,

Het is inderdaad "trompe l'oeil".Ik had het nog gecheckt maar toch fout overgeschreven .Dat komt er van als je wil opscheppen met een vreemde taal die je niet machtig bent. Alhoewel ik deze kunsttechniek in het tuinjargon alleen nog maar in de Franse taal tegengekomen ben. Nu even over de vlinders want Marianne wordt ongeduldig . Beste Marianne ,waarom denk je dat die vlinder bij jou wil zijn ,of denk je dat hij "terug"bij jou wil zijn ?Denk je dat hij een boodschap brengt uit het verleden ?Die esotherische benadering moet jij zelf dan aan de waarheid toetsen.Ik ga hier niet verder op in omdat dit per slot van rekening een tuinforum is .Een seculiere benadering is dat vlinders van luwte houden
en die bevindt zich zowel aan bosranden als in openstaande kassen en woonkamers .

Groetjes
Stefan
dinsdag 20 juli 2010 - 21:55
lanne

Lanne

Hallo Tuinferry ,
Gebruik je niet toevallig een lekker parfum dat de vlinder wel ziet zitten ?
Probeer het eens uit en gebruik eens een ander of geen geurtje - wie weet maakt het verschil uit .
groetjes
Lily-Anne
woensdag 21 juli 2010 - 16:18
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik moest gisteren plots aan dit topic denken toen een nachtvlinder op mijn t-shirt kwam zitten. Het was natuurlijk wel een nachtblauw shirt, dus zijn keuze was snel te verklaren.
donderdag 22 juli 2010 - 08:05
Stefan70

Stefan70

De natuur kent het grote geheim en glimlacht. :Victor Hugo

Groetjes
Stefan
donderdag 22 juli 2010 - 08:26
Pistachio

Pistachio

Hallo natuurvrienden en -vriendinnen,

Wat gezellig is het om onze groene geluksmomenten en fraaie foto's hier op dit forum te kunnen delen. Ik woon helaas in een verstedelijkt gebied met weinig groen en weinig dieren. Toch probeer ik in mijn tuin zoveel mogelijk goed te maken met planten die bijtjes, vlinders, etc aantrekken. In mijn kleine tuin kom ik tot rust, ik heb een aantal grote berken staan achteraan (mijn minibos), een klein gazonnetje, twee terrasjes en verder zoveel mogelijk planten. Ik ben nog niet zo lang bezig als tuinfanaat, maar geniet er met volle teugen van om vanalles uit te proberen, bij te leren ... dit forum is ronduit prachtig en inderdaad superverslavend. Net als bij jullie is mijn verwondering groot als ik een nieuwe bloem, of een nieuw gevleugeld vriendje ontdek. Kunnen genieten van alles wat groeit en bloeit is een grote innerlijke rijkdom waar geen lottowinst tegenop kan. Moeder natuur geeft ons zoveel, helaas hebben veel mensen daar inderdaad geen oog voor. Het is bedroevend hoe mensen al te vaak Moeder natuur geweld aandoen en koud beton verkiezen boven levend groen. Gelukkig vormt de vrolijke bende hier een tegengewicht! Het is goed toeven in onze (virtuele) tuinen.
vrijdag 30 juli 2010 - 15:01
Stefan70

Stefan70

Nee hoor Ernestine ,je bent helemaal "on topic",bedankt voor de mooie foto's.

Groetjes
Stefan
zaterdag 31 juli 2010 - 09:20
Eniavaswen

Eniavaswen

Wat mij de laatste dagen verwonderd heeft is de diversiteit aan dieren in onze tuin. Het is vooral speciaal als je weet dat we hiervoor aan een bos woonden aan de rand van natuurgebied met een tuin voor bloemen en planten. Nu wonen we vlakbij de dorpskern, rondomrond huizen en in onze tuin staat alleen nog maar een takkenwal.
Eergisteren verstoorden we per ongeluk een groene kikker die zat te schuilen onder een steen, gisteren kwam een lijster zijn ontbijt stukslaan op een steen aan ons terrasvenster en elke avond komt een koppeltje duiven op onze schutting een nummertje doen . Ondanks het gebrek aan planten en beschutting, zien we hier veel meer verschillende dieren en komen ze ook veel dichter bij ons.
maandag 2 augustus 2010 - 08:11
Stefan70

Stefan70

Die komen waarschijnlijk kijken hoe ver het staat met jouw tuin Karen !

Groetjes
Stefan
maandag 2 augustus 2010 - 11:32
Eniavaswen

Eniavaswen

Euh, nee, niet dat soort nummertje , meer eentje dat niet voor kinderoogjes bedoeld is. Maar het is wel leerrijk
dinsdag 3 augustus 2010 - 08:09
Stefan70

Stefan70

Hoe bedoel je leerrijk ? Heb jij vroeger geen voorlichting gekregen (hihi)?

Groetjes
Stefan
dinsdag 3 augustus 2010 - 08:40
Eniavaswen

Eniavaswen

Jawel hoor, maar het is wel leerrijk om te zien hoe het bij vogels gaat. (Vooral heel snel) En het is mooi om te zien hoe ze elkaar eerst het hof maken en dan nadien gezellig samen nog een beetje nakeuvelen. Da's echte liefde hé.
dinsdag 3 augustus 2010 - 10:06
dauwtrapper

Dauwtrapper

verwondering in de tuin....liefde.........dan kom ik langs mijn hybiscus en daar barst het van de "bommenwerpers". Van die dikke, met stuifmeel volgeladen, hommels van ca. 2,5 cm. Bij het aanvliegen naar de bloem, bijna tegen mij aanvliegen en nog net op het laatste moment hun koers kunnen wijzigen en dan vervolgens naar die prachtige landingsbaan van een bloem toe vliegen. Hierbij door het gewicht van de hommel zelf en zijn lading stuifmeel, de bloem bijna van de tak afdrukt. Vervolgens even zijn inwendige brandstof op peil brengt door te snoepen van de overheerlijke nectar en weer koers zet naar de volgende bloem.
En dan heb ik het alleen nog maar over een bijtje

Mijn tuin...nog bijna niets aan gedaan, behalve onkruid getrokken. Zit ik op mijn terrasje, 's avonds, onder het genot van een pintje. Wordt mijn aandacht getrokken door een opmerkzaam gedrag van mijn teckel. Naar voren lopen, iets raars met zijn neus doen, weer terug lopen(1 stap) , raar met zijn bek doen en tong in en uit zijn bek. En wat denk je.....geen plant in de tuin, maar wel een leuke bruine pad. Tja, en die smaken niet voor hondjes. Wat doet die pad in mijn "tuin"?
Ik heb welgeteld 5 planten en drie struiken in mijn achtertuin. Ja, dan ben ik toch wel een beetje "verwonderd".
groet,
Dauwtrapper
dinsdag 3 augustus 2010 - 13:06
Stefan70

Stefan70

Leuk hoor Karen ,je hebt er blijkbaar echt van genoten.

Hoi dauwtrapper ,hommels zijn inderdaad onmisbaar in een gezellige tuin.

Dag Marianne ,ik ben blij dat de ruzie blijkbaar voorbij is .

Groetjes
Stefan
dinsdag 3 augustus 2010 - 13:24
Stefan70

Stefan70

Blij dat je veilig en wel terug bent Marjoleine !!!

Groetjes

stefan
vrijdag 6 augustus 2010 - 21:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon