menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hond en katprobleem

Ga naar meest recente reactie

Harry54

Harry54

Schoonmoeder in naar een bejaardenhuis gegaan. ("gesticht" , zegt ze zelf ). De kat kon niet mee en die is nu bij ons. We hebben een belangrijke fout gemaakt door het dier eerst in een bench te stoppen. We dachten, dat ze(hond en kat) wat aan elkaar zouden kunnen wennen door wat te ruiken etc.
Nu blijkt de kat zeer agressief (misschien wel omdat zij opgesloten zit) te reageren op de hond. Onze hond (american stafford), normaliter zeer katvriendelijk, is inmiddels boos en niet zeer vergevingsgezind. Kortom, we zijn bang, dat het op een gevecht uit zal draaien, waarbij de kat het loodje zal leggen.

Goede raad gevraagd. Wat kunnen we het beste nu doen? De confrontatie tochh maar riskeren? Of zijn er mooie tussenoplossingen?

Harry
zaterdag 20 februari 2010 - 09:55
lentemode

Lentemode

Dag Harry,

Hier ken ik nu echt niks van maar vast en zeker ga je hier heel wat goede raad krijgen.
Mijn bedenking als ik je topic las: is er al een poes in dat bejaardentehuis ?
Of moet je ook daar starten met een jong poesje ?

Verschillende keren zag ik vertederende reacties van hoogbejaarden op de fluwelige aanwezigheid van een kat die precies voldeed aan de eisen die haar in dat tehuis gesteld werden: kopjes gevend aan iedereen, hoge rug, krul in die staart, of gewoon in slaap sukkelend op de schoot van een bewoner...

Groetjes,
Mia
zaterdag 20 februari 2010 - 10:47
Harry54

Harry54

In dit behaardentehuis mag je een kat hebben, maar die moet absoluut op de kamer blijven en dat krijgt mijn schoonmoeder niet meer in orde. Het dier is een echte buitenkat en zal alles doen om uit de kamer te komen en dat lukt hem ook binnen de kortste keren.
Harry
zaterdag 20 februari 2010 - 10:56
Thuja49

Thuja49

Hallo Harry ,

Ik las net via google dat je er goed aan doet de kat in een bench te zetten de eerste dagen . ( als de kat de nieuwkomer is )
Liefst hoger dan de vloer bv. op een tafel .
Katten voelen zich meer op hun gemak als ze zich op een hoger gelegen niveau bevinden .
Hoe zekerder de kat zich voelt hoe kleiner de kans is dat hij gaat blazen of dreigen naar de hond.
Bovendien kan de kat zo niet wegrennen en daarmee het jachtinstinct van de hond prikkelen .
Probeer beide dieren af te leiden door het geven van iets lekkers of leidt de hond af met zijn favoriete speeltje.
Prijs en beloon de hond als hij in de buurt komt van de bench en zich netjes gedraagt. Doe datzelfde bij de kat .
Geef de hond en de kat tegelijk hun maaltijden .
Samen eten verbroedert en als kat en hond in elkaars nabijheid normaal durven te eten , dan is dat een teken dat ze ontspannen zijn in elkaars nabijheid .Probeer de hond dus steeds dichter bij de bench van de kat te laten eten .
Na een week kan je de kat voor het eerst uit de bench laten doe dat op een moment dat de hond even niet daar is . Zo geef je de kat de kans om zijn omgeving te verkennen . Pas dan de hond en kat bij elkaar laten als ze normaal reageren op elkaar ( dus geen geblaf of geblaas naar elkaar )als je de kat uit de bench laat liefst hoog houden( op tafel of iets anders hoogs) en dan hond binnen laten .
Geef beide dieren de ruimte om elkaar te ontlopen indien gewenst .Zorg dat beide dieren een eigen (slaap/lig)plek in huis hebben .
Soms duurt het wel enkele weken voor ze aan elkaar wennen .

Ik zou die confrontatie nog even zo laten en de bench hoger plaatsen .
En zoals ze hier schrijven de dieren belonen voor goed gedrag .
Ook niet teveel focussen op de kat , dat kan de kat gestresst maken
en de hond jaloers doen worden .

Heb geduld ... ik weet nog goed toen ik met mijn katje thuiskwam . Dat diertje heeft toen de hele dag onder de kast gezeten zo bang was hij ... ik heb dat beestje zelfs bij mij in bed genomen die avond. Een hele nieuwe omgeving , andere mensen ... ze moeten ook hun omgeving kunnen verkennen om vertrouwd te raken.
(En eigenlijk is hij nog niet zo dat hij naar iedereen toe gaat , hij is intussen al 3 en in April zelfs al 4jaar.)

Ik hoop dat het jullie lukt .

groetjes
thuja
zaterdag 20 februari 2010 - 12:35
Rita1960

Rita1960

Harry,

ik ben het eens met Thuya. Ze moeten aan elkaar wennen.
Met katten die niet aan honden gewend zijn is het beter dat ze eerst hun "eigen" plekje krijgen (in dit geval dus de bench).
'k weet niet waar de bench staat maar ik zou die zeker niet op een plek neerzetten waar de hond er "om heen kan lopen".

Als de hond even niet in de ruimte is waar de kat zit, kun je deze ook (let op dat ze dan niet ontsnapt) los kan lopen zodat ze haar nieuwe omgeving kan verkennen en eventuele "veilige" plaatsen kan (op-)zoeken als er gevaar dreigt.

en het samen eten geven.. dat werkt hier ook goed vooral als er of jonge honden of jonge katten bij komen.

succes, geef niet op, ze wennen wel aan elkaar maar dat kan wel enige tijd duren
en zo langzamerhand ben ik ervaringsdeskundige geworden in dit soort gevallen.

groetjes,
Rita
zaterdag 20 februari 2010 - 20:08
livarno

Livarno

Heb ook zo'n soort probleem gehad. Twee katten en een hond. Katten kunnen niet met de hond en niet met elkaar overweg. Hond is nieuwsgierig naar de katten en wil spelen met de katten. ...

We hebben ze allemaal een eigen plek in huis gegeven en natuurlijk eigen voerbak en voor de katten een eigen kattebak. Overdag als wij er zijn mogen ze lopen waar ze willen, maar s nachts een kat in de bijkeuken, een kat op een kleine slaapkamer en de hond in de keuken. We hebben ze het verder zelf uit laten zoeken. Maar dan wel met de mogelijkheid om weg te kunnen lopen/rennen als ze het te benauwd krijgen. En (eerlijk gezegd) heb ook wel eens ingegrepen wanneer de hond een kat in het nauw dreef.
Op gegeven moment leek ieder zijn draai gevonden te hebben. De katten ontliepen elkaar meestal en waren veel buiten. De ene kat kon steeds beter met de hond overweg en ging regelmatig mee als ik de hond uitliet. De andere kat bleef op afstand.

Nu na ruim een jaar komt ook opeens de 'bange' kat in de kamer als de honden (inmiddels een jonge hond erbij) rustig op hun eigen bankje liggen achter in de kamer. Ze komt bij mij op de tafel liggen als ik achter de pc zit... Is iets wat ik nooit verwacht had...
Bedoel hiermee te zeggen dat je misschien heel veel geduld moet hebben en vooral niks forceren...laat ze in hun eigen tempo aan elkaar wennen.
En .... dit durf ik niet met zekerheid te zeggen..... maar mijn ervaring is dat katten meestal veel vlugger zijn dan honden. ... dus als de hond er achter aan gaat dan kan ze heeeel snel wegkomen... vraag me niet hoe...maar hier is het de hond nog nooit gelukt om de kat bij te houden.

Nah ...hoop dat je het volhoudt en de moed niet opgeeft. Heel veel succes !!
zaterdag 20 februari 2010 - 21:27
Peppody

Peppody

ikzelf heb de katten nooit in een bench gezet en heb verschillende honden (Mechel, border terriër en kruising terriër) gehad die tijdelijk bij mij hebben gewoond (op de kruising terriër na, die woont hier nog) en ook 2 x een zwerfkat opgevangen. De katten waren geen honden gewend en andersom ook niet. Op 1 hond en 1 zwerfkat na, waren alle dieren al op leeftijd toen ze bij mij kwamen.

Ik heb ze gewoon bij elkaar gelaten en mijn ervaring is dat het altijd wel goed komt. Hele dikke vrienden die bij elkaar in de mand gaan liggen dat zal heel lang duren of nooit gebeuren. Ik heb tot nu toe 1 kat gehad die bij de hond in de mand ging liggen, dit heeft wel een half jaar geduurd en de kat deed het alleen als de hond al even in de mand lag te snurken. Ik heb ook een hele bange kat gehad die in het begin begon te blazen als de hond maar even naar haar keek laat staan in de buurt kwam. Meestal schoot ze onder de bank of de kast of sprong op de vensterbank waar de hond ook niet bij kon. Uiteindelijk hebben ze elkaar geaccepteerd, ook toen ik er een hond bij kreeg heeft ze die uiteindelijk geaccepteerd en natuurlijk gaf ze deze wel eens een mep als hij met haar wilde spelen of haar achterna joeg.

Vergeet niet dat katten erg snel zijn en vaak onder een bank of kast kunnen schieten waar de hond niet bij kan. Ik zou de kat vrij laten, hij kan nu nergens heen terwijl er een hond voor zijn neus staat waar hij onwaarschijnlijk erg bang voor is. Vandaar ook zijn agressieve reactie naar de hond toe, dat is het enige nl wat hij nu kan doen. De hond reageert weer op het gedrag van de kat...

Laat de kat nu vrij en zet de hond even uit de kamer. Als de kat wat rustiger is geworden en de kamer heeft onderzocht laat dan de hond in de kamer, gedraag je zelf gewoon rustig en normaal en vertel niet overdreven aan de hond dat de kat rondloopt zodat de hond opgewonden raakt, zeg niets en reageer niet. Als je bang bent dat de hond de kat direct gaat aanvallen kun je hem evt. aan de lange lijn doen zodat je nog in kan grijpen mocht het zover komen. Of doe hem evt. een snuitje (soort muilkorf van stof) om.

Veel succes toegewenst en laat nog eens weten hoe het is gegaan.
zaterdag 20 februari 2010 - 22:02
livarno

Livarno

Nog even... ben het helemaal met peppody eens.. ... kat loslaten... zodat ze weg kan .... nu wordt ze alleen maar banger.. omdat ze opgesloten zit ..... mooist is als de kat een trap op kan of zo... (katten houden van hoogte) daar waar de hond niet bij kan... dat is dan in ieder geval een duidelijke veilige plek. Daar moet ze ook zijn als je de hond voor het eerst loslaat.... bij de kat. En zet haar eten en de kattebak ook op een veilige plek... waar de hond niet bij kan...
zaterdag 20 februari 2010 - 22:11
Harry54

Harry54

Hartelijk dank iedereen voor de uitgebreide antwoorden.
We zitten nu in de discussie van of de bench omhoog en ze nog een poos laten wennen of het er doodgewoon op wagen.
Ik houd jullie op de hoogte. Wordt vervolgd.
Harry
zaterdag 20 februari 2010 - 23:38
Peppody

Peppody

Harry, hoe langer je de kat opgesloten houdt in de bench, hoe erger het zal worden ben ik bang... Laat ze los en doe de hond desnoods een snuitje om zodat hij de kat niet kan bijten.
zaterdag 20 februari 2010 - 23:40
jamssen

Jamssen

Heel snel de kat uit de bench laten, ze wordt nu echt alleen maar banger.
Als ze los loopt kan ze zelf en voor kiezen weg te kruipen (zal ze eerst wel doen}
of wat ik eigenlijk na het benchverhaal echt wel verwacht, dat ze naar de hond zal uithalen.
Laat de kat even een paar dagen aan huis wennen als de hond er niet is of zet haar een paar dagen op een andere kamer als de hond, maar laat haar niet in de bench ziiten, dit is voor haar doffe elende.
Laat ze het maar gewoon 'uitvechten' wel opletten dat het er niet te erg eraan toe gaat, met een beetje geluk komt het dan nog goed.
veel succes.

mlouise
zondag 21 februari 2010 - 11:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon