menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lekker

Ga naar meest recente reactie

Mandy

Mandy

Er zit nog wel wat in de tuin:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Tuinbabbel

zaterdag 13 februari 2010 - 15:11
Boerke

Boerke

Proficiat dat je die nu nog kunnen uitdoen hebt. Wortelen kunnen toch niet tegen de vorst denk ik.
Bij ons staat er nog winterprei en veldsla. Ik moet niet proberen om de prei uit te doen. Er ligt hier nog enkele centimeters sneeuw en de grond is nog bevroren.
zaterdag 13 februari 2010 - 15:26
Gerbra

Gerbra

Hoi Mandy

Eet smakelijk , de wortels zien er erg lekker uit.

Fijn weekend. Gr. Lucia.
zaterdag 13 februari 2010 - 15:36
Mandy

Mandy

Pastinaken en worteltjes zijn inmiddels schoongemaakt en samen met wat Pentland Squire aardappeltjes en stukjes lamsvlees in een lekkere saus in de oven gezet voor een paar uurtjes.....mmmmmmmmmmmmmmmmmm........

Dat wordt smullen rond 7 uur
zaterdag 13 februari 2010 - 16:26
Mandy

Mandy

Er is hier gelukkig niet veel sneeuw gevallen en ja , ik zit hier natuurlijk een STUK zuidelijker dan jij en ik kon alles er uitscheppen- zelfs nog een hoeveelheid worteltjes die ik had laten zitten.....enne

die lente houd ik hier zelf


wortels en parsnips kun je krijgen maar de rest niet.....
zaterdag 13 februari 2010 - 19:42
Peppody

Peppody

pfff.... wij zitten toch ook heel zuidelijk, maar een heleboel sneeuw hier en de grond is keihard bevroren. We moesten eigenlijk deze week palen slaan omdat we uitbreiding bij de kippen krijgen. Echter we komen de grond niet in

Maar... geniet er lekker van hoor, verse groente uit eigen tuin, mjammie!
zaterdag 13 februari 2010 - 20:18
Mandy

Mandy

Hai Esther, wij zitten zo ongeveer op dezelfde lijn, denk ik. Maar hier bijna geen sneeuw en de grond achter in de tuin is redelijk zacht....

Er gaat niets boven groenten zo regelrecht uit de tuin he?

Plukken/ uitgraven, wassen, in de oven en genieten....


enne Pastinaken zijn heel erg lekker als je ze goed klaarmaakt, garen en roasten samen met de juiste piepertjes en wat vlees ( lam of beaf) en dan laten sudderen op de juiste stand oven, oh wat een genieten..........
zaterdag 13 februari 2010 - 21:08
Rita1960

Rita1960

Oh, wat ben ik "jaloers" op jou Mandy, nu nog verse (winter) wortels kunnen oogsten

eneuh Winfried, pastinaken zijn erg lekker
en die heb ik ook nog in de moestuin staan.. maar ik kan ze er niet uithalen vanwege de vorst in de grond.. Net zoals de schorseneren
en ook die komen er nog wel uit

groetjes,
Rita
zaterdag 13 februari 2010 - 21:42
Mandy

Mandy

Rita, het zijn nieteens winterwortelen, maar doodgewone wortels en schorseneren daar ben ik ook niet zo weg van.... zet ik ook dus niet
zaterdag 13 februari 2010 - 21:54
Boerke

Boerke

Mandy,Je zegt dat er bijna geen sneeuw gevallen is. Dan kruipt de vorst ,zonder sneeuw, beter in de grond.Want je weet toch dat sneeuw goed isoleert.
Als ik zo al je berichtjes lees op deze topic dan denk ik... Je houdt zelf de lente in je tuin....geen sneeuw....geen vorst..... Zou het dan kunnen dat er achteraan in jouw tuin iets is dat dit alles tegenhoud. Een serre bijvoorbeeld???
Mijn vader die onlangs(in september) overleden is deed dit ook . Hij stak zijn wortelen in een bak met zand en zat die in de schuur. Als het te koud werd zat hij ze zelfs in de kelder. Dit om te bewaren voor de winter.
En als dit niet zo is dan.......heb je daar wel een heel speciale tuin. Misschien met grondverwarming(Hm,Hm,...)
zaterdag 13 februari 2010 - 22:15
Mandy

Mandy

Grondverwarming in de groententuin.... dat is een goed idee, zal ik voor volgend jaar in gedachten houden....... btw. ik heb dat niet eens in mijn huis dus dat zal er niet van komen
Nee, maar achterin de tuin is de grond stukken zachter dan vooraan......met een schepje kan ik de wortels enzo er best wel uitscheppen. Ik heb geen serre.... alles komt zo uit de grond.
Aardappelen staan in de kelder, wat stekken staan in het tuinhuisje en de rest zit nog in de grond.
Ik heb ook vorige week nog wat meer knoflook geplant, zo'n 15 cm diep.....
dus de vorst zit amper in de grond....
zaterdag 13 februari 2010 - 23:33
Matabish

Matabish

[afbeelding verwijderd niet-https] IK WEET HET - IK WEET HET!!
Mandy woont in 't midden van die Limburgse 'Sahara' waar het altijd flink wat warmer is dan elders in het land!
Vandaar die lekkere worteltjes nù nog!!
zondag 14 februari 2010 - 00:17
Mandy

Mandy



ik woon er wel op een steenworp vanaf....dat wel..... maar niet erin....
zondag 14 februari 2010 - 00:26
Mandy

Mandy

Ik heb een heeeeeleboel watersproeiers , zo uit de grond........ dus aan worteltjes geen gebrek......


zondag 14 februari 2010 - 00:29
Eve

Eve

Pastenakels, zalig in appelsoep (met Bramley appels) of geroosterd met honing en gember. Die Engelsen die weten er WEL wat van!
Wij halen er nu ook nog uit de tuin.
zondag 14 februari 2010 - 12:51
Mandy

Mandy

Lekker... voor bij de zondagse roast.............een groot stuk beaf, aardappels overdwars gesneden en ingekeept en in de olie in de oven en dan wortels en parsnips erbij.......... ooooo die heerlijke lucht enne Yorshirepuddings erbij.......
zucht.......zucht.......



.
zondag 14 februari 2010 - 14:17
Mandy

Mandy

Ik maak het nu ook nog wel een enkele keer hoor maar dat betekent wel dat ik een heeeeele week beaf eet of lam ofzo..... de buren eten af en toe wel mee....maar toch........
zondag 14 februari 2010 - 14:20
Mandy

Mandy



Nee, ik neem een stuk (ros) beaf van ongeveer 1,5 a 2 kg of een lamsbout van hetzelfde gewicht. Daar eet ik echt wel een hele week van... Ik eet niet zoooo veel

En Yorkshire puddings is een bijgerecht bij de roast:
120 ml melk, 60 gram bloem, 2 eitjes en een pich of salt. Door elkaar mixen. Vervolgens kleine ronde ondiepe bakjes ( 12 in een tray ) invetten , beslag ingieten en in de oven 3 = warme oven gedurende 45 min.

Het is iets heel ouderwets eigenlijk uit de tijd dat vlees te duur was om veel van te eten.... ( nu ook !! haha) dan aten de mensen veel yorkshires = goedkoop in plaats van vlees = duur....

En omdat je heel erg lekkere jus erbij maakt smaken de Yorkshire puddings lekker..... want op zich hebben ze dus niet veel smaak, ze vullen alleen je maag....haha

Dus niets engs of vies
zondag 14 februari 2010 - 15:21
Mandy

Mandy

Maar ik denk dat ik wel weet wat jij bedoelt: black pudding: black sausages....dat hoort bij het traditionale ontbijt. En dat wordt wel gegeten in het noorden van Engeland en Scotland. Het komt uit Noord Amerika.... Dat is een soort bloedworst, kennen we hier in Belgie en Ned. ook wel. Lust ik pertinent niet.

Je ziet het ook veel in Frankrijk en Italie, vooral zuid Tuscani..
zondag 14 februari 2010 - 15:28
Eve

Eve

Mandy, ik stond vorige week bij de butcher die onze biggen gebutchered had - kwestie van ervoor te zorgen dat hij zich mij nog herinnert en komende herst weer die carcassen zo goed versnijdt. Dus ik vraag naar een rib of beef, 2 ribben, hebben we nog al gehad. Bleken die deze keer nogal zwaar te zijn: het was net onder de £60!
Ik stel dan maar aan hubby voor om mensen uit te nodigen om te komen eten. Die lieve man zijn ogen zijn groter dan zijn buik en die zegt dan nee, en we hebben nog 5 dagen roast beef sandwiches gegeten!

I loooooove Yorkshire puddings!!! Wij dopen ze zelfs gewoon in de soep - blasphemy, 'k weet het!
zondag 14 februari 2010 - 18:25
Mandy

Mandy

Oehhhhh Eve, DAT moet een mooi stuk rib of beaf geweest zijn.......
zondag 14 februari 2010 - 18:55
Matabish

Matabish

Mandy, ze zijn idd. héél lekker voor bij van alles!
Heb daarnet je recept gecopieerd en ze maar meteen gebakken voor bij het avondeten.
Delicious joh!! Heb er lekker de vleessaus mee 'gesopt'!!
Zal ze zeker nog vaak maken! Bedankt hoor!

Groetjes, Matabish.
zondag 14 februari 2010 - 18:58
Rita1960

Rita1960

Oh, 't water loopt mij om de tanden

Bloedworst.. heerlijk en dan het liefst vers... met van de grote mooie dobbelstenen aan spek erin en nog lekker warm .. mjammie mjammie

en dat stuk rib of beaf.... ook niet te versmaden...

't ja .. ik nu eenmaal liever het vlees dan de botten

groetjes,

Rita
zondag 14 februari 2010 - 19:09
Eve

Eve

Matabish, ge kunt ze ook met vol-au-vent vullen, lekker! Kleine bekenning: ik koop af en toe klaargemaakte want ik werk veel te veel - een paar minuten in de oven en dat is het!

Ja, 't was een zwaar stuk, dat rib of beef, maar zaaaalig. Maar volgende keer zal het een gewone beef steak zijn, voor die prijs hebben we iets van 15 sirloin steaks Een goed biefstukske met frieten en een romige saus, aaaaahhh..... En dan kunt ge een yorkshire pudding in de saus dopen!
zondag 14 februari 2010 - 19:29
Mandy

Mandy

Van M&S he, die zijn echt goed
zondag 14 februari 2010 - 19:32
Matabish

Matabish

dat is altijd makkelijk, maar ik heb tijd zat en 'k vind het leuk om te maken!
Dan kom ik nog eens een keertje van achter de [afbeelding verwijderd niet-https] pc vandaan!!
zondag 14 februari 2010 - 19:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon