menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wie heeft meer onkruiden

Ga naar meest recente reactie

piet1

Piet1

Ik heb vandaag in het (voorlopig) laatste nummer van Tuinadvies een lijst gezien met de 10 vervelendste onkruiden. Ik ben er toch zeker al 9 van die 10 in mijn tuin tegen gekomen! Wie doet beter?


Groeten
Piet
zondag 31 januari 2010 - 20:39
Rita1960

Rita1960

en welke zijn dat Piet?

mss heb ik er wel meer maar ik heb het (voorlopig) laatste nummer van tuinadvies niet

kan je er wel een paar opnoemen on-)kruiden die ik tegenkom in de moestuin en die ik niet op die plek hebben wil..

(vogel-)muur, brandnetel de echte, aardappelopslag(uit zaad!), vroegeling, melde, veronicasoort (ereprijs), kweekgras, rood zwenkgras, paarse dovenetel, klaver, perzikkruid, levermos, witte dovenetel ( in minder mate dan de paarse), boterbloem, straatjesgras... en ongetwijfeld zal ik er nog wel een paar vergeten zijn maar deze (on-)kruiden kom ik het meeste tegen in de moestuin..

groetjes,

Rita
zondag 31 januari 2010 - 20:57
piet1

Piet1

Zeg batdah , viooltjes reken ik niet bij de onkruiden, ook niet de wilde violen.
Om geen misverstand te krijgen Ernestine, met het laatste nummer van Tuinforum bedoelde ik de uitgave van december 2009. Er is geen nieuwe gepland voor 2010. Ofwel Kurt?
Nu als je die lijst van die onkruiden wil zien, het is een artikel van de uitgever van Tuinadvies van de Kurt. Misschien kan je aan hem vragen om dit artikel on line te plaatsen?

groetjes
Piet
zondag 31 januari 2010 - 22:22
lanne

Lanne

bedoel je met die viooltjes viola odorata ?
groetjes
Lily-Anne
maandag 1 februari 2010 - 07:48
cee

Cee

Ik ben hier jaloers aan het worden,

In mijn tuin momenteel alleen maar vogelmuur,
niks anders dan vogelmuur, vogelmuur en nog eens vogelmuur,
Ik heb er bijna een ganse akker vol van!

Naar het schijnt zijn kippen er wel zot van, moet ik me dus dringend enkele aanschaffen om me van mijn probleem af te helpen.

Brandnetel kan je gier van maken om te bemesten,
zevenblad kan opeten,
dovenetel geeft nog leuke bloemetjes en kan je lekkere soep van maken,
heermoes kan je gier van maken tegen schimmels en bladluis,
ereprijs, viooltjes en haagwinde hebben mooie bloemen

Dus ander onkruid is meer dan welkom!

maandag 1 februari 2010 - 09:55
Eniavaswen

Eniavaswen

Mijn tuin is 200 m² onkruid. En tot nu toe, geen enkel plantje of bloempje.
Maar eigenlijk is hij een beetje buiten categorie, want het is aan ons nieuw huis en staat al 2 jaar te verkommeren en te wachten tot ik er in kan vliegen.

Alle tips zijn trouwens welkom om dit onkruid om een milieuvriendelijke en liefst niet te arbeidsintensieve manier weg te krijgen. (Ik kan het natuurlijk allemaal uittrekken, maar dat zie ik eerlijk gezien niet goed zitten over zo'n oppervlakte)

Groetjes, Karen
maandag 1 februari 2010 - 10:11
andreash

Andreash

@lein,

Opeten dat spul! Heerlijk om een salade van te maken. Wel de jonge blaadjes pakken, die zijn het malst.
maandag 1 februari 2010 - 12:51
andreash

Andreash

Eten zodat je het daarmee ook uitroeit Al kun je er dan waarschijnlijk iedere dag wel een maaltje van maken vrees ik. Groeit snel dat spul.

Ik doe het zelf als volgt: Een keer per week met de zeis eroverheen. Dan blijft het klein en komt het niet tot bloei. Scheelt een hele hoop. Overigens is het helemaal niet zo'n lelijke plant. Mooie bloemetjes die nog lekker ruiken ook
maandag 1 februari 2010 - 13:08
andreash

Andreash

Heermoes verdwijnt uiteindelijk ook wel hoor.
Bij goede bemesting en bewerking. Duurt wel een paar jaar maar toch. Overigens komt heermoes in het voorjaar met van die rare alien-achtige knoppen uit de grond zetten. Als je ervoor zorgt dat je daar HEEL erg snel bij bent om die te verwijderen dan heb je DAT jaar in ieder geval een flink aantal minder uitzaaiers. Oh jah, niet op de compost hoop gooien die dingen
maandag 1 februari 2010 - 15:37
Eniavaswen

Eniavaswen

Mijn zus haar voortuin was ook bezaaid met heermoes. Zij heeft er een wilde bloementuin gezaaid en plots was die heermoes een hele mooie gaatjesvuller.
't Is maar hoe je het bekijkt hé.
maandag 1 februari 2010 - 16:20
depauws

Depauws

Zevenbladliefhebbers.

Ik heb twee ganzen en die eten het zevenblad helemaal op als ze bijna geen gras meer hebben. Dus perceeltje met zevenblad afgesloten met gaas, twee ganzen in het perceeltje. Na enkele dagen is het gras kort en daarna beginnen ze gezwind aan het zevenblad. Als het zevenblad op is dan naar ander perceeltje.
In de winter durven ze zelfs de wortels uit de grond wroeten.
Na bijna een jaar is het grasplein en de boomspiegels vrij van zevenblad.
De sneeuwklokjes, narcissen, en helleborussen blijven onaangeroerd.

Groeten
Silvain
dinsdag 2 februari 2010 - 20:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon