menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid in gazon

Ga naar meest recente reactie

Keikop

Keikop

Deze zomer had ik veel last van een onkruid dat ik niet ken (zie foto). Ik heb het een drietal maal bestreden met een onkruidverdelger voor in het gazon. Resultaat het onkruid blijft staan en het gras is verdwenen. Het onkruid is begonnen met zich te verspreiden over mijn ganse gazon. Ik heb er aan gedacht van het gedeelte dat is aangetast dood te sproeien en dan terug in te zaaien. Is ddit de goede methode of is dit te drastisch?

Sorry maar ik ben er nu pas in geslaagd om de foto te plaatsen.

Mvg[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 9 december 2009 - 18:15
cee

Cee

Je kan er gedurende de winter tot begin lente ook eventueel karton opleggen met een laag compost op (dan blijft het goed liggen).

Zo zal alles onder het karton wel afsterven en zaai je wat gras tussen de compost voor je die een klein beetje aanstampt dan zal die wel in de lente uitkomen, en het onkruid niet want dat zit onder het karton. Het karton zal dan ook wel langzaam vergaan en zelfs de grond een beetje goed doen.

En vooral, dan heb je geen onkruidverdelger meer nodig!

De truc is ook handig als je van een grasstuk een border wil maken, maar dan maak je gewoon een plantgat door het karton waar je wil dat je plant komt.
woensdag 9 december 2009 - 19:18
Keikop

Keikop

Sorry maar ik ben er nu ps in geslaagd een foto te plaatsen.

Mvg.
vrijdag 11 december 2009 - 18:02
hugo

Hugo

dat onkruid in je gazon is oxalis en inderdaad heel moeilijk te bestrijden. Een eerste punt is ervoor te zorgen dat hij geen zaad vormt, want eens de zaadbes rijp schiet hij zijn zaden ver weg, steeds trachten zoveel mogelijk te verwijderen vanaf hij bovenkomt,,

typ maar eens in op google : OXALIS onkruid

groetjes
vrijdag 11 december 2009 - 18:53
Matabish

Matabish

Is wel een heel mooi onkruidje! Spijtig dat het zo overwoekerend is!
zaterdag 12 december 2009 - 02:00
Keikop

Keikop

Bedank voor de informatie.
maandag 14 december 2009 - 09:57
Keikop

Keikop

Als ik alles informatie op een rijtje zet, dan zal mijn eerste idee moeten aanwenden. Dus zal ik alle aangetaste stukken gazon afschrapen en nieuwe zoden leggen. Veel werk dat wel, maar waarscijnlijk de enige oplossing.
Ik heb ook ergens gelezen dat het plantje nogal veel meekomt met de plantjes die men koopt in potjes.
dinsdag 15 december 2009 - 11:58
jdcoster

Jdcoster

Ik wil je moed niet afpakken maar met de tijd zul je wel leren dat er ook in nieuw gras wel eens een ander plantje verschijnt dan gras en dat wieden nog steeds de beste oplossing is.
Van al de rest worden alleen de chemische bedrijven beter en het milieu slechter.
dinsdag 15 december 2009 - 14:00
Eniavaswen

Eniavaswen

Uit eigen ervaring heb ik geleerd dat wieden het meest doeltreffend en ook trefzeker is. En ik vind het nog heerlijk ontspannend ook. Even alles uit mijn hoofd zetten en met m'n handen in de grond.
Het leuke is dat je dan alles eens van dichtbij bekijkt en zo soms aangename verrassingen tegenkomt. Dit weekend kwam ik zo de eerste neuzen van lentebolletjes tegen. Gaf me een heel leuk gevoel.

Groetjes, Karen
dinsdag 15 december 2009 - 16:00
Keikop

Keikop

Wieden vind ik ook wel fijn en ontspannendn maar mijn gzaon moet groen en onkruidvrij zijn. Het is zo dat een gedeelte van mijn gazon helemaal kapot is, ik durf het bijna niet zeggen, maar door het spuiten. De Oxalis overleefde het spuiten maar het gazon niet. Resultaat kale plekken en verder woekeren. Op enkele plaatsen zal ik er nog wel in slagen door te wieden het onkruid te vernietigen, maar elders zuller er te grote kale plekken ontstaan. Wanneer ik alles zou wieden en de kale plaatsen herinzaaien, dan zal het resultaat waarschijnlijk zijn dat het onkruid terug de kop opsteekt. Daarom meteen de krachtige methode. Het gras afschrapen en nieuwe graszoden leggen. Zo is alles meteen weg en als er nog kleine restjes overblijven zitten die onde de zoden. Veel werk dat wel, maar ja ondertussen blijven we bezig.

Mvg Chris
dinsdag 15 december 2009 - 16:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon