menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wilde calathea

Ga naar meest recente reactie

cee

Cee

Hey,

Ik ben net terug van een reisje in de midi-pyrinees en heb daar enkele stekjes gevonden die daar overvloedig groeien (onkruid) die heel goed lijken op een soort wilde calathea of asarum maar met blad in pijlvorm.

Het lijkt bij nader opzoeken op een wilde alocasia.

Ze zijn wel allemaal heel klein, tot maximum 30 a 40 cm hoog, ik denk dat die dus elke winter afsterven en elke lente terug opkomen, een beetje zoals een beschermde musa. ze groeien ook op de zelfde manier, dus denk ik dat die best wel groot kunnen worden als je ze binnen houdt (exoot).

Heeft iemand daar ervaring mee?

Heb er nu 3 staan, en zal ze proberen op te kweken als kamerplant, er zal er wel eentje overleven denk ik dan.

Ik probeer morgen een fototje toe te voegen
maandag 9 november 2009 - 13:51
cee

Cee

dan nu met foto, heb wel geen al te goeie maar plant is al zichtbaar en een twintigtal centimeter hoog. Er bestaan ook grotere maar die heb ik maar mooi laten staan. ik ga deze avond als ik het niet vergeet een betere nemen.

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 10 november 2009 - 15:36
Fons

Fons

Naar mijn mening is het een "arum italicum" winterhard,groen tijdens de winter, bloei tijdens de zomer waarna aren met rode zaaddoosjes, sterft af in de nazomer om in najaar terug bladeren te vormen.
dinsdag 10 november 2009 - 18:10
Matabish

Matabish

even bijzeggen: hij is erg mooi maar ook erg giftig...
dinsdag 10 november 2009 - 18:57
cee

Cee

Klopt inderdaad,

heb net een vergelijkende studie gedaan, maar dacht nooit aan de aronskelk, bij gebrek aan kelk, ze zullen een mooi plaatsje krijgen in de tuin waar ze mogen concurenren met de karmoezijnbes en lelie van dalen, over woekeraars gesproken. let the fights begin!
woensdag 11 november 2009 - 12:44
evadepeva

Evadepeva

Ik heb ze juist dit weekend door heel mijn tuin verspreid....
Ik vind ze prachtig, lekker frisgroen blad in de winter!!! Leuk op de vaas straks met sneeuwklokjes!!
In de zomer vormen ze pas een kelk en rode bessen (ook zeer decoratief!)
Ik ben ook gezegend met zevenblad, dat vind ik pas een vervelend plantje..
woensdag 11 november 2009 - 14:33
cee

Cee

Veel succes met je zevenblad,

naar het schijnt kan je die zevenblad wel opeten?

ref online: "De beste remedie tegen zevenblad is opeten.
Zevenblad kan je net zo bereiden als spinazie. het is zowel rauw als gekookt erg lekker."

Zelf heb ik het meeste problemen met hoppe, klimop en wilde wingerd. Gelukkig staat de phyllostachys bamboe in een badkuip en toeval wil dat net in die badkuip ook heermoes groeit, mooi ingebufferd dus, maar ik vrees dat we een beetje van het onderwerp aan het afwijken zijn.

Om to the point te blijven: aronkelk nooit opeten dus!!!!!
woensdag 11 november 2009 - 14:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon