menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Spinnen

Ga naar meest recente reactie

Thuja49

Thuja49

Opvallend veel spinnen dit jaar

Misschien heb je thuis de voorbije weken al enkele spinnen over de vloer gehad? Het ziet er naar uit dat we deze herfst wel meer spinnen zullen zien. Door het weer van de voorbije weken waren de omstandigheden goed voor spinnen om zich voort te planten. Het aantal spinnen is daardoor volgens Britse wetenschappers fel toegenomen. En in deze periode van het jaar dringen de spinnen massaal onze huizen binnen, meldt de Telegraph.

Spinnen zijn zowat de meest ongewenste dieren in huis, maar toch hebben ze ook positieve effecten. Zonder spinnen zouden we overspoeld worden door vliegen en andere lastposten. Door het mooie weer zullen we de komende week meer spinnen dan normaal ons huis zien binnendringen. Het is ook in deze tijd van het jaar dat spinnen ons meer opvallen. De spinnen uit de tuin worden dikker en veel kleine spinnetjes worden geboren. (gb)

Meer spinnen dan ooit in Vlaanderen
BRUSSEL - Door de warme lente en de droge zomer hebben spinnen zoveel voedsel - met name insecten - zodat ze met meer dan ooit zijn in de Vlaamse huizen en tuinen.

Maar de komende jaren wordt het wellicht nog erger. 'Door de zachte herfst blijft er meer eten voorhanden en leggen ze ook veel meer eitjes', waarschuwt spinnenexpert Koen Van Keer van spinnenvereniging Arabel in de kranten van De Persgroep.

Naar schatting zitten er in één huis, inclusief garage, zolder en kelder, zo'n duizendtal - vaak heel kleine - spinnen.


foto's internet
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes
thuja
zondag 11 oktober 2009 - 13:03
Harry54

Harry54

We proberen ze altijd te vangen in een glas met een kaartje eronder (zodat de poten niet breken) Daarna gaan ze naar buiten. De dames hier brengen ze ver weg.
Harry
zondag 11 oktober 2009 - 13:36
Mandy

Mandy

Ik heb er ook al een zwik in een oud plastic yoghurtbekertje met een kaart erop het huis uitgezet en een goed eind verderop weer losgelaten, maar volgens mij bevalt het ze binnenshuis zo goed dat ze voor mij uit weer in galop naar binnen terug rennen...


Trouwens, spinnen vind ik niet erg, hoewel ik ze liever buiten dan binnen heb, maar spinnewebben, oeoeoe als ik 's morgens vroeg het kippenhok ga openzetten, brrrrr
zondag 11 oktober 2009 - 19:58
Matabish

Matabish

Houden van is wat veel gezegd, maar ze dwingen mij wel veel respect en bewondering af!
En ja hoor Mandy, liever een ontmoeting met een spin dan met haar plakkerige net!
Al zijn het prachtige kunstwerkjes!
dinsdag 13 oktober 2009 - 20:22
Boerke

Boerke

Thuja, bij ons was vandaag de bovenste te bewonderen in de tuin. Zo mooi in het midden van haar web. Enkel de kleurschakering al .

Tuinbabbel

zondag 9 september 2012 - 18:08
Esem

Esem

Ook hier worden eventuele verloren gewandelde spinnen opgepakt en terug buiten gezet,zonder hulpmiddelen?
Ik laat ze in mijn hand kruipen en worden zo weer in de tuin gezet.

De spin die hier te zien is bij boerke is de tijgerspin, of ook wel wespenspin genoemd.

gr Eddy,
zondag 9 september 2012 - 20:53
furor

Furor

Spinnen laat ik lopen. Enkel als mijn vrouw er ziet moet ik opdraven om ze buiten te zetten. Gewoon in de hand. Een paar dagen geleden nog een supergrote Huisspin de deur moeten wijzen.
zondag 9 september 2012 - 21:48
Roeli

Roeli

Ja, ik pak ze ook gewoon met de hand en zet ze dan buiten.
Spinnen vind ik niet erg, maar met je gezicht in een spinnenweb lopen vind ik, heel zacht gezegd, vervelend.
En ik weet niet of ze het er om doen, maar ze maken het web altijd in een doorloop of een deuropening.
Negen keer denk je er om, maar de tiende keer is het weer raak.
gr. Roeli
zondag 9 september 2012 - 23:53
twinneke

Twinneke

Ze mogen van mij buiten blijven hoor

Aub geen spinnen in huis da´s voor een spin betreden op eigen risico.Of een kat die er achter aan gaat of kedengggg en platte spin,maar niet door mij whahaha krijg de kriebels van die beesten vooral die enge dikke griezelige zwarte grondspinnen bah.
Dus als ze slim zijn blijven ze mooi buiten waar ze horen.
maandag 10 september 2012 - 07:28
Eniavaswen

Eniavaswen

Wij hebben er ook een massa (binnen en buiten). Waar we ons de laatste dagen over verbaasd hebben, is de snelheid waarmee die beestjes een plekje inpalmen. Dit weekend stond het wasrek buiten en na een uurtje was er al een kleine snodaard een web aan het maken tussen de schutting en de was.
Ze hebben er trouwens ook een handje van weg om een mooi groot web in het deurgat te maken.
Tussen de planten mogen ze hangen, maar ik heb liever geen web in mijn haar als ik buiten kom.
dinsdag 11 september 2012 - 11:11
hildavw

Hildavw

Naast onze keukendeur, die naar de tuin leidt, staat een stok, zodat we steeds de webben kunnen wegdraaien als we buiten moeten.
Het is verwonderlijk hoe rap er dan terug eentje hangt.
Als je even in de tuin bezig bent geweest en je wil terug naar binnen is er alweer een.
Ook aan de voordeur staat een stok, want daar hangen er ook geregeld, tussen 2 hangpotten in die aan weerszijden van de deur hangen.
donderdag 13 september 2012 - 14:26
Roeli

Roeli

Weten jullie dat het helemaal leuk is als er jonge spinnetjes in het web zitten en je loopt er dan met je hoofd tegen aan ?
Krijg die allemaal maar weer uit je haar !

gr. Roeli
donderdag 13 september 2012 - 16:49
Eniavaswen

Eniavaswen

Iew, da's echt vies. Bij ons zat er zo'n nest op de voordeur een tijdje terug. Eerst dacht ik dat het een vuile vlek was, maar toen ik dichter keek zag ik een massa krioelende speldekopjes. Het heeft me wel wat werk en veel gekriebel gekost voor ik ze weg kreeg.
vrijdag 14 september 2012 - 10:06
Sandy

Sandy

maar hebben jullie al ooit zo'n bolletje met kleine spinnetjes met een stokje uit elkaar gejaagd en dan gekeken hoe vlug die terug op een bolletje bij elkaar kruipen !!! Geweldig om te zien!
Hebben jullie al ooit een levende vlieg gevangen en dan in een spinneweb gegooid, en dan gekeken wat de spinnen ermee doen, prachtig om de natuur in werking te zien.

Ik vind spinnen zowel prachtige beestjes als om griezelige beestjes, maar ze zijn binnen toch welkom ! Maar niet met te veel tegelijk he, meestal zwerft er ergens een gigaspin rond. Dat is meer dan genoeg...
zaterdag 15 september 2012 - 09:05
Boerke

Boerke

Ja, Sandy , een geluk dat ze dat niet met ons doen als wij erin lopen.
zaterdag 15 september 2012 - 20:21
Sandy

Sandy

ja, stel je voor, dan waren er geen mensen meer, mss nog zo slecht niet
zaterdag 15 september 2012 - 21:34
Heike

Heike

Spinnen... fascinerend vind ik ze!
Kan er lange tijd naar kijken en daardoor ontdekte ik dat een grote kruisspin haar intrek heeft genomen in het vlinderhuisje dat hier hangt. Onzichtbaar houdt ze haar web in de gaten en bij de minste trilling schiet ze als een pijl uit een boog uit het huisje.

Tuinbabbel

vrijdag 21 september 2012 - 13:59
Boerke

Boerke

Iets leuk nu.
Een spinnenweb gefotografeerd in de ochtendzon. Juist voor het venster . Door de zon was het wel moeilijk. Met open venster gaf het geen mooi beeld.

Tuinbabbel

zaterdag 29 september 2012 - 20:57
Boerke

Boerke

Deze avond had ik geluk dat de spin actief was. Heb je al eens een web getrokken met een flits? En met open venster natuurlijk. Spijtig. Een beetje overbelicht. Met autocorrectie kon ik het niet verbeteren.

Tuinbabbel

zaterdag 29 september 2012 - 21:01
Boerke

Boerke

En nu op dit ogenblik. Mijn laatste foto. De spin in kwestie . Ik had echt schrik dat de spin niet zou vluchten van de flits.

Tuinbabbel

zaterdag 29 september 2012 - 21:03
Roeli

Roeli

schitterend gedaan, Boerke.
zaterdag 29 september 2012 - 23:01
Sandy

Sandy

mooie fotos van een echt kunstwerkje
zondag 30 september 2012 - 09:08
hildavw

Hildavw

[afbeelding verwijderd niet-https]

Dit is een foto van enkele jaren geleden.
zondag 30 september 2012 - 12:08
Boerke

Boerke

Ik vraag me dikwijls af hoe ze het kunnen. Soms staan twee palen een meter of meer van elkaar en toch verbinden ze die mooi.
zondag 30 september 2012 - 13:22
Roeli

Roeli

Gewoon een enkele lange draad weven en dan wordt die door de wind "ergens "naar toe gewaaid. En , omdat de draad wat kleverig is, blijft hij vast zitten.
Hierna kan de spin haar hart ophalen.

gr. Roeli
zondag 30 september 2012 - 20:02
Heike
dinsdag 2 oktober 2012 - 11:49
Boerke

Boerke

Nog een mooi exemplaar gekiekt.

Tuinbabbel

donderdag 18 oktober 2012 - 11:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon