menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Merels die de tuin in slagveld veranderen

Ga naar meest recente reactie

Mardu

Mardu

Hallo allemaal,
Ik heb met verbazing bij mijn pa en ma naar 2 merels in de tuin gekeken die bezig waren het grasveld in een slagveld te veranderen. De plukken gras vlogen om je oren! Touwtjes spannen, een net over het gras heen, niks helpt.
Heeft een van jullie dit wel eens meegemaakt??
Groetjes.
donderdag 21 september 2006 - 22:37
Merel

Merel

Ha Mardu, der zullen wel veel regenwormen te vangen zijn int grasveld van je pa je zou ze kunnen proberen te verleiden met andere lekkere hapjes te voederen hoewel ik betwijfel of die er zijn, lekkere dikke wormen zijn niet te versmaden

groetjes Merel
donderdag 21 september 2006 - 23:07
kurt

Kurt

Beste,

Als je de merels in de tuin als wilden ziet te keer gaan dat de plukken gras in het rond vliegen... dan vrees ik voor het ergste.

Vaak is dit een teken dat het gras al heel los ligt doordat de wortels gewoon zijn afgevreten door de larver van de junikevers. Dit kunnen er per m² al snel vele honderden zijn, waardoor je het gazon gewoon in plukken kan los trekken. De merels komen dan in feite goed werk verrichten door een (klein) deel van die dikke witte wormen (engerlingen) te komen opeten. Hierbij krabben ze het losse gazon in alle richtingen, net zoals de kippen zouden doen op zoek naar een regenworm.

Ik hoop voor jullie dat dit niet de oorzaak is, want dan zal er van jullie nu nog schijnbaar mooie gazon binnen enkele weken niet veel meer overblijven.

Ik heb gisteren vernomen dat er nu toch al een product zou zijn tegen deze engerlingen nml pychlorex. Zelf heb ik gelukkig nog geen ervaring met engerlingen of met dit bestrijdingsmiddel. Misschien zijn er andere tuinliefhebbers op het forum die wel ervaringen hebben met dit product of met de bestrijding van de engerlingen.

Trouwens zal deze behandeling gedurende minstens 4 jaar moeten worden herhaald, daar de cyclus van eitje tot kever zo lang duurt en het product enkel op de knagende engerling effect zou hebben.

Laat ons iets weten of het al dan niet die engerlingen zijn.

Mvg,
Kurt
donderdag 21 september 2006 - 23:12
kurt

Tekst aangepast

Kurt

Ha Merel,
Blijkbaar zaten we tegelijkertijd de vraag te beantwoorden.

Nog even vergeten te vermelden dat je afbeeldingen en meer info over die engerlingen kan lezen op http://www.tuinadvies.be/dieren_engerlingen.htm

Mvg,
Vossaert Kurt
donderdag 21 september 2006 - 23:14
Mardu

Mardu

Ik ga zaterdag weer naar mijn ouders toe en ga gelijk kijken of ik die engerlingen kan ontdekken.
Ik hou jullie op de hoogte en alvast bedankt voor jullie reactie.
Gr.
Mardu.
donderdag 21 september 2006 - 23:17
Merel

Merel

Ben eens een kijkje gaan nemen naar de engerlingen..... en vindt die aaltjes nog enger dan de engerlingen

Merel
vrijdag 22 september 2006 - 03:20
Mardu

Mardu

Nou het zijn engerlingen hoor!! bleh.. wat een dikke vieze dingen zeg!

Groetjes.
zondag 24 september 2006 - 20:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon